A manta v8 ombouw?

Forumindex Forums Modellen Manta A manta v8 ombouw?

  • Dit onderwerp is leeg.
23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Auteur
    Berichten
  • #17231695
    RamonBerg
      Lid sinds:
      6 January 2011

      Hallo,

      Is er mischien iemand die ervaring heeft met het ombouwen van een a manta 1.9 naar een v8?

      Ik wil dit in de toekomst ook gaan doen maar ben benieuwd wat er allemaal bij komt kijken en wat er allemaal verbouwd en verplaatst moet worden.

      Ik las op internet net dat ze in engeland vaak gebruik maken van een 3.5l v8 van rover. Ik neem aan dat je zoiezo je achteras moet vervangen voor een zwaardere of zijn ze van een manta a al zwaar genoeguitgevoerd?

      Mvg,
      Ramon

      #17805083
      mantadevil
      Deelnemer
        Lid sinds:
        30 June 2004

        jaren geleden reed er een a manta met een rover V8 erin
        stond niet op kentekend acht ,maar was een bruut ding
        heb hem zelf 1x op een meeting gezien

        #17805084
        anoniem
          Lid sinds:
          30 June 2004

          Deze Manta met TE2800 ombouw stond weldegelijk als 8-pitter op kenteken.
          Hij is in Niekerk (prov. Groningen) opgebouwd.
          Omstreeks 2001 heeft hij in het clubblad te koop gestaan en is hij als ik het goed heb naar Noord-holland gegaan.
          Eigenaar heeft nu natuurlijk spijt :cry dat hij hem toen verkocht heeft en is er weer naar hem op zoek.

          Ook was er een Manta met 8-pitter waarbij de uitlaatpijpen door de motorkap staken, maar die was niet voor op de weg.
          Bijde Manta’s zijn dacht ik eens op Assen geweest.

          #17805085
          mantadevil
          Deelnemer
            Lid sinds:
            30 June 2004

            ja dat klopt wel
            deze foto is bij de drenthe rit gemaakt
            maar dacht dat hij niet als 8pitter op kenteken stond
            weet wel dat hij verdomd snel was

            #17805086
            TonSR
              Lid sinds:
              29 October 2007

              is dat ding niet ooit is op baarlo geweest,ik ben van mening dat ik
              haar daar gezien heb,volgens mij kwam ze daar op een auto ambulance
              mogelijk zijn daar nog pics van.
              vgr tonsr.

              #17805087
              Asko
              Deelnemer
                Lid sinds:
                22 October 2008

                Als je niks aan het blok veranderd moet een gewone achteras wel voldoende zijn,
                volgens mij hadden die blokken maar iets van 160 PK. Weet niet hoe dat met het koppel zit.

                Ik ben geen expert in V8 ombouwen maar zijn wel een paar hier op het forum die je daar ongetwijfeld meer over kunnen vertellen.

                Als je het een keer hebt gezien dan past het en zou ik er gewoon aan beginnen en kijken waar je tegenaan loopt.
                Maar als je toch beslist een V8 in legt zou ik zelf voor iets moderners gaan. Al hoewel dit blok wel relatief licht is.

                #17805088
                sik
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  1 July 2004

                  volgens mij heeft mr turbo die manta toen gekocht en heeft hij m nog steeds

                  #17805089
                  RamonBerg
                    Lid sinds:
                    6 January 2011

                    [rquote=1852068&tid=141339&author=Asko]Als je niks aan het blok veranderd moet een gewone achteras wel voldoende zijn,
                    volgens mij hadden die blokken maar iets van 160 PK. Weet niet hoe dat met het koppel zit.

                    Ik ben geen expert in V8 ombouwen maar zijn wel een paar hier op het forum die je daar ongetwijfeld meer over kunnen vertellen.

                    Als je het een keer hebt gezien dan past het en zou ik er gewoon aan beginnen en kijken waar je tegenaan loopt.
                    Maar als je toch beslist een V8 in legt zou ik zelf voor iets moderners gaan. Al hoewel dit blok wel relatief licht is.[/rquote]

                    Het voordeel van die oude rover blokken is dat ze idd redelijk licht zijn en ze zijn goed betaalbaar. Modernere blokken zijn vaak toch al een klap duurder.

                    Ik zal eens even met mr turbo contact opnemen.

                    #17805090
                    Manta 24V
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      8 September 2004

                      [rquote=1852123&tid=141339&author=sik]volgens mij heeft mr turbo die manta toen gekocht en heeft hij m nog steeds [/rquote]

                      SSSSST ;)

                      #17805091
                      anoniem
                        Lid sinds:
                        30 June 2004

                        [rquote=1852045&tid=141339&author=mantadevil]ja dat klopt wel
                        deze foto is bij de drenthe rit gemaakt
                        maar dacht dat hij niet als 8pitter op kenteken stond
                        weet wel dat hij verdomd snel was

                        [/rquote]

                        Heb de gegevens er even bijgezocht:angel

                        Uitvoering
                        Omschrijving van de inrichting coupe
                        Aantal zitplaatsen Niet geregistreerd
                        Aantal staanplaatsen N.v.t.
                        Kleur(en) ORANJE
                        Motor
                        Brandstof LPG (Liquefied Petroleum Gas)
                        Aantal cilinders 8
                        Cilinderinhoud Niet geregistreerd
                        Vermogen Niet geregistreerd
                        Vermogen (brom/snorfiets) N.v.t.
                        Maximale constructiesnelheid (brom/snorfiets) N.v.t.
                        Massa & laadvermogen
                        Massa leeg voertuig 1.160 kg
                        Laadvermogen N.v.t.
                        Toegestane maximum massa voertuig Niet geregistreerd
                        Massa rijklaar 1.260 kg
                        Aanhangwagen
                        Maximum te trekken massa:
                        – ongeremd 425 kg
                        – geremd 850 kg
                        – oplegger geremd N.v.t.
                        – autonoom geremd N.v.t.
                        – middenas geremd N.v.t.

                        Algemeen
                        Brandstof LPG (Liquefied Petroleum Gas)
                        G3 Installatie Nee
                        Brandstofverbruik
                        – stad Niet geregistreerd
                        – buitenweg Niet geregistreerd
                        – gecombineerd
                        Milieu
                        Roetfilter
                        CO2 uitstoot gecombineerd
                        Milieuclassificatie N.v.t.
                        Zuinigheidslabel Niet geregistreerd

                        Ook nog een plaatje van de andere 8-pitter

                        En nog twee welke ik in de 80eger jaren bij Kiel heb geschoten.

                        #17805092
                        mr-turbo
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          1 July 2004

                          in mijn “korte” loopbaan als autoknutselaar geloof ik niet dat ik ooit zo’n hoop knoeiwerk bij elkaar heb gezien op 1 auto :o

                          toevallig kwam ik kortgeleden het LPG tankframe nog tegen wat de beste man had gemaakt..

                          kijk en huiver…

                          dit is dus waar de spanband de tank vast moet houden in geval van bv een botsing….
                          Kijk bv ook eens naar de pluspool van de accu in de spiegelbeeld foto :-)

                          Uploaded with ImageShack.us

                          #17805093
                          Anoniem
                            Lid sinds:
                            1 January 1970

                            [rquote=1852045&tid=141339&author=mantadevil]ja dat klopt wel
                            deze foto is bij de drenthe rit gemaakt
                            maar dacht dat hij niet als 8pitter op kenteken stond
                            weet wel dat hij verdomd snel was

                            [/rquote]

                            hmmm dat viel nog wel wat tegen
                            heb die zwart gele toen op assen zien “sprinten”

                            die kerel is overgestapt op een chevy van

                            en leip vanaf toen ook met een cowboy hoed:o:P:P:P

                            heb hem nu al jaaaren niet meer gezien
                            maar als de topic starter opzoek is naar een rover v8

                            ik heb der toevallig een frisse liggen
                            staat ook op mplaats
                            onder landrover onderdelen;)

                            #17805094
                            henk 400rr
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              29 June 2004

                              Stond wel als 8-pitter op kenteken indertijd, snel was hij zeker niet en hij is meerdere malen voor de RDW geweest voordat hij ‘t zo op kenteken kreeg en hij was vrij slap in de neus.

                              De beste man wou een V8 op kenteken hebben van z’n A-manta en de missie was geslaagd.

                              Daarvoor had hij een gele B-manta met van die rally-spatlappen en velgen met meerdere kleuren, weet ‘t niet zeker, maar als ik het me goed herinner zat daar uiteindelijk een 6-cilinder in.

                              #17805095
                              Keesjr
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                26 May 2006

                                De standaard manta achteras kan een Rover V8 wel aan, die dingen zijn maar een 150 pk of zo, de lage-compressie versie zelfs minder dacht ergens rond de 125 of zo…………….
                                In Engeland rijden ze zelfs met Chevy smallblocks in Manta’s rond met de standaard achteras en dan houden ze zelfs meer dan 250 pk!
                                Hangt er natuurlijk heel veel vanaf hoe de chauffeur er mee rijdt en zo, ieder stoplicht met rokende banden weg gaat ook niet lang goed, maar bij redelijk normaal gebruik houdt het best wel lang, net als met een hele dikke zescilinder :D

                                #17805096
                                Anoniem
                                  Lid sinds:
                                  1 January 1970

                                  [rquote=1852884&tid=141339&author=henk 400rr]Stond wel als 8-pitter op kenteken indertijd, snel was hij zeker niet en hij is meerdere malen voor de RDW geweest voordat hij ‘t zo op kenteken kreeg en hij was vrij slap in de neus.

                                  De beste man wou een V8 op kenteken hebben van z’n A-manta en de missie was geslaagd.

                                  Daarvoor had hij een gele B-manta met van die rally-spatlappen en velgen met meerdere kleuren, weet ‘t niet zeker, maar als ik het me goed herinner zat daar uiteindelijk een 6-cilinder in.[/rquote]

                                  ben bang dat je er nu 2 door elkaar haalt
                                  die met die a manta v8 kwam uit niekerk

                                  en die gele met kooi en gekleurde wielen uit oldekerk;)
                                  maar dat ligt wel redelijk dicht bijelkaar;)

                                  #17805097
                                  Ghanz
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    31 July 2005

                                    goh… dat ding werdt altijd afgebeuld bij de, hier in de omgeving, bekende autoblubbering wedstrijden.

                                    je kent het wel.. bak met blubber, en zie maar hoe ver je komt :P

                                    #17805098
                                    henk 400rr
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      29 June 2004

                                      [rquote=1853164&tid=141339&author=louwe 16 klepper]
                                      ben bang dat je er nu 2 door elkaar haalt
                                      die met die a manta v8 kwam uit niekerk

                                      en die gele met kooi en gekleurde wielen uit oldekerk;)
                                      maar dat ligt wel redelijk dicht bijelkaar;)[/rquote]Nee hoor, ben indertijd bij hem thuis geweest en toen vertelde hij me dat zelf.

                                      Moet nog wel ergens in een oud clubblad staan.

                                      #17805099
                                      RamonBerg
                                        Lid sinds:
                                        6 January 2011

                                        Heb wat foto’s gekregen van een man uit engeland die een rover 3.9l v8 in zijn manta heeft liggen.
                                        Volgens hem moet je alleen je stabilisatie-stang verlagen en je versnelling bak iets aanpassen.

                                        Ben zelf ook wel benieuwd hoe je uitkomt met je motorsteunen.

                                        De stabilisaties stang:

                                        De aangepaste tunnel:

                                        #17805100
                                        Anoniem
                                          Lid sinds:
                                          1 January 1970

                                          [rquote=1853177&tid=141339&author=henk 400rr][rquote=1853164&tid=141339&author=louwe 16 klepper]
                                          ben bang dat je er nu 2 door elkaar haalt
                                          die met die a manta v8 kwam uit niekerk

                                          en die gele met kooi en gekleurde wielen uit oldekerk;)
                                          maar dat ligt wel redelijk dicht bijelkaar;)[/rquote]Nee hoor, ben indertijd bij hem thuis geweest en toen vertelde hij me dat zelf.

                                          Moet nog wel ergens in een oud clubblad staan.
                                          [/rquote]

                                          hmmm
                                          mag best zo zijn
                                          enkel stond die met die gekleurde wielen
                                          altijd bij een huis net naast de kerk in oldekerk
                                          en hij werkte in grotegast bij de zakje plakkers fabriek
                                          hij kwam elke dag 2 x langs mijn toenmalige werk
                                          meest dwars door de bocht;):thumbup

                                          en die v8 manta en later die man z,n chevy van
                                          bij een huis in de bocht in niekerk
                                          kwam er toendetijd vaak langs

                                          maar mischien dat die toen verhuisd was of zo:hmmz
                                          ken hem niet persoonlijk
                                          wel eens gesproken op assen
                                          ;)

                                          #17805101
                                          henk 400rr
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            29 June 2004

                                            Hij zei dat hij hem zelf op 6-cil. kenteken gezet had en later die manta verkocht had aan een collega.

                                            Ik weet verder ook niet (meer) hoe lang hij daar woonde, naderhand heb ik hem nog een paar keer ontmoet op een treffen en dat was het wel zo’n beetje.

                                            #17805102
                                            anoniem
                                              Lid sinds:
                                              30 June 2004

                                              [rquote=1853004&tid=141339&author=Keesjr]De standaard manta achteras kan een Rover V8 wel aan, die dingen zijn maar een 150 pk of zo, de lage-compressie versie zelfs minder dacht ergens rond de 125 of zo…………….
                                              In Engeland rijden ze zelfs met Chevy smallblocks in Manta’s rond met de standaard achteras en dan houden ze zelfs meer dan 250 pk!
                                              Hangt er natuurlijk heel veel vanaf hoe de chauffeur er mee rijdt en zo, ieder stoplicht met rokende banden weg gaat ook niet lang goed, maar bij redelijk normaal gebruik houdt het best wel lang, net als met een hele dikke zescilinder :D[/rquote]

                                              Die motoren in combinatie met een automaatbak geven wel veel koppel.

                                              Ik kan mij herinneren dat toen hij met de Manta met Rover blok terugkwam uit Assen z’n tussenas brak.

                                              Toen hij z’n Manta verkocht had heb ik nog een Manta B i240 achteras bij hem gehaald waarvan hij zei dat hij dacht dat er een een sper in zat, dus mooi dus niet:thumbdown.

                                              Hij had toenertijd (2001) ook nog een normale Manta met sper-as te koop.

                                              Maar ik denk dat we een beetje -offtopic gaan

                                              #17805103
                                              Jo1
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                15 September 2004

                                                [rquote=1856042&tid=141339&author=henk 400rr]Hij zei dat hij hem zelf op 6-cil. kenteken gezet had en later die manta verkocht had aan een collega.

                                                Ik weet verder ook niet (meer) hoe lang hij daar woonde, naderhand heb ik hem nog een paar keer ontmoet op een treffen en dat was het wel zo’n beetje.
                                                [/rquote]

                                                Is zijn naam niet toevallig ‘André Veenstra’ ?

                                                #17805104
                                                henk 400rr
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  29 June 2004

                                                  klinkt me wel bekend in de oren.

                                                23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
                                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.