Forumindex › Forums › Modellen › Kadett › verschil ohv en cih as
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
25 januari 2011 om 20:19 #17231671
Ik ben dan zelf met een b bezig, maar voor een c zal hetzelfde gelden. Wat is er nou allemaal verschillend tussen de ohv en cih voorassen. Dan heb ik het in het bijzonder over de motorsteunen, want ik heb het idee dat mijn c20xe niet tussen de mororsteunen op mijn ohv asje gaan passen..
26 januari 2011 om 08:40 #17804874Hallo Max,
De vooras van een B-kadett is geheel anders dan een C-Kadett. Bij de B-kadett heb je een dwars geplaatste bladveer terwijl de C-kadett 2 onafhankelijk spiraalveren heeft. De motor steunen zijn ook geheel anders bij beide assen.
Voor de setup die jij wilt zul je zeker zelf motorsteunen moeten maken. Neus maar eens rond tussen andere restauratie topics, daar staan genoeg motor ombouwen tussen waar je inspiratie uit kun putten.
Groeten Olaf
26 januari 2011 om 09:44 #17804875Klopt precies wat Olaf zegt.
Voor een Kadett C kun je gebruik maken van de beruchte Manta 1.8 steunen maar hoef je niet de as aan te passen.Voor een B kadett moet je ook de as aanpassen. Dit geldt in ieder geval voor de OHV as. Misschien dat je met een CIH as alleen de motorsteunen moet maken. Kan ik zo niet inschatten. Wel is het zo dat het ronduit zonde is om een CIH as aan te passen, ze zijn knap zeldzaam geworden.
26 januari 2011 om 10:00 #17804876Ja van de bladveer was ik op de hoogte. Ik ben al reeds in het bezit van de manta 1.8 steunen. Ik heb altijd begrepen dat de motor van een C zo in een B gelepeld kan worden, en als dat zou kunnen, dan zou dus de c20 ook zonder problemen op de as van de b landen? Tevens heb ik gelezen dat in theorie je een cih ook op een ohv as zou kunnen leggen zonder aanpassingen. Dat is dan ook niet waar?
26 januari 2011 om 10:46 #17804877Beide klopt niet.
CIH Kadett B heeft de motorrubbers vlak, Kadett C onder een hoek.
OHV as, hier past echt geen CIH op zonder aanpassingen.Verder moet je fusees van een opel GT of kadett B CIH hebben om fatsoenlijke remklauwen te monteren. De rest is onbruikbaar. Kadett C fusees moeten omgebouwd worden voor gebruik onder een B.
Bovendien moeten voor de GT of CIH fusees de onderste draagarmen en de spoorstangen van een CIH as afkomen of van het laatste type zijn. (ergens in 1970 / 1971 veranderd) De stuur en fuseepennen zijn dikker.Een aanrader: koop op MP of zo een olyslager vraagbaak voor een paar euro en lees dit boekje van voor tot achter door, heb ik ook ooit gedaan.
26 januari 2011 om 10:47 #17804878[rquote=1852069&tid=141313&author=Mad Max]Ja van de bladveer was ik op de hoogte. Ik ben al reeds in het bezit van de manta 1.8 steunen. Ik heb altijd begrepen dat de motor van een C zo in een B gelepeld kan worden, en als dat zou kunnen, dan zou dus de c20 ook zonder problemen op de as van de b landen? Tevens heb ik gelezen dat in theorie je een cih ook op een ohv as zou kunnen leggen zonder aanpassingen. Dat is dan ook niet waar?[/rquote]
In theorie kun je elke motor in elke auto plaatsen. Bij de OHV modellen (1100 en 1200) is de motor hetzelfde in de B en de C. De CIH is ook hetzelfde bij beide modellen (de B heeft 1500, 1700 en 1900 cc motoren, in de C liggen 1600 en 1900 cc motoren). De motorsteunen daarentegen zijn zowel bij de OHV als de CIH modellen van de B en de C verschillend.
In de praktijk: Kijk eens naar de motorsteunen die je hebt en of je hier een passende assteun voor kunt maken. Zoals ik al eerder zei kijk eens naar ombouw projecten van Ascona’s Manta’s of C-kadetten dan wordt je al heel wat wijzer.
En dan mijn mening, ik ga al heel wat jaartjes mee in de B-kadett wereld dus ik weet waar ik het over heb (ik heb er meerdere, zowel OHV als CIH, ook al heel veel gesloopt). Denk vooral eerst goed na en weet waar je aan begint! Het slopen van de kadett is pas de laatste stap. Bouw eerst de gehele motor op de vooras en maak deze helemaal in orde. Als dit gelukt is dan kun je de oude vooras met motor en al vervangen. Hou er tevens rekening mee dat je het voorfront moet aanpassen omdat de koeler verder naar voren moet komen omdat de motor gewoon groter is. Tevens zul je de versnellingsbak tunnel moeten vergroten omdat er een grotere bak achter komt te zitten. Heb je al gedacht aan de achteras? Hier heb je ook een andere nodig, de krachten die jouw motor hebben zullen ervoor zorgen dat je heel snel de kleine OHV achteras zult moeten vervangen.
De reden dat ik dit schrijf is dat ik al meerdere B-kadettjes heb gesloopt waar heel enthousiast aan een motorombouw is begonnen maar dat men er gaandeweg achter komt dat het toch wel iets meer werk is dan gedacht, helaas is de auto dan al half gedemonteerd, bodem aan stukken geslepen etc.
Mocht je interesse hebben dan mag je gerust eens bij me langskomen om te kijken wat het verschil tussen een CIH en een OHV B-kadett zijn.
Groeten Olaf
26 januari 2011 om 10:58 #17804879hoi.
kan wel een foto voor je maken van cih as.
ben je dezelfde max als van hkbc forum?
ik zou de traverse aanpassen van ohv.
zonde om cih as te verlassen.
wil zelf nog eens proberen om c as onder een b te plaatsen
heb ik wel eens gezien bij gtjohn
26 januari 2011 om 11:01 #17804880[rquote=1852096&tid=141313&author=olafspoolder][rquote=1852069&tid=141313&author=Mad Max]Ja van de bladveer was ik op de hoogte. Ik ben al reeds in het bezit van de manta 1.8 steunen. Ik heb altijd begrepen dat de motor van een C zo in een B gelepeld kan worden, en als dat zou kunnen, dan zou dus de c20 ook zonder problemen op de as van de b landen? Tevens heb ik gelezen dat in theorie je een cih ook op een ohv as zou kunnen leggen zonder aanpassingen. Dat is dan ook niet waar?[/rquote]
In theorie kun je elke motor in elke auto plaatsen. Bij de OHV modellen (1100 en 1200) is de motor hetzelfde in de B en de C. De CIH is ook hetzelfde bij beide modellen (de B heeft 1500, 1700 en 1900 cc motoren, in de C liggen 1600 en 1900 cc motoren). De motorsteunen daarentegen zijn zowel bij de OHV als de CIH modellen van de B en de C verschillend.
In de praktijk: Kijk eens naar de motorsteunen die je hebt en of je hier een passende assteun voor kunt maken. Zoals ik al eerder zei kijk eens naar ombouw projecten van Ascona’s Manta’s of C-kadetten dan wordt je al heel wat wijzer.
En dan mijn mening, ik ga al heel wat jaartjes mee in de B-kadett wereld dus ik weet waar ik het over heb (ik heb er meerdere, zowel OHV als CIH, ook al heel veel gesloopt). Denk vooral eerst goed na en weet waar je aan begint! Het slopen van de kadett is pas de laatste stap. Bouw eerst de gehele motor op de vooras en maak deze helemaal in orde. Als dit gelukt is dan kun je de oude vooras met motor en al vervangen. Hou er tevens rekening mee dat je het voorfront moet aanpassen omdat de koeler verder naar voren moet komen omdat de motor gewoon groter is. Tevens zul je de versnellingsbak tunnel moeten vergroten omdat er een grotere bak achter komt te zitten. Heb je al gedacht aan de achteras? Hier heb je ook een andere nodig, de krachten die jouw motor hebben zullen ervoor zorgen dat je heel snel de kleine OHV achteras zult moeten vervangen.
De reden dat ik dit schrijf is dat ik al meerdere B-kadettjes heb gesloopt waar heel enthousiast aan een motorombouw is begonnen maar dat men er gaandeweg achter komt dat het toch wel iets meer werk is dan gedacht, helaas is de auto dan al half gedemonteerd, bodem aan stukken geslepen etc.
Mocht je interesse hebben dan mag je gerust eens bij me langskomen om te kijken wat het verschil tussen een CIH en een OHV B-kadett zijn.
Groeten Olaf[/rquote]
Ik ben het helemaal met Olaf eens, ben ook al een jaar of 25 in die wereld bezig.
Heb mijn 2l ombouw project, ook niet af, al een poosje te koop gehad.
Ik ga toch doorzetten, maar met een smallblock OHC en een ouderwetse 4 bak. Niet teveel vermogen (85PK), zuiniger dan een CIH en toch de eigen kadett B sfeer.Je mag bij mij ook wel eens kijken.
@olaf wij moeten toch eens weer ontmoeten en bijpraten!26 januari 2011 om 11:05 #17804881een 16sv?
past de grote ohc niet?ja was al redelijk ver toch?
john
26 januari 2011 om 11:09 #17804882Ik denk een aangepaste 1400.
Ik was al een heel eind. Maar door een DIS motor te gebruiken hoef ik de kachel niet te verplaatsen. En zo verder.maar laten we het topic niet vervuilen.
26 januari 2011 om 11:13 #17804883nee ff on topic
26 januari 2011 om 11:42 #17804884Ja ik ben dezelfde max als van het hkbc forum. Ik heb al 1900 gt fusees met grotere schijven en de volvo 240 klauwen komen erop. Er ligt ook al een 1900 gt achteras te wachten. Hier wil ik grotere remcilinders in doen (rekord D) om de rembalans een beetje te behouden. Ik zou graag een keertje langskomen. En ik zie steeds meer noodzaak om toch maar eens te gaan leren lassen:sleeping
26 januari 2011 om 12:21 #17804885Voor een ombouw van een Kadett B moet je lassen. Zo simpel is dat.
26 januari 2011 om 12:37 #17804886en om te blijven rijden ook:)
26 januari 2011 om 14:31 #17804887[rquote=1852140&tid=141313&author=Mad Max]En ik zie steeds meer noodzaak om toch maar eens te gaan leren lassen:sleeping[/rquote]
[rquote=1852159&tid=141313&author=Oly]Voor een ombouw van een Kadett B moet je lassen. Zo simpel is dat.[/rquote]
[rquote=1852170&tid=141313&author=kermitc]en om te blijven rijden ook:)[/rquote]
Kunnen lassen is zeker een vereiste, anders hoef je er niet aan te beginnen. Mijn advies is, rij lekker met de kadett verder en leer lassen, bouw een complete vooras met daarop de motor die je wilt, zorg dat je alle onderdelen bij elkaar hebt voor de complete ombouw. En als allerlaatste ga je je kadettje slopen.
Kom anders op 10 april naar Beekbergen, dan is de jaarlijkse Kadett-B meeting. Hier staan allerlei B-kadettjes en hier zullen heel veel mensen zijn die je vragen willen beantwoorden. (al zullen er ook veel zijn die je het beter niet kunt vragen, want die houden van origineel, zelf hou ik ook meer van origineel maar met goed gebouwd is ook niets mis). De lokatie is:
Wegrestaurant Gebr. Mendel
Arnhemseweg 725
7361 TN Beekbergen
Te bereiken via de A50 Afslag 22[rquote=1852107&tid=141313&author=Oly]
@olaf wij moeten toch eens weer ontmoeten en bijpraten![/rquote]Het is inderdaad al weer een hele tijd geleden, en zo veel kom ik jouw kant nu ook weer niet op. We spreken elkaar nog wel weer eens.
Groeten Olaf
26 januari 2011 om 15:19 #17804888Zie de foto: je moet hiermee om kunnen gaan: Ik heb hem weer dicht met een R25 bak eronder :P en het front is ook niet mis.
Wederom ben ik het met Olaf eens. Ik heb ook eerst een aantal proefopstellingen gedaan op een oude as en in de motorruimte van mijn Olympia (CIH) omdat deze toch zonder motor stond. Koop eventueel een wrakkige koets met assen als je de ruimte hebt. Alleen maar om te leren en te experimenteren.
Ik heb wel gezien op het hkbc forum dat je je verder goed voorbereid. Heb je een C20XE met DIS?
26 januari 2011 om 17:29 #17804889Nee zonder, maar een andere kachel wordt ik alleen maar vrolijk van want mijn fohn werkt nog beter dan het huidige apparaat. Wat betreft “lekker doorrijden”.. dat zit er niet in. Ik ben deze ombouw begonnen omdat me blok geploft was.
Max
26 januari 2011 om 19:41 #17804890Schaf je zelf eerst een fatsoenlijk lasapparaat aan dan met een koop of huur fles menggas zou ik dan zeggen en ga gewoon met wat stukken plaat en profiel aan het proberen. Er is heel veel hierover op het net te vinden. Ik hoor vaak goede dingen over Cebora.
Voor een andere kachel heb je niet zoveel ruimte. Back in the old days zette ik een stuk karton voor de radiateur in de winter….. (1100N)
Henk
26 januari 2011 om 19:48 #17804891Worden trouwens ook best wel wat cursussen gegeven wat betreft lassen (halfautomaat, elektrode etc)
Kijk daar anders eens na om de basis en wat theorie te leren
Of vraag een bekende die kan lassen om wat tips en wat begeleiding/controle26 januari 2011 om 22:55 #17804892hihihi 16v in de b:P en ik ben er dan een mv6 in aan het proppen:angel
27 januari 2011 om 06:22 #17804893[rquote=1852574&tid=141313&author=Oly]
Voor een andere kachel heb je niet zoveel ruimte. Back in the old days zette ik een stuk karton voor de radiateur in de winter….. (1100N)
[/rquote]
Ik zat te denken aan de plek waar de accu hoort te staan. Accu gaat dan in de achterbak.
27 januari 2011 om 18:16 #17804894Kan, is wel een heel gedoe vooral als je die van een Corsa oid pakt. Met name je uitstroombuizen en bediening.
27 januari 2011 om 18:24 #17804895[rquote=1852868&tid=141313&author=pipo]hihihi 16v in de b:P en ik ben er dan een mv6 in aan het proppen:angel[/rquote]
maak dat eens af dan, je roept het al 10 jaar. :jerry
Wij willen :kewlpics :kewlpics
27 januari 2011 om 22:09 #17804896[rquote=1853348&tid=141313&author=Oly][rquote=1852868&tid=141313&author=pipo]hihihi 16v in de b:P en ik ben er dan een mv6 in aan het proppen:angel[/rquote]
maak dat eens af dan, je roept het al 10 jaar. :jerry
Wij willen :kewlpics :kewlpics [/rquote]
druk druk druk dacht effe snel bij de c kadett station een v6je in te proppen maar viel bij de koets van het ene naar het andere gat:cry en momentheel druk bezig met een schade kadett coupe.dus niet dat ik niks doe:angel maar komt elke keer weer wat anders tussen.:angel
maar is geen 10 jaar eerder 5:Pen ik heb er een 1900 vooras voor liggen maar die ga ik niet gebruiken voor dit project moet alleen de naven en klauwen omzetten en eventueel de onderste draagarmen als die anders zijn.maar de traverse gebruik ik hier niet voor vind ik jammer om aan te gaan lassen
heb een foto dat hij er in ligt
27 januari 2011 om 22:16 #17804897on topic,
zo zie je max, alles is mogelijk, hou ons op de hoogte!
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.