Geen stroom op brandstofpomp [OPGELOST]

Forumindex Forums Techniek C20ne/seh (2.0 8v) Geen stroom op brandstofpomp [OPGELOST]

  • Dit onderwerp is leeg.
3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Berichten
  • #17231572
    Caravan-E
    Deelnemer
      Lid sinds:
      17 June 2008

      Hoi iedereen,

      ik heb het volgende probleem. Na de ombouw van een werkende c20ne met kabelboom in een andere kadett krijgt de brandstofpomp geen stroom meer. Als ik direct stroom op de brandstofpomp zet is er niets aan de hand en loopt de motor goed. Ik wil hem graag op de officiele manier van stroom voorzien, omdat hij nu ook pompt als je alleen het contact maar aanzet.

      Ik heb het één en ander gelezen over het brandstofrelais op dit forum. Ik weet niet waar deze zit, maar als ik het goed heb begrepen zou de motor niet lopen als die kapot is, omdat die ook de bobine aanstuurt. Dus is die dan wel het probleem?

      Wanneer zou er nu precies stroom op de kabel naar de pomp moeten staan? Pas als de motor loopt of als je start? Sommige zeggen dat als je het contact aanzet, de pomp ook heel even pompt om de boel op druk te zetten. Is dat waar?

      Wat zou ik nog meer kunnen checken?

      Er vanuit gaande dat de draad naar de pomp begint bij het brandstofrelais, lijkt het me het beste om daar te beginnen en te kijken of er stroom op wordt gezet. Waar zit dit relais en naar welke draden zou ik dan moeten kijken?

      Alvast bedankt voor het meedenken.

      #17803858
      freek corsa
      Deelnemer
        Lid sinds:
        5 December 2004

        Het brandstof relai zit bij een kadett in de motor ruimte, ik weet het niet precies maar ik gok bij de accu in de buurt.

        Het klopt inderdaad dat de motor niet wil starten als de relai zijn werk niet doet, dat komt inderdaad door het niet inschakelen van de ontsteking aansturing ( geen vonk dus ) en de brandstofpomp die niet aan gaat.

        Als je de auto op contact zet, dan klikt de relai 1 keer, nu krijgt de ecu stroom.
        De motor gaat draaien als je de motor start, hierdoor registreert de BDP sensor een toerental, dan geeft de ECU een signaal naar het relai om hiermee de brandstofpomp aan te zetten.

        De draad van de brandstofpomp is rood-blauw.

        Dus als je een C20NE op contact zet dan gaat de brandstofpomp niet eerst druk opbouwen.

        #17803859
        Caravan-E
        Deelnemer
          Lid sinds:
          17 June 2008

          Freek, je hebt me enorm geholpen.

          Ik ben bij mijn andere c20ne gaan kijken hoe het werkt. Op het relais bij de accu zat een rood/blauwe draad, dus ik ging er voor het gemak maar even vanuit dat dit het juiste relais was. Ik heb vervolgens een schema gemaakt hoe de draden reageerden en dat klopte precies met jouw verhaal. Een aantal draden reageren op het contact en 1-tje doet het pas als de motor draait.

          Voor de geïnteresseerden onder ons hier het schema:

          Daarna ben ik gaan kijken hoe dit bij de andere motor zat. Bleek alles gewoon te werken. Nu ik zeker wist welke draad het was (rood/blauw-na starten) ben ik die gaan volgen en kwam ik er ook achter dat bij het zekeringenkastje het draadje veranderd in een blauwe. (want bij de pomp is die blauw)
          Maar in ieder geval kwam ik in de buurt van het zekeringenkastje het probleem tegen, een soort draadbreuk/slecht contact punt. Dus oftewel OPGELOST!!

        3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.