Forumindex › Forums › Modellen › Omega › Hoelang gaat een automaat van een Omega-A mee? Een U9 ofzo.
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
10 april 2012 om 22:29 #17231490
Eerst even dit:
Een paar jaar geleden kocht ik tweedehands een Omega-A van ’92 met automaat.
Weer een Omega met een berg werk aan, maar met wel een automaat, LPG en airco.
Ik heb er, gelukkig voor ik aan de restauratie begonnen was, al een half jaartje mee gereden.
Toen begon hij, als hij nog koud was, even uit z’n eerste versnelling te gaan. Een paar straten verder was alles wel terug in orde.
Later werd het erger. Als hij naar derde moest overgaan, was het alsof hij in vrijloop stond. Gas geven en niet vooruit gaan. Zo kon ik nog verder rijden in z’n eerste en tweede.
Iets verder deed het fenomeen zich al voor in z’n tweede versnelling.
Dus naar huis in eerste dan maar.
Ik weet niet meer welk bedrijf ik gecontacteerd heb in Nederland, maar daar gaf men, voor de revisie, een prijs op van €1.250 plus btw. Omdat dit niet de enige kosten waren aan deze Omega-A heb ik hem afgedankt en vijs ik er sindsdien onderdelen uit. Heel binnenkort
zet ik er even mijn plasma-cutter naast en is’t er helemaal mee gedaan.Nu vond ik onlangs nog een Omega-A van ’90 met automaat en LPG te koop.
Wel met bijna 300.000km op de teller, maar ik heb dan nog altijd de motor van mijn huidige
Omega-A in reserve met nu net 82.000km op de teller.
Maar wat als die automaat het ook gaat begeven? Bijna 300.000km op de teller spreekt
boekdelen dacht ik.Maar ik vind het zalig om met een automaat te rijden. De manuele bak in mijn Omega-A
laat zowiezo geen sportief rijden toe, niet echt.
Met de benzineprijzen van tegenwoordig zou LPG welkom zijn.
Ik heb in twee van mijn vorige wagens zelf LPG gelegd, maar dat mag nu weeral
niet meer. :swear Wie zuigt er toch al die stomme regeltjes uit z’n duim?11 april 2012 om 22:17 #17803035‘t Is een ’92, de Omega die niet meer in versnelling wilt. ik dacht eerst dat het ook een ’90 was.
Als de voorbumper geen ‘kusje’ gekregen had, had ik die al lang op m’n ’90 gezet waarmee ik nu rijd. Veel moderner.
In de Haynes manual staat dat ‘t een GM Powerttrain computer controlled AR25 of AR35 versnellingsbak zou zijn.
Ik kon dus inderdaad door middel van een knopje op de stick, overschakelen van gewoon naar sportief rijden.Bij Fault Finding lees ik dit:
Jumps out of gear:
– Worn or damaged gearchange linkage/cable.
– Incorrectly-adjusted gearchange linkage/cable.
– Worn synchroniser units.
– Worn selector forks.In zo’n manual of vraagbaak reppen ze natuurlijk niet over de reparatie of revisie van een automaat.
Men verwijst altijd naar een “professional mecanic”. Met andere woorden, langs de kassa passeren weeral.
Er moet toch ergens zo’n service manual te vinden zijn.Ik had al eens gedacht om zo’n automaat in mijn huidige Omega-A te plaatsten, maar dan moet ik
de hele kabelboom en sturingen overplaatsen en da’s geen klein werkje. Dan kan je beter inneens de hele
wagen uiteen halen en restaureren, als je dan toch bezig bent. :hmmz15 april 2012 om 12:17 #17803036Wat ik er zo uithaal is dat de selector van slag is. Zou deze eens goed schoonmaken of zelfs vervangen door een nieuw exemplaar en tevens eens goed afstellen.
16 april 2012 om 10:56 #17803037Ik zou gerust aan die automaat durven werken, maar dan moet ik er wel de service manual van te pakken krijgen. Anders is het soms toch tasten in het donker.
Als ik de automaat zou in orde krijgen, zou ik hem misschien wel in m’n huidige Omega-A willen plaatsen, als dat mogelijk is. De kabelboom is wel totaal verschillend. De computer(s) liggen op een heel andere plaats enzo.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.