Forumindex › Forums › Overige › Slap Geouwehoer › Gewoon best wel slim van Opel
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
21 januari 2011 om 10:51 #17231424
Heb al jaren een Opel, ben er mee opgegroeid (misschien wel als zovelen hier)
Wat ik al een tijdje weet heeft mijn Calibra achterremschijven met remtrommels in de schijf voor de handrem. Mn vrouws astra heeft dat ook. Mn broertje heeft afgelopen zomer een AR 156 gekocht (geen comentaar svp de jongen is inmiddels wel genoeg gestraft)
Deze heeft de handrem aan de remtangen gekoppeld zitten. Jaja je raad het al zeker he??
Ja die zaten dus vast afgelopen week. En dat koste hem zn remvoering om hem weer los te krijgen.
Hij had de anwb er bij gehad. En die man zei dat mercedes ook trommels achter in de schijven heeft.Dan denk ik bij mn zelf, das nog niet zo gek van Opel dat ze dat ook hebben. Best wel high end eigenlijk!! :D
Nouja dat wou ik even delen, hulde aan Opel!
21 januari 2011 om 10:57 #17802230Calibra, Vectra A+B, en zo ongeveer alles van Opel wat op de achter-as schijven heeft zitten, heeft dat systeem ;)
Binnenkant van de “hoed” wordt gebruikt als handrem trommel idd :) Ooit ontwikkeld door Mercedes als ik het goed heb, en in gebruik bij bijna alle duitse merken.En niet zozeer high-end, maar wel betrouwbaar. Het loopt bijna nooit vast, vriest niet zomaar vast, geeft goede grip.
Mocht het toch vast zitten, dan is het voldoende om de handrem omlaag te doen en de auto 20cm voor uit te rollen. Dan slaat de boel in de regel wel los.
Het grootste nadeel wat er aan zit is dat afstelling iets meer moeite kost en bij vervangen zo ongeveer het hele remsysteem er af moet. (klauw er af om de schijf er af te kunnen halen en dan pas de handrem fixen). Het kost een monteur dus extra tijd en jou extra geld in man-uren.
Maargoed, de voordelen wegen ruimschoots op tegen dat nadeeltje. :)21 januari 2011 om 14:03 #17802231Vervangen is idd kutwerk, maar verder een puik systeem!
21 januari 2011 om 18:22 #17802232Gebruik de handrem nooit om die rede.
21 januari 2011 om 18:47 #17802233Puik systeem?? :o:o:o Echt niet… Zit altijd vast, voeringen laten los, werken gewoon totaal niet of maar aan 1 wiel
(kom t vaak zat tegen want werk bij een opel dealer :angel )21 januari 2011 om 19:02 #17802234HANDREMPARKEERDERS……Die hebben altijd prob’s met de remmen achter….
En ook zo nu en dan eens de remmen loshalen, ook al zijn de blokken in orde…..De zuigers inspuiten en terugdraaien..
Dan blijft het langer werkzaam als dat je er niets aan doet.
21 januari 2011 om 21:41 #17802235Het is alleen jammer dat ze het niet meer hebben.
Alle nieuwe opels vanaf astra G hebben hand rem op de klauw (mist schijven achter)22 januari 2011 om 22:54 #17802236is inderdaad een rotwerk om te vervangen, bmw heeft t ook en nog wel meer merken.
maar werkt wel goed :thumbup
maar ja alles heeft onderhoud nodig en vaak word het niet uit elkaar gehaald als de remmen achter gedaan worden.
en na jaren nooit schoongemaakt te zijn of gebruikt of wat dan ook kan het een keer kapot gaan zoals dat met alles is.
23 januari 2011 om 11:40 #17802237[rquote=1848065&tid=140975&author=mrmonkey]Puik systeem?? :o:o:o Echt niet… Zit altijd vast, voeringen laten los, werken gewoon totaal niet of maar aan 1 wiel
(kom t vaak zat tegen want werk bij een opel dealer :angel )
[/rquote]inderdaad! dat dacht ik ook al toen ik t las.. als je remschijven achter versleten zijn bestel die voeringen maar erbij want ze gaan toch stuk met loshalen.. heb ik liever een handrem met een kabel op de klauw stuk makkelijker en zitten veel minder snel vast als een systeem met remvoeringen.
het zijn vrijwel altijd auto’s met trommelremmen waarbij de handrem vast zit.
23 januari 2011 om 11:48 #17802238[rquote=1848065&tid=140975&author=mrmonkey]Puik systeem?? :o:o:o Echt niet… Zit altijd vast, voeringen laten los, werken gewoon totaal niet of maar aan 1 wiel
(kom t vaak zat tegen want werk bij een opel dealer :angel )
[/rquote]Inderdaad een PUIK systeem..
Ik heb er NOOIT problemen mee gehad.
buiten 2 handremkabels om (om die reden zitten ze vaak vast ja!!).
en JA ik ben een HANDREM parkeerder.
met opels met Trommels, en Opels met handremtrommels in de schijven heb ik echt NOOIT problemen gehad.
houd er wel rekening mee dat je af en toe eens de handrem een tikkie aan moet trekken bij langzaam rijden.
ik doe dat bij iedere koude vertrek met de Vectra.
Willem
23 januari 2011 om 11:50 #17802239[rquote=1848076&tid=140975&author=Fearless]HANDREMPARKEERDERS……Die hebben altijd prob’s met de remmen achter….
En ook zo nu en dan eens de remmen loshalen, ook al zijn de blokken in orde…..De zuigers inspuiten en terugdraaien..
Dan blijft het langer werkzaam als dat je er niets aan doet.[/rquote]
bij de oude systemen hoef je de zuigers niet terug te draaien.
en ja ik ben een Handrem parkeerder, welke zijn hele auto leven al OPEL rijdt en eigenlijk nog NOOIT met een vaste handrem gestaan heeft.
ik gebruik m ook in de winter, maakt niet uit hoe koud hij is.
Ik heb altijd problemen met handremmen die niet gebruikt worden, die zitten zo vast als een huis, en remmen vaker NIET dan wel.
Willem
23 januari 2011 om 11:58 #17802240dan nog blijft het zo dat een kabel op de remklauw veel makkelijker is.
laatst nog een Vito gehad waarbij de voeringen los in de schijf lagen.
23 januari 2011 om 12:08 #17802241uhhh kan iemand dit eens toelichten want ik begrijp het helemaal niet :cool:
“achterremschijven met remtrommels in de schijf” ??
Bij mij wordt de remklauw met de handremkabel op de schijf geklemd bij het aanhalen van de handrem!
Alvast bedankt.
23 januari 2011 om 12:36 #17802242[rquote=1849348&tid=140975&author=juruca]uhhh kan iemand dit eens toelichten want ik begrijp het helemaal niet :cool:
“achterremschijven met remtrommels in de schijf” ??
Bij mij wordt de remklauw met de handremkabel op de schijf geklemd bij het aanhalen van de handrem!
Alvast bedankt.[/rquote]
De achter remschijven hebben bij oudere Opels een behoorlijk grote “hoed” in het midden.
Die hoed word gebruikt als trommelrem, met een set remschoenen aan de binnenkant.
Aan de buitenkant zit de rand van de hoed en die rand wordt gebruikt voor de normale rem via een hydraulische klauw.23 januari 2011 om 12:48 #17802243Ik ben het handrem parkeren aardig afgeleerd nadat ie twee keer heeft vast gezeten. D’r is niks zo kut als nie wegkunnen rijden als je dat wil. En de remkabel is al vervangen maar toch blijft er vocht in komen.
23 januari 2011 om 14:18 #17802244Ben blij dat ik in mijn Astra gewoon het normale rem systeem heb met de handrem in de klauw (Y)
Gewoon goed onderhoud aan de remmen maakt een hoop uit :)23 januari 2011 om 17:18 #17802245[rquote=1849407&tid=140975&author=Astraman]Ik ben het handrem parkeren aardig afgeleerd nadat ie twee keer heeft vast gezeten. D’r is niks zo kut als nie wegkunnen rijden als je dat wil. En de remkabel is al vervangen maar toch blijft er vocht in komen.[/rquote]
Dat komt omdat bij jou de handrem op de klauw zit.
En ja de meningen zijn verdeeld. Maar ik vind dat dus een waardeloos systeem.
Hoe vaak ik op mijn werk die klauwen sta te vervangen is vaker dan dat ik remschoentjes vervang.
23 januari 2011 om 17:30 #17802246Neej de tussen buitenmantel en de kabel komt vocht in, die vriest vast en voila, je staat vast. Hebben trouwens vroeger bij onze e kadett welleens last gehad van vervormde remvoeringen waardoor de boel ook vast zat. Moest je echt lostrekken.
23 januari 2011 om 18:30 #1780224723 januari 2011 om 21:18 #17802248Zie dat de meningen aardig verdeeld zijn toch nog.
Wat wel een voordeel is, als je remvoering van de handrem dan toch stuk gaat kan je gewoon met de voetrem nog fatsoenlijk remmen. Dat kan met een kapotte remvoering in je klauw niet. Tenminste niet voor een lange rit oid.
Mijn ervaring met mn oude Vectra was (die hand enkel remtrommels achter) als hij dan vast zat en je ging rijden knalde deze wel los als het wiel onder druk kwam te staan.
23 januari 2011 om 21:42 #17802249en omdat je handrem niet blijft hangen op je voetremblokken gaan die voetremblokken gewoon makkelijk 200.000km mee, tenmisnte bij mijn veel in duitsland gemartelde Vectra.
das dus met VEEL hard remmen van 240+ naar 100 etc etc
24 januari 2011 om 20:04 #17802250[rquote=1849664&tid=140975&author=arjontje][rquote=1849407&tid=140975&author=Astraman]Ik ben het handrem parkeren aardig afgeleerd nadat ie twee keer heeft vast gezeten. D’r is niks zo kut als nie wegkunnen rijden als je dat wil. En de remkabel is al vervangen maar toch blijft er vocht in komen.[/rquote]
Dat komt omdat bij jou de handrem op de klauw zit.
En ja de meningen zijn verdeeld. Maar ik vind dat dus een waardeloos systeem.
Hoe vaak ik op mijn werk die klauwen sta te vervangen is vaker dan dat ik remschoentjes vervang. [/rquote]
vervangen is voor mietjes:D gewoon ouwerwets reviseren:thumbup
24 januari 2011 om 20:29 #17802251[rquote=1850815&tid=140975&author=Opelkees][rquote=1849664&tid=140975&author=arjontje][rquote=1849407&tid=140975&author=Astraman]Ik ben het handrem parkeren aardig afgeleerd nadat ie twee keer heeft vast gezeten. D’r is niks zo kut als nie wegkunnen rijden als je dat wil. En de remkabel is al vervangen maar toch blijft er vocht in komen.[/rquote]
Dat komt omdat bij jou de handrem op de klauw zit.
En ja de meningen zijn verdeeld. Maar ik vind dat dus een waardeloos systeem.
Hoe vaak ik op mijn werk die klauwen sta te vervangen is vaker dan dat ik remschoentjes vervang. [/rquote]
vervangen is voor mietjes:D gewoon ouwerwets reviseren:thumbup[/rquote]
Vertel dat even mijn baas.
Hij wil alleen vervangen.:sleeping24 januari 2011 om 23:15 #17802252[rquote=1849664&tid=140975&author=arjontje][rquote=1849407&tid=140975&author=Astraman]Ik ben het handrem parkeren aardig afgeleerd nadat ie twee keer heeft vast gezeten. D’r is niks zo kut als nie wegkunnen rijden als je dat wil. En de remkabel is al vervangen maar toch blijft er vocht in komen.[/rquote]
Dat komt omdat bij jou de handrem op de klauw zit.
En ja de meningen zijn verdeeld. Maar ik vind dat dus een waardeloos systeem.
Hoe vaak ik op mijn werk die klauwen sta te vervangen is vaker dan dat ik remschoentjes vervang. [/rquote]
Astraman heeft een 1.6, die heeft geen schijven achter.
25 januari 2011 om 00:13 #17802253Pcies :D en toch zaten ze vast, ligt aan de kabel die corrodeert, daar komt dan vocht in en die vriest weer vast. Kabel zit er pas twee jaar onder en is al 2x gebeurt, daarvoor kon ik niet meer op een heuvel parkeren omdat alles vastgeroest zat en je nooit de rem er volledig op kon zetten. Kunnen we concluderen dat het hoe dan ook kut is.
Mijn C-Kadett staat nooit meer op de handrem want die staat soms weken achtereen stil en dan gaat de rotzooi ook vastzitten.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.