Forumindex › Forums › Modellen › Astra › to waterpomp or not to waterpomp
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
21 januari 2011 om 10:28 #17231422
That’s the question :hmmz
Ik weet dat er al topics over zijn, maar dit gaat meestal over benzine wagens.
ik moet op groot onderhoud met mijn opel astra G 1.7 cdti uit 2003. de distributieriem moet vervangen worden.
Nu zei ik tegen mijn garagist dat hij ook mijn waterpomp ineens moest meepakken. Hij vertelde mij dat dit bij deze types niet moet, omdat deze “appart” zijn ofzo iets.
Wie kan dit bevestigen… :hmmz
21 januari 2011 om 10:35 #17802209Ik heb de Y17DT versie, daar is hij niet op de distri en dus los te vervangen.
Jij heb volgens mij een Z17DTL, en daar weet ik het niet van…21 januari 2011 om 10:38 #178022101.7 DTI is motorcode: Y 17 DT
1.7 CTDI is motorcode: Z 17 DTL
Bij de Z 1.7 DTL motoren wordt de waterpomp idd aangedreven door de multiriem ipv de distributieriem.
Als ze toch bezig zijn kunnen ze de waterpomp ook gelijk vervangen, maar het is niet noodzakelijk.
21 januari 2011 om 10:42 #17802211check ;)
21 januari 2011 om 10:46 #17802212oké dus niet noodzakelijk begrijp ik hieruit. Dus de garage heeft gelijk.
Even het ergste scenario: als de waterpomp nu kapot gaat, wil het dus zeggen dat mijn motor niet vastloopt? Aangezien hij niet op de distributieriem zit.
maar dat dus wel de multiriem kapot kan gaan? :hmmz Wat voor gevolgen zou dit dan hebben?
21 januari 2011 om 10:56 #17802213Een waterpomp gaat niet zomaar in één keer kapot.
Vaak begint het met:
1: Lekage
2: Gier of tikkend geluidDe kans dat de waterpomp in één keer vast slaat is heel klein, in dat geval gaat de muliriem slippen.
21 januari 2011 om 11:02 #17802214oké prima. Heb geen last van een lek ofzo, en de waterpomp maakt ook geen geluid voor zover ik weet. Ik zal vrage aan de garagist om het even na te kijken, maar verwacht geen probleem.
Hartelijk dank voor de goede raad (zoals altijd!)
21 januari 2011 om 12:53 #17802215nog laatste vraagje, is 520 € voor een groot onderhoud een eerlijke prijs? :o:P:hmmz
21 januari 2011 om 13:05 #17802216Dat licht er helemaal aan wat er vervangen wordt.
Groot onderhoud is een GROOT begrip :P
Je hebt de standaard dingen die bij een beurt vervangen moeten worden oa: Olie, Filters, bougies/gloeipluggen, multieriem, distributie enzz.
Maar je hebt ook slijtage onderdelen die op zijn tijd vervangen moeten worden oa: remblokken, remschijven, banden enzz.
Pas als je weet wat er allemaal exact vervangen is/wordt kan je zeggen of de prijs goed is.
21 januari 2011 om 13:42 #17802217Groot in de zin van complete distri set (dus incl rollen) en de bougies, olie en filters (lucht + interieur)
Maar ook remmen / remvloeistof (aangezien je distri riem in hetzelfde interval kan vallen)
Als je dat krijgt vind ik het wel een redelijke prijs.21 januari 2011 om 21:01 #17802218ik zie dat je astra nog maar 77.000km heeft.
dan is het absoluut niet nodig! laat je geen meer werk aanpraten….
vanaf 200.000 gaan ze pas kapot.
succes.
en let er wel op dat ze bij de distributie wissel alles vervangen ook de “spanrol” en looprol ervan
21 januari 2011 om 22:53 #17802219oké bedankt stefanDTI & al de rest!
Waterpomp laten we dus mooi steken. Ik zal het nog eens zeggen dat hij alle “rollen” moet meepakken.
bij die € 500 zitten niet de remmen volgens mij, al de rest dat je opsomde wel :)
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.