Forumindex › Forums › Techniek › Cih › revisie 2.0E
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
20 januari 2011 om 18:18 #17231389
ik ben bezig een 2.0E blok te reviseren, maar nou heb ik een paar vraagjes
is het verstandig om maar direct nieuwe bouten voor de kop te gebruiken?
volgens de vraagbaak mogen er geen slijtagesporen in het deksel van de oliepomp te zien zijn. maar bij mijn deksel is het heel licht ingesleten, met de nagel kun je het amper voelen. is het nou verstandig om dit deksel maar te vervangen of zou dit nog wel kunnen?20 januari 2011 om 18:45 #17801833ik pak altijd nieuwe bouten bij een revisie, je dekseltje kan je terug glad schuren of vlakken
20 januari 2011 om 18:50 #17801834In princiepe moet je de 6-kant inbus-bouten vervangen, maar ik gebruik de 12-kantige
ster-inbussen en heb deze op 20 jaar en verscheidene koppen nog nooit vervangen.
Nog nooit problemen gehad.
Het deksel kan je op een vlakplaat en nat schuurpapier terug vlakken als de groeven
niet te diep zijn, wat ook belangrijk is, is de flankspeling tussen je twee tandwielen!20 januari 2011 om 20:32 #17801835[rquote=1847279&tid=140929&author=H-400] wat ook belangrijk is, is de flankspeling tussen je twee tandwielen![/rquote]
Zo niet belangrijker.
Daar gaat meer druk aan verloren dan een paar groeven in de deksel.
En je kunt er weinig tegen doen (behalve complete huis te wisselen)21 januari 2011 om 13:45 #17801836[rquote=1847398&tid=140929&author=Freestyler][rquote=1847279&tid=140929&author=H-400] wat ook belangrijk is, is de flankspeling tussen je twee tandwielen![/rquote]
Zo niet belangrijker.
Daar gaat meer druk aan verloren dan een paar groeven in de deksel.
En je kunt er weinig tegen doen (behalve complete huis te wisselen)[/rquote]?? kan het niet gewoon zijn dat de tandwielen ingesleten zijn?
21 januari 2011 om 16:17 #17801837Heeft allemaal last van slijtage maar hoe meer speling hoe meer druk er verloren gaat
Zorg wel dat je alles goed schoon maakt voor je het weer monteert
Zou niet fijn zijn als je allemaal metaalrotzooi in je olie zou krijgen ;)21 januari 2011 om 22:20 #17801838[rquote=1847836&tid=140929&author=McLambo][rquote=1847398&tid=140929&author=Freestyler][rquote=1847279&tid=140929&author=H-400] wat ook belangrijk is, is de flankspeling tussen je twee tandwielen![/rquote]
Zo niet belangrijker.
Daar gaat meer druk aan verloren dan een paar groeven in de deksel.
En je kunt er weinig tegen doen (behalve complete huis te wisselen)[/rquote]?? kan het niet gewoon zijn dat de tandwielen ingesleten zijn?[/rquote]
Tandwielen zijn van staal, huis van alu.
Denk dat het huis eerder ingesleten zal zijn dan de tandwielen ;)22 januari 2011 om 01:18 #17801839Constructie van die pomp is ook gewoon klote:
Stalen tanwielen laten draaien in een alu huis,dat huis had al nooit van alu mogen zijn,die plastic kogel/paddestoel had een stalen kogel moeten zijn of een cilinder zoals de diesel deksels.
Die oliepompen zijn gewoon geen klote waard kwa constructieVroeg of laat gaat dat mis en krijg je slijtage,bij een 4 banger kan het wat meer leiden als bij een 6…
De beste van Opel is nog:Men hebben een 4cil motor met bijbehorende oliepomp,dan maken het blok 33% groter kwa olie kanalen en smeerpunten en noemen het 6 cil,vervolgens schrijft met in de handleiding:
Olielamp kan met hete motor na een lange rit kortstondig gaan branden bij stationair lopen…Zo staat het in de handleiding…..22 januari 2011 om 18:41 #17801840is die plastic kogel ook nog nieuw te krijgen? die is namelijk niet meer zo rond….
22 januari 2011 om 18:48 #17801841Vervangen voor een stalen kogel (weet alleen de diameter niet meer zeker, of 13 of 14 mm)
22 januari 2011 om 20:28 #17801842[rquote=1848339&tid=140929&author=GSE]Constructie van die pomp is ook gewoon klote:
Stalen tanwielen laten draaien in een alu huis,dat huis had al nooit van alu mogen zijn,die plastic kogel/paddestoel had een stalen kogel moeten zijn of een cilinder zoals de diesel deksels.
Die oliepompen zijn gewoon geen klote waard kwa constructieVroeg of laat gaat dat mis en krijg je slijtage,bij een 4 banger kan het wat meer leiden als bij een 6…
De beste van Opel is nog:Men hebben een 4cil motor met bijbehorende oliepomp,dan maken het blok 33% groter kwa olie kanalen en smeerpunten en noemen het 6 cil,vervolgens schrijft met in de handleiding:
Olielamp kan met hete motor na een lange rit kortstondig gaan branden bij stationair lopen…Zo staat het in de handleiding…..[/rquote]
Op ebay staan zo nu en dan wel ombouw setjes, waarbij de deksel een eind naar buiten komt, met 2 langere tandwielen en assen.
30 januari 2011 om 18:09 #17801843ik heb inmiddels een zuiger eruit getrokken omdat de cilinders mij redelijk versleten leken(behoorlijke stootrand). nou had geen beschikking over een micrometer om de cilinders op te meten, dus heb ik een trucje uit het werkplaatshandboek teogepast; zuiger zonder veren terugplaatsen, en als er dan een voelermaat van 0,25 tussen past was het niet goed volgens het boek(dan moesten er overmaat zuigers in).
misschien een domme vraag, maar valt dit niet op te lossen met nieuwe zuigerveren?30 januari 2011 om 22:39 #17801844nee, want dan sluiten de zuigerveren sowieso al niet meer mooi af, en dus compressieverlies. en de zuiger kan lichtelijk kantelen in de cilinder en dat betekent weer extra slijtage totdat het op een gegeven moment teveel wordt.
2 februari 2011 om 19:20 #17801845[rquote=1855786&tid=140929&author=Tiedo]ik heb inmiddels een zuiger eruit getrokken omdat de cilinders mij redelijk versleten leken(behoorlijke stootrand). nou had geen beschikking over een micrometer om de cilinders op te meten, dus heb ik een trucje uit het werkplaatshandboek teogepast; zuiger zonder veren terugplaatsen, en als er dan een voelermaat van 0,25 tussen past was het niet goed volgens het boek(dan moesten er overmaat zuigers in).
misschien een domme vraag, maar valt dit niet op te lossen met nieuwe zuigerveren?[/rquote]je wilt toch het blok reviceren en toch niet oplappen?
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.