Forumindex › Forums › Overige › Handleidingen & instructies › How to’s – Modellen › How to’s – Vectra, Signum › [HOW-TO] – Vectra B – Pook- en handrem hoezen vervangen
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
25 maart 2012 om 15:27 #17231325
Heel veel hoezen zijn na verloop van tijd aardig ‘op’ zoals te zien is op de foto’s. Hier een simpele howto om te laten zien
hoe weinig werk het is om deze te vervangen.
Deze howto is, als je het nog nooit gedaan hebt, toch binnen 15 minuten te doen. Eenmaal gedaan, is het maximaal 5 minuten werk.De hoezen zijn goedkoop te verkrijgen via eBay, en anders zelf maken met 0,5m2 leer / stof.
Uitgaand van een complete set, zitten er 2 hoezen in inclusief 2 tiewraps.Wat heb je nodig:
– Uiteraard de nieuwe hoezen.
– Platte schroevendraaier (het liefst minimaal 3-4mm breed)
– KniptangHoe ga je te werk:
Nou, dit is dus de oude situatie, eentje die we graag vaarwel zeggen.
De handrem
Haal om te beginnen eerst het kapje net voor je handrem weg. Deze moet je aan de handrem-zijde omhoog trekken.
Nu kan je de plastic beugel omhoog trekken door de lange zijde samen te drukken.
Trek de hele hoes inclusief beugel van de handrem af. Bij de originele hoes zit er een elastiek in, dus je kan ‘m er gewoon af halen.
Haal nu aan de onderkant de hoes los van de beugel door deze van de weerhaakjes af te trekken. Uiteindelijk houd je een simpele beugel over.
De oude en de nieuwe:
Nu wordt het tijd om de nieuwe er overheen te trekken. Je moet alleen even opletten dat je de hoes er niet achterstevoren op doet, maar dit wordt al gauw duidelijk ;)
Trek de beugel en hoes over je handrem. Nu rest alleen nog maar het stevig aantrekken van de tiewrap die in de hoes zit. Zorg er wel voor dat deze goed in het kuiltje zit.
Nog even het staartje afknippen en het kapje terug op z’n plek, en je bent hiermee klaar.
Nog even spannen en kijken of alles goed blijft zitten.
De versnellingspook
Trek de beugel, die onder je hoes zit, volledig omhoog.
Nu zit je bij de kraag van de hoes een tiewrap zitten, knip deze door.
Je kan nu de volledige hoes eraf trekken. De originele hoes heeft hier geen elastiek in zitten.
Haal nu de hoes van zijn beugel af door met een schroevendraaier in de rand te duwen en zo de hoes eruit te wippen.
De oude en de nieuwe:
Trek de nieuwe hoes over de beugel totdat de onderste rand gelijk is aan de rand van de beugel. Hier kan je eventueel nog aanpassingen op doen, mocht je vinden dat de hoes te diep valt.
Natuurlijk wel even opletten dat hij naar wens zit, en dus hoek op hoek.
Duw nu met de schroevendraaier eerst de hoeken van de hoes naar binnen, en vervolgens de randen.
Trek de hoes over de versnellingspook. Bij sommige hoezen gaat dit wat moeilijker. Hierbij kan je in het uiterste geval een draadje los snijden. In mijn geval hoefde dit gelukkig net niet.
Haal nu alles weer binnenstebuiten zodat de beugel boven de pook uit komt. Nu kan je de tiewrap vast trekken. Let er wel op dat deze wel weer precies in de inkeping zit zoals bij de vorige hoes.
Nu alleen nog even het staartje afknippen en de hoes omlaag trekken. De beugel kan je ook weer op zijn plek vast klikken.
En klaar is [vul hier je naam in] :D
Gr, Klopper
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.