LPG in c20XE

Forumindex Forums Modellen Corsa LPG in c20XE

  • Dit onderwerp is leeg.
8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Berichten
  • #17231266
    woutertje
    Deelnemer
      Lid sinds:
      17 January 2011

      Beste mensen,
      Misschien is het onderwerp LPG vloeken in de kerk, maar met de huidige benzineprijzen (en meer milieuvriendelijkheid:D) wil ik het toch graag laten doen.

      Ik zit erover te denken om LPG in te bouwen in mijn C20XE-based corsa A TR. Wie heeft ervaringen met LPG in combinatie met een C20XE en waar kun je dat het beste laten doen (laat ik duidelijk zijn, ik kan dat niet zelf).
      Ik hoorde dat het vermogen zelfs hoger kan zijn op LPG dan op benzine (heeft te maken met hogere compressie?!). Nu is dat hogere vermogen niet per sé nodig, maar ik wil toch wel een beetje in de buurt blijven van het vermogen op benzine.

      Iemand ervaringen/tips?

      #17800291
      Corsa_B_66
      Deelnemer
        Lid sinds:
        20 February 2007

        Hogere compressie betekend ook dat je kop het zwaarder te verduren heeft. Dus de kans bestaat dan ook dat je sneller aan een koprevisie bent. Weet ook niet of de kop van een c20xe goed bestand is hiervoor. :)

        Maar andere mede forummers hebben hier vast wel antwoord op :)

        #17800292
        Corsa_GSi
        Deelnemer
          Lid sinds:
          30 June 2004

          Sinds wanneer wordt de compressie hoger als je een LPG installatie plaatst :hmmz

          Gewoon een goede inbouwer zoeken, LPG op zo’n blok is vaker gedaan.
          En mocht de kop niet geschikt zijn voor LPG, dan doe je er gewoon een Flashlube setje bij dat de kleppen extra smeert.

          #17800293
          Corsa_B_66
          Deelnemer
            Lid sinds:
            20 February 2007

            Ik dacht altijd dat de compressie wat hoger kwam te liggen :)

            Dan zat ik er dus naast.

            #17800294
            woutertje
            Deelnemer
              Lid sinds:
              17 January 2011

              [rquote=1845127&tid=140776&author=Corsa_GSi]Sinds wanneer wordt de compressie hoger als je een LPG installatie plaatst :hmmz

              Gewoon een goede inbouwer zoeken, LPG op zo’n blok is vaker gedaan.
              En mocht de kop niet geschikt zijn voor LPG, dan doe je er gewoon een Flashlube setje bij dat de kleppen extra smeert.[/rquote]

              Omdat LPG hoger octaangehalte heeft kan de compressie hoger worden? Ik weet er het fijne niet van, maar via google vind ik vergelijkbare resultaten, echter nog geen ervaringen met c20xe?!

              Iemand die goede inbouwer weet en of ervaring met C20xe blokken heeft?

              #17800295
              McKaamos
              Deelnemer
                Lid sinds:
                10 December 2009

                Iets met klokken en klepels ;)
                LPG heeft een effectief hoger octaangetal en is daarmee bestand tegen hogere compressie dan reguliere benzine.
                LPG maakt het dus mogelijk om het motorblok te verbouwen zodat deze hogere compressie opbouwt, zonder dat de brandstof prematuur ontsteekt (aka: pingelen/kloppen).

                Het gebruik van LPG maakt de compressie dus niet hoger. Daar voor moeten technische aanpassingen gedaan worden, bijvoorbeeld het monteren van andere zuigers.

                Voor het gebruik in snelle motoren is LPG dus interessant omdat je met hogere compressie ook meer vermogen kan produceren. Echter wordt het effect weer teniet gedaan door het extra gewicht van een LPG installatie.

                #17800296
                woutertje
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  17 January 2011

                  @McKaamos Dank je voor je reactie, ik heb de klokken en klepels weer op de goede plek. Ik wil de auto ook gewoon gebruiken voor benzine, dan is het verhogen van de compressie d.m.v. andere zuigers etc dus niet mogelijk als ik je goed begrijp?

                  #17800297
                  McKaamos
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    10 December 2009

                    [rquote=1845140&tid=140776&author=woutertje]@McKaamos Dank je voor je reactie, ik heb de klokken en klepels weer op de goede plek. Ik wil de auto ook gewoon gebruiken voor benzine, dan is het verhogen van de compressie d.m.v. andere zuigers etc dus niet mogelijk als ik je goed begrijp?[/rquote]
                    Het kan wel, maar dan moet je steeds octaanbooster bij de tank gooien, Euro98 er in mikken of E85 Bioethanol gaan tanken.
                    Dat laatste kost ook weer moeite omdat de auto daar voor afgesteld moet worden.

                    En daarbij, zuigers verwisselen is ook niet bepaald goedkoop om te doen ;)

                    Kortgezegd: ik raad het niet aan, tenzij je een enkele brandstof wil gebruiken en de auto voor de sport wil gebruiken.

                  8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.