Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › LPG in c20XE
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
18 januari 2011 om 09:43 #17231266
Beste mensen,
Misschien is het onderwerp LPG vloeken in de kerk, maar met de huidige benzineprijzen (en meer milieuvriendelijkheid:D) wil ik het toch graag laten doen.Ik zit erover te denken om LPG in te bouwen in mijn C20XE-based corsa A TR. Wie heeft ervaringen met LPG in combinatie met een C20XE en waar kun je dat het beste laten doen (laat ik duidelijk zijn, ik kan dat niet zelf).
Ik hoorde dat het vermogen zelfs hoger kan zijn op LPG dan op benzine (heeft te maken met hogere compressie?!). Nu is dat hogere vermogen niet per sé nodig, maar ik wil toch wel een beetje in de buurt blijven van het vermogen op benzine.Iemand ervaringen/tips?
18 januari 2011 om 10:20 #17800291Hogere compressie betekend ook dat je kop het zwaarder te verduren heeft. Dus de kans bestaat dan ook dat je sneller aan een koprevisie bent. Weet ook niet of de kop van een c20xe goed bestand is hiervoor. :)
Maar andere mede forummers hebben hier vast wel antwoord op :)
18 januari 2011 om 10:27 #17800292Sinds wanneer wordt de compressie hoger als je een LPG installatie plaatst :hmmz
Gewoon een goede inbouwer zoeken, LPG op zo’n blok is vaker gedaan.
En mocht de kop niet geschikt zijn voor LPG, dan doe je er gewoon een Flashlube setje bij dat de kleppen extra smeert.18 januari 2011 om 10:30 #17800293Ik dacht altijd dat de compressie wat hoger kwam te liggen :)
Dan zat ik er dus naast.
18 januari 2011 om 10:51 #17800294[rquote=1845127&tid=140776&author=Corsa_GSi]Sinds wanneer wordt de compressie hoger als je een LPG installatie plaatst :hmmz
Gewoon een goede inbouwer zoeken, LPG op zo’n blok is vaker gedaan.
En mocht de kop niet geschikt zijn voor LPG, dan doe je er gewoon een Flashlube setje bij dat de kleppen extra smeert.[/rquote]Omdat LPG hoger octaangehalte heeft kan de compressie hoger worden? Ik weet er het fijne niet van, maar via google vind ik vergelijkbare resultaten, echter nog geen ervaringen met c20xe?!
Iemand die goede inbouwer weet en of ervaring met C20xe blokken heeft?
18 januari 2011 om 11:00 #17800295Iets met klokken en klepels ;)
LPG heeft een effectief hoger octaangetal en is daarmee bestand tegen hogere compressie dan reguliere benzine.
LPG maakt het dus mogelijk om het motorblok te verbouwen zodat deze hogere compressie opbouwt, zonder dat de brandstof prematuur ontsteekt (aka: pingelen/kloppen).Het gebruik van LPG maakt de compressie dus niet hoger. Daar voor moeten technische aanpassingen gedaan worden, bijvoorbeeld het monteren van andere zuigers.
Voor het gebruik in snelle motoren is LPG dus interessant omdat je met hogere compressie ook meer vermogen kan produceren. Echter wordt het effect weer teniet gedaan door het extra gewicht van een LPG installatie.
18 januari 2011 om 11:08 #17800296@McKaamos Dank je voor je reactie, ik heb de klokken en klepels weer op de goede plek. Ik wil de auto ook gewoon gebruiken voor benzine, dan is het verhogen van de compressie d.m.v. andere zuigers etc dus niet mogelijk als ik je goed begrijp?
18 januari 2011 om 11:11 #17800297[rquote=1845140&tid=140776&author=woutertje]@McKaamos Dank je voor je reactie, ik heb de klokken en klepels weer op de goede plek. Ik wil de auto ook gewoon gebruiken voor benzine, dan is het verhogen van de compressie d.m.v. andere zuigers etc dus niet mogelijk als ik je goed begrijp?[/rquote]
Het kan wel, maar dan moet je steeds octaanbooster bij de tank gooien, Euro98 er in mikken of E85 Bioethanol gaan tanken.
Dat laatste kost ook weer moeite omdat de auto daar voor afgesteld moet worden.En daarbij, zuigers verwisselen is ook niet bepaald goedkoop om te doen ;)
Kortgezegd: ik raad het niet aan, tenzij je een enkele brandstof wil gebruiken en de auto voor de sport wil gebruiken.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.