Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › Op 3 poten lopende Vectra B X18XE. [PROBLEEM gevonden: FOTO]
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
17 januari 2011 om 14:04 #17231210
Goedemiddag Vectra rijders,
Allereerst zal ik me even snel voorstellen. Pim, 25 jaar oud, ben stuurman bij Holland America Line. Ik zit al vrij lang hier op het forum,
eerst meestal op het Kadett gedeelte, maar zo af en toe kijk ik ook eens in het Vectra deel, omdat ik sinds mei vorig jaar Vectra rijdt.Nu heb ik een probleem met mijn Vectra B1 uit ’97, een X18XE.
Hij loopt op 3 cilinders. Als hij koud is is alles goed, dan loopt hij op 4, maar zodra hij maar een klein beetje opwarmt gaat hij op 3 cilinders lopen.
Af en toe voel je de de vierde cilinder wel “bijspringen” om dan later weer te stoppen. Hij schokt op die momenten dus ook heel erg, als hij op 3 cilinders loopt dan trilt de auto (onbalans denk ik).Nu, de temperatuur blijft prima, gebruikt geen olie, ook geen koelvloeistof, hij rookt ook niet raar ofzo. Verder verbruikt hij sinds het probleem wel meer benzine, zo’n 1:8 ipv 1:11.
Koppakking heb ik aan gedacht, maar dan zou hij meestal ook gaan roken en vloeistoffen gebruiken toch?
Ik heb de ANWB gebeld. Dit was er een van de oude garde, lekker met de blote handen de bougiekabels lostrekken, en het blijkt dat cilinder 3 niet meedoet. Hij vonkt op die cilinder overigens wel, dus de ontsteking is het niet.Ik zit zelf te denken, misschien een injector? De ANWB monteur dacht aan een kapotte klep (in-of uitlaat). Of misschien een hangen klepstoter (die dus de klep een stukje open laat staan).
Zelf vond ik dat de bougie van cilinder 3 er wel wat droger uitzag dan die van 4.Nu is het probleem, ik zit deze week (tot vrijdag) in Almere met de auto, zelf woon ik in Zeeland en heb daar wel een compressiemeter, maar die heb ik uiteraard niet bij. Ik zou graag de compressie willen testen om te zien of het een klep is. Maar om dat bij de dealer te laten doen kost een godsvermogen.
Is er iemand in de buurt van Almere waar ik even langs zou kunnen komen om de compressie te testen? Dat zou super zijn.Ook, heeft er iemand een idee waar het ergens anders nog aan kan liggen dat de auto op die poten loopt? Een sensor misschien (er brand geen controlelampje).
Ik verblijf in het Apollo hotel in Almere stad overigens.
Mijn nummer is 0652454539. Zou echt super zijn als iemand mij kan helpen met een compressietester!
Erg bedankt alvast voor de suggesties van mogelijke oorzaken!
Groetjes, Pim
17 januari 2011 om 15:40 #17799549heb je hem al laten uitlezen?
krijg je ook een motor storings lampje op het dash?ik denk zelf een smerige of defecte injector aangezien je zegt dat die bougie gewoon schoon en droog is
17 januari 2011 om 15:43 #17799550Heb hem nog niet uit laten lezen nee. Ik heb ook geen storingslampje, die kerel van de ANWB zei dat als er geen storingslampje is, dat er dan ook geen storing in de computer te vinden is (al dacht ik van wel). Klopt dit, of zou er toch een storing te lezen zijn.
Zelf dacht ik ook aan een haperende injector, zouden ze dat kunnen lezen uit de computer?Bedankt voor je reactie!
Grtz
17 januari 2011 om 17:20 #17799551alweer een bullshit verhaal van de anwb, je kan ook storingen hebben zonder lampje ;)
maar draai de bougies er eens uit, leg ze op de rand van je motorblok en laat iemand anders eens de startmotor ronddraaien.
dan kun je zien of ze alle 4 vonken.wel even met warme motor proberen ;)
17 januari 2011 om 18:16 #17799552Oke, dankjewel! Dan moet ik hem dus maar eens uit laten lezen!:)
Dus nog een verzoek, is er iemand in de buurt van Almere met zo’n uitlees computertje (kan even niet op de naam komen).
Over het testen van of hij vonkt. Heeft het een meerwaarde om ze er allemaal uit te draaien? De ANWB monteur heeft een voor 1 de bougiekabels eraf getrokken met draaiende (warme) motor, en bij 3 hoorde je de motor gelijk terugvallen, bij cilinder 3 hoorde je niks, dus die doet niet mee. Bougie is overigens goed:)
Bedankt nogmaals!
17 januari 2011 om 18:34 #17799553uuuh ja goed.
normaal gesproken haal je ze er alle 4 uit, want je weet nooit van te voren welke het is ;)op 3 cilinders lopen kan verschillende oorzaken hebben he.
als dit het niet is, moet je verder zoeken . . . maar kan je het wel uitsluiten.tis maar een simpel testje.
18 januari 2011 om 11:54 #17799554Klopt, is niet zo moeilijk:) Goed idee, ga ik even doen.
Thx!
22 januari 2011 om 13:23 #17799555Hallo iedereen,
Ik heb weer een update..Gisteren nadat ik klaar was met mijn cursus ben ik naar een doe het zelf garage gegaan in Almere, heb daar een compressietest gedaan. Compressie zit tussen de 14,5 en tegen de 16,5, de hoogste compressie vreemd genoeg in de cilinder die NIET meedoet.
Lijkt mij dus wel goed, toch?Nou, ook de bougies er allemaal uit, op het blok gelegd en even gestart, alle 4 vonken ze perfect, mooie blauwe vonk.
Wel vond ik dat die bougie van cilinder 3 een heel stuk zwarter is dan de andere 3.Oke, vervolgens de ANWB weer gebeld. Deze keer kwam er een monteur die er tenminste aardig de tijd voor nam. Allereerst heeft hij gekeken welke cilinder niet meedeed, andere bougiekabel geprobeerd, compressietest gedaan(!!), naar de injectoren geprobeerd te luisteren, etc..
Toen zei hij dat de EGRklep wel eens roet in het eten gooit. Hij heeft paar klapjes tegen de EGR gegeven, ik had toen het idee dat hij wel IETS beter liep, nog zeker niet perfect, maar de cilinder leek wel deels mee te
doen.Vervolgens wou hij zelfs nog even een rondje rijden, ff kijken hoe dat ging. Toen keek hij eens naar de uitlaat, hij vond hem nogal stomen. Maargoed hij was aardig koud (al was het koelwater al wel op temperatuur). Hij kwam door de stoom dus tot de conclusie dat mijn koppakking een beginnend lek heeft. Het vreemde is alleen, hij bouwt geen druk op in het koelsysteem, verbruikt GEEN water, GEEN olie…
Toen dus naar huis gereden (hij zei dat ik er prima mee thuis kon komen), Almere naar Goes. Op zich constante snelheden liep hij best prima, vooral in de iets hogere toeren (vanaf tegen de 3000), maar als je af moest remmen, en weer optrekken, dan liep hij zeker niet lekker, trillen, weinig vermogen.
Toen ik thuis kwam, na zo’n stuk rijden, nog eens gekeken of hij nog stoomde, en dat deed hij dus niet..
Iemand nog mooie ideeen?Ik ga zo in elk geval mezelf eens even inlezen in hoe die EGR werkt, of het dat dus kan zijn, en ik zit toch nog steeds een beetje in mijn hoofd met een haperende injector, wat denken jullie daarvan?
Bedankt weer!!
22 januari 2011 om 13:29 #17799556Als je de EGR klept vuil hebt dan kan dit betekenen dat je auto heel slecht loopt.
Alles over de EGR klep kun je hier vinden op dit forum en de eventuele aanpassingen hiervoor,
Zie dit forum en dan even zoeken naar EGR klep en op Wim. Wim heeft er namelijk duidelijke foto’s bijstaan hoe je dit probleem (eventueel als het hier dus aan ligt) te verhelpen. Dus Succes en gewoon ff zoeken,
Succer ermee22 januari 2011 om 13:31 #17799557Hmm, oke. Gisteren dacht ik, laat ik de paperclip methode eens toepassen om de computer uit te lezen (had hier wel eens van gehoord, maar was nooit in me opgekomen).
Dus, ik doe een paperclip in de stekker, zet het contact aan. Geen motorstoringslampje. Blijkt nu dus dat heel die tijd er geen motorstoringslampje in heeft gezeten:o
Moet ik zeggen dat ik me wel een beetje schaam dat ik dat nooit heb gezien, maar oke:sleepingVandaag, op zondag geen Opel-dealer open uiteraard, dus heb ik even wat lampjes verwisseld, nou, ik vond een WASLIJST aan storingen in de computer.
Hier komt hij:0130 Heated Exhaust Gas Oxygen (HEGO) sensor
0115 Intake Coolant Temperature Sesnor (CTS)
1110 Switch over valve solenoid
1690 MIL/Engine fail (malfunction indicator lamp)
0203 Injector valve 3
0204 Injector valve 4
0403 Exhaust Gas Re-circulation (EGR) valve
0443 Niet kunnen vinden wat dat isNou, dus dat ziet er weer spannend uit. Injector valve 3, klinkt erg aannemelijk aangezien die cilinder niet meedoet. Zelf had ik ook wel eens het idee dat hij soms op 2 cilinders liep –> injector valve 4!
Dan zijn er daarnaast die nog een aantal sensoren kapot. Iemand een idee wat de Switch over valve is? EGR is dus ook in storing. Die ga ik dan maar afdoppen.
HEGO sensor kapot (weet iemand weer ik die kan vinden?)
CTS sensor kapot (weet iemand waar die zit?:))De injectoren. Zouden deze echt overleden zijn, of zou ik deze ultrasoon moeten laten reinigen?
Bedankt weer voor de eventuele info!
Grtz!
1690 MIL/Engine fail (malfunction indicator lamp) die klinkt wel ernstig, wat betekent deze?23 januari 2011 om 17:40 #17799558Zojuist heb ik de injectoren eruit gehaald. Ook de EGR-klep eraf gehaald en een dicht plaatje gemaakt van aluminium.
Morgen de injectoren wegbrengen om ultrasoon te laten reiningen.Iemand een idee hoe je die EGR het beste reinigd. Wil hem, ondanks het afdoppen, toch ff schoonmaken, hopen dat die storing dan uit de computer is!
Thx!
23 januari 2011 om 17:52 #17799559[rquote=1848548&tid=140709&author=Kadett_Wdijk]Hmm, oke. Gisteren dacht ik, laat ik de paperclip methode eens toepassen om de computer uit te lezen (had hier wel eens van gehoord, maar was nooit in me opgekomen).
Dus, ik doe een paperclip in de stekker, zet het contact aan. Geen motorstoringslampje. Blijkt nu dus dat heel die tijd er geen motorstoringslampje in heeft gezeten:o
Moet ik zeggen dat ik me wel een beetje schaam dat ik dat nooit heb gezien, maar oke:sleepingVandaag, op zondag geen Opel-dealer open uiteraard, dus heb ik even wat lampjes verwisseld, nou, ik vond een WASLIJST aan storingen in de computer.
Hier komt hij:0130 Heated Exhaust Gas Oxygen (HEGO) sensor
0115 Intake Coolant Temperature Sesnor (CTS)
1110 Switch over valve solenoid
1690 MIL/Engine fail (malfunction indicator lamp)
0203 Injector valve 3
0204 Injector valve 4
0403 Exhaust Gas Re-circulation (EGR) valve
0443 Niet kunnen vinden wat dat isNou, dus dat ziet er weer spannend uit. Injector valve 3, klinkt erg aannemelijk aangezien die cilinder niet meedoet. Zelf had ik ook wel eens het idee dat hij soms op 2 cilinders liep –> injector valve 4!
Dan zijn er daarnaast die nog een aantal sensoren kapot. Iemand een idee wat de Switch over valve is? EGR is dus ook in storing. Die ga ik dan maar afdoppen.
HEGO sensor kapot (weet iemand weer ik die kan vinden?)
CTS sensor kapot (weet iemand waar die zit?:))De injectoren. Zouden deze echt overleden zijn, of zou ik deze ultrasoon moeten laten reinigen?
Bedankt weer voor de eventuele info!
Grtz!
1690 MIL/Engine fail (malfunction indicator lamp) die klinkt wel ernstig, wat betekent deze?[/rquote]fout code 1690, is de foutcode dat er idd geen motorstorings lampje in zat. niks om je zorgen over te maken.
De rest is wel wat minder.
Mijn tip dan ook laat het eerst allemaal wissen.
En kijk wat er terug komt, het kunnen ook oude codes zijn.23 januari 2011 om 18:24 #17799560Ah, oke, ja klinkt logisch die 1690 haha:)
Nouja, zoals gezegd, ik laat morgen de injectoren ultrasoon reiningen (hopelijk doen ze dat bij Brezan?), omdat ik zelf ook al dacht aan een niet werkende injector, omdat de bougie van cilinder 3 een stuk droger is.
Kijken wat dat oplevert, en dan inderdaad even alles laten wissen!Bedankt voor je reactie!
Grtz
23 januari 2011 om 18:32 #17799561als je dan toch die dingen laat reinigen … doe ze dan meteen alle 4 :P
verder zou ik je EGR klep gewoon afdoppen
en de rest zou ik eerst resetten … kijken wat ie doet voordat je alles begint te vervangen :)ik reed zelf (tot begin dit jaar) ook altijd X18XE maar ik heb nooit ergens last van gehad behalve de nokkenassensor die is bij mij een keer overleden
23 januari 2011 om 18:34 #17799562Hoi Sjouke,
Ja, ik laat ze zeker allemaal doen:) Ze liggen er klaar voor!
Heb vanmiddag een plaatje gemaakt om de EGR af te doppen, dus dat zou ook goed moeten zijn. Moet hem nog wel even reinigen, gewoon voor het goede:)
Trouwens, het resetten hè, kan dat mij deze ECU nog gewoon door de accupool er een nachtje af te leggen, of moet dat echt met een computer gedaan worden?
Thx!
Grtz, Pim
23 januari 2011 om 18:35 #17799563zou ik ff met een opcom of tech 2 apparaat doen ja
23 januari 2011 om 18:36 #17799564of brezan dat kan ultrasoon cleanen durf ik niet te zeggen maar een restaurateur vaak wel of anders een motor zaak ivm carabarateurs
23 januari 2011 om 18:37 #17799565Oke, thx, moet ik maar ff voor langs de dealer dan, want ik ken niemand met die apparaten:)
23 januari 2011 om 18:40 #17799566[rquote=1849772&tid=140709&author=svdk20]of brezan dat kan ultrasoon cleanen durf ik niet te zeggen maar een restaurateur vaak wel of anders een motor zaak ivm carabarateurs[/rquote]
Ah, oke, ik ken hier wel een tuningzaak (dynojet), die mensen ken ik vrij goed, dus misschien hebben die er wel iets voor!:)
Tx
23 januari 2011 om 19:05 #17799567[rquote=1849772&tid=140709&author=svdk20]of brezan dat kan ultrasoon cleanen durf ik niet te zeggen maar een restaurateur vaak wel of anders een motor zaak ivm carabarateurs[/rquote]
zover ik het weet niet :) in ieder geval arnhem niet
23 januari 2011 om 19:11 #17799568Hm nou ja, maar eens een beetje kijken morgen, zit hier in de buurt ook nog wel een motorenrevisiebedrijf enzo, dus kan vast wel iemand vinden!:)
24 januari 2011 om 18:14 #17799569Pff.. Vandaag lekker bezig geweest. Injectoren zijn gereinigd, getest, etc. Goede service bij van der Peijl Techniek, nog 50% korting ook:)
Maargoed, vervolgens de injectoren terug gezet. Testen vond ik wat moeilijk omdat je niet echt de benzineslangen kan aansluiten zonder dat de injectorrails op z’n plek hangt.
Wel getest of de afdichting tussen injector en rails goed is, dat was prima.Gestart.. Wat denk je, nog steeds op 3 cilinders. Nog steeds cilinder 3 die niet meedoet. :argue
Kan het zijn dag ik de computer eerst moet laten resetten (om die fouten van bij voorbeeld die EGR en Injectoren eruit te krijgen)????!!! Ik hoop het dat dan echt, want heb toch echt binnenkort de auto weer nodig:)
Bedankt voor de info!
Grtz, Pim
24 januari 2011 om 21:37 #17799570Resetten niet nodig, loopt ie niet goed, is er een fout.
al naar de injectorwerking gekeken, of een andere bobine geprobeert.
de bobine kan wel goed vonken met een bougie aan het staal, maar is de bougie eenmaal onder druk (compressie) dan kan ie ook niet meer vonken.
Willem
24 januari 2011 om 21:44 #17799571Hoi Wim,
Bedankt voor je reactie! Beetje teleurstellend, haha, dat het resetten van de computer niet zal helpen.
De injectoren zijn vandaag gereinigd, daar hebben ze de werking ook getest. Ik heb de werking niet getest gekoppeld aan de auto, omdat het wat moeilijk was om de benzineslang aan te sluiten wanneer de injectoren niet op hun plek zitten. Morgen dan toch maar proberen die slangen wat rond te bewegen om ze wel te testen.
Ik twijfel niet aan je uitleg hoor, maar hoe voelt de bobine de compressiedruk precies? En voor de bougie zou het toch eigenlijk ook niet uit moeten maken? Of mis ik iets?:)
Ik heb overigens wel met draaiende motor de bougiekabel van de desbetreffende cilinder eraf getrokken, en dan sloegen de vonken aardig over tussen de kabel en de bougie, of het metaal van de kop.Nogmaals, bedankt!
Grtz, Pim
24 januari 2011 om 21:46 #17799572een vonk gaat veel moeilijker door gecomprimeerde lucht heen, en daar vergissen zich de meesten dus is, die denken dat lucht lucht is namelijk.
Willem
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.