C20LET Calibra Foutcode 18

Forumindex Forums Techniek C20let / z20let(2.0 16v turbo) C20LET Calibra Foutcode 18

  • Dit onderwerp is leeg.
21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Auteur
    Berichten
  • #17230966
    lemmuh
      Lid sinds:
      29 July 2005

      Vandaag eindelijk mn donorauto weer aan de praat gekregen na een hoop gedoe.
      Dynamolagers waren gaar en dynamo had een te hoge laadspanning waardoor ik een berg foutcodes had.
      Dynamo vervangen… Multiriem verkeerd, was er een voor een model zonder airco, andere riem besteld en geprobeerd te monteren. Riem te lang :o
      Blijkt dat ik een DiaVia airco heb waardoor ik een afwijkende maat riem nodig had.
      Eindelijk alle goede spullen en alles gemonteerd, ga ik een stukje rijden, motorlampje aan. Knippercode bekeken.

      Code 18 => Klopsensor geen signaal, ECU fout.

      Nu wil ik graag weten of de klopsensors van een C20XE en een C20LET hetzelfde zijn omdat ik nog een complete C20XE heb staan.
      Of zou ik door die te hoge accuspanning mijn ECU opgeblazen hebben?

      Jeroen

      #17796001
      sw16v
      Deelnemer
        Lid sinds:
        1 July 2004

        Beide kan, zou eerst sensor omzetten, dezen zijn gelijk.

        bekabeling is ook wel eens een probleem, zitten 2 polige stekkers op die samen met de stationair regelaar naar weer een stekker loopt de kabelboom zelf in.

        misschien heb die die stekkers ook wel omgedraaid? ROOD hoort op de klopsensor, de wit/beige op de stationair regelaar.

        #17796002
        lemmuh
          Lid sinds:
          29 July 2005

          Mooi, dan kan ik de klopsensor eens omzetten.
          Wat me net ineens opviel, zolang ik de diagnosestekker overbrugd laat en dan ga rijden, dan rijdt ie wel fatsoenlijk. Loopt die dan in diagnosestand/noodloop? Ook aanslaan doet ie dan net iets langer over als normaal.

          En wat me opviel, als ik start schiet mn toerenteller even naar 3000rpm en valt dan netjes terug, terwijl de motor net aanslaat. Is dat normaal? Of is dat een teken dat er een sensor raar doet?

          Jeroen

          #17796003
          sw16v
          Deelnemer
            Lid sinds:
            1 July 2004

            bekijk eerst die beide stekkers maar eens of die op de goeie plek zitten, die worden namelijk héééél vaak per ongeluk omgedraaid…..

            #17796004
            sti
              Lid sinds:
              13 October 2005

              [rquote=1840541&tid=140394&author=lemmuh]Mooi, dan kan ik de klopsensor eens omzetten.
              Wat me net ineens opviel, zolang ik de diagnosestekker overbrugd laat en dan ga rijden, dan rijdt ie wel fatsoenlijk. Loopt die dan in diagnosestand/noodloop? Ook aanslaan doet ie dan net iets langer over als normaal.

              En wat me opviel, als ik start schiet mn toerenteller even naar 3000rpm en valt dan netjes terug, terwijl de motor net aanslaat. Is dat normaal? Of is dat een teken dat er een sensor raar doet?

              Jeroen[/rquote]

              dat van het starten heb ik ook.
              ik vermoed dat dit normaal is,heb een paar filmpjes bekeken die hetzelfde doen.
              gewoonlijk is het de bedrading naar de klopsensor.
              heb ik zelf ook gehad.
              bedrading is hetzelfde van een cali c20xe.

              #17796005
              lemmuh
                Lid sinds:
                29 July 2005

                Kijk dat klinkt al goed, bedrading repareren kost niets :D Stekkers zitten overigens zeker weten goed.
                Heb ze in het verleden bij een Astra GSI wel eens omgedraaid waarna ik meteen een aantal storingen kreeg en met de auto was NIET te rijden. Maar dat is bij mij niet het geval. Auto rijdt vrij aardig maar zodra er wat meer gas gegeven wordt onder het rijden gaat motorlampje aan.

                Waar haalt de toerenteller eigenlijk zijn signaal vanaf? Toevallig die 3 polige stekker op de ontsteking? De stekker op de motor is helemaal poreus en zit een beetje gammel vast, maar de 3 draadjes zitten er nog onbeschadigd aan.

                Jeroen

                #17796006
                sti
                  Lid sinds:
                  13 October 2005

                  [rquote=1840607&tid=140394&author=lemmuh]Kijk dat klinkt al goed, bedrading repareren kost niets :D Stekkers zitten overigens zeker weten goed.
                  Heb ze in het verleden bij een Astra GSI wel eens omgedraaid waarna ik meteen een aantal storingen kreeg en met de auto was NIET te rijden. Maar dat is bij mij niet het geval. Auto rijdt vrij aardig maar zodra er wat meer gas gegeven wordt onder het rijden gaat motorlampje aan.

                  Jeroen[/rquote]

                  klopt.
                  ik heb toen een nieuwe klopsensor gemonteerd zonder succes.
                  heb deze zeker 20 keer eraf gehad om alles proper te maken.
                  heb toen de bedrading vervangen en probleem was opgelost.
                  heb toen ook niks aan de oude bedrading gevonden,vreemd,maar zolang het probleem opgelost is,is het goed:P

                  #17796007
                  otdh
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    2 March 2010

                    is t vanaf +- 3000 rpm dat t lampje aan gaat?

                    zoja, vervang dan je rotor,verdeelkap en bougie’s maar… heb t zelf ook gehad

                    enne, is die gechipt? zoja, ff verse euro98 erbij

                    #17796008
                    lemmuh
                      Lid sinds:
                      29 July 2005

                      Ja, en als foutcode blijft ie aangeven code 18. Dus ik ga eerst even de klopsensor + bedrading controleren/vervangen. En ik kan wel even rotor en kap omzetten van mn C20XE.

                      Jeroen

                      #17796009
                      Project
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        30 June 2004

                        klopsensor gaat niet stuk,of je motor pingeld als de ziekte of
                        je klopsensor heeft geen goede verbinding
                        de grote platte stekker,naast de kop
                        loshalen,flink inspuiten,beide kanten met remmenreiniger,
                        droogblazen en in elkaar klikken

                        stekkers omgewisseld is 1250 toeren

                        toerental uitslag tijdens starten
                        komt meestal doordat het inlaatspruitstuk er een keer is af geweest
                        op de injektor galerie beide moertjes loshalen
                        massakabel van de linkse naar de rechtse en van de rechtse naar de min van de accu,moertje er weer op
                        en dan zal je 4×4 lampje ook uitblijven na starten (gevolg van onjuisttoerental

                        #17796010
                        lemmuh
                          Lid sinds:
                          29 July 2005

                          Ik heb de beide massapunten op de brandstofrail met een extra kabel aan elkaar verbonden en vanuit daar rechtstreeks naar de accu + nog een extra massa van cilinderkop naar de accu.
                          De brede stekker aan de verdelerkap zijde (5 polig volgens mij) heb ik losgehaald ingespoten met contactreiniger, drooggeblazen en met contactspray ingespoten en weer ingestoken.
                          Toerenteller blijft omhoog gaan bij starten, tot ong. 3.000rpm en valt dan terug stationair toerental.

                          Wat ik overigens niet snap, dat 4×4 lampje, zekering 19 eruit en toch blijft het lampje aan? Morgen even mn dashbord openen of er nergens aan geknoeid is. Of is dit normaal dat het lampje aanblijft als de zekering eruit is?

                          Overigens, waar zit de 4×4 computer?

                          Jeroen

                          #17796011
                          Project
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            30 June 2004

                            zekering 19 eruit is lampje aan

                            links achter de zekeringskast zit je 4wd stuurapparaat
                            staan 2 witte letters op WL

                            welke foutcode heb je op de 4×4

                            #17796012
                            lemmuh
                              Lid sinds:
                              29 July 2005

                              Hoe kan ik deze uitlezen? Of komen deze via het motronic lampje door?

                              Jeroen

                              #17796013
                              Project
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                30 June 2004

                                tech 1 of A en J

                                #17796014
                                lemmuh
                                  Lid sinds:
                                  29 July 2005

                                  Stomme vraag misschien, maar wat is A en J?

                                  Jeroen

                                  #17796015
                                  Project
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    30 June 2004

                                    net als je motor uitlezen motor=a en b 4×4=a en j

                                    #17796016
                                    lemmuh
                                      Lid sinds:
                                      29 July 2005

                                      Ohw ok, ik ga dat van de week even proberen. Dan laat ik het hier nog wel even weten. Heb cursus vanmiddag/vanavond, dus zal morgen of maandag worden.

                                      Jeroen

                                      #17796017
                                      lemmuh
                                        Lid sinds:
                                        29 July 2005

                                        Foutcode 33, is een 2-dradige sensor. Volgens mij heb ik ergens gelezen dat als ik code 33 kreeg de sensor vervangen moest worden?
                                        Iemand die misschien weet hoeveel weerstand een goede sensor heeft, kan ik eventueel tijdelijk met een weerstand ertussen testen.

                                        Jeroen

                                        #17796018
                                        Mickel_MV6
                                          Lid sinds:
                                          6 March 2007

                                          Even uit het hoofd is dat de temp-sensor in de 4×4 bak, is een meer een schakelaar dan een sensor.

                                          Deze verbreekt als de temp in je verdeelbak boven de 160 graden komt.

                                          Dus kan je deze doorverbinden om de storing weg te krijgen en evt later een nieuwe sensor erin.

                                          Is een tijd geleden voor me, dus schiet met niet af als het niet klopt.

                                          #17796019
                                          lemmuh
                                            Lid sinds:
                                            29 July 2005

                                            Zal het morgen even proberen. Kom ik er vanzelf achter…

                                            Jeroen

                                            #17796020
                                            lemmuh
                                              Lid sinds:
                                              29 July 2005

                                              Heb de sensor doorverbonden, dit werkte niet. Wil ik instappen zie ik de zekeringskast open hangen ;) Even snel zekering 19 erin… En JA hoor :d eindelijk is het 4×4 lampje uit, motor storingsvrij :d
                                              Wat loopt dat fijn zown turbo :o heeeeeeeerlijk :afro

                                              Jeroen

                                            21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
                                            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.