Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › Boardcomputer geeft geen melding?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
4 januari 2011 om 19:49 #17230462
Zag net dan m’n linker kentekenplaat verlichting niet meer werkt. Maar krijg geen melding???:o
Kijkt hij daar niet na, of hoe zit dat?En hoe ruk je dat ding er uit… Snel te wisselen.. heb geen tijd om dat op te zoeken nu.. zet er gelijk leds in…
Wie??
4 januari 2011 om 19:50 #17789012BC geeft geen defecte nummerplaat verlichting weer, althans niet bij men GTC
4 januari 2011 om 19:52 #17789013dit is idd niet opgenomen in je can-bus
4 januari 2011 om 19:53 #17789014zit een lipje, wat je naar binnen moet drukken met een klein schtoevendraaiertje, dan kan je m eruit wippen, nieuw lampje erin, en huppa, werkt weer.
Willem
4 januari 2011 om 20:22 #17789015thanx voor de snelle reakties…dus het maakt ook niks uit als ik er witte leds in zet, als hij er toch niet naar kijkt….
Wat zit er in wetch? of zo’n buislampje.Ja sorrie hoor jongens, van m’n vorige auto wist ik echt alles, dit is helemaal nieuw voor mij…Moet er echt iets meer de aandacht bij gaan leggen heb ik wel in de gaten..
alvast bedankt..:wors4 januari 2011 om 21:39 #17789016Het vreemde is dat ze wil flitsen als je leds er in zet.
Dus het systeem checked ze wel.4 januari 2011 om 21:43 #17789017geeft hij dat niet aan als parkeerlicht defect? Dacht namelijk dat de kentekenverlichting wel gewoon gecheckt werd maar vreemd wordt weergegeven.
4 januari 2011 om 21:45 #17789018Flitsen van de LED’s is omdat je de CANBUSS in de war brengt met LED’s die een lagere weerstand hebben dan een gloeilamp. Je moet LED’s nemen met ingebouwde weerstand.
5 januari 2011 om 11:58 #17789019Dat had ik al door ja, HAd dat al met de stadslichten…
Had nog 2x pilots 6000k liggen. die erin gezet.
En inderdaad, na het sluiten met de ab, flitsen de leds een keer of 5 na.
Maar blijven wel branden met verlichting aan.
Knipperen is dus alleen met het sluiten van de portieren…Who cares…..
Krijg verder geen melding..vind het wel goed zo;)5 januari 2011 om 12:00 #17789020[rquote=1832172&tid=139714&author=Goossens Bjorn]Flitsen van de LED’s is omdat je de CANBUSS in de war brengt met LED’s die een lagere weerstand hebben dan een gloeilamp. Je moet LED’s nemen met ingebouwde weerstand.[/rquote]
Je bedoeld , dat leds een hogere weerstand hebben dan gloeilampen. Hierdoor is het stroomverbuik lager, en denkt de BC dat de wetch lampen niet branden.
Lage weerstandswaarden resulteren in hoge stromen.
Een led is juist een besparing tov gloeilampen:wors:wors:wors7 januari 2011 om 11:30 #17789021Wat voor type lampjes/ledjes gaan erin? Mijn linker kentekenplaat lichtje is ook net stuk en ik wil er eveneens led’s in plaatsen.
Ik hoop btw niet dat ze te fel zijn, zag laatst een Pool rijden met witte led kentekenplaat verlichting, die liet het hele wegdek met een cirkel van 1 meter rond zijn achterkant oplichten. Was geen gezicht.
7 januari 2011 om 11:40 #17789022Bij mij knipperen de led’s van mijn kentekenplaat ook na het afsluiten van de auto (Vec. C, 1.9 CDTi, 2006).
Dit ondanks het feit dat ik led’s met ingebouwde weerstand geplaatst heb???
Ook ik stoor me er niet erg aan en heb geen foutmeldingen, maar ik ben toch wel benieuwd waardoor dit veroorzaakt wordt en of het te verhelpen is?!
Dus mocht iemand suggesties hebben, dan hoor ik ze graag!Grtn!
STiGGEL[rquote=1832545&tid=139714&author=afterburner27][rquote=1832172&tid=139714&author=Goossens Bjorn]Flitsen van de LED’s is omdat je de CANBUSS in de war brengt met LED’s die een lagere weerstand hebben dan een gloeilamp. Je moet LED’s nemen met ingebouwde weerstand.[/rquote]
Je bedoeld , dat leds een hogere weerstand hebben dan gloeilampen. Hierdoor is het stroomverbuik lager, en denkt de BC dat de wetch lampen niet branden.
Lage weerstandswaarden resulteren in hoge stromen.
Een led is juist een besparing tov gloeilampen:wors:wors:wors[/rquote]7 januari 2011 om 12:20 #17789023[rquote=1834965&tid=139714&author=stiggel]Bij mij knipperen de led’s van mijn kentekenplaat ook na het afsluiten van de auto (Vec. C, 1.9 CDTi, 2006).
Dit ondanks het feit dat ik led’s met ingebouwde weerstand geplaatst heb???
Ook ik stoor me er niet erg aan en heb geen foutmeldingen, maar ik ben toch wel benieuwd waardoor dit veroorzaakt wordt en of het te verhelpen is?!
Dus mocht iemand suggesties hebben, dan hoor ik ze graag!Grtn!
STiGGEL
[/rquote]
Knipperen ze snel? Zijn ze fel tijdens het knipperen, en hoe lang gaat het knipperen door?Misschien is het een oplossing om een kleine C (condensator) parallel aan de led te zetten. Die zal dan de overgang van aan naar uit afdempen en het knipperen opvangen.
7 januari 2011 om 12:58 #17789024Ze flitsen een keer of 5 achter elkaar heel kort met ongeveer een seconde ertussen.
In ieder geval iedere keer evenvaak.
Ik zal eens aan de slag gaan met een kleine C.STiGGEL
[rquote=1834996&tid=139714&author=Lamborghini][rquote=1834965&tid=139714&author=stiggel]Bij mij knipperen de led’s van mijn kentekenplaat ook na het afsluiten van de auto (Vec. C, 1.9 CDTi, 2006).
Dit ondanks het feit dat ik led’s met ingebouwde weerstand geplaatst heb???
Ook ik stoor me er niet erg aan en heb geen foutmeldingen, maar ik ben toch wel benieuwd waardoor dit veroorzaakt wordt en of het te verhelpen is?!
Dus mocht iemand suggesties hebben, dan hoor ik ze graag!Grtn!
STiGGEL
[/rquote]
Knipperen ze snel? Zijn ze fel tijdens het knipperen, en hoe lang gaat het knipperen door?Misschien is het een oplossing om een kleine C (condensator) parallel aan de led te zetten. Die zal dan de overgang van aan naar uit afdempen en het knipperen opvangen.[/rquote]
7 januari 2011 om 13:38 #17789025gaat het niet worden denk ik…
Volgens mij heeft het te maken, met het meetcircuit wat kontroleerd of de lampen nog ok zijn.
Het zijn hele snelle pulsen op de led…een wetch zal daar niet op reageren omdat een gloeidraad daar te traag voor is.
Wat we wel kunnen testen, en dat heb ik al gedeeltelijk gedaan, door aan 1 kant een wetch lampje te laten zitten…en te kijken hoe de led zich gedraagd.
Pulsen op de led zijn nu niet zichtbaar.
Dus het heeft waarschijnlijk toch te maken met de belasting van het circuit. Oplossing hiervoor is een dikke paralel weerstand te gebruiken, net zoiets als met de xenon ballasten.
Zodat de BC ziet dat er een wetch in zit, en de meting 1x uitvoerd zonder een verkeerde waarde te registreren, en vervolgens er niks meer mee doet.
Wetch is 5 watt P=uxI 5=13.8xI I=5/13.8 I=0.36amp weerstand bepaal als volgt rshunt=U/I R=13.8/0.36 R=38.3 Ohm.
Dit verklaard ook dat sommige sites weerstanden (met aluminium behuizingen) verkoopt om tussen je led en de originele kabelboom te plaatsen.
Echter geeft ook dit warmteontwikkeling. Gelukkig niet zoveel als bij de ballasten maar toch…
Ga dit van de week even testen, om te kijken of de leds nu niet meer knipperen…
By the way, als je dit ook wil testen, gebruik dan wel een weerstand van 10 watt. niet precies 5watt, want dan verband je weerstand.Ohja , nog even vergeten te vermelden dat je hier paralel je led over heen aansluit…
Deze weerstand teld ook mee..hou daar dus rekening mee.
Paralel schakelen van weerstanden geld dat de vervangingsweerstand waarde kleiner word dan de laagste waarde in de schakeling.
Shunt weerstand, zal wel ongeveer op die 40 ohm uit moeten komen, rekening houdend met de weerstand van de led.. Berekenen dus…kom hier op terug…
7 januari 2011 om 13:49 #17789026ps, heb het eigenlijk niet bekeken met de wetch lampjes er in..weet iemand toevallig, dat wanneer je de auto afsluit, de kentekenplaat verlichting weg fade net als de binnen verlichting, of ineens uit gaat..
Als ze uitfaden, heeft lamborghini gelijk, dan is dit op te lossen met paralel een condensator van om en nabij 100uf./25v.9 januari 2011 om 08:55 #17789027Getest met 220uf condensator. Dit werkt niet..! leds blijven knipperen.
Eveneensmet 1 wetch en 1 led…led blijft knipperen.
De led gaat te makkelijk aan , vanwegen het lage stroomverbruik, en het verschil van ontsteken tussen led en gloeilamp is te groot.
Pulsen zijn er ook met de wetch lampjes , echter zijn deze te traag om op de korte pulsen te reageren.
We moeten de led trager maken, zodat hij niet te snel op pulsen reageerd, en zich als een gloeilamp gaat gedragen.
komen hier weer op terug…9 januari 2011 om 11:19 #17789028Om de leds ongevoelig te maken voor pulsen, en er een leuke gadget bij te hebben, een fader schakeling gemaakt.
Led fade in nadat er spanning op komt. Uitfaden gaat helaas niet op, omdat de spanning gelijk weg is bij het sluiten van je CPV. Dit is wel op te lossen door een continu voeding van 12 naar je achterklep te leggen
Hiermee zijn de pulsen op je led ook opgeheven. De fader schakeling heeft namelijk tijd nodig de led aan te schakelen,(inschakeltijd is zelf te bepalen) en reageerd daarom niet meer op korte pulsen.
Zal hier zsm een filmpje van maken , zodat jullie de werking kunnen zien…schakeling is ook toe te passen op andere leds in je auto.9 januari 2011 om 11:42 #17789029[rquote=1836830&tid=139714&author=afterburner27]Getest met 220uf condensator. Dit werkt niet..! leds blijven knipperen.
Eveneensmet 1 wetch en 1 led…led blijft knipperen.
De led gaat te makkelijk aan , vanwegen het lage stroomverbruik, en het verschil van ontsteken tussen led en gloeilamp is te groot.
Pulsen zijn er ook met de wetch lampjes , echter zijn deze te traag om op de korte pulsen te reageren.
We moeten de led trager maken, zodat hij niet te snel op pulsen reageerd, en zich als een gloeilamp gaat gedragen.
komen hier weer op terug…
[/rquote]
Waarom zet de BC pulsen op die lijn? Bedoel, checken of de wetch werkt is onzin want hij wordt tenslotte uitgeschakeld. PWM wordt ook niet toegepast dus waarom niet gewoon een directe aan of uit? :-S9 januari 2011 om 11:57 #17789030Ja dat is een goede vraag. Er zal best een reden zijn waarom dit toch aanwezig is. het kan zomaar zijn, dat DA converter pulsen doorlaat op die uitgang die bestemd is voor je kentekenplaat vetrlichting en het misschien niet eens iets te maken heeft met lampcheck. Heb wel vaker vreemde situaties gezien.
Alleen zijn leds zo snel met schakelen, dat je alles ziet.. een wetch is daarvoor te traag. Dus de ontwerpers kijken daar niet naar.
Dit is dan gewoon te verwaarlozen. Je ziet ook dat de pulsen na 5x stoppen. In dit geval zal de BC in sleepmodus vallen en niet meer aktief zijn.
Wat ik nog niet gekontroleerd heb, is of de fader van de binnenverlichting in dat tijdframe ook nog aktief is (in geval van die 5 pulsen.)11 januari 2011 om 18:15 #17789031Het schijnt dat de trekhaak leverancieren hier ook last van hebben. Meerdere merken met Check control. Ze hebben hier een interface(relaibox) voor gemaakt.
Hier word het 1 en ander beschreven of de CC pulsen.
Check control interfaceof deze box bevat relais, of hij zit vol met mosfets.
Test met fading leds werkt wel op de werkbank, echter niet in de kentekenplaatverlichting. Pulsen blijven zichtbaar, omdat led met een hele lage stroom al oplicht.
Relais, of een printje met mosfets en externe 12v voeding lijken de oplossing.
Fets hebben het voordeel niet al te veel stroom op te nemen aan de gate. Dus zal door je CC niet opgemerkt worden.
Kan ook gebruikt worden voor de rest van de verlichting.Het lijkt me zo, dat wanneer er al een trekhaak gemonteerd zit op je auto , al zo’n interface/module aanwezig is. wellicht dat je de kentekenverlichting hiervan af kun pakken om je leds te laten werken, zonder de pulsen.:hmmz
10 maart 2011 om 22:38 #17789032Wat ik hieraan kan toevoegen:
Ik rij voor het werk met een vrachtwagen-aanhanger combinatie.
In okt 2010 kreeg ik een nieuwe vrachtwagen om mijn 2jaar oude aanhanger te trekken.
Daarvoor had ik een oudere vrachtw, waarbij onderstaand euvel niet aan de orde was.
Aanhanger had al van het begin led-verlichting (rem, richting- en normale verlichting).
Bij de eerste keer dat ik de aanhanger aankoppelde (aan nieuwe vr8wagen), en de verlichting checkte viel het mij op dat beide richtingaanwijzers van de aanhanger pulseerden in een bepaald tempo. En dat gebeurde continu, zolang het contact aanstond. 1x per sec een pulsje. Net of de alarmverlichting aanstond.
Dit heb ik opgelost door er parallel een gloeilampje naast te plaatsen.
De computer meet dus of er een aanhanger meegaat aan de hand van de richtingaanwijzers.Misschien is het pulseren van de kentekenplaat-leds al op te lossen met parallel 1 lampje van 5 watt ??
11 maart 2011 om 10:44 #17789033[rquote=1888548&tid=139714&author=Henkieo]Wat ik hieraan kan toevoegen:
Ik rij voor het werk met een vrachtwagen-aanhanger combinatie.
In okt 2010 kreeg ik een nieuwe vrachtwagen om mijn 2jaar oude aanhanger te trekken.
Daarvoor had ik een oudere vrachtw, waarbij onderstaand euvel niet aan de orde was.
Aanhanger had al van het begin led-verlichting (rem, richting- en normale verlichting).
Bij de eerste keer dat ik de aanhanger aankoppelde (aan nieuwe vr8wagen), en de verlichting checkte viel het mij op dat beide richtingaanwijzers van de aanhanger pulseerden in een bepaald tempo. En dat gebeurde continu, zolang het contact aanstond. 1x per sec een pulsje. Net of de alarmverlichting aanstond.
Dit heb ik opgelost door er parallel een gloeilampje naast te plaatsen.
De computer meet dus of er een aanhanger meegaat aan de hand van de richtingaanwijzers.Misschien is het pulseren van de kentekenplaat-leds al op te lossen met parallel 1 lampje van 5 watt ??
[/rquote]
Dit is ook al getest, led pulsen blijft…
Dit heeft te maken met het meetcircuit. Aangezien gloeilampen traag of helemaal niet reageren op korte pulsen zie je dat niet.
Leds daarintegen hebben een hoge weerstand, en daarom heel gevoelig voor pulsen. (daarom worden leds ook gebruikt voor signaleringen.Meetcircuit uitschakelen kan een polossing zijn, alleen heb je dan geen lampcontrole meer.
Het vreemde is dat kentekenplaat verlichting niet valt onder de lampcontrole..12 maart 2011 om 19:13 #17789034Ben nog druk met het 300 pagina’s dikke instruktieboek van de Vec, zal even opzoeken wat allemaal nog meer gevoed wordt door de groep waarop ook de kentekenpl verl zit.
Dat zou moeten verklaren waarom er gepulst wordt, en of het zinvol is om uit te schakelen.Anders toch maar via een relais schakelen.
13 maart 2011 om 16:25 #17789035Ik heb dat vandaag eens bekeken. Blijkt dus dat de Vec-C 3 zekeringkastjes heeft. Ik denk wel 60 verschillende afgezekerde groepjes. Laat er nou geen 1 zijn waar uberhaupt bij staat kenteken verlichting of koplamp rechts of enigzins verlichting ??
Alle verlichting wordt dus blijkbaar gevoed, gecontroleerd en geschakeld vanuit de verschillende control-units. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.