Forumindex › Forums › Overige › Opel algemeen › bekeuring uitlaatgeluid
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
4 januari 2011 om 16:55 #17230450
hoi,
een tijdje geleden ben ik staande gehouden door 1 agent in een politiebusje die vond dat mijn uitlaatgeluid te hard was, ik zou zelfs boven de vrachtwagens uit komen. Nu is t mooie hiervan dat ik net voordat ik werd aangehouden langs een vrachtwagen reed die ik zelfs in mijn auto boven mijn muziek en autogeluid uitkwam.
Deze agent heeft toen een bekeuring uitgeschreven en heeft verder niet onder mijn auto gekeken of iets.Nu heb ik bezwaar aangetekend met de mededeling dat ik het er niet mee eens ben en dat mijn geluid wel meevalt vergeleken met dure sporwagens en vrachtwagens en er nooit een meting is vericht om het aantal db’s vast te stellen.
nu kreeg ik een brief terug waarin stond dat ik gewoon moet betalen want de agent had verklaard dat hij al enige tijd achter mij reed en mij boven alle verkeer uit hoorde komen en dat er geen einddemper aanwezig was onder mijn auto.
T mooie hiervan is is dat de agent nog geen 500 meter achter mij heeft gezeten, die kwam nl van een andere weg als waar ik op reed terwijl; ik een vrachtwagen inhaalde waar ik eerder over sprak.(zie boven) Ook heeft deze man de moeite niet genomen om onder mijn auto te kijken dus heeft deze nooit kunnen zien of er wel of geen demper onder mijn auto is gemonteerd.
Ik ben van mening dat ik dus onterecht een bekeuring heb gekregen.wat kan ik hier nu het beste mee doen??
mvg tom
4 januari 2011 om 16:56 #17788827Had je op het moment van overtreden (en nu) wel of geen einddemper onder je auto ?
4 januari 2011 om 16:58 #17788828Nog een keer bezwaar aantekenen en als ze dan alsnog zeggen dat je moet betalen de bekeuring betalen en dan weer bezwaar maken zo zou ik het doe denk ik.
4 januari 2011 om 16:58 #17788829nee, heb demper IN de pijp gemaakt dus was toch nooit te zien, op t moment zit er nix onder
4 januari 2011 om 16:59 #17788830Bezwaar wordt volgens mij pas in behandeling genomen nadat je het transactiebedrag hebt overgemaakt ?
4 januari 2011 om 17:03 #17788831nee nee nee, je moet niet betalen als je bezwaar maakt!!!
4 januari 2011 om 17:10 #17788832Wordt van de agent telt zwaarder als de joue……je lult je er maar zo niet onderuit helaas.
Heb laatst nog bezwaar gedaan, heb hem gewoon moeten betalen. (gordel om gehad, agent zei van niet)
4 januari 2011 om 17:12 #17788833bezwaar aantekenen dat er geen geldige geluidstest en omgevings geluidtest is gedaan,
daarvoor moeten ze 3 x meten met een gemiddeld… dat is je aantal db.
als die te hoog is afhankelijk van je type auto dan heb je een bekeuring te pakken.aangezien ze geen degelijke test hebben gedaan mag je dat verzoeken en anders de bekeuring kwijt te schelden.
4 januari 2011 om 17:13 #17788834Aan vechten tom
Maar door 1 agent .. ik dacht dat da niet mocht??:hmmz4 januari 2011 om 21:33 #17788835gewoon aanvechten
zoiezo moet er op de bon dan een dB hoeveelheid staan, ook hoe het gemeten is enz
en idd, als t 1 agent was, altijd bezwaar maken
4 januari 2011 om 21:45 #17788836heb een half jaar terug een zaak voor laten komen maar je trekt gewoon letterlijk aan het kortste eind
die officier van justitie hoeft alleen maar tegen de rechter te zeggen dat het ging om een politie man in functie die het gezien had
en het was al einde verhaal hun worden gelooft een burger niet wat je argumenten ook zijn
dus gewoon maar weer slikken en betalen zal wel zo horen5 januari 2011 om 22:43 #17788837ik maak iig nog een x bezwaar, feit is natuurlijk dat ze zo’n agent eerder geloven maar van de andere kant is t ook maar natte vinger werk van die agent om te zeggen dat t te hard is….
6 januari 2011 om 06:54 #17788838Heeft die agent ge-eikte oren, dacht het niet. In de meest ideale omstandigheden is het al zowat onmogelijk om één juiste meting te doen, laat staan zonder apparatuur. Moet je maar is googlen op geluidsnormen meting politie. Ze hebben als het goed is geen poot om op te staan.
6 januari 2011 om 07:26 #17788839Heeft die agent ge-eikte oren :D:D:D:D:D
Ik zou ook niet betelen. Drietvolk :puke
6 januari 2011 om 08:52 #17788840En daarom heb ik altijd alle keuringspapieren (TuV enzo) van m’n uitlaatonderdelen bij m’n kentekenbewijs.
6 januari 2011 om 09:12 #17788841probeer van een omgekeurde auto maar eens gegevens te vinden van de uitlaat das al onmogelijk, laat staan tuv keuringspapieren….
6 januari 2011 om 12:19 #17788842Van het uitlaatsysteem zelf, hè ;) Elk onderdeel wat ik heb gekocht zitten papieren bij dat ze goedgekeurd zijn voor gebruik op de openbare weg :)
6 januari 2011 om 12:52 #17788843volgens mij mag je met je bezwaar ,wat je goed moet onderbouwen,
de eis plaatsen dat je de auto wil aanbieden voor een decibellen keuring
als daar uit blijk dat het tehoog is dat je dan bereid ben om als nog de
bekeuring te betalen,nu is er op gehoor gemeten terwijl de agent
ook uiteraard zelf in de herrie zat.en dat er dus niet exakt was
vast te stellen of het wettelijk gezien wel of niet goed is.
deze agent werkt dus op een persoonlijk gehoor en dat kan
dus gewoon niet.wat voor jouw normaal klinkt vindt een ander hard.
des noods ga je even lang bij een rechts winkel en leg je dit
probleem daar voor,kosten dacht ik 5 euro,dan kom je zeker beslagen
ten ijs.vgr tonsr.6 januari 2011 om 13:38 #17788844betaal maar gewoon. heb het 2 jaar geleden ook gehad. aangehouden meneer het huis tuin en keuken agentje vond mijn uitlaat teveel herrie maken. dus een bekeuring.
netjes betaalt en aangvochten. is tot aan de rechter in denbosch geweest. en uiteindelijk bleek dat ik gewoon netjes mocht betalen!!
6 januari 2011 om 16:17 #17788845Het is een beetje veel data, maar hieronder staat waar een meting aan moet voldoen. En daar staan de geijkte oren van oom agent niet bij. Wie zegt dat zijn (eventuele) gehoor apparaat niet te hard stond?’
Zoals hieronder te lezen is het zelfs in ideale omstandigheden al vrij lastig om een juiste meting te doen.Artikel 2.3.2
1.De in deze paragraaf gestelde eisen ten aanzien van de geluidsniveaumeting gelden alleen voor personenauto’s.
2.Deze eisen worden niet getoetst tijdens de periodieke keuring ten behoeve van de afgifte van een keuringsbewijs.
Artikel 2.3.3Het geluidsniveau moet worden gemeten met gebruikmaking van de in de artikelen 2.3.4 en 2.3.5 genoemde meetapparatuur, waarbij de in artikel 2.3.6 bedoelde meetcondities in acht moeten worden genomen.
Artikel 2.3.4
1.De geluidsniveaumeter moet ten minste voldoen aan het bepaalde in Publicatie nr. 651, eerste editie 1979, Geluidsniveaumeters, van de Internationale Electrotechnische Commissie (IEC) voor geluidsniveaumeters met de nauwkeurigheidsklasse Type 1.
2.De calibratiegeluidsbron moet ten minste voldoen aan het bepaalde in Publicatie nr. 942, eerste editie 1988, van de IEC voor calibratiegeluidsbronnen met de nauwkeurigheidsklasse 1.
3.De geluidsniveaumeter en de calibratiegeluidsbron moeten jaarlijks gecalibreerd en getoetst worden aan de eisen bedoeld in het eerste respectievelijk het tweede lid. Hiervan moeten verklaringen aanwezig zijn, afgegeven door NMI IJkwezen BV of door een door de minister gemachtigde instelling, waaruit blijkt dat zij aan de eisen voldoen.
Artikel 2.3.51.De toerenteller moet een nauwkeurigheid hebben van ten minste 3%.
2.Bij de toerenteller moet een verklaring aanwezig zijn ten aanzien van de nauwkeurigheid, welke niet ouder mag zijn dan twee jaar, afgegeven door NMI IJkwezen BV of door een door de minister gemachtigde instelling.
Artikel 2.3.61.De meting vindt plaats in de open lucht.
2.Het proefterrein mag niet blootstaan aan sterke akoestische storingen. Hieraan wordt voldaan indien het oppervlak van het terrein bestaat uit beton, asfalt, tegels of een vergelijkbaar hard materiaal.
3.Het proefterrein moet minimaal de afmetingen van een rechthoek hebben, waarvan de zijden zich op ten minste 3,00 m afstand van de personenauto bevinden, zoals weergegeven in figuur 4. Binnen deze rechthoek mogen zich geen personen of voorwerpen bevinden die niet noodzakelijk zijn voor de meting. De personenauto wordt op zodanige wijze binnen de rechthoek geplaatst dat de microfoon zich op ten minste 1,00 m afstand van eventueel aanwezige trottoirbanden bevindt.
4.De waarden die door de geluidsniveaumeter voor het omgevingsgeluid en de wind worden aangegeven, moeten ten minste 10 dB (A) beneden het geluidsniveau zijn gelegen dat in het kentekenregister wordt vermeld. Dit wordt gecontroleerd door vaststelling van het achtergrondgeluidsniveau voor en na de meting. De microfoon van de geluidsniveaumeter mag van een passende windkap worden voorzien, mits rekening wordt gehouden met de invloed daarvan op de gevoeligheid van de microfoon.
5.Voor aanvang van de meting moet de motor van de personenauto op bedrijfstemperatuur worden gebracht.
6.De meting vindt plaats bij een stilstaande personenauto.
Artikel 2.3.7De meting van het geluidsniveau wordt uitgevoerd aan de hand van de onderstaande wijze van keuren:
1.voor de aanvang van de meting wordt de geluidsniveaumeter ingesteld op de tijdweging “F” (voorheen aangeduid met “Fast”) en de frequentieweging “A” bedoeld in artikel 2.3.4, eerste lid, genoemde IEC publicatie;
2.de motor is op bedrijfstemperatuur indien deze ongeveer vijftien minuten onder normale bedrijfsomstandigheden heeft gefunctioneerd;
3.aan het begin en einde van iedere serie metingen moet de geluidsniveaumeter gecalibreerd worden volgens de aanwijzingen van de fabrikant met behulp van een calibratiegeluidsbron, welke voldoet aan artikel 2.3.4, tweede en derde lid;
4.de afwijking tussen het geluidsdrukniveau van de calibratiegeluidsbron en de aanwijzing van de geluidsniveaumeter mag niet groter zijn dan 1 dB(A). Indien deze waarde bij de aanvangscontrole wordt overschreden moet de geluidsniveaumeter zodanig gejusteerd worden dat wel aan deze eis wordt voldaan. Als aan het einde van de serie metingen wordt geconstateerd dat deze afwijking groter is dan 1 dB(A), is de serie metingen ongeldig;
5.de microfoon van de geluidsniveaumeter moet in de volgende positie worden geplaatst, zoals weergegeven in figuur 5:1.ter hoogte van de uitlaatmonding, in ieder geval ten minste 0,20 m boven het wegdek;
2.het membraan van de microfoon is naar de uitlaatmonding gericht en bevindt zich op een afstand van 0,50 m (waarbij een afwijking van 50 mm is toegestaan);
3.de hoofdgevoeligheidsas van de microfoon loopt evenwijdig aan het wegdek en vormt een hoek van niet minder dan 35° en niet meer dan 55° met het loodrechte vlak waarin de emissierichting van de uitlaatgassen ligt; de microfoon is zo geplaatst dat de afstand tussen de microfoon en de personenauto het grootst is;
4.indien het uitlaatsysteem meerdere uitmondingen heeft, die zijn aangesloten op eenzelfde geluidsdemper, waarvan de middelpunten niet meer dan 0,30 m van elkaar zijn verwijderd, is de microfoon gericht op de uitmonding die zich het dichtst bij de omtrek van de personenauto of zich het hoogst boven het wegdek bevindt. Indien de middelpunten van de uitmondingen meer dan 0,30 m van elkaar zijn verwijderd, wordt bij iedere uitmonding een afzonderlijke meting verricht, waarbij alleen de hoogst gemeten waarde wordt aangehouden;
6.het toerental van de motor wordt op de waarde gebracht die in het kentekenregister voor de betreffende personenauto is vermeld;
7.na het bereiken van de in onderdeel f vermelde waarde wordt het gaspedaal snel losgelaten. De tijdsduur van de meting van het geluidsniveau omvat de periode, waarin het toerental constant wordt gehouden, en de gehele duur van de vermindering van het toerental tot het stationaire toerental weer is bereikt;
8.er wordt per meetpunt ten minste een serie van drie metingen verricht, waarbij:1.de hoogste waarde die de geluidsniveaumeter heeft aangegeven, als meetwaarde per meting geldt;
2.de meetwaarde per meting op de meest nabijgelegen hele decibel wordt afgerond;
3.alleen meetwaarden die bij drie opeenvolgende metingen worden verkregen en onderling niet meer dan 2 dB(A) verschillen, mogen worden aangehouden;
4.als meetresultaat de hoogste van deze drie meetwaarden geldt.6 januari 2011 om 16:20 #17788846lijkt mij niet dat ik m nu nog ter keuring kan aanbieden, kan ondertussen al een andere uitlaat onder hangen…. ben ook niet van plan om een db test te laten doen, kan je nog een hoop geld betalen ook….
zou het helpen als ik bovenstaande bij het bezwaarschrift doe??
7 januari 2011 om 08:34 #17788847[rquote=1831511&tid=139691&author=Juffer1]Had je op het moment van overtreden (en nu) wel of geen einddemper onder je auto ?[/rquote]
Uh, een einddemper hoort er “aan te hangen” voor de APK toch ? Als die ontbreekt geen APK op je auto !
Groet, Rik
7 januari 2011 om 12:07 #17788848nee hoor een uitlaat moet gasdicht zijn that’s all
7 januari 2011 om 13:08 #17788849[rquote=1831531&tid=139691&author=Kale gek]nee nee nee, je moet niet betalen als je bezwaar maakt!!![/rquote]
officieel moet je eerst betalen voor je bezwaar kan maken
maar betalen is bekennen en geld terug zit er vaak niet inblijven bezwaar maken (want is geen DB meting verricht) en hij moet dat wel kunnen aantonen
als je het voor laat komen geef de rechter je wel gelijk
je kan ook zelf meting laten verrichten en dat rapport aan CJiB opsturen (wel copy en orgineel zelf bewaren om aan rechter te laten zien)groet michel
7 januari 2011 om 19:27 #17788850[rquote=1834983&tid=139691&author=black champion]nee hoor een uitlaat moet gasdicht zijn that’s all[/rquote]
En een katalysator hebben van af een bepaald bouw jaar.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.