Forumindex › Forums › Modellen › Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD › trillingen monza
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
30 december 2010 om 11:14 #17230163
heren,
gisteren weer eens sinds lange tijd snelweg gereden. Hier werd ik niet vrolijk van want ben nu half doof. De auto maakt boven de 100km/h een enorm lawaai. Na 100km/u begint de auto enorm te trillen, je hoort eigenlijk een diepe brom en je voelt de trillingen tot in de pedalen. Het zien niet echt trillingen in het stuur en de auto blijft ook gewoon netjes recht rijden. ook met remmen gebeurt er niks vreemds maar boven de 90/100 km/u bromt hij gewoon heel erg. Iemand misschien een idee waar dat aan kan liggen? ow, 2e puntje, zijn er nog deurrubbers te krijgen? aan de bestuurderskant bij mij is hij kapot, dus heb ook last van enorm windgeruis en tocht in de auto
30 december 2010 om 12:00 #17782570Kijk eens of der sneeuw en of modder in je velgen zit…Had dit ook eens ding begon te trillen bij bepaalde snelheden…
Ik gok op sneeuw/modder in de velgen…
Als het dat niet is:
aandrijfas of wiellagers..
Maar wiellagers veroorzaken niet echt trillingen meer een vervelend gebrom/piep.30 december 2010 om 13:17 #17782571dan gok ik eerder op de aandrijfas/wiellagers, het is echt oorverdovend en het trilt door de hele auto heen zeg maar. bij lagere snelheden als 90 km/h is er ook verder niks te merken. hoe hoger de snelheid, hoe meer lawaai/trilling. wat kan er met de aandrijving mis zijn? een lager of iets dergelijks?
30 december 2010 om 14:25 #17782572heeft je aandrijfas een hanglager?
Anders zou het zomaar eens kunnen zijn, dat die na aan het laten is.
Als dat lager van rekord E het zelfde is, kun je er van mij zo een hebben.
31 december 2010 om 16:08 #17782573ik zou het eerlijk gezegd niet weten, zal van de week even kijken
21 januari 2011 om 14:37 #17782574nog ff een update,
het heeft niets met de aandrijving te maken, ook bij het loslaten van het gas blijft de trilling aanwezig. Je hoort het ook duidelijk oplopen bij de snelheid. Ook word het harder in een bocht, als ik dan weer uit de bocht kom met het stuur recht, word het weer iets zachter. Het begon eigenlijk op te vallen na het monteren van de winterbanden
21 januari 2011 om 14:53 #17782575Heb je geen hoogteslag in de wielen?
Of hoor je het geluid van het profiel van de banden?
21 januari 2011 om 15:05 #17782576het is niet alleen horen, ik voel de trilling gewoon in het stuur en de pedalen. dus denk niet dat het alleen het profiel is.
21 januari 2011 om 15:12 #17782577Controleer je wiellagers eens.
Bij de rekord van me waren ze op tijd van 2 weken van goed terug gebracht naar enkel de lager schalen.
De lager rollen waren pleite.ook na montage van de winterbanden…
Trillingen gingen ook door de hele carr heen.21 januari 2011 om 15:34 #17782578Zeker de goedkope wielagers kunnen van slechte kwaliteit zijn. Waar SKF bijvoorbeeld 10 rollen inzet doet een 2e keus merk dat met 9 rollen. Gevolg is dat het lager veel sneller slijt.
Dus wielagers controleren kan geen kwaad.
Overigens geldt dat ook voor de winterbanden. Als die van een onbekend merk zijn zal de kwaliteit ook niet altijd even goed zijn. Bij een hoogte slag in de banden krijg je ook behoorlijk trillingen in het stuur.
21 januari 2011 om 16:04 #17782579zijn gloednieuwe banden van continental, zijn ook gebalanceerd dus daar zal t probleem denk k niet liggen. spanning is ook oke, rond de 2.4 bar.
ik ga morgen de wiellagers eens controleren. SKF is een goed merk wiellager begrijp ik ?
21 januari 2011 om 16:16 #17782580[rquote=1847890&tid=139324&author=ckad]Zeker de goedkope wielagers kunnen van slechte kwaliteit zijn. Waar SKF bijvoorbeeld 10 rollen inzet doet een 2e keus merk dat met 9 rollen. Gevolg is dat het lager veel sneller slijt.[/rquote]
Geen idee wat voor merk, maar weet dat ze er al een pokke tijd in gezeten hebben. Wilde er voor geen goud uit. Heb de schaal die over de wielnaaf gaat, door moeten flexen. Was anders geen beginnen aan.
De lagers die er nu inzitten, komen bij brezan weg. En mag hopen dat dat geen rotzooi is. Want goedkoop waren die krengen niet :fy1
21 januari 2011 om 18:20 #17782581Bij gas los draait je vooras ook gewoon, dus ik zou dan nog denken dat het dat lager zou kunnen zijn.
21 januari 2011 om 18:48 #17782582wielager of een gewricht van je steekassen.
22 januari 2011 om 16:19 #17782583weer nog een opmerking. heb net weer flink stuk gereden, bij een boch naar rechts word de trilling ook minder, bij een bocht naar links weer erger
24 januari 2011 om 07:33 #17782584Zomaar een brainstorm….
Misschien een versleten cardanas tussenlager? Heb ik nu ook aan de hand. dan trilt de auto ook overal. Ook bij gas loslaten, blijft dan de trilling aanwezig, totdat je ontkoppelt, dan is het weg (logisch, want dan draait de as niet meer).
En anders… Zit je stab. stang nog wel goed vast voor? Geen uitgelubberde rubbers?
24 januari 2011 om 09:43 #17782585[rquote=1848641&tid=139324&author=Jigsaw]weer nog een opmerking. heb net weer flink stuk gereden, bij een boch naar rechts word de trilling ook minder, bij een bocht naar links weer erger[/rquote]
Linker wiellager controleren.
24 januari 2011 om 09:49 #17782586[rquote=1850265&tid=139324&author=rinus de boer]Zomaar een brainstorm….
Misschien een versleten cardanas tussenlager? Heb ik nu ook aan de hand. dan trilt de auto ook overal. Ook bij gas loslaten, blijft dan de trilling aanwezig, totdat je ontkoppelt, dan is het weg (logisch, want dan draait de as niet meer).
En anders… Zit je stab. stang nog wel goed vast voor? Geen uitgelubberde rubbers?[/rquote]
Koppeling in het div? :hmmz. Zolang de auto rolt, dan draait de achteras ook. Met de koppeling in wordt er alleen geen kracht van de kruk op de bak gezet.
Ik gok dan eerder dat de as eerst gaat trillen door de aandrijf kracht en bij gas los door de weerstand door het remmen op de motor. Als je dan de koppeling in drukt, dan heb je die krachten niet meer.
24 januari 2011 om 10:15 #17782587[rquote=1850333&tid=139324&author=champo][rquote=1850265&tid=139324&author=rinus de boer]Zomaar een brainstorm….
Misschien een versleten cardanas tussenlager? Heb ik nu ook aan de hand. dan trilt de auto ook overal. Ook bij gas loslaten, blijft dan de trilling aanwezig, totdat je ontkoppelt, dan is het weg (logisch, want dan draait de as niet meer).
En anders… Zit je stab. stang nog wel goed vast voor? Geen uitgelubberde rubbers?[/rquote]
Koppeling in het div? :hmmz. Zolang de auto rolt, dan draait de achteras ook. Met de koppeling in wordt er alleen geen kracht van de kruk op de bak gezet.
Ik gok dan eerder dat de as eerst gaat trillen door de aandrijf kracht en bij gas los door de weerstand door het remmen op de motor. Als je dan de koppeling in drukt, dan heb je die krachten niet meer.[/rquote]
Zo bedoel ik het ok. :thumbup
29 januari 2011 om 08:14 #17782588Ondertussen al iets van een oorzaak gevonden?
29 januari 2011 om 08:47 #17782589Nee, ben wel teruggegaan naar de bandenboer om te kijken of hij iets kon ontdekken. Bandrn zijn opniew gebalanceerd maar het probleem blijft. Hij zei wel dat de velgen achter niet te centreren zijn en dat kan ook aan die trillingen bijdragen
29 januari 2011 om 09:04 #17782590Dat is makkelijk testen. Ander set velgen eronder schroeven.
Als de trilling dan nog is, ligt het niet aan de velgen.
29 januari 2011 om 17:31 #17782591Als ik hier zo de verhalen allemaal lees denk ik eerder dat het toch een wiellager is vooral omdat je zegt dat het bij bochten werk de ene keer meer en minder wordt.
Zet de auto eens op een brug met de wielen vrij dan kan je het zo controleren.Voorwielen vrij, wiel draaien en je hand op de veerschotel vast houden voel je dan een lichte of sterke trilling dan is dit wiellager stuk ! simpeler kan je het niet controleren.
Achter is lastiger, meestal sleept de remvoering van de handrem en je cardan draait mee.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.