Forumindex › Forums › Modellen › Manta › steekas vervangen
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
29 december 2010 om 11:12 #17230102
hoi,
ik heb na een ongeluk een kromme steekas in de manta zitten, nu wil ik deze gaan vervangen door een ander uit een andere as.
Kan ik deze steekas zo uit dea andere as halen n overzetten of moet er nog iets afgesteld worden???gr tom
29 december 2010 om 11:28 #17781773even manta24v vragen. die heeft er veel verstand van
29 december 2010 om 12:13 #17781774steekas kun je bij mijn weten zo omzetten.
Maar weet dit niet 100% zeker.
29 december 2010 om 12:50 #17781775Het buitenste lager zit opgesloten in een “kamer”.
De grootte van deze kamer wil wel eens iets verschillen tussen de veerschillende assen.
Tevens zou het lager van een iets andere breedte kunnen zijn.
Deze ruimte moet worden opgevuld door shim-ringen.
Angezien je nu twee assen open hebt, zul je wel voldoende “shims” hebben.Tevens heb je nieuwe pakkingen nodig. (ik weet niet meer of er nu 1 of twee pakkingen per kant zitten).
30 december 2010 om 19:01 #17781776heb nog niets open liggen op t moment. kreeg van de losse as de steekas er niet uit moet ik even iets op maken, de andere zit onder de auto ga t pas doen als ik zeker weet hoe moet nl vervoer hebben…
wat stel je precies met deze shims af en waar kan ik de maten hiervan vinden??30 december 2010 om 19:41 #17781777
Soms gaan ze d’r gewoon uit en enkele keren heb ik al zo’n megazware slagtrekker gebruikt
van één van onze pantservoertuigen.
De afstelling: meet de diepte van de ligplaats van het roulement (zonder shims)dus vanuit je
ankerplaat. Meet dan de dikte van je lager (evt met shims). De speling mag max. 0,05 mm zijn
maar lager (met shims) mag tot 0.15 mm dikker zijn. Ik ben voorstander van wat spanning op
je roulement, je wilt niet meemaken dat je krimpring er af trilt door teveel speling!30 december 2010 om 20:27 #17781778Zo’n ding als hierboven had ik ook nodig, echter had ik slechts een ‘kleine’ slagtrekker. Ben echt 3 kwartier met 1 kant bezig geweest. Andere kant floepte er gewoon uit.
Heb me echt helemaal het leplazarus getrokken (klinkt misschien weer een beetje dubieus), paar keer me vingers en velletje er tussen gehad.. :arguePer kant zitten 2 pakkingen. De opvulringen horen in princiepe bij de as, dus als je die in de as houd, moet het goedkomen met het lager.
31 december 2010 om 09:58 #17781779de mijne kwam er niet uit, heb er een velg opgehad en daartegen geslagen, volgende week op me werk even iets maken wat op de as komt, daar heb ik een zware slagtrekker.
@H-400 wat bedoel je met roulement??31 december 2010 om 10:03 #17781780[rquote=1827592&tid=139245&author=Kale gek]de mijne kwam er niet uit, heb er een velg opgehad en daartegen geslagen, volgende week op me werk even iets maken wat op de as komt, daar heb ik een zware slagtrekker.
@H-400 wat bedoel je met roulement??[/rquote]roulement = lager
31 december 2010 om 16:10 #17781781HaHa!! Raymond, je bent me voor! Is idd lager, sorry wij gebruiken soms een vocabulair (woordenschat)
die soms woorden bevat van onze opgedrongen anderstalige landgenoten.
@McLambo: Is zoals je zegt, de lagers zijn geslepen en tot enkele hondersten nauwkeurig;
dus normaal kan je de lagers in dezelfde as met dezelfde shims monteren.1 januari 2011 om 20:48 #17781782Sorry om even dit topic te hacken, maar ‘k heb namelijk ook een hele poos geleden es m’n steekassen eruit gehaald.
Maar toen heb ik die niet gemerkt links of rechts, binnenkort moeten ze er terug in. Maar mag je ze verwisselen?
Aangezien ik 50 procent kans heb dat ze gaan mis zitten. Maar als ik dit topic lees vermoed ik van wel.Greetz
2 januari 2011 om 15:08 #17781783Ben ik ook wel benieuwd naar.. zelf heb ik er onmiddelijk met een zilverstift L en R opgezet.
Misschien probleem om ze om te draaien ivm met tordering?
2 januari 2011 om 21:44 #17781784Heb ik net niet gedaan… :cry Dus hoop ik dat iemand hier een antwoord daar op kan geven.
Greetz
2 januari 2011 om 22:06 #17781785Het maakt niks uit welke steekas je waar in stopt, het zijn rollagers en deze kun je voor en achteruit laten rollen. Ze zijn beide even lang.
Over de shimms, deze horen bij de as (in het huis dus) de pakkingen zijn niet van heel groot belang, daar de olie al tegengehouden word bij de O-Ring die om het lager zit.
2 januari 2011 om 23:25 #17781786In de lagers zelf zit ook een afdichting ;)
2 januari 2011 om 23:26 #17781787Okay en als je de shimms ondertussen verloren zijn gegaan of je niet meer weet waar ze horen te zitten (welke zijde).
‘k zou een 75% sper willen laten plaatsen en de rollagers enz. vernieuwen, maken die shimms dan nog iets uit?
Of zijn die echt eigen ad as? Of kunnen die vervallen bij het plaatsen van nwe rollagers?
@Kale gek: Sorry voor het hacken van je topic…Greetz
3 januari 2011 om 22:31 #17781788[rquote=1829862&tid=139245&author=red_maniac]Okay en als je de shimms ondertussen verloren zijn gegaan of je niet meer weet waar ze horen te zitten (welke zijde).
‘k zou een 75% sper willen laten plaatsen en de rollagers enz. vernieuwen, maken die shimms dan nog iets uit?
Of zijn die echt eigen ad as? Of kunnen die vervallen bij het plaatsen van nwe rollagers?
@Kale gek: Sorry voor het hacken van je topic…Greetz[/rquote]
Als je een sper gaat LATEN plaatsen zou degene die dat gaat doen wel verstand van zaken hebben :thumbup
3 januari 2011 om 22:34 #17781789@red maniac: maakt niet uit zolang t interesant is:P
maar als ik t goed begrijp moet ik de shims van de achteras bij dezelfde as houden en kan ik de steekas dan gewoon verwisselen?
4 januari 2011 om 19:24 #17781790[rquote=1830761&tid=139245&author=Manta 24V][rquote=1829862&tid=139245&author=red_maniac]Okay en als je de shimms ondertussen verloren zijn gegaan of je niet meer weet waar ze horen te zitten (welke zijde).
‘k zou een 75% sper willen laten plaatsen en de rollagers enz. vernieuwen, maken die shimms dan nog iets uit?
Of zijn die echt eigen ad as? Of kunnen die vervallen bij het plaatsen van nwe rollagers?
@Kale gek: Sorry voor het hacken van je topic…Greetz[/rquote]
Als je een sper gaat LATEN plaatsen zou degene die dat gaat doen wel verstand van zaken hebben :thumbup[/rquote]
Maar ‘k upgrade m’n eigen kennis ook graag. Snap je?;)
Greetz
5 januari 2011 om 12:44 #17781791De shimms horen bij de as, eigenlijk bij de kamer waar het lager in ligt. Over het algemeen hebben de lagers exact dezelfde afmeting. De assen willen nog wel eens een kleine afwijking hebben.
Je kunt het nameten door een los wiellager in de ”kamer” te duwen en dan meet je het diepteverschil tussen de rand van de kamer en de buitendste ring van je lager.
Als je lager speling zou hebben in die kamer (wat niet gauw voorkomt) dan zou bij stevig bochtenwerk je lager heen en weer kunnen gaat schuiven.
5 januari 2011 om 18:04 #17781792Hmm… Ik denk dat ik een ander idee heb wat jullie bedoelen met shimms…
Kan iemand es een foto plaatsen, gewoon om te weten of ik het over hetzelfde heb? ;)Greetz
5 januari 2011 om 18:37 #17781793het zijn die losse ringetjes.
bij mijn as zijn ze echt zo dun als papier..
5 januari 2011 om 19:12 #17781794Thx, ‘k heb ook zo’n shimms gevonden op de buitenkanten van m’n as maar dan in een andere vorm.
Kan dat? En inderdaad volgens dat ik mij nog herinner waren die ook heel dun.Greetz
6 januari 2011 om 22:38 #17781795Afhankelijk van de ruimte kunnen ze in dikte afwijken van 0,05mm tot 0,5mm (dacht ik zo)
Voor de shimms voor je pignonas geldt hetzelfde.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.