Nog een nokkenas-vraag!

Forumindex Forums Techniek Cih Nog een nokkenas-vraag!

  • Dit onderwerp is leeg.
20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Auteur
    Berichten
  • #17230064
    generallee
      Lid sinds:
      10 May 2010

      Mijn project:
      2.4 met 1.9GTE kop fase 2
      kop volledig bewerkt,2.4 kleppen erin
      bewerkte drijfstangen
      40er Webers
      bewerkte krukas met staal 3.7 kg vliegwiel
      3.67 achteras
      rechtvertande bak met lange 1e versnelling.
      Wat voor nokkenas zou hier goed in passen?
      Ik gebruik de kadett voornamelijk voor trackdays,
      Zou toch wel tussen de 7500 en 8000 toeren moeten kunnen draaien.
      Gezien de lange 1 moet ‘ie onderin ook nog wel wat doen.
      Ben benieuwd naar de adviezen.

      #17781033
      Keesjr
      Deelnemer
        Lid sinds:
        26 May 2006

        Dan zijn 40-ers zowiezo te klein, voor wat jij wilt heb je zeker 45-ers en nog beter 48 mm gasfabrieken nodig.
        Voor de toeren die je wilt draaien een nokkenas van 320 graden of meer met een lichthoogte van tegen de 13 mm aan.

        #17781034
        generallee
          Lid sinds:
          10 May 2010

          Ok,
          Volgens speedcentre Geldermalsen moet het kunnen,mits uiteraard de goede venturi’s en sproeiers.

          #17781035
          Keesjr
          Deelnemer
            Lid sinds:
            26 May 2006

            Als Jaap het zegt kan het ook, en hij kan ook hele leuke nokkenassen leveren voor CIH motoren, maar voor wat jij wilt denk ik dat 40-ers toch wat aan de kleine kant zijn….

            #17781036
            js 400
            Deelnemer
              Lid sinds:
              30 June 2004

              [rquote=1825454&tid=139204&author=Keesjr]Dan zijn 40-ers zowiezo te klein, voor wat jij wilt heb je zeker 45-ers en nog beter 48 mm gasfabrieken nodig.
              Voor de toeren die je wilt draaien een nokkenas van 320 graden of meer met een lichthoogte van tegen de 13 mm aan.[/rquote]

              precies,40 veel te klein.

              #17781037
              Keesjr
              Deelnemer
                Lid sinds:
                26 May 2006

                Een kennis van me reed met een Ascona met een 2.4 met een 2.0 kop, 40 mm webers, 310 graden kent nokkenas, groep-A uitlaat en die zat bij 6500 toeren echt aan z’n eind van de toeren.
                Op zich liep het best leuk, maar de hele combinatie bij elkaar was niet ideaal, met 45-ers, 2.4 kop en een wat tammere nokkenas had ie meer koppel onderin gehad en hetzelfde op top.

                #17781038
                kiyamizio
                  Lid sinds:
                  5 February 2010

                  8000 toeren red je echt geen 40ers 48mm zou ik gaan veel beter voor de toertjes miss voor stationair niet kracht onderin wanneer rij jij in ze 1 op zandvoort?

                  #17781039
                  generallee
                    Lid sinds:
                    10 May 2010

                    Ik denk dat ik dan idd maar es voor 45ers ga kijken,vraag blijft welke nokkenas gaat er in? Enem maakt ook mooie nokkenassen,of toch Risse?

                    #17781040
                    Keesjr
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      26 May 2006

                      Pak maar 48-ers voor wat jij wilt!

                      #17781041
                      generallee
                        Lid sinds:
                        10 May 2010

                        En als ik iets minder toeren ga draaien?
                        bijv.7000? een 304 graden nokkenas?

                        #17781042
                        Keesjr
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          26 May 2006

                          Dan zijn 40-ers nog steeds te klein, heb zelf nog een hele tijd met een 2.4 met 290 graden nokkenas gereden met 40-ers en die had z’n topvermogen bij 5400 toeren al, kon doortrekken tot iets over de 6000 daarna zakte het vermogen in, later heb ik er 48-ers op gezet en toen trok die door tot bijna 7000 toeren.

                          #17781043
                          generallee
                            Lid sinds:
                            10 May 2010

                            Ok,duidelijk.
                            Ik kan misschien een setje 45ers kopen en heb zitten kijken
                            bij Enem nokkenstokken.
                            De H9 leek me wel interresant.
                            Is 312 graden en heeft een bereik van 3000-7500 rpm.
                            De lift is 10,8mm
                            En anders de K8/H12.
                            Die is 324 graden,met een lift van 12,74mm,of is dat weer te?
                            Stationair loop maakt me niet uit,zal toch al zenuwachtig worden met dat vliegwiel.
                            Kun je bij zulke nokkenassen nog de std. tuimelaars gebruiken?

                            #17781044
                            Keesjr
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              26 May 2006

                              Met de enem nokkenassen heb ik geen ervaring, en de standaard tuimelaars kun je gewoon gebruiken, let wel op of ze niet ingesleten zijn en scheurtjes vertonen.
                              Imotec levert wel zgn. “rollenkipphebel” voor de cih’s maar die zijn flink aan de prijs………
                              Volgens mij, maar dat weet ik niet zeker zijn het de zelfde ruimelaars als voor een chevrolet smallblock v-8 motor. maar misschien dat er hier iemand zit die dat wel zeker weet.

                              #17781045
                              generallee
                                Lid sinds:
                                10 May 2010

                                Maar wat vind je van de specs van de assen?

                                #17781046
                                Keesjr
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  26 May 2006

                                  de 312 versie nemen als je 45 er op zet, de 324 nok heb je naar mijn idee 48 ers nodig.

                                  #17781047
                                  fredericki200
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    31 January 2007

                                    heb bijna gelijkwaardige stok erin als de 324, moet idd met 48mm rijden
                                    45mm is net te klijn.

                                    als je de stok goed afsteld loopt het stationair als een zonnetje

                                    #17781048
                                    Keesjr
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      26 May 2006

                                      Misschien zelfs een keer 50-ers er op schroeven!
                                      En de afstelling van de nokkenas is idd erg belangrijk, goed op tijd zetten met een verstelbaar tandwiel en een meetklok of gradenschijf, komt het wel goed!

                                      #17781049
                                      generallee
                                        Lid sinds:
                                        10 May 2010

                                        Gisteren bij Risse geweest (erg leuk)
                                        Het is de 312 graden stok geworden.
                                        Heb intussen ook 45er Webers.
                                        Voor de nokkenas moet ik wel de valve pockets in de zuigers aanpassen i.v.m. met de 4,3 mm opening in bdp.
                                        Ik had de kop meegenomen naar Risse,hij vond het een erg leuk project.
                                        Mijn kop bleek een max. bewerkte Mantzel 1.9 kop te zijn.
                                        Iemand ervaring met het bewerken van de valve-pockets?
                                        Zal wel op een CNC-bank moeten denk ik.

                                        #17781050
                                        boyanka
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          8 June 2005

                                          hoelang denk je dat de 2.4 8000 toeren volhoudt?

                                          #17781051
                                          Keesjr
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            26 May 2006

                                            Niet lang, zeker niet met de standaard drijfstangen, voor zulke toerentallen heb je echt Carillo’s nodig en gesmede zuigers van bv. Omega, Wiseco of Wössner.
                                            Maar om écht power uit een 2.4 te krijgen hoef je niet in hele idiote toerentallen te komen, met de juiste combinatie van onderdelen is 200+ p.k’s goed te doen onder de 7000 toeren, maar probeer het niet met de standaard 2.4 zuigers, de zuigerveergroeven breken gewoon een keer af.
                                            Wat wel raadzaam is om te doen als je een hele snelle 2400 gaat maken is een dikke oliepomp, slingerschot in het carter maken, krukas balanceren, drijfstangen polijsten en uitwegen en uiteraard stuggere klepveren er in doen.
                                            Als de hele boel in elkaar staat en fatsoenlijk loopt zo’n 5000 redelijk rustige straatkilometers maken, liefst langere afstanden en dan de boel op de vermogensbank afstellen vwb. ontsteking, carburateurs en eventueel nog wat met de nokkenastiming spelen voor de mooiste vermogenscurve.
                                            Staar je niet blind op de laatste paar pk’s topvermogen maar vooral op een mooi koppelverloop, dat is veel belangrijker en levert een veel lekker rijdende auto op.

                                          20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
                                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.