Forumindex › Forums › Techniek › Cih › Nog een nokkenas-vraag!
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
28 december 2010 om 17:33 #17230064
Mijn project:
2.4 met 1.9GTE kop fase 2
kop volledig bewerkt,2.4 kleppen erin
bewerkte drijfstangen
40er Webers
bewerkte krukas met staal 3.7 kg vliegwiel
3.67 achteras
rechtvertande bak met lange 1e versnelling.
Wat voor nokkenas zou hier goed in passen?
Ik gebruik de kadett voornamelijk voor trackdays,
Zou toch wel tussen de 7500 en 8000 toeren moeten kunnen draaien.
Gezien de lange 1 moet ‘ie onderin ook nog wel wat doen.
Ben benieuwd naar de adviezen.28 december 2010 om 17:47 #17781033Dan zijn 40-ers zowiezo te klein, voor wat jij wilt heb je zeker 45-ers en nog beter 48 mm gasfabrieken nodig.
Voor de toeren die je wilt draaien een nokkenas van 320 graden of meer met een lichthoogte van tegen de 13 mm aan.28 december 2010 om 18:12 #17781034Ok,
Volgens speedcentre Geldermalsen moet het kunnen,mits uiteraard de goede venturi’s en sproeiers.28 december 2010 om 18:17 #17781035Als Jaap het zegt kan het ook, en hij kan ook hele leuke nokkenassen leveren voor CIH motoren, maar voor wat jij wilt denk ik dat 40-ers toch wat aan de kleine kant zijn….
28 december 2010 om 18:18 #17781036[rquote=1825454&tid=139204&author=Keesjr]Dan zijn 40-ers zowiezo te klein, voor wat jij wilt heb je zeker 45-ers en nog beter 48 mm gasfabrieken nodig.
Voor de toeren die je wilt draaien een nokkenas van 320 graden of meer met een lichthoogte van tegen de 13 mm aan.[/rquote]precies,40 veel te klein.
28 december 2010 om 18:25 #17781037Een kennis van me reed met een Ascona met een 2.4 met een 2.0 kop, 40 mm webers, 310 graden kent nokkenas, groep-A uitlaat en die zat bij 6500 toeren echt aan z’n eind van de toeren.
Op zich liep het best leuk, maar de hele combinatie bij elkaar was niet ideaal, met 45-ers, 2.4 kop en een wat tammere nokkenas had ie meer koppel onderin gehad en hetzelfde op top.28 december 2010 om 18:50 #177810388000 toeren red je echt geen 40ers 48mm zou ik gaan veel beter voor de toertjes miss voor stationair niet kracht onderin wanneer rij jij in ze 1 op zandvoort?
28 december 2010 om 19:09 #17781039Ik denk dat ik dan idd maar es voor 45ers ga kijken,vraag blijft welke nokkenas gaat er in? Enem maakt ook mooie nokkenassen,of toch Risse?
28 december 2010 om 22:17 #17781040Pak maar 48-ers voor wat jij wilt!
29 december 2010 om 08:09 #17781041En als ik iets minder toeren ga draaien?
bijv.7000? een 304 graden nokkenas?29 december 2010 om 11:52 #17781042Dan zijn 40-ers nog steeds te klein, heb zelf nog een hele tijd met een 2.4 met 290 graden nokkenas gereden met 40-ers en die had z’n topvermogen bij 5400 toeren al, kon doortrekken tot iets over de 6000 daarna zakte het vermogen in, later heb ik er 48-ers op gezet en toen trok die door tot bijna 7000 toeren.
29 december 2010 om 21:23 #17781043Ok,duidelijk.
Ik kan misschien een setje 45ers kopen en heb zitten kijken
bij Enem nokkenstokken.
De H9 leek me wel interresant.
Is 312 graden en heeft een bereik van 3000-7500 rpm.
De lift is 10,8mm
En anders de K8/H12.
Die is 324 graden,met een lift van 12,74mm,of is dat weer te?
Stationair loop maakt me niet uit,zal toch al zenuwachtig worden met dat vliegwiel.
Kun je bij zulke nokkenassen nog de std. tuimelaars gebruiken?29 december 2010 om 23:11 #17781044Met de enem nokkenassen heb ik geen ervaring, en de standaard tuimelaars kun je gewoon gebruiken, let wel op of ze niet ingesleten zijn en scheurtjes vertonen.
Imotec levert wel zgn. “rollenkipphebel” voor de cih’s maar die zijn flink aan de prijs………
Volgens mij, maar dat weet ik niet zeker zijn het de zelfde ruimelaars als voor een chevrolet smallblock v-8 motor. maar misschien dat er hier iemand zit die dat wel zeker weet.30 december 2010 om 06:45 #17781045Maar wat vind je van de specs van de assen?
30 december 2010 om 07:27 #17781046de 312 versie nemen als je 45 er op zet, de 324 nok heb je naar mijn idee 48 ers nodig.
30 december 2010 om 08:41 #17781047heb bijna gelijkwaardige stok erin als de 324, moet idd met 48mm rijden
45mm is net te klijn.als je de stok goed afsteld loopt het stationair als een zonnetje
30 december 2010 om 09:45 #17781048Misschien zelfs een keer 50-ers er op schroeven!
En de afstelling van de nokkenas is idd erg belangrijk, goed op tijd zetten met een verstelbaar tandwiel en een meetklok of gradenschijf, komt het wel goed!23 januari 2011 om 09:10 #17781049Gisteren bij Risse geweest (erg leuk)
Het is de 312 graden stok geworden.
Heb intussen ook 45er Webers.
Voor de nokkenas moet ik wel de valve pockets in de zuigers aanpassen i.v.m. met de 4,3 mm opening in bdp.
Ik had de kop meegenomen naar Risse,hij vond het een erg leuk project.
Mijn kop bleek een max. bewerkte Mantzel 1.9 kop te zijn.
Iemand ervaring met het bewerken van de valve-pockets?
Zal wel op een CNC-bank moeten denk ik.29 januari 2011 om 20:52 #17781050hoelang denk je dat de 2.4 8000 toeren volhoudt?
31 januari 2011 om 22:54 #17781051Niet lang, zeker niet met de standaard drijfstangen, voor zulke toerentallen heb je echt Carillo’s nodig en gesmede zuigers van bv. Omega, Wiseco of Wössner.
Maar om écht power uit een 2.4 te krijgen hoef je niet in hele idiote toerentallen te komen, met de juiste combinatie van onderdelen is 200+ p.k’s goed te doen onder de 7000 toeren, maar probeer het niet met de standaard 2.4 zuigers, de zuigerveergroeven breken gewoon een keer af.
Wat wel raadzaam is om te doen als je een hele snelle 2400 gaat maken is een dikke oliepomp, slingerschot in het carter maken, krukas balanceren, drijfstangen polijsten en uitwegen en uiteraard stuggere klepveren er in doen.
Als de hele boel in elkaar staat en fatsoenlijk loopt zo’n 5000 redelijk rustige straatkilometers maken, liefst langere afstanden en dan de boel op de vermogensbank afstellen vwb. ontsteking, carburateurs en eventueel nog wat met de nokkenastiming spelen voor de mooiste vermogenscurve.
Staar je niet blind op de laatste paar pk’s topvermogen maar vooral op een mooi koppelverloop, dat is veel belangrijker en levert een veel lekker rijdende auto op. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.