Forumindex › Forums › Techniek › C20xe (2.0 16v) › Klepveren wisselen zonder kop van blok te demonteren?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
28 december 2010 om 10:16 #17230039
I.v.m. eventueel monteren van een andere nokkenassenset vroeg ik me af of het mogelijk is klepveren te wisselen zonder dat de kop van het onderblok wordt gehaald.:hmmz Ik heb dit bij een c20XE nog niet eerder gedaan en kan het me zo niet helemaal voorstellen.
Onder jullie zijn er vast die zich dit heel goed kunen voorstellen.:D
Het liefst zou ik de kop namelijk laten zitten.
Groeten,
Rik
28 december 2010 om 10:59 #17780782het is een hoop gefröbel, maar het kan, probleem is alleen dat de kans op krassen in de “stoter geleiders”(weet zo snel geen beter woord) een stuk groter is….
de laatste motor waar ik zoiets bij gedaan heb was een bmw 24v, daar moesten nieuwe klepveerrubbers op, dat heeft me wel de nodige uurtjes gekost :P
de reden dat de kop er op moest blijven zitten, was dat er een koppakking van 400 euro inzat, anders was de kop er wel afgegaan….het is in mijn ogen het risico niet waard, en uiteindeljk ook niet echt veel sneller
28 december 2010 om 11:40 #17780783hoeveel graden, en hoeveel lift zijn de nokkenassen??
tot 280 graden en 10.5mm lift kan je de orriginele veren houden
en anders heb je nodig:
compressor, die een bar of 10 levert
uitgeboorde bougie met een stuk pijp erop gelast, lucht dicht
slang van de compressor moet je aan t stuk pijp vastzettenzuiger op bdp zetten, bougie erin draaien, compressor aan en laten vullen
en veel geduld hebben, en van priegelen houden, ikzelf vind t een **** klus, zelfs met de kop eraf
maar idd, wrom niet gewoon de kop eraf halen?
koppakking kost 40euro, vlakken 40, en dan nog n in en uitlaatspruitstukpakking, ben je voor 100 totaal klaarof je haalt een ebay koppakkingssetje voor die 18euro
nieuwe nokkenas keerringen en kleppendeksel pakking moet je zoiezo monteren
28 december 2010 om 12:58 #17780784oude bougie pakken en daar een nippel op lassen voor de luchtslang.
Compressor aan en zuiger in de compressieslag…
Met een magneetje kan je de klepspietjes goed verwijderen en terug plaatsen met een schroevendraaier vol vet.
28 december 2010 om 12:59 #17780785[rquote=1825117&tid=139170&author=otdh]en anders heb je nodig:
compressor, die een bar of 10 levert
uitgeboorde bougie met een stuk pijp erop gelast, lucht dicht
slang van de compressor moet je aan t stuk pijp vastzettenzuiger op bdp zetten, bougie erin draaien, compressor aan en laten vullen
en veel geduld hebben, en van priegelen houden, ikzelf vind t een **** klus, zelfs met de kop eraf
maar idd, wrom niet gewoon de kop eraf halen?
koppakking kost 40euro, vlakken 40, en dan nog n in en uitlaatspruitstukpakking, ben je voor 100 totaal klaarof je haalt een ebay koppakkingssetje voor die 18euro
nieuwe nokkenas keerringen en kleppendeksel pakking moet je zoiezo monteren
[/rquote]
Zat te denken aan een groep-A setje van Schrick, 12 mm lift, (304 graden). Hier zitten veren en schotels etc. bij.Bedankt voor de praktische tip. Gebruik je een klepveertang of anders?
Het blok zit net weer dicht (ca. 2.000 km gelopen) met stalen koppakking en nieuwe kopbouten etc. Ik zou de boel gewoon het liefst dicht laten. Sterker nog, anders rijd ik nog wel een seizoen met standaard pinnen, want op zich loopt dit ook al best aardig (het is zeker geen must).
Met goedkope koppakkingen (zonder stalen ringen, maar met zo’n omgevouwen blikje) heb ik met de CIH slechte ervaring. Blaast er na verloop van wat tijd gewoon uit richting koelkanaal (met hoge compressie zuigers).
28 december 2010 om 13:03 #17780786Ik deed een moer aan een koperdraadje onder de klep manouvreren en dan de zuiger met de hand manipuleren zodat de klep dichtgehouden wordt door de moer die klem zit tussen de zuiger en de klep.
28 december 2010 om 16:10 #17780787[rquote=1825187&tid=139170&author=RobRD]Ik deed een moer aan een koperdraadje onder de klep manouvreren en dan de zuiger met de hand manipuleren zodat de klep dichtgehouden wordt door de moer die klem zit tussen de zuiger en de klep.[/rquote]
en dan het moertje er niet meer uit krijgen:jerry
de beste oplossing is indd. gewoon de cilinder onder luchtdruk zetten zodat je klep op zn plek blijft.:thumbup
ik had het in een keer gedaan als ik jou was, toen je nog alles uit elkaar had liggen.
Maar kan me van de ene kant ook wel voorstellen dat je eerst wilde kijken hoe hij liep na de reparatie.
zal zeker leuk gaan lopen met die assen erin:wors28 december 2010 om 17:18 #17780788hmm
ik bedenk net nog ietsmet die nokken die je wil, en icm met die veren moeten er ook andere klepzittingen in de kop, want je kleppen gaan een stuk harder tegen de zittingen aan slaan als wat ze nu doen
dus, de kop moet er zoiezo vanaf…
28 december 2010 om 18:10 #17780789AnoniemLid sinds:
1 January 1970[rquote=1825117&tid=139170&author=otdh]hoeveel graden, en hoeveel lift zijn de nokkenassen??
tot 280 graden en 10.5mm lift kan je de orriginele veren houden
en anders heb je nodig:
compressor, die een bar of 10 levert
uitgeboorde bougie met een stuk pijp erop gelast, lucht dicht
slang van de compressor moet je aan t stuk pijp vastzettenzuiger op bdp zetten, bougie erin draaien, compressor aan en laten vullen
en veel geduld hebben, en van priegelen houden, ikzelf vind t een **** klus, zelfs met de kop eraf
maar idd, wrom niet gewoon de kop eraf halen?
koppakking kost 40euro, vlakken 40, en dan nog n in en uitlaatspruitstukpakking, ben je voor 100 totaal klaarof je haalt een ebay koppakkingssetje voor die 18euro
nieuwe nokkenas keerringen en kleppendeksel pakking moet je zoiezo monteren
[/rquote]
ik begrijp enkel niet waarom
in dit geval de kopgevlakt moet worden???28 december 2010 om 19:05 #17780790Misschien ook wel handig om de kopbouten te vervangen?:D
Wat zitten er dan voor een zuigers in de motor?
Als ik me goed herinner hebben die schrick nokken een lift van 5 mm in B.D.P.
Heb je serieuze zuigers voor nodig:vertag28 december 2010 om 19:34 #17780791[rquote=1825531&tid=139170&author=Miruni]Misschien ook wel handig om de kopbouten te vervangen?:D
Wat zitten er dan voor een zuigers in de motor?
Als ik me goed herinner hebben die schrick nokken een lift van 5 mm in B.D.P.
Heb je serieuze zuigers voor nodig:vertag[/rquote]Dit zit er nu onder de kop:
Omega Pistons race top
Hardere klepzittingen?
28 december 2010 om 19:51 #17780792Toe maar neusje van de zalm :D
Hardere klepzittingen heb je niet nodig. De orginele zijn al vrij hard heb ik gemerkt met de slijpbank.28 december 2010 om 20:01 #17780793Moertje gaat wel, en niet iedereen heeft een compressor met hulpstukken ter beschikking. Ik ben er echt van overtuigd dat dat wel de beste manier is. Moertje kwijtraken is ook geen punt omdat je het met een magneetje er weer uitkrijgt.
28 december 2010 om 20:13 #17780794Geen rvs gebruiken dus ;) Zou zelf ook voor luchtdruk gaan, desnoods nog wat olie op de zuigers om lekkage te voorkomen.
28 december 2010 om 21:14 #17780795Heb wel eens gehoord dat ze gewoon een stuk touw door het bougie gat stoppen om de kleppen vast te houden
29 december 2010 om 00:47 #17780796Hey even een vraagje voor de geleerden hier.
Heb hier 267 graden nokkenassen met 10,95 kleplift nu mn vraag :
Kan ik met de zelfde zuigers rijden als in het bovenstaande foto afgebeeld staan ?
Kop is nog niet gevlakt !
Heb al stalen drijfstangen onderhand …29 december 2010 om 00:55 #17780797kan prima, zelfs met orriginele zuigers,
wat is de kleplift in bdp? staat in de beschrijving…stalen drijfstangen zijn iig niet nodig bij alleen die nokken
29 december 2010 om 09:29 #17780798ik zou zeggen, rij nog een jaartje door met de originele set up.
haal dan gewoon je kop eraf, en maak het met een klepverentang.
scheelt je een hoop werk, en het gaat veel makkelijker.
kun je meteen zien, hoe alles er na een jaartje uit ziet.groeten.
29 december 2010 om 11:06 #17780799Met een bos touw er in is ook wel een goeie optie.
Er zijn kleplichters die als hefboom werken, dan kan je zo een veer lostrekken. Die is ook weer simpel zelf te maken.
29 december 2010 om 20:11 #17780800[rquote=1825482&tid=139170&author=louwe 16 klepper][rquote=1825117&tid=139170&author=otdh]hoeveel graden, en hoeveel lift zijn de nokkenassen??
tot 280 graden en 10.5mm lift kan je de orriginele veren houden
en anders heb je nodig:
compressor, die een bar of 10 levert
uitgeboorde bougie met een stuk pijp erop gelast, lucht dicht
slang van de compressor moet je aan t stuk pijp vastzettenzuiger op bdp zetten, bougie erin draaien, compressor aan en laten vullen
en veel geduld hebben, en van priegelen houden, ikzelf vind t een **** klus, zelfs met de kop eraf
maar idd, wrom niet gewoon de kop eraf halen?
koppakking kost 40euro, vlakken 40, en dan nog n in en uitlaatspruitstukpakking, ben je voor 100 totaal klaarof je haalt een ebay koppakkingssetje voor die 18euro
nieuwe nokkenas keerringen en kleppendeksel pakking moet je zoiezo monteren
[/rquote]
ik begrijp enkel niet waarom
in dit geval de kopgevlakt moet worden???[/rquote]Misschien omdat de effectieve compressieverhouding
naar beneden gaat door de nokkenassen.2 januari 2011 om 11:12 #17780801ik heb het ook gedaan zonder lucht druk. ik moest klepsteel rubbers vervangen.
k werk zelf in een garage en mijn collega had een mooie oplossing gemaakt.
je zal wel denk van huh :hmmz
maar het is simpel en geniaal.
het zwart geval links is een bout met een plaat die komt er boven te zitten in de sleuf opening.
de bout draai je van te voren in een gat met schroef draad waar de lagerkap in vast zat.je zorgt dat de plaat mooi in de sleuf past. en zorgt dat het andere pijpje mooi boven de klepveer staat. zuiger om hoog zo dat de klep niet naar beneden kan vallen.
met een magneet kun je door de opening van het 2e pijpje de klep veer houders zo er uit halen als de veer naar beneden gedrukt is. de rest haal je ook allemaal los en legt er in jou geval nieuwe veren in terug.
het terug bouwen doe je hetzelfde maar dan andersom.
ik heb het toendertijd bij mij v6 gedaan ging perfect. maar gaat veel tijd inzitten met een 24v XD
chris
2 januari 2011 om 11:44 #17780802[rquote=1829078&tid=139170&author=chris1508]ik heb het ook gedaan zonder lucht druk. ik moest klepsteel rubbers vervangen.
k werk zelf in een garage en mijn collega had een mooie oplossing gemaakt.
chris[/rquote]OK:thumbup. De vertikale delen zijn beide pijpjes?
maar ik snap het principe wel. (Ongeveer zo deed ik het ook bij mijn CIH, alleen zit daar al zo’n tapeind waar je mooi op kunt scharnieren.)Wanneer ik perslucht zet op m’n compressietester wordt het denk ik nog wat eenvoudiger misschien.
Dank je voor je uitvoerige uitleg.:wors
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.