Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Velg zit vast
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
28 december 2010 om 07:31 #17230029
Hallo iedereen!
Even een snel vraagje.
Ik wilde gisteren mijn banden (met velg) van voor naar achter plaatsen en die van achter weer naar voor. Want achter heb ik meer profiel. En aangezien ze voor Zuid-Limburg weer sneeuw melden, leek het me gewoon handiger!Nou probeerde ik gisteren de velg linksvoor eraf te halen, maar die zit muurvast. En dan niet op de bouten, maar de velg zelf. Ik heb alles geprobeerd maar niks hielp.
Heeft iemand misschien tips??
Alvast bedankt en iedereen alvast een goede jaarwisseling toegewenst!
groeten,
Dave
28 december 2010 om 07:51 #17780712AnoniemLid sinds:
1 January 1970Aluminium velgen gaan oxideren, en hierdoor vast zitten.
Wat je kan doen:
1 Zet de auto op de krik, haal de wielbouten los,en sla met een grote rubberen hamer aan de binnenkant op het wiel/velg.
lukt dit niet, dan is onderstaande optie iets ruiger, maar doeltreffender.
2 Draai alle bouten handvast, en hierna 3 omtwentelingen los. Ga met je auto rustig rijden op een open plek( parkeerplek) en ga slingeren.
Als je een kleine klap hoor is je wiel los. Stop onmiddelijk, en demonteer je wiel.Om dit in de toekomst te voorkomen, kan je koperwet tussen de velg en de naaf smeren.
28 december 2010 om 07:55 #17780713OK, bedankt!
Dan ga ik dat maar eens proberen vanavond.
Kan ik weer die hele zooi gaan uithalen… Compressor, Bouwlamp, Krikset, enz. enz. Hahahaha! Je moet er wat voor over hebben!Alvast bedankt!
28 december 2010 om 07:58 #17780714Krik de auto op, draai de bouten los en draai het wiel en geef er wat tikken op buitenzeide van de velg met een rubber hamer, dan komt deze vanzelf los.
28 december 2010 om 08:18 #17780715Dat heb ik gisteren dus al gedaan. Er zit gewoon geen beweging in.
Ik denk dat ik vanavond de raad van Senatorman maar eens ga opvolgen.
Alleen het rondrijden op een open terrein zal niet gaan lukken. Hier ligt op de parkeerplaatsen nog ongeveer 30 tot 40 cm sneeuw.
En in de staat is het al helemaal puinhopen!28 december 2010 om 10:19 #17780716hallo,
tussen de spaken van de velg door een beetje wd40 of andere kruipolie tussen de velg en je schijf spuiten .
is die de andere dag los , werkt hier bij mij ook altijd.
mvrg Rob
28 december 2010 om 10:25 #17780717Ik heb al gebeld met de bandenspecialist! Voor een 10tje doet hij het voor me!
Dan hoef ik niet in de kou te staan en de spullen weer uit te halen!Is op dit moment makkelijker! Wordt het zijn probleem! Maar die zijn daar toch net iets handiger in!
28 december 2010 om 10:25 #17780718en als dat allemaal niet lukt
op de krik, bouten eruit, en met een groot stuk hout de boel proberen los te slaan
is een beetje hobby achtig, maar als verder niets lukt, is dat nog beter dan dit met een voorhamer te doen28 december 2010 om 13:27 #17780719Ik doe het altijd op het werk zo: op de brug, 1 wielmoer er iets op, en vol met de hak erop trappen gewoon achterwaarts. Werkt altijd goed hoe vast ze ook zitten:P
28 december 2010 om 15:59 #17780720probeer anders je moeren er op te draaien zover dat die net niet vast zit en laat je krik zakken misschien dat die door het gewicht van de auto net los schiet.
en anders een beun manier , je bouten een klein beetje los ,een paar meter rijden en dan hard remmen .
28 december 2010 om 16:04 #17780721met een hamer gaat indd. nog altijd het beste.
naaf van de velg goed opschuren als je hem eraf hebt.
de naaf waar je velg op komt ook goed schuren.niet bang zijn en gewoon rammen;)
28 december 2010 om 16:09 #17780722Had ik ook bij mijn vorige vectra a , gewoon koevoet gebruikt lukte ook.
28 december 2010 om 16:14 #17780723hou er wel rekening mee als je de kalen banden van voor naar achter gaat zetten dat je achterkant sneller gaat uitbreken in de bocht ,je staat zo achterstevoren .
28 december 2010 om 16:16 #17780724Ik had de auto opgekrikt (goed op blokken zetten!) dan de moeren in mijn geval iets los, en onder de auto gaan liggen schoppen tegen de velg/band aan de binnenzijde, door het schoppen gaat hij draaien en dan pak je hem rond om.
Daarna zat hij een keer nog vaster en ben ermee gaan rijden met de moeren iets los en klonk daar ging ie met wat sturen.28 december 2010 om 16:16 #17780725Als je daarmee niet gewend ben is dit inderdaad een mooi aandachtspunt b07.
Ik heb zelf altijd de beste voorop leggen, maar weet daarmee ook hoe de auto reageert.
willem
28 december 2010 om 19:09 #17780726Snijbrander gaat ook wel……..:P
wat b07 heeft getypt is zeker waar moet je wel rekening mee houden
Hier is een filmpje van michelin http://www.youtube.com/watch?v=BaXXrKFJctU zie je het verschil met goede op vooras en goede op de achteras28 december 2010 om 20:03 #17780727[rquote=1825328&tid=139161&author=wim-v6]Als je daarmee niet gewend ben is dit inderdaad een mooi aandachtspunt b07.
Ik heb zelf altijd de beste voorop leggen, maar weet daarmee ook hoe de auto reageert.
willem[/rquote]Ik ook, en met kale banden moet je niet rijden, ik wissel ze met de winter/zomerbanden wissel, meeste profiel voor, andere achter, en dan vaak 4 nieuwe.
28 december 2010 om 22:48 #17780728in principe stuur je met je achterwielen he;)
28 december 2010 om 23:06 #17780729de beste banden hoor je achterop te hebben. het is makkelijker om onderstuur te corrigeren dan overstuur tenzij je natuurlijk goed met overstuur overweg kan :)
29 december 2010 om 07:06 #17780730Nou, het is gelukt hoor!
Alleen zaten ze vaster dan jullie waarschijnlijk denken.
Per band zijn ze zeker 5 minuten bezig geweest om deze los te krijgen.
Er zijn blokken hout en een hele grote moker aan te pas moeten komen.
Maar ze zijn mooi omgelegd.Wat ik hierboven trouwens lees klopt niet helemaal.
Mijn voorste banden zijn niet kaal. Ze hebben alleen minder profiel dan mijn winterbanden die achterop lagen. Voren zaten 4 seizoenen Vredestijn Quadrac 4 en achter lagen Vredestijn Snowtrac op. Dus mij leek het logischer om deze te wisselen zodat ik (met name) meer grip heb bij het wegrijden na bijvoorbeeld het parkeren.
Hier in Zuid-Limburg lig nog veel van die “sneeuw-drap” op de parkeerplaatsen.Trouwens, ze hebben me de naven opgeschuurd en mooi ingespoten, zodat dit niet meer voor kan komen. Als het weer beter is, zal ik de naven mooi invetten met kopervet.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.