Forumindex › Forums › Modellen › Omega › Kachelmotor Omega A1
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
24 december 2010 om 18:32 #17229875
Sinds een maandje rij ik met veel plezier in een Omega A C20NE van bouwjaar 1989. Met slechts 55.000 km op de klok een bijna nieuwe auto die fantastisch rijdt en heerlijk comfortabel is.
Helaas, helemaal vlekkeloos gaat t niet… Vanmiddag stopte mijn kachelmotor ermee. Standaard heb ik de ventilator altijd op stand 1 of 2 staan, nu ook, maar mijn ruit besloeg een beetje, dus ik zette ‘m even op 5 om snel te ontwasemen. Ineens een behoorlijke geur van verbrand plastic, dus meteen weer uitgezet. Daarna deed de ventilator het niet meer. Waarschijnlijk is de kachelmotor dus overleden :( Niet echt prettig met dit weer…
Ik heb hem doorverbonden direct op de accu, en hij deed niks. Ga er dus vanuit dat het de motor is en niet de schakelaar.
Heeft iemand ervaring met dit probleem? Of zelfs een goede kachelmotor liggen? ;)
Het is een Omega A1 van 1989, zonder airco.
Alvast bedankt voor info en tips, en fijne kerstdagen!
24 december 2010 om 21:19 #17779075Dag Michiel,
Feli met je Omega ! gaaf zeg een A1 met 55k op de teller ! ik heb o.a. ook een A Omega, deze heeft echter 286.000km op de klok ! and still going strong :wors
Je zegt dat je direct op de fan spanning gezet hebt, écht direct op de motor ? of zat daar de regelweerstand nog tussen ? dat is even belangrijk om te weten !
Jij natuurlijk ook hele fijne dagen toegewenst !!
Groetss,
Sjors26 december 2010 om 16:10 #17779076Hallo Sjors,
Ik denk dat daar nog wel de weerstand nog tussen zat… dus die kan ook overleden zijn…
27 december 2010 om 19:35 #17779077De weerstand is nog in orde, de kachelmotor zelf is de boosdoener. Dus ben bij deze op zoek.
Op het huis van de motor staan de volgende nummers: 90 229 049 en 90 277 907 ZSB.
En iemand enig idee hoe je ‘m eruit haalt? Ruitenwissermechaniek eraf en dan bovenlangs, of moet hij via de onderkant?
28 december 2010 om 11:35 #17779078Is het echt de motor, uit ervaring van de A1/A2 weet ik dat de standen schakelaar meestal de oorzaak is. Ik zou eerst deze eens uit elkaar halen en schoonmaken. Meestal is dit bij de aansluiting van de schakelaar al te zien, een van de contacten is dan verbrand.
29 december 2010 om 19:05 #17779079Opgelost :D
De bevestiging van de koolborstels in de motor was de oorzaak. De koolborstels zitten vast met een constructie waar o.a. een veertje en een pennetje in verwerkt is. Op één of andere manier is de boel daar losgekomen en is heet geworden. Dardoor is een stukje plastic gaan smeulen wat de brandlucht veroorzaakte. Alles weer goed in elkaar gezet en nu doet hij het als vanouds :)
In elk geval bedankt voor de reacties!
30 december 2010 om 09:16 #17779080Oké super !! king:
Anders had je idd onderstaand kunnen proberen
[rquote=1825110&tid=138958&author=Mr.T]Is het echt de motor, uit ervaring van de A1/A2 weet ik dat de standen schakelaar meestal de oorzaak is. Ik zou eerst deze eens uit elkaar halen en schoonmaken. Meestal is dit bij de aansluiting van de schakelaar al te zien, een van de contacten is dan verbrand.[/rquote]
Heb dat bij mij (omdat het toch even los moest) ook direct gedaan king:
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.