Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › sleutelen vectra b v6
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
15 december 2010 om 19:15 #17229697
ik ben maar eens begonnen met het los halen van de luchtinlaatdelen boven op het blok (vectra x25xe) omdat ik vanaf de bakzijde olie zag dat van tussen de koppen vandaan lekt.
het olie verlies is wel minimaal maar wil wl graag weten waar het vandaan komt.
na alles tot en met het inlaatspruitstuk verwijderd te hebben ziet ik allemaal onderdelen waarvan ik niet weet wat het is en of ik het dus ook zomaar los kan halen.op de foto (foto’s gemaakt vanaf de bijrijderskant) zie je onderaan de thermostaat waarvan de pakking ook vervangen dient te worden,
maar wat je daarboven ziet (soort deksel) midden tussen de koppen door en wat je bovenaan ziet (koelleidingen met soort bout eronder) weet ik niet wat het is.
van die ’bout’ onder die koelleidingen komt denk ik wel de olie lekkage vandaan.nu is mijn vraag, waar dient dit allemaal voor en waar kan de olielekkage logischerwijs vandaan komen en kan ik de zichtbare delen zomaar loshalen?
ik kan eventueel meer foto’s maken als dit handig is
15 december 2010 om 19:41 #17776299In het midden is je oliekoeler:)
Gr. Gts32v6
15 december 2010 om 19:43 #17776300Oliekoeler vervangen en ook de thermostaat:)
Gr. Gts32v6
15 december 2010 om 20:03 #17776301Kijk daar ben ik ook mee bezig geweest afgelopen jaar..
Dat middelste ding.. dat is je olie-koeler.. die kan je wel losdraaien maar, dan moet je eerst wel een nieuwe afdichting hebben voordat je het weer correct kan monteren. (geloof ik)
Ik zet er “geloof ik” bij omdat ik die olie koeler nog eens los moet halen.. maar had me er een beetje in verdiept.Lekt die thermostaat wel écht ?? want als die niet lekt.. moet je daar blij om wezen !! en kun je daar beter eerst maar vanaf blijven.
Ik heb mijn thermostaat wel los gekregen, maar dat was niet een leuke klus.. je moet er in ieder geval véél geduld mee hebben en voorzichtig te werk gaan.
Heb wel gehoord dat ze in de meest gevallen niet los willen van het pijpje die onder je nokkenassen door loopt, en dan wordt meestal het thermostaat-huis kapot gemaakt.
Bij mij is het met aardig wat moeite en veel geduld wel gelukt.
Het slopen van het thermostaat-huis wordt dan gedaan om het pijpje die onder je nokkenassen door loopt heel te laten.. gaat die kapot ?! moeten al je radiateurs ervoor weg en ook je airco opnieuw gevuld worden.Hier wat foto’s van mij king:
Hoop dat je wat hebt aan deze info :thumbup ik zal dit wel ff blijven volgen (als het forum niet plat ligt) en eventuele vragen beantwoorden :thumbup
btw. thermostaat-huis was bij de Dealer iets van € 80,- dus dat bespaar je je als die heel blijft.
Grtz. Maurice
15 december 2010 om 20:57 #17776302origineel gepost door Gts32v6
Oliekoeler vervangen en ook de thermostaat:)Gr. Gts32v6
ik hoop dat jij alleen de pakkingen bedoeld. dacht zelf de thermostaat ook gelijk te vervangen maar ik weet niet wat een oliekoeler kost?
15 december 2010 om 21:07 #17776303@maurice, ik denk wel dat de thermostaat lekt,
echt een beetje koelvloeistof te zien en dan koop ik toch dat het van me thermostaat afkomstig is dan ergens anders vandaan:)
dat pijpje onder je nokkenassen door van cilinderrij 2-4-6 kan je die niet eerst verwijderen door hem uit het thermostaathuis te trekken, als ik het zo bij jouw op de foto’s ziet zit deze er alleen maar ingestoken met een paar ringen afgedicht?
en ik heb een grote doppen-/ratelset dus die moet wel los komen denk.
wel mooi om te zien dat bij jouw ook de bouten vast zaten met loc-tite, heb jij die er gewoon weer vast ingedraait of ook weer met loc-tite en met momentsleutel?15 december 2010 om 21:14 #17776304origineel gepost door mbvectrav6
Kijk daar ben ik ook mee bezig geweest afgelopen jaar..Dat middelste ding.. dat is je olie-koeler.. die kan je wel losdraaien maar, dan moet je eerst wel een nieuwe afdichting hebben voordat je het weer correct kan monteren. (geloof ik)
Ik zet er “geloof ik” bij omdat ik die olie koeler nog eens los moet halen.. maar had me er een beetje in verdiept.boven de oliekoeler zit een soort bruggetje van de ene cillinderrij naar de andere, denk voor de koelvloeistof.
kan je die er zo afhalen of heb je daar ook weer pakkingen etc voor nodig om het daarna weer inelkaar te zetten?
en om de oliekoeler eruit te halen hoef je zeker alleen maar dat dekseltje los te halen en blijven die leidingen gewoon gesloten op het deksel zitten?iig bedankt voor de info.
15 december 2010 om 21:22 #17776305Het bruggetje kun je gewoon verwijderen,maar moeten wel nieuwe ringen tussen (4 stuks) En als je de deksel verwijdert van de koeler zul je ook de olieleidingen moeten loshalen,ook hier de ringen vervangen.
Gr. Gts32v6
15 december 2010 om 21:58 #17776306origineel gepost door Gts32v6
Het bruggetje kun je gewoon verwijderen,maar moeten wel nieuwe ringen tussen (4 stuks) En als je de deksel verwijdert van de koeler zul je ook de olieleidingen moeten loshalen,ook hier de ringen vervangen.Gr. Gts32v6
Wat Richard zegt :D
Ik wist wel van die ringen die dan vervangen moeten worden, maar zelf nog niet los gehad..
Gts32v6 heeft duidelijk al iets meer ervaring hiermee king:15 december 2010 om 22:16 #17776307Het is wel veel werk maar wel leuk werk vond ik altijd.
heb jaren bij opel alleen maar de distributie riemen van de V6 motoren vervangen.
En dus ook verschillende keren motorrevisie gedaan bij die motoren.Ik hoef niets meer te zeggen lees ik al.
Zou niet de radiateurs eruit halen voor dat waterpijpje, haal dan liever de distributie los en achterplaat van de distributie, dit kan ik zelf maar de airco leeghalen en vullen kan ik niet zelf !17 december 2010 om 22:07 #17776308die pijp moet je er inderdaad na de bout waar ook de peilstok aan zit te hebben losgedraait, uit kunnen moeten trekken.
ik heb ook niet echt het idee dat de oliekoeler (officieel Warmte Wisselaar) lekt.
Als je deze toch los gaat halen, kan je beter gelijk de hele zwik vervangen, maar dat is Qaunta Kosta >> Muchos!!
Willem
19 december 2010 om 21:55 #17776309oke ik ga morgen dat bruggetje loshalen en misschien de warmtewisselaar ik zal eert eens goed gaan kijken waar het lekt.
de thermostaat ga ik zo wie zo vervangen, alleen moet ik even kijken hoe ik gemakkelijk de koelvloeistof kan aftappen.
die slang die vanaf de pijp vanaf de thermostaat naar de radiateur loopt is natuurlijk lastig om op te vangen.
iemand misschien een tip hoe ik het beste de koelvloeistof kan aftappen?19 december 2010 om 22:01 #17776310onderste radiateurslang gaat best..
Ik heb de waterpomp laatst bij een V6 gewoon losgehaald.
mooie bak eronder, en niks ernaast..
willem
19 december 2010 om 22:04 #17776311ik heb zaterdag even zitten kijken maar bedoel jij dan die slang aan de bestuurderskant die halverwegen zit(kan ik k*t bij de klem komen), of aan de andere kant?
ik kan eigenlijk nergens zo bij19 december 2010 om 22:08 #17776312de gene die het laagst zit
19 december 2010 om 22:19 #17776313oke bedankt voor de tips ik ga morgen eens kijken.
20 december 2010 om 18:13 #17776314oke dan ik heb net effe de thermostaat eruit gehaald, ging eigenlijk zonder problemen.
alleen nu zit ik met de warmtewisselaar.
ik weet eigenlijk niet precies hoe die werkt, maar die leidingen die je ziet, gaat daar de olie doorheen of de koelvloeistof?
ik heb daar namelijk olielekkage (wel minimaal) maar komt dat dan van de leidingen of van de deksel?
als de olie van de leidingen moet komen kan de zichtbare koelvloeistof lekkage ook van de deksel zijn ipv de thermostaat?20 december 2010 om 19:32 #17776315Leidingen zijn voor de olie.
Gr. Gts32v6
20 december 2010 om 21:45 #17776316ja precies dus de olielekkage zal wel een keerring zijn van de ene leiding van de warmtewisselaar.
en dan is de koelvloeistoflekkage of van de thermostaat (die ik overigens al los heb) of van de deksel van de warmtewisselaar.
dan ga ik denk toch die warmtewisselaar loshalen en nieuwe pakking tussen doen, ik ben er nou toch bij.ik heb van de site van passhaas dat ‘inwendige lekage naar koelsysteem warmtewisselaar motor olie’ een kwaal is van de x25xe (Y26SE) motor.
vergroot ik de kans hierop door dit alles los te halen of kan ik dan juist zien wat de staat is va de WW?20 december 2010 om 21:47 #17776317jupzz
het beste is vervangen, nu heb jij al een betere versie, bij de eerste versies t/m 1997 ging ie altijd wel lek.
Willem
21 december 2010 om 13:16 #17776318als ik de olieleidingen los haal van de deksel van de WW, moet je dan de leidingen helemaal demonteren, of kan je de deksel er ook zo tussenuit wurmen?
ik wil namelijk de ww zelf laten zitten en alleen de deksel verwijderen om de pakking te vernieuwen.
al moet je heel de leidingen demonteren moet je dis-module en de oliereservoir voor de stuurbekrachtiging demonteren, dan wordt het wel steeds meer werk en weet ik dadelijk niet meer hoe het allemaal in elkaar heb gezeten.
ik heb eerst alle pakkingen en shit besteld en als dat binnen is ga ik pas weer wat loshalen, waarschijnlijk morgen, er is nou toch niks te doen op me werk dus ik heb alle tijd.echt een monteur ben ik ook niet en dacht de luchtinlaat delen wel makkelijk zelf te kunnen loshalen, nou moet het eigenlijk niet te ingewikkeld worden. maar met jullie hulp kom ik er wel:D
21 december 2010 om 15:04 #17776319Leidingen moeten helemaal los
anders zou je ze moeten buigen, en dan knikken ze.
Willem
21 december 2010 om 16:56 #17776320dat is dan mooi klote,
maar de ww zelf is dat een soort radiateurtje (met motorolie erin) die in de koelvloeistof ligt?
al zou ik de deksel los hebben is dan de ww ook helemaal los of blijft die opzijn plek zitten en kan ie zowiezo niet verder naar beneden?ik zie er namelijk een beetje tegenop om die DIS-module los te gaan zitten halen.
21 december 2010 om 17:01 #17776321de leidingen houden m tegen als het deksel los is..
Als je de WW zelf wil bekijken, ik heb er een in Spare (reserve) liggen.
Bobine legt er zo af hoor.
mooieste is effe da accu eruit en dat kastje wat de kabelstekker en wat zekeringen bevat weg schuiven
kan je er zo bijalleen peilstok automaat wil wel in de weg zitten bij een Automaat.
Willem
21 december 2010 om 17:35 #17776322nou de accu en de accuhouder heb ik er al uit dus de zekeringen kastje kan ik nou zo opzij houden,
maar is het gewoon een paar boutjes los, en hoeft er dan niks opnieuw afgesteld te worden en ook geen pakkingen etc? -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.