Forumindex › Forums › Modellen › Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD › Ombouw 30E naar C30SE [24V]
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
3 juni 2011 om 14:22 #17228781AnoniemLid sinds:
1 January 1970jawel, het is nu tijd, de ombouw van de A1, 30E naar 24V is begonnen,
de bedoeling is dat er een 4traps automaat bij achter komt [AW-0371LE ]de A1 was voorheen al met een Automaat [3traps] uitgerust,
vandaar de keus bij ombouw, om wederom voor een Automaat te kiezen.nu alvast een paar vragen: (ja, dr komen er meer :D )
kunnen er nog aanbouwdelen van de 30E gebruikt worden voor de 24V ?
de ´Tvi´ kabel van de automaat, moet die mede weer aangesloten aan de 24V, zo ja, waar ?
bedankt alvast, ennuh…de fotos komen later :D
3 juni 2011 om 16:43 #17763578Ron kijk even naar mij topic, GSE heeft toen alles uitgelegt hoe en wat er allemaal moet gebeuren. :thumb
helaas heb ik het nog te druk met andere dingen dus ligt mij 24V nog steeds in de hoek te wachten tot die erin mag :sleeping
3 juni 2011 om 16:46 #17763577Ron ik heb de oude even een upje gegeven voor je kan je het even nakijken :thumb
3 juni 2011 om 21:34 #17763576AnoniemLid sinds:
1 January 1970bedankt nico, ben ik weer ruim op de hoogte, met de handige tips :thumb
hebben een busje voor de fan, de org koelvin past weer netjes onder de koeltunnel,
mot alleen nog ff wachten op een langere bout [linksom draaiend] :thumbupde stabbi laten we nog ietsjes verder zakken, we gaan voor 3 cm,
weten we zekers dat een oliefilter vervangen geen problemen oplevert
had plaatjes van 1,5 cm dikte, die zijn te krap, stabbi kwam net tegen het blokkie aan :thumbdownde ingekorte cardanas, ff schoon en zwart gemaakt,
hier heb je de maat van de cardanas, nico, 130cm, org is het geloof ik 138/139cm.
stuurpomp reservoir heeft ook een nieuw plekkie gekregen,
en we hebben de lmm behuizing van de 24V hergebruikt en aangepast,
het is nu een half openlucht filter geworden :D
we gaan het even afwachten hoe het werkt,
anders gaan we over tot een ‘onverslijtbare’ sportfilter [zie a2] :thumbupgraag zou ik wel meer willen weten over de bedrading van de automaat,
waar moet welk stekkertje aangesloten worden, kheb nog geen schema gevonden,
en het vreemde is, en wat ik verder nie gelezen heb,
is dat de org schakelstang van de 3traps te lang is, heb het dan wel over bijna 8cm :hmmz4 juni 2011 om 11:27 #17763586Als je de 03/71L bak neemt hoef je niks aan de bedrading te doen,enkel de zwart rode draden in uit 1 stekker door te verbinden.
Je kunt als je wilt de kabelboom strippen en alle automaat draden deruit halen,kunt ook de stekkers laten hangen,als je ooit naar een AR35 wilt.
Aandrijfas is per auto verschillend:
Het achterste gedeelte is per model verschillende Sennie is wat langer als dat van een Monza,het voorste gedeelte is bak afhankelijk,dwz met 4-gang automaat (die bak is langste bak door Opel gebruikt) het je het korste asje tot aan de hardy schijf..4 juni 2011 om 13:32 #17763587Sorry Ron ik had er overheen gelezen dat jij je bak ook vervangt daar staat niet zoveel over in mij topic. :wors
Maar Ben heeft al geregeerd :thumb
Hoop dat je eruit komt.:kewlpics :kewlpics :kewlpics :kewlpics
4 juni 2011 om 16:55 #17763579AnoniemLid sinds:
1 January 1970Ja Nico, ast goed is hebben we dezelfde motor en bak :thumbup
Je komt een aantal ‘probleempjes’ tegen die je overbruggen moet, en die nemen een beetje tijd in beslag.
hebben de wagen niet in een garage staan waar een brug, draaibank of lasapparaat aanwezig zijn,
sommige taken moeten uitbesteed worden, hebben hier niet die juiste gereedschap voorhanden
om het zelf te doen, dus ff een dag of zo stilte.wij zijn zeg maar de hobbyisten, die deze uitdaging aangaan ;)
mn kennis de monteurs-taak en ik ben er voor het ‘domme werk’ :mrgreen:
de maat van de aandrijfas is gebaseerd op de C30SE icm met de 4traps-automaat,
dus die zou in elke vergelijkbare Monza moeten passen, dacht ik zo :hmmzdaarom ingekorte cardanas gekocht en meegenomen en ja, hij paste als gegoten
NEE dus, bleek dat ik de verkeerde as heb meegekregen van de verkoper :(
deze as was van een GSE, en had dezelfde lengte as de mijne, achter de 30E.Meteen actie ondernomen om het met spoed ingekort te krijgen,
en een gedachte om contact op te nemen met de verkopertwas dan wel ruim een half jaar geleden, denk toch ff bellen, die beste man :D
laat die verkoper de ingekorte cardan nog hebben liggen, pfff, netjes afgehandeld :wors
en heb de andere cardan opdracht nog kunnen annuleren. :thumbup4 juni 2011 om 17:43 #17763582?????????
Ik kan dit hele verhaal ff niet volgen…
Wat is het probleem met die assen:
Een C30SE is net zolang als een 30E en ligt op dezelfde plaats op de vooras,je bak komt op precies dezelfde plaats als normaal,dus kun je ook normale bestaande assen gebruiken..
Dus heb je gewoon het korte stuk as nodig van een 4-gang automaat…Of je koopt een bestaande as of je kort je huidige in…Thats allVerder zie ik wel een probleem komen en dat heet baksteun…die past nl voor geen meter..Die zul je moeten maken of aan het chassie lassen of een steun maken..Net als je tv kabel daar moet je ook wat voor maken..
4 juni 2011 om 18:13 #17763584AnoniemLid sinds:
1 January 1970ik had er een verkeerde as bij, die was nl net zo lang als die van de 30E ;)
nadien ff gebeld en [gelukkig] opgelost, heb de korte as er nu bij, scheelt toch 8/9 cm met orgineel,
en het belangrijkste, hij past ook nog, sluit perfect aan in/op bak en diff :thumbde baksteun is ook al aangepast, en met dezelfde cm’ters naar achteren verplaatst :D
tis wel jammer, was paar weken geleden nog in Ahaus, heb daar wel zitten klikken
maar niet in detail bij die vele Monza 24V’s onder de kap, stom stom :sleeping
heb toen geen rekening gehouden dat de klus nu gedaan wordt, dus laat staan die tv-kabel aansluiting
werd pas het afgelopen weekend op de hoogte gesteld dat we er deze week aan zouden beginnen,
terwijl ik rekening had gehouden om het na de vakantie/seizoen te gaan doen. ;)de tvkabel, das idd een ander verhaal, hebben daar nog niet aan kunnen denken,
mn kennis wist nog niet waar ie ermee heen moest, en ik helemaal nie, vandaar ook de vraag, hé
maar het is dus de bedoeling dat deze bij de gasklep of bij de gaskabel van de 24V aan moet worden gesloten,
zijn daar ergens voorbeelden van te vinden ?grtz
4 juni 2011 om 20:11 #17763588Moeilijk zal het niet zijn,je moet gewoon een steuntje maken,en zorgen dat de kabel losjes hangt als de gasklep dicht is en bij volgas moet de kabel ook bijna 100% aan zijn.
Feit dat je de 30E gaskabel kunt gebruiken wil zeggen dat de mmm dat ding wat de gasklep bedient wat zich draait als je de kabel beweegt net zo groot is als bij de 30E,en daar zit bij de kabel ook aan,als je wilt wil ik wel een foto maken van hoe het bij de C30NE zit bij mij.
4 juni 2011 om 20:26 #17763589:kewlpics Ben, ben wel benieuwd hoe jij dat hebt gemaakt. :wors
4 juni 2011 om 21:13 #17763590AnoniemLid sinds:
1 January 1970@GSE wrote:
Moeilijk zal het niet zijn,je moet gewoon een steuntje maken,en zorgen dat de kabel losjes hangt als de gasklep dicht is en bij volgas moet de kabel ook bijna 100% aan zijn.
Feit dat je de 30E gaskabel kunt gebruiken wil zeggen dat de mmm dat ding wat de gasklep bedient wat zich draait als je de kabel beweegt net zo groot is als bij de 30E,en daar zit bij de kabel ook aan,als je wilt wil ik wel een foto maken van hoe het bij de C30NE zit bij mij.
dat zou wel makkelijker zijn, om er een beter beeld van te vormen, van de bevestiging dan :wors
heb een foto, hoe het er bij de 24v uit ziet
4 juni 2011 om 22:00 #17763591Aan dat steuntje waar de gaskabel aan vast zit de buitenkant,las je een steun onder die de tv buitenkabel tegen houd.
En je maakt zelf een stripje met zo,n kogel derop waar de TV kabel op komt,die zet je vast met dat boutje op de gasklep huis as zit of wat of iets in die geest,die kabel is het probleem echt niet,zeker met zoveel ruimte kun je makkelijk wat moois maken.
5 juni 2011 om 05:32 #17763592Zorg er wel voor dat de de afstand van kogel tot het asje klopt. Dus bij gas los moet de kabel losjes erin zitten en bij vol gas moet de kabel niet geheel uitgetrokken zijn en niet als aanslag dienen.
Ik had bij mijn monza ook niet het originele beugeltje en heb het ook zelf gemaakt. Stelt echt niet zoveel voor, is enkel even goed meten.5 juni 2011 om 05:32 #17763593Oops foutje
5 juni 2011 om 05:32 #17763594oops foutje
5 juni 2011 om 08:29 #17763595AnoniemLid sinds:
1 January 1970@ckad wrote:
oops foutje
neem aan dat jij het over je C30NE hebt ;)
5 juni 2011 om 13:26 #17763596AnoniemLid sinds:
1 January 1970brrr, werd er vannacht wakker van, niet van het onweer maar voor de oplossing,
en die schijnt dichterbij te zijn dan dat ik dacht, kan zijn dat ie nog aan de bovenbouw van het andere 24V blok zit
dat blok was nl uitgerust met die automaatbak, hopenlijk zit ie er nog aan :hmmz
morgen ff kijke of die er nog aan zit, zo ja, dan zal ik meteen ff klikkie doen met camera :Dnu nog een schakelaar, welke schakelaar hoort er onder het gaspedaal,
heb iemand nog een schakelaar of een afbeelding van die schakelaar :wors6 juni 2011 om 07:39 #17763597AnoniemLid sinds:
1 January 1970voor de plaatjeskiekers, hier alvast de eerste foto sessie :kewlpics
Het was een moelijke dag voor mij en de Monza,
De Monza heeft afscheid moeten nemen van z’n oude trouwe en betrouwbare 30E :(
daarom nog even een paar mooie foto’s van de 30E……… :wors
……….omdat ie zo trouw was, nog eentje van achteren :thumbup
………de voorbereidingen worden getroffen, ff een liftje, ken je makkelijker bij uitlaat en bak :D
……….na het lossen van de onderkant werd de bovenkant losgekoppeld :agent
……….Ik mocht hem zelf uit de wagen takelen, was wel spannend……. :D
……..met bak en al werd ie uit zijn originele behuizing gevist, kijk eens wat een kanjer :shock: :D
………wat er dan overblijft is een treurige, open ruimte, waar eens de 30E prettig lag te ronken :wors :sleepingEn nu komt er iets anders in, dus gaan we op naar de volgende sessie
mot de org fotos eerst kleiner maken, dus deel 2 laters ;)btw: weinig 4traps hiero, niemand een foto van het pedaal [met schakelaar]
het zou fijn zijn als ik daarmee geholpen wordt :wors6 juni 2011 om 11:04 #177635984-gang van een Monza Senator heeft geen schakelaar onder het gaspedaal.
De latere 07-71LE bakken wel,maar die gebruik jij niet,de 4-gang automaat hebben der een dop/aanslag zitten thats all,en die dop heb je jij niet nodig,je hebt alleen een schakelaar nodig voor de 4de gang vrij te geven met 3 4 derop…
En de kabelboom die bij de bak hoort met relais..en een impuls gever met 8-impulsen met km kabel aansluiting die is der niet,maar daar is wel een oplossing voor:
Abbot cable x,of ombouw naar digidash dan kun je dat probleem omzeilen..Als je meer info zoekt met je maar.
6 juni 2011 om 15:10 #17763600@MonzaRon wrote:
zie ik dat nou goed… of heb je echt 1500 kilo op een paar in de hoogte gestapelde stoeptegels laten rusten :hmmz
6 juni 2011 om 15:23 #17763601@bananenbennie wrote:
@MonzaRon wrote:
zie ik dat nou goed… of heb je echt 1500 kilo op een paar in de hoogte gestapelde stoeptegels laten rusten :hmmz
als ik goed kijk lijken het mij van die beton bloembakken
6 juni 2011 om 17:15 #17763602AnoniemLid sinds:
1 January 1970@hans-01 wrote:
als ik goed kijk lijken het mij van die beton bloembakken
idd Hans, betonnen bloembakken, van die ‘zware jongens’ :D
met daar bovenop een houten balkje, om beschadigingen aan de onderkant van de wagen tegen te gaan :thumbupgrtz
6 juni 2011 om 19:04 #17763603AnoniemLid sinds:
1 January 1970hierbij nog de aansluitig van de Throttle kabel aan de bovenbouw van de andere 24V
oogt toch nog redelijk simpel, hoekijzertje met een paar gaskabel beugeltjes erop,
denk miss is fotootje wel handig voor nico ;)Vandaag heb ik de kachel eruit gehaald en schoongemaakt en opnieuw met vet bewerkt,
dash was er toch uit, heb een andere bruine erbij, veel minder scheurtjes dan de oude
dus tijd om deze zaken erbij te doen, het werk valt nog wel mee. :thumbupbij de kabelboom automaat zit zo’n zwart kastje, denk 6 x 5 cm,
en digidash heb ik ook nog liggen, alleen heb ik bij die geen kabelboompje erbij. :(de schakelaar van 3 4 heb ik, compleet met tussenconsole plaatje waar ie in zit,
dus geen schakelaar nodig onder het pedaal, en ik maar zoeken, thnx ben :thumbup6 juni 2011 om 20:56 #17763585Bedankt Ron, Ziet er goed uit op de foto :thumb
Ben er nog niet aan toe gekomen maar zal hem zeker nog eens bekijken als ik er aan begin :thumb :thumb
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.