Forumindex › Forums › Modellen › Astra › diesel v/s benzine astra g. tips en uitleg en advies gevraag
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
20 november 2010 om 19:00 #17228747
hoi,
Tot mijn verbazing rijd ik inmiddels een jaar in mijn astra g. en ben op dit moment 25000 km verder.
nu is het geval, dat ik meer ga rijden aankomende 2 jaar.
dat resulteert in 2 uur in de week extra.
dus denk dat ik tegen de 30000 in het jaar uit kom.is het verstandiger te gaan dieselen?
welke moter kan ik dan het beste kiesen?
ik weet dat er een 1.7dti is
een 1.7 cdti
een 1.7 dti evo4
en een 2.0 16v dti.klopt dit?
welke is nu het beste?
is km stand belangrijk? heb al gekeken, maar de meeste zitten wel rond de 2 ton. wat mij veel lijkt.ik rijd monenteel een 1.6 8v 84pk uit 2002. een 3 deurs.
deze rijd ong gemiddels (sportieve rijstijl) 1.11rijd een diesel aanmerkelijk zuiniger? ook met sportief rijden?
wegenbelasting kost nu nog dacht ik 111 euro per kwartaal.bij voorbaad dank voor de reacties. ben erg benieuwt.
gr, robert
20 november 2010 om 19:37 #17763047een 1.7 dti zou ik niet aan beginnen ivm brandstofpomp.
en een diesel rijd gem. 1:19/20 ligt ook aan je rechtervoet ;)
ik zelf rij een 1.9 TDI 110 pk en ik rij gem. 1:19/20 ( en dan rij ik soms best stevig door)
gr. sjaak
20 november 2010 om 19:39 #17763048HUmmm.. rij sinds kort een v6 diesel, ook deze haalt de 1 op 16 met gemak.
20 november 2010 om 19:43 #17763049en toch, als ik de specivicaties lees op autoweek.nl, dan haalt een 2.0 diesel nog een rood label.
en een 1.7 een oranje.en het gaat om een astra g.
ik weet ook dat er een 2.2 diesel is:P
21 november 2010 om 00:52 #17763050bij dezelfde categorie qua gewicht zit je bij de 16.000 km pj al op het omslagpunt met de prijzen van brandstof nu.
ik zelf reed calibra 8v deze reed zo’n 1:11/12 rij nu 19tdi rij stevig door en rij 1:18 gemiddeld.
dit scheelde me qua wegenbelasting/brandstof 1400 euro per jaar.
rekensom is:
aantal km wat je rijdt per jaar / (delen door) aantal km wat je rijdt per liter brandstof en dat keer de brandstof prijs
daarbij tel je op de wegenbelasting welke je per jaar betaald en voila.
21 november 2010 om 07:52 #17763051Met de huidige brandstofprijzen zal je voor het diesel omslagpunt zo rond de 15.000 komen te liggen (ook een beetje afhankelijk van waar je woont).
Mijn mijn 1.7 dti rijdt ik nu in de kou 1:19, in de lente / zomer zal dat dus naar verwachting dik boven de 1:20 liggen.
Ik rijd dan op de snelweg tussen de 130 en 140, en trek standaard “normaal” op en soms ff lekker door (vooral bij opritten van de snelweg enzo even flink doortrappen)Daarbij moet je ook nog even rekenen dat je (hopelijk) minder reparaties hebt aan zo’n diesel (geen garantie, maar voor mijn vorige astra zeker waar!!)
21 november 2010 om 11:19 #17763052Diesel, benzine altijd een lastig verhaal hoor…
‘onze’ diesel ( astra 2.0 dtl station ) gekocht met een km stand van 2 ton en nu na al die tijd probleemloos naar de 330.000.
Voornamelijk regulier onderhoud en af en toe een kleinigheidje.
Als ie goed is gaat het kennelijk lang probleemloos goed.Ik weet nu onderhand dat er op de diesels sommige onderdelen schreeuwend duur kunnen zijn, voornamelijk koppeling ( en het vervangen daarvan ) en de beruchte brandstofpomp.
Daar komt bij dat de dieselprijs ook niet meer is wat het geweest is. Tevenswil onze geliefde overheid graag de wegenbelasting op al die nare oude vervuilende diesels in de hoogte laten schieten om het zo betaalbaar te maken om die groene eco bakken belastingvrij de weg op te laten. Houdt rekening met een 250-300 euro hsb per kwartaal, tenminste voor mijn station van 1249 kiklo. Ik vind het best veel ik kan het niet helpen. goeie 90 euro per maand, 6 jaar terug betaalde ik nog 75 per maand.. Ik heb niet het idee dat dit nog naar beneden gaat de komende tijd……Het mag duidelijk zijn dat het omslagpunt dan wel rond de 15.000 kms per jaar mag liggen als je puur naar brandstof/wegenbelasting kijkt, maar dan mag er in dat jaar echt niks stuk gaan.
Houdt ook rekening met een hogere aanschafprijs voor een ‘nette’ diesel t.o.v. een nette benzinewagen, en evt het verlies dat je moet nemen om van je huidige auto af te komen ( dat is moeilijker in geld uit te drukken ). Inbouw van G3 kun je wellicht ook altijd overwegen. Ook daar geld een terugverdientijd alvorens het wat oplevert.Kortom, moeilijke vragen allemaal. Als je al die afstand wel moet rijden voor je werk dan kun je echt niet minder.. Ik zat een paar jaar terug ook met dat dilemma; maar ipv mijn auto in te ruilen heb ik mijn baas maar ingeruild voor een met betere reiskostenvergoeding.. Tis maar net welke weg het makkelijkst gaat.
grtz
21 november 2010 om 17:57 #17763053is allemaal waar. heb toch maar besloten te blijfen rijden in mij vertrouwde 1.6.
ik durf het niet aan een diesel te kopen met meer dan 2 ton op de klok.
er staan er gewoon te weinig op internet.21 november 2010 om 18:21 #17763054je mag mijne kopen:D seat toledo 1.9 tdi 140 pk
1:20 haalbaar (en nog zuiniger als je wil)
maar als de diesel goed onderhouden is, boekjes erbij (zekerheid heb je nooit) dan is zo’n auto met 2 ton net ingereden…
21 november 2010 om 18:48 #17763055origineel gepost door robert_corsa
is allemaal waar. heb toch maar besloten te blijfen rijden in mij vertrouwde 1.6.ik durf het niet aan een diesel te kopen met meer dan 2 ton op de klok.
er staan er gewoon te weinig op internet.Ik snap je helemaal!
Mijn Astra G diesel die ik nu ongeveer een maand heb, heb ik ook heel lang naar gezocht. Ik had 180k als max, omdat ik minimaal een jaar aan KMs (40 – 50k) op mijn oude F wilde winnen. Dat is dus inderdaad lang zoeken naar een beetje goede. gewoon afwachten en een beetje in de gaten blijven houden, je weet maar nooit ;)21 november 2010 om 19:48 #17763056Let op, de eerdere 2.0 en 2.2 diesels hebben vaker dieselpomp problemen dan de 1.7DTi.
Deze pomp is wel verbetert vanaf 2003.
de 1.7DTi loopt wel Flink zuiniger als de 2.0 en 2.2 diesels, en weegt minder.
De 1.7DTi heeft ook niet vaak last van de retourslangen, en andere kleine defecten die bij de Grote diesels wel voorkomen.
De enige astra-G Diesel die ik je echt af raad is de 1.7TD (68pk OPEL diesel).
Willem
21 november 2010 om 20:44 #17763057Ik zelf rij nu op lpg (G3) en moet zeggen dat het bevalt ik heb ook eerst zitten kijken voor een diesel maar lpg was goedkoper en dat komt ook omdat de brandstof het goedkoopst is en dat ik genoeg rij en het verbruik valt mee maar ben zelf geen zuinige rijder dus zit rond de 1op11 maar als je zuinig rijd kan het beter
22 november 2010 om 15:26 #17763058origineel gepost door TheGeneral
Ik zelf rij nu op lpg (G3) en moet zeggen dat het bevalt ik heb ook eerst zitten kijken voor een diesel maar lpg was goedkoper en dat komt ook omdat de brandstof het goedkoopst is en dat ik genoeg rij en het verbruik valt mee maar ben zelf geen zuinige rijder dus zit rond de 1op11 maar als je zuinig rijd kan het beterheb zelf een wagen gehad op lpg (G3) maar onderhoud en slijtage is vele malen groter dan een diesel, vandaar mijn overstap op diesel.
je hebt je onderhoud van lpg, en je gewone onderhoud van benzine ;)
en daarbij kwam ook dat ik 3 x in de week moest tanken á 28 euro per tankbeurt, dan wordt lpg rijden niet goedkoop meer…
met mijn TDI tank ik maar 1 x per 6 dagen á 55 euro dus reken maar uit.
en een diesel kopen met meer dan 2 ton op de teller, hoeft geen probleem te zijn/wezen ;)
2 ton is niks voor een diesel, dan beginnen ze net te leven :P
@ wim heb zelf aantal jaren geleden een opel astra station 1.7 dti gehad bouwjaar 2000, en die had idd het brandstofpomp probleem, zou mij toen 5000 euro gaan kosten bij de dealer ( nieuwe pomp, arbeidsloon, en btw)
dus maar gauw vanaf gestapt ;)
gr. sjaak
22 november 2010 om 18:57 #17763059origineel gepost door wim-v6
Let op, de eerdere 2.0 en 2.2 diesels hebben vaker dieselpomp problemen dan de 1.7DTi.Deze pomp is wel verbetert vanaf 2003.
de 1.7DTi loopt wel Flink zuiniger als de 2.0 en 2.2 diesels, en weegt minder.
De 1.7DTi heeft ook niet vaak last van de retourslangen, en andere kleine defecten die bij de Grote diesels wel voorkomen.
De enige astra-G Diesel die ik je echt af raad is de 1.7TD (68pk OPEL diesel).
Willem
De 2.0 is wel een Opel motor met DB-Ketting en 1.7DTi heeft een DB-Riem.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.