Forumindex › Forums › Techniek › Ecotec › hoog verbruik met X20XEV
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
20 november 2010 om 13:04 #17228732
Hallo allen,
Heb onlangs een Astra Sedan CDX uit 1996 gekocht met een X20XEV. Verder een heel fijne auto en rijd verder heerlijk. Maar heb 1 groot probleem, het benzine verbruik. Nou heb ik zelf het idee dat het aan de Lanbdasonde ligt maar wil het toch ff zeker weten. Af en toe als ik de auto wil starten gaat het motronoc lampje knipperen. Doe ik het contact weer uit en aan dan houd ie op met knipperen en kan ik hem starten. Het wil ook wel eens gebeuren dat als ik bij een stoplicht aan kom en trap de koppeling in slaat de motor zomaar uit. Dan het brandstof verbruik. Hij rijd nu gemiddeld 25 liter op 120 Km ongeveer. Dat lijkt me eerder het verbruik van een dikke american en niet van een opel. Kan iemand mij alsjeblieft vertellen of het inderdaad aan de lambdasonde ligt ? En zo ja, waar zit deze ergens want bij iedere auto zit ie ergens anders.
20 november 2010 om 13:39 #17762877zal idd aan de labda liggen als je een storing hebt. Anders ff laten uitlezen dan wet je het zeker…wordt de motor wel +/-95 graden, anders ook je thermostaat ff vervangen.
De lambda zit bijna aan het einde van het uitlaatspruitstuk
20 november 2010 om 14:51 #17762878lijkt mij dus niet aan de lamba te liggen. geef de lamba foute waardes door an slaat je auto in noodloop. (niet harder dan 4500 toeren)
heb je de auto al uitgelezen ? zo nee als je in de buurt van zeist rij lees ik hem wel ff voor je uit met een opcom.knipperende mm lampje is vaak fout in ecu / startonderbreker.
al gekeken of je geen lekkage hebt onder de auto lekke brandtof leiding.btw jou auto heeft geen motronic maar een simtec ecu.
20 november 2010 om 15:56 #17762879Bij de astra gsi (x20xev) van mn broertje was de lambda ook niet meer goed en die was wel gewoon door te trekken naar 6000rpm….
misschien dat er meerdere soorten fouten zijn….20 november 2010 om 18:35 #17762880heb zelf ook een x20xev heb laats mijn pruitstuk vervangen voor een rvs daarmee heb ik 3 weken zonder lamba rond gereden dit gaat gewoon zonder problemen vandaar dat ik zeg het licht niet aan de lamba maar eerder aan de startonderbreker of chip in je sleutel dus wel contactring.
21 november 2010 om 09:50 #17762881Moet hem inderdaad nog wel ff uit laten lezen heb al iemand gebeld daarvoor en die moest nog ff kijken wanneer hij tijd had. Me motor komt goed op temperatuur en lekt geen benzine of wat dan ook. Vind het tof van je dat je hem voor me wilt uitlezen in Zeist maar woon zelf in Den Haag en met het benzineverbruik van wat hij nu doet wordt dat een erg dure rit. Heb net ongeveer 120 KM er op zitten en al een halve tank op.
21 november 2010 om 09:54 #17762882Dit vergat ik nog. Er zit geen startonderbreker op. Was wel 1 ingebouwd niet fabriek maar die heb ik er uit gehaald omdat de knipperlichten steeds spontaan begonnen te knipperen onder het rijden. En er zit ook geen chip in de sleutel, is me astra volgens mij nog iets te oud voor.
21 november 2010 om 10:09 #17762883en hoe gaat ie met je lucht temp sensor
21 november 2010 om 10:22 #17762884Sorry, begrijp even niet wat je bedoelt :hmmz
21 november 2010 om 10:37 #17762885Die moet toch ook uitgelezen worden ? Of kan je die ook nog op een andere manier nakijken.
21 november 2010 om 11:25 #17762886ja die kan je tijdens het uitlezen controleren.
maar laat hem inderdaad eerst uitlezen dan weet je veel meer.
maar laat hem wel uitlezen met een tech of een opcom dan krijg je de meeste data te zien.21 november 2010 om 11:31 #17762887Ok, zodra ik bij die gast ben dan zal ik hem dat vragen. Zodra ik daarover meer info heb ontvangen zal ik dat hier plaatsen ok.
4 december 2010 om 19:55 #17762888Daar ben ik weer. Afgelopen woensdag naar de garage geweest om de computer uit te lezen. Alles was prima in orde uitlaat gassen had ie ook gecontroleerd en die waren zeer schoon gezien de leeftijd van de auto. Inderdaad lag het aan de lambdasonde :D. De waarde’s klopte voor geen meter volgens de computer, die sprongen van heel laag tot heel hoog op en neer. Maar verder was alles prima in orde geen fout code’s etc.
Vandaag een nieuwe lambda erin gezet, dus ff afwachten nu :angel.
4 december 2010 om 20:04 #17762889Dacht ik al wel, hopelijk is het nu opgelost en wordt het verbruik weer normaal.
hou ons up-to-date:thumbup7 december 2010 om 21:29 #17762890Ga naar een andere garage!!!, een lambda sonde hoort constant te pendelen van 0.1 tot 0.9 volt, doet ie dat niet, dan is ie kapot!!!!!!!!!!!!!! zoek het maar na op google.
Verder kan de uitstoot van je auto haast niet in orde zijn als je lambda sonde kapot is, dus er klopt iets niet aan het verhaal van de garage.
7 december 2010 om 22:25 #17762891X20XEV heeft andere waarden voor de lambda sensor, is een 5 volt lambda.
Willem
9 december 2010 om 09:58 #17762892origineel gepost door erwin78
Ga naar een andere garage!!!, een lambda sonde hoort constant te pendelen van 0.1 tot 0.9 volt, doet ie dat niet, dan is ie kapot!!!!!!!!!!!!!! zoek het maar na op google.Verder kan de uitstoot van je auto haast niet in orde zijn als je lambda sonde kapot is, dus er klopt iets niet aan het verhaal van de garage.
Dat klopt en dat zei hij ook, maar de computer gaf veel hogere waardes aan. Ze schomelde van 0.1 tot ver boven 0.9 volt.
9 december 2010 om 10:00 #17762893origineel gepost door wim-v6
X20XEV heeft andere waarden voor de lambda sensor, is een 5 volt lambda.Willem
Dat van die 5 volt vind ik een goeie van je, ga ff nakijken of ik inderdaad een 5 volt heb gekregen ipv 3 volt.
Laat je dit zo snel mogelijk weten.Bedankt voor jullie info :thumbup
9 december 2010 om 20:19 #17762894Ook al is het dan een 5 volts lambda sonde, dan nog moet die constant varieren van de minimale waarde tot de maximale waarde, doet ie dat dan is je lambda sonde in principe goed, varieert hij niet of onvoldoende dan KAN hij kapot zijn, maar het kan net zo goed nog een ander probleem zijn.
5 januari 2011 om 01:42 #17762895[rquote=1803996&tid=137369&author=svdk20]lijkt mij dus niet aan de lamba te liggen. geef de lamba foute waardes door an slaat je auto in noodloop. (niet harder dan 4500 toeren)
heb je de auto al uitgelezen ? zo nee als je in de buurt van zeist rij lees ik hem wel ff voor je uit met een opcom.knipperende mm lampje is vaak fout in ecu / startonderbreker.
al gekeken of je geen lekkage hebt onder de auto lekke brandtof leiding.btw jou auto heeft geen motronic maar een simtec ecu.[/rquote]
Heb nu enige tijd met de nieuwe lambda gereden maar het verbruik is nog steeds hoog, en als de motor goed op temp. is dan slaat de motor steeds af en rustig laten hobbelen in zijn 2 gaat hij erg lopen hikken. Dat deed hij niet met de oude lambda ???
Geld je aanbod nog dat ik ff bij je langs kan komen, of weet je misschien waar het aan kan liggen… Ik snap er niets meer van:wtf
5 januari 2011 om 10:48 #17762896Gasklep reinigen incl stappenmotor:
HOE OPBOREN VAN PIJPJE CARTERVENTILATIE:
Hierbij hoe op te boren van pijpje op gasklephuis.
Demonteer gasklephuis:
– Luchtslang afnemen
– vacuum slangen afnemen
– stekker(s) afnemen
– gaskabel (en evt Cruise Control kabel losmaken) (klemmetje draaien en uittrekken
– 4 moeren waar huis mee vastzit los makenedit: evt gaskabel os maken als gasklephuis los is kan je er makkelijker bij
opm: Let op dat voetpakking van gasklephuis nog heel is, anders vervangen
=================================================
opboren van pijpje:
* max 1mm groter maken
– gasklephuis op zijn kop leggen
– van buiten naar binnen
foto van gasklephuis:
nadat de gasklep is opgeboord:
==================================================
EXTRA:
maak gelijk gasklep en alle pijpjes goed schoon met remmen reiniger
maak ook de stappen motor (ronde ding aan gasklehuis schoon:
– Demonteer stappen motor dmv 2 boutjes (torkx) los te draaien
– probeer pakking heel te houden, kun je hem weer gebruiken.stappen motor:
2 schroeven los:
elektrisch deel: dit gaatje lekker volspuiten met remmenreiniger en daarna wd40:
als je deze gereinigd heb effe schudden hieraan, dan moet ie een tikkend geluid geven:
mechanisch deel ook goed reinigen:
en weer in elkaar zetten, en werkt ie weer goed, je zal geen niewe hoeven te halen in 99 van de 100 gevallen, maar zit enkel het elektrisch deel vast!!!
gasklep van bovenaf:
Willem
5 januari 2011 om 12:30 #17762897Controleer eens je nokkenassensor, verklaard niet het hoge verbruik, maar wel uitvallen, lamdasonde zal je motor niet op noodloop laten lopen alleen zal hij dan rijker gaan lopen. Dus dat zou kunnen, maar dat verklaard niet het uitvallen van de motor. Dat zal eerder in zoals willemzecht de stappenmotor of je gasklep zitten, maar zou ook nog nokkenas of krukassensor kunnen zijn.
Laat hem eens uitlezen en kijk wat voor storingscodes dat opleverd.
5 januari 2011 om 15:43 #17762898ok, bedankt voor de info. lijkt me wel aardig wat werk omdat allemaal schoon te maken. Dus even w8 op wat beter weer. En waar zit de nokkenas en krukas sensor precies ?
5 januari 2011 om 15:46 #17762899nokkenassensor zit tussen de 2 nokkenas wielen, en daarvoor zal de distrikap en Ecotec kap verwijderd dienen te worden.
Krukassensor aan distrizijde in onderblok, radiateurzijde.
heb je storing tijdens rijden??? (MM lampje branden??)
Willem
5 januari 2011 om 18:38 #17762900[rquote=1832753&tid=137369&author=wim-v6]nokkenassensor zit tussen de 2 nokkenas wielen, en daarvoor zal de distrikap en Ecotec kap verwijderd dienen te worden.
Krukassensor aan distrizijde in onderblok, radiateurzijde.
heb je storing tijdens rijden??? (MM lampje branden??)
Willem[/rquote]
Ik neem aan dat je MM lampje bedoelt (motronic). meestal (niet altijd) gaat deze knipperen als ik het contact omdraai. als deze knippert dan start de auto niet. wanneer ik het contanct weer uit doe en dan weer aan dan gaat het lampje uit en kan ik hem starten. het is maar 2x keer voorgekomen dat het lampje ging branden na het starten van de auto en ging na een paar sec weer uit. dat deed ie voor de nieuwe lambda en nu nog steeds met de nieuwe lambda. wat ik ook heel vreemd vind is sinds die nieuwe lambda er in zit en de motor is goed op temp. dat hij steeds afslaat als ik de koppeling indruk en dat hij stottert in zijn 2 als je hem rustig laat rollen. dat deed ie met de oude lambda niet.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.