Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Corsa 1.2 16v Loopt hoog in toeren als motor koud is
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
19 november 2010 om 19:21 #17228712
Hallo,
Ik heb een opel corsa 1.2 16v uit 1998,
En sinds ik hem heb alleen maar ellende…
Hij hield elke keer in en stotteren en doen. toen heb ik hem weg gebracht toen is er een nieuwe luchtmassameter in gekomen en nieuwe EGR klep en nokkenas sensor en temp sensor etc alle sensoren zijn vervangen..
Hij loopt nu goed alleen als de motor koud is smorgens dus of tijdje niet gebruikt dan loopt die even hoog in toeren en trap je keer op gaspedaal dan is het over.. erg apart hebben jullie dit eerder mee gemaakt ? in principe is alles al vervangen dus ik zou het echt niet weten…Bedankt alvast!
19 november 2010 om 22:07 #17762629wat is hoog???
Willem
19 november 2010 om 22:40 #177626303.000 toeren lijkt wel of die even vol gas gaat ofzo meteen met koude motor dus meestal rij ik meteen weg dan zakt ie meteen
19 november 2010 om 22:59 #17762631Okeej.
Dan de Gasklep reinigen. EGR nakijken, op valse lucht Controleren.
Willem
19 november 2010 om 23:02 #17762632Is al gebeurd gasklep brand schoon ik heb hem er compleet afgehaald en schoon gemaakt..
19 november 2010 om 23:03 #17762633Valse lucht nagekeken??
Live data gecontroleerd met uitleesapparatuur??
Willem
19 november 2010 om 23:05 #17762634Ja valse lucht ook na gekeken ;)
Uhh dat hebben ze ook gedaan kwam niks uit ja KM sensor moet er nog nieuw in die blijft soms op 5 km staan
terwijl je stilstaat19 november 2010 om 23:16 #17762635Dat zou eerder aan de Teller liggen dan aan de snelheids sensor.
bij opnieuw op contact zetten moet de teller zoweizo eerst naar 0 moeten gaan.
Dit kan wel het probleem veroorzaken met hoger stationair.
Willem
20 november 2010 om 07:53 #17762636Ja maar in de computer geeft die dat ook aan die sensor…
maar soms is hij wel gwoon op 0 KM
En dan loopt hij nog hoog in toeren
23 november 2010 om 21:02 #17762637Iemand of ? :hmmz
23 november 2010 om 22:13 #17762638Een X12XE dus….? Ik heb hier alleen een schema en ken die motor verder niet, maar zal eens wat ideetjes opperen:
Kan misschien aan je EVAP klep liggen? Die zit ook op je inlaat ergens vanaf je koolstoffilter van de tank ontluchting.
En dan is er een unit die een gasklep positie sensor en stappenmotor in één zou moeten zijn. In mijn schema omschreven als ISC (idle speed control actuator) en CTP (closed throttle position switch) Die kan dit soort problemen heel goed veroorzaken….
Die ISC en CTP unit heeft een plug met vier pennen en die moet tussen pen 1-2 (voor de ISC) gemeten een ohmse waarde geven van 4-8 ohm. Tussen pen 3-4 (de CTP) nul ohm. Dit met het contact uit en zonder gas te geven…
Er is ook nog een drie pens TP sensor (throttle position) Die moet tussen pen 1-2 ongeveer 2000 ohm meten en tussen pen 1-3 ongeveer 890 ohm met gas dicht en 2810 ohm met vol gas.
De EVAP sensor heeft twee pinnen en moet 25 ohm meten er tussen….
Dat zijn even wat minder voor de hand liggende mogelijke oorzaken, ik zou ze maar eens even nalopen….
24 november 2010 om 17:15 #17762639tis een 16klepper he en volgens mij heb ik dat er niet eens opzitten ik heb al nieuwe gasklepsensor er in enz alle sensoren al vervangen
24 november 2010 om 18:03 #17762640Ja, je moet niet naar de verdere delen van die tekening kijken, is alleen maar als illustratie voor een EVAP systeem. Is niet voor jou auto verder, maar je kan er wellicht mee ontdekken waar jouwe ongeveer zit.
Ik heb Autodata en volgens die schema’s heb jij wel degelijk de onderdelen die ik heb genoemd… Staan ook plaatjes bij, maar niet heel duidelijk… In Autodata worden twee 1.2 blokken beschreven uit jouw bouwjaar, een 8V en een 16V, dus kan niet echt missen dacht ik zo…
Maar goed, ergens komt er dus als hij koud is te veel lucht in de inlaat, hoe dan ook. Dus dan ga je eerst uitsluiten wat er allemaal op het inlaat traject zit aangesloten, en uiteraard kijken naar electronisch geregelde kleppen en evt. electronische storingen waar die klep door geopend zou kunnen worden.. Dit probleem kan zelfs een scheurtje in een slang ten grondslag hebben…
Vaak kun je een stappenmotor (stationair regel klep) uitbouwen en met je vinger het gat afdekken, dan sluit je al uit of het daar aan ligt. Bovendien kun je dan kijken of die klep electrisch ‘open’ wordt gezet door hem aan de connector te laten hangen en te kijken in welke stand hij wordt gezet.
Dan als het gat dicht zit en hij loopt nog steeds te hoog ligt het ergens anders aan…
Sommigen gaan met een spuitbus met ontvetter te werk, als de plek waar valse lucht aangezogen wordt ontvetter naar binnen zuigt zou dat een reactie geven op hoe de motor loopt. Ik vind dat zelf nogal een onhandige test methode, maarja, misschien jij niet?
Zal eens kijken of ik later tijd heb om een plaatje te vinden van die boven genoemde onderdelen…
Succes!:thumbup
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.