Forumindex › Forums › Techniek › Cih › CIH: Koudestart injector vraag:
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
18 november 2010 om 15:05 #17228652
Omdat ik van veel dingen het fijne wil weten hier het volgende. Ik heb mijn gehele injectie systeem vervangen, met de daarbij behorende problemen. Hij liep eerst niet, maar dat heb ik opgelost. Hij heeft ook nog een tijdje zo LINKJE gelopen, maar na het terugwisselen van de sensoren was dit ook over. (Oorzaak, iemand?)
Na een hoop geëmmer kwam ik er achter dat de oude LMM klep veel lichter ging dan de nieuwe. Hij heeft al die tijd stationair vrij slecht gelopen, en dat lijkt nu weg (met de nieuwe LMM) Maar ik ben nu bij lage toeren weg behoorlijk wat koppel kwijt. Ik neem aan dat dat komt omdat de (nieuwe) LMM minder wordt open gestuurd, en de injectie minder in spuit. Ik mis het koppel wel, is daar een oplossing voor? Hij zal touwens ook wel aardig wat goedkoper lopen (als ik de werking goed begrijp) want de vooraf ingestelde veerspanning scheelt zowat een hele slag :oIk kwam er tevens achter dat de 3e bougie qua kleur ook afwijkend is: ze allemaal zwart, en de 3e is helemaal aangekoekt met een witachtige aanslag (koelvloeistof of zo?) bougies zijn 3 maanden oud. Graag jullie theoriën over wat er allemaal loos is
18 november 2010 om 20:33 #17762037Witte bougie duidt er volgens mij op dat het mengsel te arm is, in die cilinder. Zou kunnen zijn dat de betreffende injector vervuild is.
24 november 2010 om 15:37 #17762038Ok, het koude start probleem is zo goed als opgelost. Ik dacht dat het een verstopte koude start injector was, maar dat is dus niet zo: direct spanning op gezet en spuiten als een gek.
Ik meten (tijdens het starten) en er staat 12v op het connectortje, maar zodra ik ‘m in plug op de injector dan zakt de spanning naar 3volt. Dus ik heb 12v, maar zodra ie belast wordt dan zakt de spanning. Ik meten, en kwam er achter dat de injector nauwelijks een min krijgt. Ik een vaste min gemaakt en verdomt, hij start als ie koud is. Maar nu de vraag: Waar is de min gebleven, zit er ergens een kabelbreuk, of zie ik iets over het hoofd? Ik kan natuurlijk wel een min-bypass maken, maar heb het liever origineel.
Ik zat nog te denken; misschien is de min wel slecht van het gehele systeem, maar dan zouden de 4 andere injectroen ook wel moeilijk doen (lijkt me) Graag advies :thumbup
Als ik onderstaand schema lees (geleent van mantacabrio.nl) Dan zie ik dat de injector aangestuurd wordt door de rood/zwarte draad die ook naar startmotor gaat. Hij gaat tevens naar de “ecu”. Maar de draad gaat tevens naar een thermotime switch. Nu kan ik me daar in vinden, maar als het schema klopt, dan doet de switch/sensor alleen zijn werk tijdens het starten (en waarschijnlijk alleen tijdens het starten als het blok koud genoeg is) klopt dit? Doet de injector alleen zijn werk tijdens het starten?
24 november 2010 om 21:19 #17762039Koude start injector is eigenlijk een foute benaming. Tijdens het starten (ook met warme motor) word die bekrachtigd
door de “50” van je starter, en als hij koud staat extra door de thermotijdschakelaar op je thermostaat.
Dus dan werkt hij zeker.
Als je batterijspanning te laag is zal je met warme motor te weinig spanning geven aan je start-injector daar je start-
motor met het meeste gebruik gaat lopen.
Dus even testen met een goede gezonde batterij of met startkabels,
succes!24 november 2010 om 23:01 #17762040Accu is 2 weken oud, dat is het niet.heb op mantacabrio.nl allerlei waardes gevonden, ga morgen de thermo tijd schakelaar even na meten. Maar als ik schema begluur, dan doet de k.s. injectie het alleen tijdens het starten?
24 november 2010 om 23:10 #17762041dat koppel probleem heb ik volgens mij ook.
vindt hem slechter trekken dan voorheen.
kan er ook niet achter komen wat het is.
de mijne is dan een 1.9 cih met injectie.
en 5e injector.en dat linke geval had ik ook.
dat was valse lucht bij de b manta.
toen heb ik de slang tussen lmm en aanzuigbuis vervangen.25 november 2010 om 11:02 #17762042origineel gepost door 2000
Omdat ik van veel dingen het fijne wil weten hier het volgende. Ik heb mijn gehele injectie systeem vervangen, met de daarbij behorende problemen. Hij liep eerst niet, maar dat heb ik opgelost. Hij heeft ook nog een tijdje zo LINKJE gelopen, maar na het terugwisselen van de sensoren was dit ook over. (Oorzaak, iemand?)
Na een hoop geëmmer kwam ik er achter dat de oude LMM klep veel lichter ging dan de nieuwe. Hij heeft al die tijd stationair vrij slecht gelopen, en dat lijkt nu weg (met de nieuwe LMM) Maar ik ben nu bij lage toeren weg behoorlijk wat koppel kwijt. Ik neem aan dat dat komt omdat de (nieuwe) LMM minder wordt open gestuurd, en de injectie minder in spuit. Ik mis het koppel wel, is daar een oplossing voor? Hij zal touwens ook wel aardig wat goedkoper lopen (als ik de werking goed begrijp) want de vooraf ingestelde veerspanning scheelt zowat een hele slag :oIk kwam er tevens achter dat de 3e bougie qua kleur ook afwijkend is: ze allemaal zwart, en de 3e is helemaal aangekoekt met een witachtige aanslag (koelvloeistof of zo?) bougies zijn 3 maanden oud. Graag jullie theoriën over wat er allemaal loos is
Welk injectie systeem, en welke aanzuigbuis heb je er op zitten?
25 november 2010 om 14:16 #17762043uh, bosch, met 5e injector en bijbehorende aanzuigbuis. Op het luchtfilter na is het een geheel origineel en bij elkaar horend injectiesysteem. Weet niet exact welke, wel één van de laatste.
25 november 2010 om 18:02 #17762044Welke kleur hebben je injectors? Grijs of geel?
25 november 2010 om 19:18 #17762045De normale injectoren zijn massa-geschakeld.
Elke omwenteling van de motor gaan ze 1 keer open.Ik weet niet zeker of er tijdens de koud-loop procedure ook een pulserende min naar de koudstart-injector gaat.
Als dit zo is, ben je dus met een digitale meter een pulserende spanning aan het meten.
Dat verklaart dan de gemeten 3 volt.Een andere verklaring kan een bijna-draad-breuk zijn.
Onbelast meet je dan 12 volt, maar zo gauw je de kabel gaat belasten, valt de spanning in elkaar.
(probeer een auto maar eens een hulp-start te geven met te dunne startkabels).25 november 2010 om 19:44 #17762046Injectoren zijn geel.
En volgens mij hoort de K.S. injector contignue in te spuiten (tijdens het starten). Ik heb vandaag uitgebreid gemeten, en de waardes kloppen. Maar het probleem blijft. De injector krijgt een plus via de zwart rode (startsignaal naar startmotor) en de min via de sensor cg thermotime switch. Ik neem aan dat die sensor de min voor een bepaalde tijd door geeft bij een bepaalde temp. Alles door gemeten, K.S. injector doet het (stand alone) maar wordt nog steeds niet (goed) aan gestuurd. Zit zowat een drukknop te overwegen om de min te overbruggen. Dan tijdens starten knopje indrukken voor wat extra benzine. Maar niet helemaal mijn systeem, dus de ziektocht gaat dit weekend weer verder. :sleeping
Een bijna draadbreuk zat ik ook al aan te denken, dit weekend ook even de bedrading by-passen, als hij het dan wel doet dan weet ik wat25 november 2010 om 20:21 #17762047Gele injectors duiden op het LE-jetronic systeem.
De KS injector hoort inderdaad in te spuiten tijdens het starten. Warm of koud speeld geen rol.
Je kan het eenvoudig testen door de injector uit te bouwen en dan te starten, maar wel oppassen
voor brandgevaar, benzinenevel is nogal ontvlambaar!25 november 2010 om 21:20 #17762048origineel gepost door 2000
uh, bosch, met 5e injector en bijbehorende aanzuigbuis. Op het luchtfilter na is het een geheel origineel en bij elkaar horend injectiesysteem. Weet niet exact welke, wel één van de laatste.Ik bedoelde eigenlijk meer;
– motronic (met stappenmotor)
– L-Jetronic
– LE-jetronicen de aanzuigbuis:
– ingekorte 3.0
– originele 2.4
– 2.0/2.2 injectie buis?Ik zie op je filmpje namelijk een bijpass lopen langs de gasklep… maar kan het niet goed zien.
25 november 2010 om 21:38 #17762049origineel gepost door H-400
Gele injectors duiden op het LE-jetronic systeem.
De KS injector hoort inderdaad in te spuiten tijdens het starten. Warm of koud speeld geen rol.
Je kan het eenvoudig testen door de injector uit te bouwen en dan te starten, maar wel oppassen
voor brandgevaar, benzinenevel is nogal ontvlambaar!Daar ben ik me van bewust, ik zit bij de brandweer ;)
Maar warm extra inspuiten zou ik wat raar vinden, verzuipt ie dan niet? En waarom zou je die sensor er dan tussen zetten.25 november 2010 om 21:42 #17762050origineel gepost door McLambo
origineel gepost door 2000
uh, bosch, met 5e injector en bijbehorende aanzuigbuis. Op het luchtfilter na is het een geheel origineel en bij elkaar horend injectiesysteem. Weet niet exact welke, wel één van de laatste.Ik bedoelde eigenlijk meer;
– motronic (met stappenmotor)
– L-Jetronic
– LE-jetronicen de aanzuigbuis:
– ingekorte 3.0
– originele 2.4
– 2.0/2.2 injectie buis?Ik zie op je filmpje namelijk een bijpass lopen langs de gasklep… maar kan het niet goed zien.
L-Jetronic met 2.0 buis. Het gehele injectie systeem heb ik uit een record gehaald.
De bypass is een stukje pijp wat ik gemaakt heb ter vervanging van de rubberen leiding die naar je kachel gaat. :thumbup25 november 2010 om 21:49 #17762051origineel gepost door 2000
origineel gepost door H-400
Gele injectors duiden op het LE-jetronic systeem.
De KS injector hoort inderdaad in te spuiten tijdens het starten. Warm of koud speeld geen rol.
Je kan het eenvoudig testen door de injector uit te bouwen en dan te starten, maar wel oppassen
voor brandgevaar, benzinenevel is nogal ontvlambaar!Daar ben ik me van bewust, ik zit bij de brandweer ;)
Maar warm extra inspuiten zou ik wat raar vinden, verzuipt ie dan niet? En waarom zou je die sensor er dan tussen zetten.Tijdens het starten wordt er bedoeld.
Ook als de motor warm is, wordt de koudstart-injector bekrachtigd tijdens het starten.
Dit gedurende een bepaalde maximale tijd. (vandaar de naam Thermo-TIJD-schakelaar).26 november 2010 om 14:44 #17762052Het starttoerental is te laag om je luchtmassameter degelijk uit te laten
slaan om signaal te geven aan je regeleenheid. Daarom ze ook in het gebruikers-
handboekje vermelden om halfgas te geven met warme motor. Om dit op te
lossen spuit die KS injector kortstondig tijdens het starten.26 november 2010 om 19:44 #17762053Ik ga morgen even de schakeldraad van de sensor naar de injector rechtstreeks maken, kijken of dat het is. Ik kom beetje bij beetje steeds een klein stapje verder. :thumbup:thumbup:thumbup
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.