Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › welke bougies X18XE1
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
6 november 2011 om 18:00 #17228557
Kan iemand me zeggen welke bougies van Bosch ik nodig heb voor m’n Vectra bj 2000, X18XE1 ?
Is dit Bosch FLR8LDCU+?6 november 2011 om 20:26 #17760942Ik weet alleen dat er de NGK BKR5EK in gaan net als bij alle oudere Ecotec 16V motoren…
Willem
6 november 2011 om 21:45 #17760943ik pak ook altijd gewoon ngk’s
heb 1x champion’s gehad en daarvan brak er 1 af in de cilinderkop
de schroefdraad bleef mooi in de kop zittenmet een grote schroevendraaier er wel weer uit gekregen, maar het is toch lullig.
6 november 2011 om 21:51 #17760944heb niet heel lang geleden weer eens een setje bosch-es gehad, alleen waren deze binnen 10.000km versleten….
heb nu bosch bougies in de Vectra omdat ze in de nieuwe motor zaten, zie wel hoelang ze mee gaan, ze zouden 90.000km mee moeten kunnen…
Willem
7 november 2011 om 07:17 #17760945Dan ga ik toch maar terug voor de NGK’s. Ik gebruik die in m’n moto’s ook en ben er heel tevreden van.
De wagen heeft nu 55k km gelopen en naar ik vermoed zitten er nog de originele in.
Hij loopt prima tijdens het rijden, de automaat schakelt vlot, maar wanneer ik afrem tot stilstaand gaat het stationair toerental, eens ik stilsta (vermoedelijk op het moment dat de automaat ontkoppelt), wat aan het schommelen tss 500 en 1000 tpm.
De vorige eigenaar was een oudere man die er waarschijnlijk heel rustig mee gereden heeft. Ik heb nu Shell V power (98) getankt, maar na 200 km gereden te hebben is er nog geen verbetering.7 november 2011 om 12:45 #17760946gooi er eens een flesje injector reinger in op een halve tank
maak je EGR klep eens schoon
carterontluchting eens controleren in je gasklepdat zal al wel wat schelen denk
7 november 2011 om 12:58 #17760947nog even vermelden: toen ik de wagen heb afgehaald was de tank volledig leeg, misschien wat vuil in de injectoren?
Bedankt voor je tips. Wordt die EGR klep dan ook al zo vuil bij een benzine, na amper 55k ?7 november 2011 om 13:15 #17760948als die niet warm wordt wel ja
juist omdat er in 10 jaar maar 55k mee gereden is.maar vuile injectors kan ook natuurlijk.
haal maar gewoon zo’n flesje benzine-injector-reinigervoor al die acties geldt, baat het niet dan schaadt het niet en ze zijn low-cost
dus leef je uit!!!7 november 2011 om 13:20 #17760949Ik heb zojuist ook weer nieuwe bougies gezet in m’n X18XE1.
De oude waren vrijwel helemaal op (op LPG, na zo’n 25.000 km).
Heb er ook NGK’s inzitten.Ben van plan om binnenkort ook de carterontluchting op te boren en EGR-klep opnieuw schoon te maken. Injectorcleaner in de tank gaat bij LPG niet, dus zal binnenkort eens een lang ritje op benzine plannen.
7 november 2011 om 13:29 #17760950De link naar de carterontluchting heb ik gevonden (om eventueel op te boren).
Bestaat er ook een how to om de EGR te reinigen?edit: volgens dit topic heeft m’n vectra B geen EGR klep??
viewtopic.php?f=6&t=108268Z10XE:aanwezig
Z12XE:verwijderd vanaf MJ03
Z10/12/14XEP:aanwezig
Z14/16XE:aanwezig, TSB 1897, Snelle Informatie 1899
Z16SE:TSB 1900
Z16XEP:aanwezig
Z16XE1:aanwezig
Z16XER:aanwezig
Z16LET:niet aanwezig
Z18XE:Vectra-C: verwijderd vanaf MJ03(lopende wijziging)
Z18XE:Corsa: verwijderd vanaf MJ03(lopende wijziging)
Z18XE:Astra/Zafira: verwijderd vanaf MJ04 (lopende wijziging)
Z18XE:Meriva en Vectra-B geen EGR
Z18XER:aanwezig
Z20NET::niet aanwezig
Z22XE:aanwezig
Z22SE:verwijderd vanaf MJ04 (niet Speedster, VX220) Snelle Informatie 1721
Z22YH:verwijderd vanaf MJ06, Snelle Informatie 2015
Y26/32SE:niet aanwezig
Z28NEX:niet aanwezig
Z32SE:niet aanwezig7 november 2011 om 15:19 #17760951in welke lijst zie je dan dat de x18xe1 GEEN egr klep heeft
die zit namelijk weldegelijk op een x18xe1 ;)7 november 2011 om 15:26 #17760952Volgens mij zit er op de X18XE1 in de Astra wel een EGR, maar op de X18XE1 in de Vectra niet.
Maar dat staat inderdaad niet in bovenstaande lijst.7 november 2011 om 15:27 #17760953in die lijst staat er wel geen cijfer 1 achter X18XE.
7 november 2011 om 15:31 #17760954dan is het een x18xe en geen x18xe1, wat een hele andere motor is
evenals de z18xe, wat ook een andere motor is ;)7 november 2011 om 15:49 #17760955conclusie: dus er zit toch een EGR in :thumb
Straks ff opzoeken in de Haynes manual, zal er wel instaan.7 november 2011 om 17:05 #17760956De X18XE is inderdaad een bigblock, waar de x18xe1 een smallblock is, gebaseerd op de 1.4 en 1.6. De Z18XE is vrijwel gelijk aan de X18XE1 op de volgende punten na:
– De Z18XE heeft een elektronische gasklep
– De Z18XE heeft twee lambdasondes, één voor en één na de kat7 november 2011 om 17:49 #17760957@RISL wrote:
De X18XE is inderdaad een bigblock, waar de x18xe1 een smallblock is, gebaseerd op de 1.4 en 1.6. De Z18XE is vrijwel gelijk aan de X18XE1 op de volgende punten na:
– De Z18XE heeft een elektronische gasklep
– De Z18XE heeft twee lambdasondes, één voor en één na de katEr zijn wel meer verschillen. Zoo ook de katalysator. Die zit aan het spruitstuk vast.
En de z18xe heeft ook 9 pk meer. Namelijk 125 ipv 116.7 november 2011 om 17:51 #17760958En in de vectra b heeft de z18xe dus geen EGR klep en de X18XE1 wel.
7 november 2011 om 17:57 #17760959Ik wist wel dat ik aangevuld zou worden ;) dat van die kat aan het spruitstuk wist ik niet.
Maar goed, over het verschil tussen de x18xe, x18xe1 en z18xe zijn al vele topics volgeschreven.8 november 2011 om 20:28 #17760960Deze avond heb ik de bougies gewisseld, zoals verwacht nog de originele van GM die erin zaten.
Ook de aanvoerdarm van het gasklephuis eraf gehaald. Het gasklephuis ziet er nog als nieuw uit. Het gaatje van de carterontluchting ziet er wel niet uit zoals op de hier geposte fotos. Het is merkelijk groter (+- 5mm) en vertakt zich in minstens 2 rubberen slangen via een aluminum (?) verbindingsstuk.
Volgende werkje is de EGR klep checken.8 november 2011 om 20:58 #17760961carterontluchting 5mm
weet je zeker dat je de carterontluchting hebt gezien?8 november 2011 om 21:01 #17760962Dat is inderdaad een flink gat dan….
8 november 2011 om 21:04 #17760963ik heb de darm die naar het luchtfilterhuis leid eraf gehaald. Aan de bovenkant zit maar 1 opening. Daaronder is het enkel nog de klep zelf die er zit …
8 november 2011 om 21:50 #17760964en onder die klep zit je carterontluchting ;)
eerst de gasklep demonteren voordat je dat kan zien :angel
8 november 2011 om 21:56 #17760965Je kunt beter het hele gasklephuis demonteren. Dan voorkom je ook dat er troep tijdens het schoonmaken in je inlaatspruitstuk komt.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.