Forumindex › Forums › Modellen › Manta › ramen demonteren
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
13 november 2010 om 18:41 #17228426
he mensen,
iemand van jullie tips om de voorraam achterste zijraampjes en achterraam van manta b eruit en erin te maken ?
het zijn uiteraard ramen in rubbers, :angelgreetzz dennis
13 november 2010 om 19:10 #17759106erin is niet zo moeilijk gewoon even langs de botenboer om een stuk nylon touw niet te dik en niet te dun en dan doe je het rubber om je raam heen en in die naad doe je dat touw en dan trek je hem er zo in:)
13 november 2010 om 19:25 #17759107eruit zou ook vanzelf moeten gaan. Heb toevallig laatst het complete werkplaatshandboek gedownload en bekeken. Gewoon op de stoel gaan liggen en met de voeten tegen de ruit drukken, in een hoek beginnend, dan zou hij er zo uit moeten floepen. En terugplaatsen met of zonder kit is altijd een discussie, maar volgens het handboek wordt er origineel WEL kit gebruikt, voor zowel het rubber over de sponning als het rubber over de ruit zelf.
13 november 2010 om 19:28 #17759108Laatste wat ik zou doen, is proberen het raam er met de voeten uit te drukken.
Heeft me al eens een raam gekost.
Zelf wip ik altijd voorzichtig met een brede platte schroevendraaier de rubber naar buiten toe (vanuit de binnenkant)
13 november 2010 om 19:29 #17759109ligt er volgens mij ook aan of de ruit gelaagd is of niet.
13 november 2010 om 19:29 #17759110Voorruit is altijd gelaagd, en die was gesneuveld.
Met een brede schroevendraaier heb ik alle 4 de ramen er met een 30 min uit. Zonder het raam te slopen en zonder het rubber te slopen.
13 november 2010 om 19:31 #17759111idd rubber even loswippen aan de binnenkant, en dan naar buiten duwen. als je dit een cm of 50 hebt gedaan dan komt de rest vanzelf mee. wel idd aan de bovenkant en in een hoek beginnen, heb het vandaag ook nog gedaan en in me 1tje ook weer terug geplaatst. zorg ervoor dat je touw lang genoeg is. vet het goed in. en begin onderaan het raam in het midden. en goed duwen vanaf de buitenkant. in je 1tj is het te doen 2 mensen werkt soms wat beter.
13 november 2010 om 20:28 #17759112raam is niet altijd gelaagd toen ik mijn manta net gekocht had
lag na een halve dag mijn raam er al uit door een klein steentje:swear
toen had ik het hele raam in 10000 stukjes in me manta liggen
kom nu af en toe nog is een stukje tegen13 november 2010 om 21:23 #17759113B manta heeft enkel gelaagde voorruiten.
Als er een niet gelaagde voorruit in zat, is die ooit eens voor een goedkope immitatie vervangen
13 november 2010 om 21:23 #17759114origineel gepost door Freestyler
Laatste wat ik zou doen, is proberen het raam er met de voeten uit te drukken.Heeft me al eens een raam gekost.
Zelf wip ik altijd voorzichtig met een brede platte schroevendraaier de rubber naar buiten toe (vanuit de binnenkant)
Justum, dit is de enige juiste manier. Even met maatje 45 eruit schoppen kan je een kapot raam opleveren, ook al is het gehard glas..
13 november 2010 om 23:02 #17759115Zo doe ik het ook, rubber naar buiten wippen en er gewoon uitnemen.
M’n eerste B1 (1978) had ook zo’n ouderwetse getemperde voorruit. Op de
autosnelweg kreeg die ook het idee om te veranderen in zo’n paar 1000
stukjes. Eén van m’n betere adrenaline-momenten.
Of ze origineel was weet ik niet.14 november 2010 om 07:56 #17759116Wat wel zou kunnen, is dat de blanke ramen gehard zijn, en de getinte gelaagd :hmmz
Heb vooralsnog enkel getinte ramen in handen gehad (de blanke werden altijd gelijk vervangen)14 november 2010 om 13:18 #17759117Of je rijdt ff langs de glasboer en laat die ze er voor je uit wippen… Jij hebt toch geen geduld en maakt ze stuk ;)
15 november 2010 om 11:54 #17759118Een hele vroege B1 heeft gehard glas en dat is een stuk sterker dan gelaagd glas.
Het voordeel van gelaagd is dat als het stuk gaat alles bij elkaar gehouden wordt door de folie.De manier die ik altijd gebruik is het volgende,
Begin van binnenuit in een bovenhoek van het voorraam het raamrubber terug te duwen
en dus hem zover mogelijk in de goot waar het raam inzit.
Heb je de bovenkant gedaan, ga dan op dezelfde manier de zijkanten doen, als je dat ook gedaan hebt dan til je het voorraam er zo uit.
Durf je dit niet aan snij dan je rubber stuk.
Zijruitjes werken op dezelfde manier maar deze kunnnen veel meer hebben, ik zou deze rubbers niet stuk snijden.
Veel succes ermee.16 november 2010 om 16:38 #17759119bedankt voor de tips :)
zijraam wou perfect voorraam ging lastig dus te hard doorgedrukt en krggt scheur erin :angel
maar bleek gekit te zijn in rubber dus maar ander voorraam gehaald en komt van de week een glasmannetje even helpen ;)
ik heb er totaal geen geduld voor :P16 november 2010 om 19:14 #17759120wou ik ook zeggen, heb ook een b gehad met gehard glas….
voor de voorraam moet je echt geduld hebben, net zolang het rubber losdrukken tot je m er zo uit kunt maken, minste of geringste kracht de je zet als ie er half uit is dan is t gedaan…
16 november 2010 om 21:42 #17759121ja enkel het voorraam doet elke keer weer een aanspraak op mijn geduld… van links na rechts door de hoeken een stukje na beneden en weer opnieuw en opnieuw en opnieuw.. net zolang tot ie eruit komt………………………………………………………………………………………………………….:sleeping:angel
de rest is er snel uit…
16 november 2010 om 21:50 #17759122als ik het goed begrijp duwen jullie het rubber van binnen in de auto, naar buiten toe langs het raam?
bij mij is het helaas al 2x verkeerd gegaan, net op het laatste moment PANG skeur dr in:fy1
16 november 2010 om 22:12 #17759123ja idd met de duimen en puntjes van je vingers het rubber steeds iets verder drukken…
en hopen dat ie op het laatste moment geen PANG doet… vandaar heeen en weer heen en weeer links/rechts/links/rechts…. geduld….. is mij nu al een paar keer goedgegaan… het fijnste werkt het in de zomer.. als de rubbers een beetje flex zijn…17 november 2010 om 11:45 #17759124tis toch de manier om t te doen, doe het zelf meestal met een schroevendraaier om me vingers te sparen…
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.