Forumindex › Forums › Modellen › Tigra › opel tigra toeren probleem
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
11 november 2010 om 22:42 #17228366
Hallo ik heb sinds 2 weken nu een Tigra uit 95′
nou is mij opgevallen dat als ik n paar minuutjes rij de auto stationair 2000 tpm gaat draaien als ik dan een strotje gas geef loopt ie zo op naar de 3000 4000 en hoger en valt slecht terug naar zen stationaire 1000 toeren waarvan ik wel bang word dat hij een keer ontploft als hij te lang rond de 6000 7000 toeren zit :(Ook gaat dan het Motormanagement lampje branden en rijd hij heel erg bokkerig en haperend en komt er soms zwarte/blauwe rook uit de uitlaat..
deze problemen stoppen nadat ik de auto uitzet en weer opnieuw aanzet dan loopt ie weer netjes 1000 toeren en na n tijdje rijden begint het gewoon weer opnieuw.
nou heb ik mij laten vertellen dat er een hele hoge kans is dat het de EGR-klep is die vuil is.
Zijn er mensen hier die het probleem herkennen of het zelf hebben gehad en opgelost? want ik zit uiteraard niet te wachten op allerlei dingen te vervangen terwijl het alleen maar een schoonmaakbeurt hoeft te zijn
Vriendelijke groet en bij voorbaat dank
gr rhandy
12 november 2010 om 10:38 #17758488Hoi,
Kan je egr klep zijn ja maar blauwe rook uit de uitlaat kan ook wel betekenen dat je koppakking stuk is.
Als het je egr klep is kun je hem schoonmaken maar heb me late vertellen dat het een irritant werkje is.
Als het je koppaking is moet je er niet altelang mee doorblijven rijden en zsm laten nakijken en fixen.Gr Yannick20
12 november 2010 om 10:53 #17758489Ik weet niet of je een metalen olie pijlstok hebt zoja, even eruit halen dan even aansteker erbij houden als die knettert dan is er een kans dat de koppaking kapot is
12 november 2010 om 12:08 #17758490aaah oke over dat blauwe rook,, dat is gewoon wit ( gewoon van de hitte aangezien het koud is buiten ) t leek blauwig door mijn zwart getinte achterruit.
Maar ik zal eens proberen een vuurtje bij de oliepeilstok te houden kijken wat ie doet en hopen dat hij niet knettert xD
in elk geval bedankt voor de tips en ik zal ook een keer van dat motorreinig spul halen wat je bij je benzine in kan gooien kijken of dat iets opleverd en anders kom ik toch echt aan het sleutelen
12 november 2010 om 12:13 #17758491Zou eens beginnen met de auto uit te laten lezen ook omdat het motor lampje brand.
En de EGR klep komt idd heel veel voor, reinigen helpt tijdelijk meestal.12 november 2010 om 17:39 #17758492als de auto koud is gaan je toeren zo ie zo omhoog
bij een koude start (1200/1500rpm) en dan na 1 á 2 min
van ie weer terug naar normaal..en bij de 7000 rpm heb je kans dat je toerenbegrenzer
het niet pikt ;) tuurlijk maakt ie dan een soort van plofje.. :Dmaar als ie een MM storing aangeeft zou ik toch ff langs
Opel rijden ofzo ;)12 november 2010 om 19:08 #177584931000 rpm bij warme motor is te veel, dat is max 800 a 850.
te hoog in toeren duidt op een vacuum lek, bij hoge toerentallen kan dan het mm lampje branden
het bokkerig/happerend rijden kan komen door een vervuilt gasklephuis
12 november 2010 om 21:11 #17758494ja klopt op een koude motor loopt ie ongeveer 2 min in de shoke ofzo en zodra dat afslaat loopt ie ongeveer 800 -1000 rpm.
6500 7000 toeren draait ie als ie dus vastloopt en stationair 2000 of 3000 etc draait en k probeer m eruit te krijgen door n strot gas te geven maar ipv dat klepje goed terugvalt ( als het dat EGR klep is ) gaat ie nog harder loeien en dan hangt de toerenteller om en nabij in het rood
Maar k heb m nu 2 weken en k weet niet wat de vorige eigenaar ermee uitgespookt heeft maar ik kom er wel achter
moet k m een keer op n krikje zetten en goed schoonmaken van binnen en buitenthx
12 november 2010 om 21:13 #17758495Slang gescheurd tussen de gasklep en inlaat.
hiervoor moet de bovenhelft van het inlaat eraf.
Willem
13 november 2010 om 12:08 #17758496injectie reiniger misschien een uitweg?
valt te proberen.. slecht is het niet voor je motortje :D
13 november 2010 om 12:37 #17758497origineel gepost door wim-v6
Slang gescheurd tussen de gasklep en inlaat.hiervoor moet de bovenhelft van het inlaat eraf.
Willem
Klopt dit was bij mij ook het geval
13 november 2010 om 15:04 #17758498je daarom heb dinsdag een afspraak met de garage die hangt m ff achter de computer etc kijken wat er precies met de tigra aan de hand is k hoop dat t meevalt en neem daar ook gelijk die motor reiniger mee
15 november 2010 om 11:44 #17758499nog een nieuw dingetje,
ik opende net op t werk ff men motorkap met de motor draaiend en ik hoor een sissend/fluitend geluidje ook n raar gerammel net alsof er een motortje niet stabiel draait zegmaar vergelijkbaar met het geluid van een klein steentje in een plastic potje schudden.het zou dan idd nog wel eens een vacuum lek kunnen wezen vanwege dat sissende geluid
is zo’n vacuum lek snel af te plakken met een stuk ducttape of word dat afgeraden wegens brandgevaar ofzo.
maar voor een tijdelijke oplossing tot ik een nieuwe slang ervoor heb?
gr
15 november 2010 om 11:47 #17758500Sissend geluid is meestal een slangetje lek.
Gewoon de slang vervangen of misschien wel inkorten. ducktape gaat los laten.
15 november 2010 om 12:04 #17758501ja dat vermoeden had ik al :P
ach voor een eurootje of 7 – 8 heb je wel een nieuw slangetje all1 dat ramelende geluid baat mij zorgen..
en daarbij rechts voor zit n ding waar slangetjes aan verbonden zitten maar 1 van die slangetjes is gewoon kats afgescheurd ofzo.. hangt er ook los bij maar daarbij er komt geen lucht vacuum of vloeistof door dus ik weet ook niet of het gewoon een loos onderdeel is of dat het noodzakelijk is en dan snap ik wel dat alles wat er onder de kap zit een functie heeft maar k weet dus niet of de vorige eigenaar een omleiding gemaakt heeft of eennieuw onderdeel erin gezet heeft waardoor dat slangetje overbodig geworden is.
15 november 2010 om 17:01 #17758502foto? :D
15 november 2010 om 17:32 #17758503haha kan ik nou niet meer maken t is donker nu :P
17 november 2010 om 07:52 #17758504Nou ik ben er achter hoor
toeren probleem gat in de slang van de inlaat achter de motor -_-”
Gerammel Lagers van de waterpomp kapot moet vervangen worden+distributie riem
Beginnend roesten chassis balkenEn er lag een onderdeel los rechts voor naast t motorblock zit een rond ding daar hoorde 2 slangen aan waarvan 1 wegwas :S
kortom word een fixe reparatie:wtf
17 november 2010 om 07:54 #17758505Nou ik ben er achter hoor
toeren probleem gat in de slang van de inlaat achter de motor -_-”
Gerammel Lagers van de waterpomp kapot moet vervangen worden+distributie riem
Beginnend roesten chassis balkenEn er lag een onderdeel los rechts voor naast t motorblock zit een rond ding daar hoorde 2 slangen aan waarvan 1 wegwas :S
kortom word een fixe reparatie:wtf
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.