Forumindex › Forums › Modellen › Manta › verschil manta 400 motorkap
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
11 november 2010 om 20:26 #17228359
wat zijn de verschillen( of zeker welke voordelen) tussen een voledige kunstoffen 400 kap of 1 met een ijzeren binnenwerk of waar je er 1 in moet plakken?
graag de voors en tegens12 november 2010 om 00:22 #17758341Ik heb een volledig kunstoffen 400 kap gehad die een (misschien wel flinke) tijd los opgeborgen had gelegen, dat ding was zo verschrikkelijk vervormd dat er niks meer mee te beginnen was.
Persoonlijk waag ik het daar niet meer op.
12 november 2010 om 18:08 #17758342pasvorm is bij kunstof meestal nix en als je hogere snelheid rijd komt ie omhoog, meen dat de rallytsluitingen niet mogen ontbreken hierbij
13 november 2010 om 08:37 #17758343AnoniemLid sinds:
1 January 1970origineel gepost door Kale gek
pasvorm is bij kunstof meestal nix en als je hogere snelheid rijd komt ie omhoog, meen dat de rallytsluitingen niet mogen ontbreken hierbijpasvorm
ligt er erg aan wie die kap gemaakt heeft
meeste zijn inderdaad wel met rally sluiting
maar waren er ook zonderer zijn best veel verschillende polyhesterkappen gemaakt;)
een half stalen half polyhester kap
is volgens mij een e de b product13 november 2010 om 08:41 #17758344Hoe ziet een originele 400 kap er eigenlijk van de binnenkant uit? Heeft die een verstevigingskruis in de binnenkant?
gr rico
13 november 2010 om 11:05 #17758345origineel gepost door louwe 16 klepper
origineel gepost door Kale gek
pasvorm is bij kunstof meestal nix en als je hogere snelheid rijd komt ie omhoog, meen dat de rallytsluitingen niet mogen ontbreken hierbijpasvorm
ligt er erg aan wie die kap gemaakt heeft
meeste zijn inderdaad wel met rally sluiting
maar waren er ook zonderer zijn best veel verschillende polyhesterkappen gemaakt;)
een half stalen half polyhester kap
is volgens mij een e de b productja bij edb kap moet je er zelf een metalen binnenframe van een org kap inlijmen! hij vraagt natuurlijk wel heel veel voor zo`n kap zonder frame! maar als dat de beste kap is waarom niet
13 november 2010 om 12:18 #17758346AnoniemLid sinds:
1 January 1970origineel gepost door mar10manta
origineel gepost door louwe 16 klepper
origineel gepost door Kale gek
pasvorm is bij kunstof meestal nix en als je hogere snelheid rijd komt ie omhoog, meen dat de rallytsluitingen niet mogen ontbreken hierbijpasvorm
ligt er erg aan wie die kap gemaakt heeft
meeste zijn inderdaad wel met rally sluiting
maar waren er ook zonderer zijn best veel verschillende polyhesterkappen gemaakt;)
een half stalen half polyhester kap
is volgens mij een e de b productja bij edb kap moet je er zelf een metalen binnenframe van een org kap inlijmen! hij vraagt natuurlijk wel heel veel voor zo`n kap zonder frame! maar als dat de beste kap is waarom niet
is in mijn ogen cker niet de beste kap:o;)
maar een andere wordt al erg moeilijk om aan te komen
dus mischien wel n goed alternatief;)13 november 2010 om 12:21 #17758347Is inderdaad niet echt de mooiste kap. Het wordt heel lastig om een mooie te vinden. Sommige zijn zo slecht, lijkt net een golfbaan:P
13 november 2010 om 12:24 #17758348AnoniemLid sinds:
1 January 1970heb ze ook wel volledig uit staal gezien;)
maar das wel veel werk
want zul je zelf moeten makenof de vader van manta aero lief aankijken;)
die e de b kappen zijn inderdaad lang niet allemaal netjes
glad;)13 november 2010 om 12:52 #17758349Haha, mijn pa die kan er wel wat van ja :) Is echt een mooie kap geworden, alleen de plamuur (hoe dun de laag ook is) in de flessenhals (verdieping) is gaan scheuren. Maar dat komt ter zijnertijd wel weer in orde! We hebben wel bij een originele kap (Mattig of Matter) de maten opgenomen. Hier een fototje:
Zoals je kunt zien nog uit het niet digitale tijdperk :PDeze is er ook nog: http://www.gfkteile.de/mantabgfk.html worden volgens mij gemaakt door die man uit Belgie die eerst ook op Marktplaats adverteerde. Direct bij hem is het goedkoper geloof ik, heb van hem de achterschermen en die zien er echt top uit!! Ben zijn naam alleen even kwijt!
13 november 2010 om 18:11 #17758350Ben er een paar weken terug nog geweest voor “400” lampenbak.
Ze pasten perfect in een oude “400” voorbumper.13 november 2010 om 18:20 #17758351AnoniemLid sinds:
1 January 1970er is overigens ook nog wel wat verschil in de afstand
van de 9 driehoekjes
tot de voorkant motorkapop de foto van manta earo zitten ze b.v verder naar achteren dan op de kap van m,n ex 400r;)
mattig maakte wel erg mooie stevige
polyhester kappenmaar daar is eigenlijk niet meer aan te komen
of je moet al n x geluk hebben dat je ergens 1 gebruikt kan kopen;)13 november 2010 om 18:26 #17758352Ik had een originele kap, die had alleen rally sluiting. Als ik boven de 80 km/h reed, kwam de rand bij de paravaan omhoog. Ik kon zelfs het blok zien, zo hoog. Die van Egbert e Boer heb ik ook gehad, met ijzeren binnenwerk. Die was gewoon goed, alleen een stuk zwaarder….
13 november 2010 om 18:28 #17758353AnoniemLid sinds:
1 January 1970de meine kwam niet omhoog;)
en had geen stalen binnenframe
auto haalde de 200km/h ook wel dus daar lag t niet aan;)14 november 2010 om 11:59 #17758354origineel gepost door louwe 16 klepper
er is overigens ook nog wel wat verschil in de afstand
van de 9 driehoekjes
tot de voorkant motorkapop de foto van manta earo zitten ze b.v verder naar achteren dan op de kap van m,n ex 400r;)
mattig maakte wel erg mooie stevige
polyhester kappenmaar daar is eigenlijk niet meer aan te komen
of je moet al n x geluk hebben dat je ergens 1 gebruikt kan kopen;)Deze zijn nog nieuw te bestellen bij mattig :http://www.mattig.de/content/index.php?option=com_phpshop&page=shop.browse&category_id=52eccd4580a57bfa9de812facb23d29d&Itemid=1
14 november 2010 om 22:51 #17758355Hey Mantalica! Hoe gaat’t daar in de Kempen?
Ik heb hier zo’n komplete kunststof kap liggen, met een X-vormige versteviging aan de binnenkant.
Merk onbekend. Maar op de jaarlijkse keuring zijn ze niet zo gek op die dingen daar er geen CE-label op staat.
@louwe: De afstand van die driehoekjes: een “betere” kap heeft die net iets meer voor steken, verluchting-koeling?
Een “namaak” heeft die iets verder naar achter daar het stalen frame in de weg zit.
Er zijn (zoals E-D-B) kappen die dit oplossen door het stalen frame weg te slijpen.15 november 2010 om 09:46 #17758356kan er iemand die 3 hoekjes instansen in een metalen kap en dan wel met de schuine kantjes er ook aan natuurlijk want eruit zagen is niet zo moeilijk dat kan iedereen
15 november 2010 om 09:47 #17758357iemand misschien foto`s van de binnenkant van een org. manta 400 kap?!
15 november 2010 om 10:35 #17758358Wat is nou eigenlijk een “originele” kap? Welk merk was vanaf fabriek als optie te leveren? Bij veel rally wagens uit die tijd, zie je ook dat de driehioekjes wat verder naar achter zitten.
15 november 2010 om 16:04 #17758359AnoniemLid sinds:
1 January 1970Quote:origineel gepost door H-400
Hey Mantalica! Hoe gaat’t daar in de Kempen?
Ik heb hier zo’n komplete kunststof kap liggen, met een X-vormige versteviging aan de binnenkant.
Merk onbekend. Maar op de jaarlijkse keuring zijn ze niet zo gek op die dingen daar er geen CE-label op staat.
@louwe: De afstand van die driehoekjes: een “betere” kap heeft die net iets meer voor steken, verluchting-koeling?
Een “namaak” heeft die iets verder naar achter daar het stalen frame in de weg zit.
Er zijn (zoals E-D-B) kappen die dit oplossen door het stalen frame weg te slijpen.tjah heb me wel eens laten vertellen dat een road kap juist de driehoekjes verder naar achter had
en de wedstrijdkap
de driekhoekjes meer naar voren:hmmzwat er van dat verhaal klopt???
heb dat nooit gechektals je mij vraagt wat ik mooier vind
dan zeg ik meteen de driehoekjes meer naar voren;)tjah bij een ascona 400 is het wat gemakelijker
hoewel daar ook nog wel wat verschil inzit;)wat een originele kap isheb ik ook geen idee van:hmmz
15 november 2010 om 17:36 #17758360Goed, nog maar een keer..
Straatversies:
Origineel had de manta 400 een stalen kap met een afwijkend binnenframe tov de andere manta versies.Rally:
De 1e rally 400’s hadden geen motorkap met driehoekjes of luchthappers e.d.De latere rally 400’s hadden wel de bekende driehoekjes gekregen en dit was ivm de koeling die met een dichte kap niet toereikend was, de overbekende luchthappers hadden slechts tot doel de schokbrekerpunten op te vangen omdat die langer werd en niet meer onder de motorkap te verbergen viel, meteen is hierbij een extra rooster gemaakt voor extra koeling. Deze kappen hadden een dik kruisvoring frame en de driehoekige roosters zitten ter hoogte vand e radiator (meer in de punt van de motorkap dus)
De nog latere manta 400 rally kappen hadden origineel een kruisvormig frame die niet al te dik is.
Aftermarket:
De beste volledig kunststof motorkap is die van Matter (of Mattig) en die had de roosters meer naar achteren zitten en heeft dus wel een kruisvormig frame die vrij dik en stabiel is.De ook wel goede volledig kunststof motorkap is ooit door Bosch ployseter geleverd aan Lynx en Biesheuvel, deze gaden de roosters net als de rally versie vrij voorin zitten en aan de binnenkant een afdruk van een stalen motorkap.
De minst goede qua vormvastheid volledig motorkap is er ook, die lijkt heel erg op de kap die op de latere groep B manta’s zaten, maar is qua vormvastheid erg zwak.
E de B had een x-aantal halfpolyester versies waaronder best goede kappen en ook wel mindere kappen met stalen binnenframe, maar hoofdzakelijk was het probleem de kit die de kap vast hield, daar was een serie bij die dit erg slecht was, maar ook een serie die vrij goed was, er zijn series gemaakt die te dun gepolyestert zijn, Naar verluid ook niet naar het zin van E de B, maar verkocht zijn ze wel.
De driehoekjes zaten hierbij net als bij de rally versie, voorin de neus.Verder zijn er zoveel mensen geweest die deze kappen maakten of afdrukken namen van bestaande kappen. Soms is het moeilijk te oordelen wie de oorspronkelijke fabrikant was.
Stalen kappen met de driehoeken en de luchthappers met bijbehordende bulten zijn alleen gemaakt door privé personen, de ene iets beter dan de andere, ik heb zelf ook wel zo’n kap gemaakt, het is een pesn vol werk en ik heb hem overgedragen aan een goede vriend.
De driehoeken en bulten waren ook los verkrijgbaar en die kon je dus zelf in een stalen kap verwerken.
Dan heb je nog het product van een zeer zieke geest die heeft ooit 400 kappen gemaakt van de rally versie met een extra verhoging in het midden welke moet suggereren dat er een “dikke V8” in het motor ruim zit.
15 november 2010 om 17:59 #17758361AnoniemLid sinds:
1 January 1970ok nu ist weer helemaal duidelijk:thumbup
de kap die op mijn ex 400r ligt is dus een nazaat van bosch
polyester;)en ik was inderdaad die losse delen vergeten:hmmz
maar daar heb ik ook nog wel eens wat van gehad
maar ook weer door verkocht;)15 november 2010 om 18:37 #17758362Duidelijk en goed verhaal Henk! Die van mij is nagemaakt van deze 400 (links):
15 november 2010 om 18:52 #17758363Die van mij ook, de roosters zaten bij mij tussen de 2 balkjes in het binnenframe.
Toevoeging is ook wel dat de afmetingen van de roosters ook wel eens verschilden, de ene had wat langere roosters dan de andere versie, maar goed, dat is een detail.
16 november 2010 om 11:08 #17758364maar nog steeds geen duidelijke foto`s van de binnenkant van zo`n motorkap
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.