verschil manta 400 motorkap

Forumindex Forums Modellen Manta verschil manta 400 motorkap

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 29)
  • Auteur
    Berichten
  • #17228359
    mar10manta
    Deelnemer
      Lid sinds:
      4 July 2004

      wat zijn de verschillen( of zeker welke voordelen) tussen een voledige kunstoffen 400 kap of 1 met een ijzeren binnenwerk of waar je er 1 in moet plakken?
      graag de voors en tegens

      #17758341
      lenn0
      Deelnemer
        Lid sinds:
        12 February 2009

        Ik heb een volledig kunstoffen 400 kap gehad die een (misschien wel flinke) tijd los opgeborgen had gelegen, dat ding was zo verschrikkelijk vervormd dat er niks meer mee te beginnen was.

        Persoonlijk waag ik het daar niet meer op.

        #17758342
        Tomvt
          Lid sinds:
          2 July 2004

          pasvorm is bij kunstof meestal nix en als je hogere snelheid rijd komt ie omhoog, meen dat de rallytsluitingen niet mogen ontbreken hierbij

          #17758343
          Anoniem
            Lid sinds:
            1 January 1970

            origineel gepost door Kale gek
            pasvorm is bij kunstof meestal nix en als je hogere snelheid rijd komt ie omhoog, meen dat de rallytsluitingen niet mogen ontbreken hierbij

            pasvorm
            ligt er erg aan wie die kap gemaakt heeft
            meeste zijn inderdaad wel met rally sluiting
            maar waren er ook zonder

            er zijn best veel verschillende polyhesterkappen gemaakt;)

            een half stalen half polyhester kap
            is volgens mij een e de b product

            #17758344
            rico523
            Deelnemer
              Lid sinds:
              13 January 2008

              Hoe ziet een originele 400 kap er eigenlijk van de binnenkant uit? Heeft die een verstevigingskruis in de binnenkant?

              gr rico

              #17758345
              mar10manta
              Deelnemer
                Lid sinds:
                4 July 2004

                origineel gepost door louwe 16 klepper

                origineel gepost door Kale gek
                pasvorm is bij kunstof meestal nix en als je hogere snelheid rijd komt ie omhoog, meen dat de rallytsluitingen niet mogen ontbreken hierbij

                pasvorm
                ligt er erg aan wie die kap gemaakt heeft
                meeste zijn inderdaad wel met rally sluiting
                maar waren er ook zonder

                er zijn best veel verschillende polyhesterkappen gemaakt;)

                een half stalen half polyhester kap
                is volgens mij een e de b product

                ja bij edb kap moet je er zelf een metalen binnenframe van een org kap inlijmen! hij vraagt natuurlijk wel heel veel voor zo`n kap zonder frame! maar als dat de beste kap is waarom niet

                #17758346
                Anoniem
                  Lid sinds:
                  1 January 1970

                  origineel gepost door mar10manta

                  origineel gepost door louwe 16 klepper

                  origineel gepost door Kale gek
                  pasvorm is bij kunstof meestal nix en als je hogere snelheid rijd komt ie omhoog, meen dat de rallytsluitingen niet mogen ontbreken hierbij

                  pasvorm
                  ligt er erg aan wie die kap gemaakt heeft
                  meeste zijn inderdaad wel met rally sluiting
                  maar waren er ook zonder

                  er zijn best veel verschillende polyhesterkappen gemaakt;)

                  een half stalen half polyhester kap
                  is volgens mij een e de b product

                  ja bij edb kap moet je er zelf een metalen binnenframe van een org kap inlijmen! hij vraagt natuurlijk wel heel veel voor zo`n kap zonder frame! maar als dat de beste kap is waarom niet

                  is in mijn ogen cker niet de beste kap:o;)

                  maar een andere wordt al erg moeilijk om aan te komen
                  dus mischien wel n goed alternatief;)

                  #17758347
                  Manta-aero
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    29 June 2004

                    Is inderdaad niet echt de mooiste kap. Het wordt heel lastig om een mooie te vinden. Sommige zijn zo slecht, lijkt net een golfbaan:P

                    #17758348
                    Anoniem
                      Lid sinds:
                      1 January 1970

                      heb ze ook wel volledig uit staal gezien;)

                      maar das wel veel werk
                      want zul je zelf moeten maken

                      of de vader van manta aero lief aankijken;)

                      die e de b kappen zijn inderdaad lang niet allemaal netjes
                      glad;)

                      #17758349
                      Manta-aero
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        29 June 2004

                        Haha, mijn pa die kan er wel wat van ja :) Is echt een mooie kap geworden, alleen de plamuur (hoe dun de laag ook is) in de flessenhals (verdieping) is gaan scheuren. Maar dat komt ter zijnertijd wel weer in orde! We hebben wel bij een originele kap (Mattig of Matter) de maten opgenomen. Hier een fototje:


                        Zoals je kunt zien nog uit het niet digitale tijdperk :P

                        Deze is er ook nog: http://www.gfkteile.de/mantabgfk.html worden volgens mij gemaakt door die man uit Belgie die eerst ook op Marktplaats adverteerde. Direct bij hem is het goedkoper geloof ik, heb van hem de achterschermen en die zien er echt top uit!! Ben zijn naam alleen even kwijt!

                        #17758350
                        H-400
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          3 November 2006

                          http://www.jackstuning.be/

                          Ben er een paar weken terug nog geweest voor “400” lampenbak.
                          Ze pasten perfect in een oude “400” voorbumper.

                          #17758351
                          Anoniem
                            Lid sinds:
                            1 January 1970

                            er is overigens ook nog wel wat verschil in de afstand
                            van de 9 driehoekjes
                            tot de voorkant motorkap

                            op de foto van manta earo zitten ze b.v verder naar achteren dan op de kap van m,n ex 400r;)

                            mattig maakte wel erg mooie stevige
                            polyhester kappen

                            maar daar is eigenlijk niet meer aan te komen
                            of je moet al n x geluk hebben dat je ergens 1 gebruikt kan kopen;)

                            #17758352
                            Rooie Richie
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              23 December 2004

                              Ik had een originele kap, die had alleen rally sluiting. Als ik boven de 80 km/h reed, kwam de rand bij de paravaan omhoog. Ik kon zelfs het blok zien, zo hoog. Die van Egbert e Boer heb ik ook gehad, met ijzeren binnenwerk. Die was gewoon goed, alleen een stuk zwaarder….

                              #17758353
                              Anoniem
                                Lid sinds:
                                1 January 1970

                                de meine kwam niet omhoog;)

                                en had geen stalen binnenframe
                                auto haalde de 200km/h ook wel dus daar lag t niet aan;)

                                #17758354
                                mantalica
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  8 January 2007

                                  origineel gepost door louwe 16 klepper
                                  er is overigens ook nog wel wat verschil in de afstand
                                  van de 9 driehoekjes
                                  tot de voorkant motorkap

                                  op de foto van manta earo zitten ze b.v verder naar achteren dan op de kap van m,n ex 400r;)

                                  mattig maakte wel erg mooie stevige
                                  polyhester kappen

                                  maar daar is eigenlijk niet meer aan te komen
                                  of je moet al n x geluk hebben dat je ergens 1 gebruikt kan kopen;)

                                  Deze zijn nog nieuw te bestellen bij mattig :http://www.mattig.de/content/index.php?option=com_phpshop&page=shop.browse&category_id=52eccd4580a57bfa9de812facb23d29d&Itemid=1

                                  #17758355
                                  H-400
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    3 November 2006

                                    Hey Mantalica! Hoe gaat’t daar in de Kempen?
                                    Ik heb hier zo’n komplete kunststof kap liggen, met een X-vormige versteviging aan de binnenkant.
                                    Merk onbekend. Maar op de jaarlijkse keuring zijn ze niet zo gek op die dingen daar er geen CE-label op staat.
                                    @louwe: De afstand van die driehoekjes: een “betere” kap heeft die net iets meer voor steken, verluchting-koeling?
                                    Een “namaak” heeft die iets verder naar achter daar het stalen frame in de weg zit.
                                    Er zijn (zoals E-D-B) kappen die dit oplossen door het stalen frame weg te slijpen.

                                    #17758356
                                    mar10manta
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      4 July 2004

                                      kan er iemand die 3 hoekjes instansen in een metalen kap en dan wel met de schuine kantjes er ook aan natuurlijk want eruit zagen is niet zo moeilijk dat kan iedereen

                                      #17758357
                                      mar10manta
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        4 July 2004

                                        iemand misschien foto`s van de binnenkant van een org. manta 400 kap?!

                                        #17758358
                                        Manta-aero
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          29 June 2004

                                          Wat is nou eigenlijk een “originele” kap? Welk merk was vanaf fabriek als optie te leveren? Bij veel rally wagens uit die tijd, zie je ook dat de driehioekjes wat verder naar achter zitten.

                                          #17758359
                                          Anoniem
                                            Lid sinds:
                                            1 January 1970
                                            Quote:
                                            origineel gepost door H-400
                                            Hey Mantalica! Hoe gaat’t daar in de Kempen?
                                            Ik heb hier zo’n komplete kunststof kap liggen, met een X-vormige versteviging aan de binnenkant.
                                            Merk onbekend. Maar op de jaarlijkse keuring zijn ze niet zo gek op die dingen daar er geen CE-label op staat.
                                            @louwe: De afstand van die driehoekjes: een “betere” kap heeft die net iets meer voor steken, verluchting-koeling?
                                            Een “namaak” heeft die iets verder naar achter daar het stalen frame in de weg zit.
                                            Er zijn (zoals E-D-B) kappen die dit oplossen door het stalen frame weg te slijpen.

                                            tjah heb me wel eens laten vertellen dat een road kap juist de driehoekjes verder naar achter had

                                            en de wedstrijdkap
                                            de driekhoekjes meer naar voren:hmmz

                                            wat er van dat verhaal klopt???
                                            heb dat nooit gechekt

                                            als je mij vraagt wat ik mooier vind
                                            dan zeg ik meteen de driehoekjes meer naar voren;)

                                            tjah bij een ascona 400 is het wat gemakelijker
                                            hoewel daar ook nog wel wat verschil inzit;)

                                            wat een originele kap isheb ik ook geen idee van:hmmz

                                            #17758360
                                            henk 400rr
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              29 June 2004

                                              Goed, nog maar een keer..

                                              Straatversies:
                                              Origineel had de manta 400 een stalen kap met een afwijkend binnenframe tov de andere manta versies.

                                              Rally:
                                              De 1e rally 400’s hadden geen motorkap met driehoekjes of luchthappers e.d.

                                              De latere rally 400’s hadden wel de bekende driehoekjes gekregen en dit was ivm de koeling die met een dichte kap niet toereikend was, de overbekende luchthappers hadden slechts tot doel de schokbrekerpunten op te vangen omdat die langer werd en niet meer onder de motorkap te verbergen viel, meteen is hierbij een extra rooster gemaakt voor extra koeling. Deze kappen hadden een dik kruisvoring frame en de driehoekige roosters zitten ter hoogte vand e radiator (meer in de punt van de motorkap dus)

                                              De nog latere manta 400 rally kappen hadden origineel een kruisvormig frame die niet al te dik is.

                                              Aftermarket:
                                              De beste volledig kunststof motorkap is die van Matter (of Mattig) en die had de roosters meer naar achteren zitten en heeft dus wel een kruisvormig frame die vrij dik en stabiel is.

                                              De ook wel goede volledig kunststof motorkap is ooit door Bosch ployseter geleverd aan Lynx en Biesheuvel, deze gaden de roosters net als de rally versie vrij voorin zitten en aan de binnenkant een afdruk van een stalen motorkap.

                                              De minst goede qua vormvastheid volledig motorkap is er ook, die lijkt heel erg op de kap die op de latere groep B manta’s zaten, maar is qua vormvastheid erg zwak.

                                              E de B had een x-aantal halfpolyester versies waaronder best goede kappen en ook wel mindere kappen met stalen binnenframe, maar hoofdzakelijk was het probleem de kit die de kap vast hield, daar was een serie bij die dit erg slecht was, maar ook een serie die vrij goed was, er zijn series gemaakt die te dun gepolyestert zijn, Naar verluid ook niet naar het zin van E de B, maar verkocht zijn ze wel.
                                              De driehoekjes zaten hierbij net als bij de rally versie, voorin de neus.

                                              Verder zijn er zoveel mensen geweest die deze kappen maakten of afdrukken namen van bestaande kappen. Soms is het moeilijk te oordelen wie de oorspronkelijke fabrikant was.

                                              Stalen kappen met de driehoeken en de luchthappers met bijbehordende bulten zijn alleen gemaakt door privé personen, de ene iets beter dan de andere, ik heb zelf ook wel zo’n kap gemaakt, het is een pesn vol werk en ik heb hem overgedragen aan een goede vriend.

                                              De driehoeken en bulten waren ook los verkrijgbaar en die kon je dus zelf in een stalen kap verwerken.

                                              Dan heb je nog het product van een zeer zieke geest die heeft ooit 400 kappen gemaakt van de rally versie met een extra verhoging in het midden welke moet suggereren dat er een “dikke V8” in het motor ruim zit.

                                              #17758361
                                              Anoniem
                                                Lid sinds:
                                                1 January 1970

                                                ok nu ist weer helemaal duidelijk:thumbup

                                                de kap die op mijn ex 400r ligt is dus een nazaat van bosch
                                                polyester;)

                                                en ik was inderdaad die losse delen vergeten:hmmz
                                                maar daar heb ik ook nog wel eens wat van gehad
                                                maar ook weer door verkocht;)

                                                #17758362
                                                Manta-aero
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  29 June 2004

                                                  Duidelijk en goed verhaal Henk! Die van mij is nagemaakt van deze 400 (links):

                                                  #17758363
                                                  henk 400rr
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    29 June 2004

                                                    Die van mij ook, de roosters zaten bij mij tussen de 2 balkjes in het binnenframe.

                                                    Toevoeging is ook wel dat de afmetingen van de roosters ook wel eens verschilden, de ene had wat langere roosters dan de andere versie, maar goed, dat is een detail.

                                                    #17758364
                                                    mar10manta
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      4 July 2004

                                                      maar nog steeds geen duidelijke foto`s van de binnenkant van zo`n motorkap

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 29)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.