Forumindex › Forums › Modellen › Omega › motor overleden ?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
8 november 2010 om 21:21 #17228223
ik ben bang dat vanavond de motor van onze omega sport
is overleden …
wat was het probleem , de auto staat hier op de oprit altijd met de neus omhoog ( oprit is vrij steil ) als de auto een paar dagen had stil gestaan bleef na het starten het olie lampje heel even branden vaak na wegrijden op de vlakke straat was het na 5 a 10 meter uit nooit eigenlijk verder over nagedacht de rest van de dag na starten geen bijzonderheden
echter vanavond ging mijn vrouw met de omega weg en kwam ze er na een kilometer of 3 achter dat het olie lampje was blijven branden dit werd ontdekt bij het oprijden van de snelweg hier buiten het dorp . Je raadt het al bij gas geven hield de motor in en bij gebrek aan een vlucht strook moest ze nog een paar honderd meter door rijden maar op de vluchtstrook hield de motor er al mee op vermoedelijk vastloper …. auto net naar huis gesleept morgen even op onderzoek uit olie peil was tussen half en 3 kwart
het gaat trouwens over een X20XEV zijn er mensen met soortgelijke ervaringen met die motor ??8 november 2010 om 21:50 #17756689zal de olie wel te koud zijn .. wordt dus stroperig .. of de olie pomp heeft de geest gegeven ..door regelmatig ff zonder olie te hebben gezeten
mijn idee ..iemand anders ?..
9 november 2010 om 09:21 #17756690net ff een blik geworpen maar motor staat inderdaad vast
( had ook niet anders verwacht :P ) maar goed nu ff kijken wat ik ga doen ander blok of andere auto ??9 november 2010 om 09:37 #17756691als je nog een motor zoek, en kennis van me heeft er nog wel wat staan
stuur maar een mail, ik ga deze week, of volgende week nog richting het zuiden van NL
Gert9 november 2010 om 11:58 #17756692het groffilter in het carter zat verstopt,zie een eerder topic van mij.
ik ben het al 3 keer tegen gekomen.9 november 2010 om 13:02 #17756693origineel gepost door gt/w
als je nog een motor zoek, en kennis van me heeft er nog wel wat staan
stuur maar een mail, ik ga deze week, of volgende week nog richting het zuiden van NL
Gertik ga jouw zo ff een mail sturen gert :thumbup
9 november 2010 om 13:09 #17756694origineel gepost door RAL
het groffilter in het carter zat verstopt,zie een eerder topic van mij.
ik ben het al 3 keer tegen gekomen.ik heb het topic gevonden , denk dat dit de oorzaak is
zal als het blok er uit gaat zeker even in het carter kijken !
laat het hier dan zeker even zien9 november 2010 om 18:15 #17756695Oke zal vermoedelijk een ander blok ingaan
we weten nu hoe de auto verder is
bij een nieuwe moet je maar weer afwachtenMaar !!! het volgende ik kan via gt/w hier van het forum een blok overnemen deze komt uit een calibra nu had ik hier op het forum al zitten zoeken nu blijkt dat er verschil zit in de boutgaten van de carterpan nu wil ik wel zeker weten dat het gaat passen dus wie weet de verschillen zit dat in de bouwjaren of ergens anders in ???
ja ik weet het makkelijkste is de carterpannen even los maken en proberen maar er zit zo,n 260 kilometer tussen de motor en de omega :Pcalibra is dus uit 1996 en de omega uit 1999
9 november 2010 om 19:51 #17756696de x20xev heeft 2 types
de een heeft een 1 delige carterpan en de ander een 2delige carterpan.
verdere verschil is het motormanagement de een simtec 56.1 de ander simtec 56.5.1 type x20xev stamp af van 1993 tot 1996
2 type x20xev stamp af van 1995 tot ????zo ver mij bekend is heeft type 1 altijd de 1 delige carterpan.
wellicht reageerd wim-v6 ook nog want ik weet niet of je deze carterpan over kan zetten dacht dat er intern ook een verschil was met de balans assen.
verder is het plug en play zeker als je de sensoren, ecu en kabelboom bij de andere motor hebt.
onderblokken zijn verder gelijk kwa bevestiging motorsteunen en der gelijk9 november 2010 om 20:59 #17756697oke mischien toch maar voor de zekerheid een blok nemen wat van origine uit een omega komt
nu even een domme vraag ( o nee die bestonden niet :P )
als het blok uit een omega komt is het dan van belang dat de draad boom ecu en sensors er bij zijn of kan ik die van het oude blok overzetten ?9 november 2010 om 21:12 #17756698geld ook type 1 en type 2 voor
9 november 2010 om 21:20 #17756699oke ik hoor morgen of er een omega motor uit 1999 nog te koop is dan heb ik als het goed is een type 2
10 november 2010 om 22:02 #17756700Oliepomp is anders tussen het oude en nieuwe type.
bij oud type, heb je ook een carterpan nodig voor een oud type.
Bij een nieuwe type de carterpan voor een nieuw type.
Willem
13 november 2010 om 08:40 #17756701goed inmiddels een blok hier binnen gekregen
voor zijde blok heeft wat schade kap van de distibutie is stuk en nog wat dingen krom hebben ze niet zachtzinnig uit de auto gehaald :o
na het weekend de boel eens even gaan bekijken en dan maar eens gaan sleutelen
hopelijk volgend weekend weer rijden met die bak :thumbup13 november 2010 om 11:12 #17756702gewoon je onderdelen die nog goed zijn en eventueel nieuwer omzetten naar t andere blok lijkt mij t beste in dit geval ..
13 november 2010 om 12:02 #17756703inderdaad:thumbup vandaag nog even wat spullen gehaald
olie filter multiriem , carterpan pakking is maandag bij de dealer
ook maar eens een setje torxdoppen gekocht werkt een stuk makkelijker ( heb je niet nodig bij een CIH :P)13 november 2010 om 17:28 #17756704origineel gepost door mantaray
oke mischien toch maar voor de zekerheid een blok nemen wat van origine uit een omega komt
nu even een domme vraag ( o nee die bestonden niet :P )
als het blok uit een omega komt is het dan van belang dat de draad boom ecu en sensors er bij zijn of kan ik die van het oude blok overzetten ?Ik heb een X20XEV uit een astra G in men omega hangen..
Hij is eventueel te koop ( de gehele omega )
Laat maar zie nu pas dat je al een motor hebt :jerry
13 november 2010 om 19:06 #17756705origineel gepost door GlennGSI
origineel gepost door mantaray
oke mischien toch maar voor de zekerheid een blok nemen wat van origine uit een omega komt
nu even een domme vraag ( o nee die bestonden niet :P )
als het blok uit een omega komt is het dan van belang dat de draad boom ecu en sensors er bij zijn of kan ik die van het oude blok overzetten ?Ik heb een X20XEV uit een astra G in men omega hangen..
Hij is eventueel te koop ( de gehele omega )
Laat maar zie nu pas dat je al een motor hebt :jerry
YEP ! toch bedankt , blok lag hier vlak bij en werd netjes thuis gebracht :thumbup:thumbup
18 november 2010 om 20:07 #17756706zo vandaag het oude blok er uit gehaald
PFFFFFFFF is toch wat anders als een manta blok er uit halen
wat een berg stekkers en slangen op de meest onmogelijke plaatsen :omorgen de carterpan er afhalen om te zien wat de mogelijke oorzaak was
25 november 2010 om 19:12 #17756707Zo we zijn een tijdje verder , tijdens de drukte op mijn werk elke avond een uurtje of twee aan de auto kunnen sleutelen
vandaag de vloeistoffen gevuld en jawel Hij starten in een keer !! volgende week het oude blok verder demonteren om de oorzaak te achterhalen
Het grof filter in het carter zat in iedergeval niet verstopt :hmmz27 november 2010 om 19:49 #17756708Vraagje !!
auto loopt perfect ..alleen na de koude start en je rijdt weg
bij de tweede bocht hier in het dorp na het terug schakelen valt de motor even stil en soms helemaal uit start dan moeizaam daarna geen problemen meer de rest van de dag ??? geen idee wat het kan zijn
iemand een idee :hmmz:hmmz28 november 2010 om 14:32 #17756709Brand het mm lampje als de auto stottert of afslaat.
Gr Jack
28 november 2010 om 18:42 #17756710de eerste keer ging na het afslaan het mm lampje branden na het lang doorstarten
toen na uit /in schakelen contact ging het lampje weer uit ( starten trouwens toen weer direkt )
maar bij het inhouden zonder afslaan blijft het lampje uit
na de koude start stationair laten draaien tot hij op bedrijfstemp is geen problemen blijft hij keurig verhoogd stationair draaien en zakt dan langzaam terug naar normaal stationair
28 november 2010 om 18:54 #17756711controleer de stekker van de dis ontsteking is is deze geoxideerd?
dit was bij mijn cali x20xev zo smorgen koude start straat uit rijden over 2 drempels heen en 2 bochten verloor ik vermogen of viel hij uit.
stekker van dis was geoxideerd en door trillingen auto had ie slecht contact.
stekker ingespoten met contact spray elke dag 2 keer dit 3 dagen lang en 2 maal schoongemaakt.
oxidatie was weg heb er nu geen last meer van .kan ook lambasonde zijn of luchttemperatuur sensor.
lees de auto is uit met een opcom bijvoorbeeld kan je de waardes lezen.28 november 2010 om 18:55 #17756712Ga voor de nokken- of krukas sensor.
Gr Jack
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.