Forumindex › Forums › Modellen › Manta › Accu problemen
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
4 november 2010 om 16:09 #17228020
He goedemiddag,
Ik bezit sinds begin augustus een manta b gsi uit 1987.
De auto is fantastisch en rijdt erg soepel alleen soms wel erg duur ;).Nu zit ik met een probleem.
Ongeveer 2 weken geleden haalde ik de auto uit mijn garage en toen ik de portier opendeed ging het licht binnen niet aan, op mijn radio brande licht maar gaf geen geluid. Als ik de motor uitzette ging hij knipperen. En als ik boven de 3000 toeren kwam ging de volt meter rap terug, de accu zou dus leeg lopen. :o
Heb dit toen opgelost door accu klemmen extra in te vetten en nieuwe zekering op 3 te zetten en klaar leek het probleem. Want zodra ik mijn achterruit verwarmin aanzette begon hij weer rond de 3000 aan te geven leeg te lopen. Oke no big deal dan maar radio uit tijdens vroege ritjes. :P
Laatst ben ik ermee een end wezen rijden (rotterdam) en elke keer rond de 2700 toeren ging dat rode lampje aan en zakte hij terug bij de 2900 toeren hield het op en leek alles weer normaal het maakte niet uit in welke versnelling je zat, zelfs in zijn vrij was het rond die 2700. Toen werd er gedacht aan een tril frequentie en dat een kabeltje misschien niet goed zat. alle kabels gebogen en gecontroleerd maar het maakte niks uit. dus oke?
Maar vanmiddag heeft hij de brui eraan gegeven hij start niet meer accu is leeg. Dit gebeurde toen ik alle aansluitingen van de startmotor en dyname aan het ontvetten was, daarna natuurlijk wel weer contact spray erop gespoten.
Nu mijn vraag:
Wat is er aan de hand de dynamo is vorig jaar nog gereviseerd en heeft nieuwe koolborstels gekregen.
Al bij voorbaad dankt
Ruben
4 november 2010 om 16:16 #17754109slechte accu:hmmz
4 november 2010 om 16:17 #17754110De accu is ook vorig jaar vervangen vergeten te melden
4 november 2010 om 16:27 #17754111hey deze manta heb ik al eens hier in het dorp zien rijden.
kom je hier uit de buurt.
mooie manta.4 november 2010 om 16:43 #17754112Werkt je acculampje op je dashboard als je je contact aanzet en de motor loopt niet???
4 november 2010 om 16:56 #17754113Het lampje van de volt meter gaat wel aan. Ook kan ik mijn verlicthing gewoon gebruiken binnen licht en radio. Alleen starten doet hij niet. Hij tikt en alle verlichting gaat bijna uit als je hem probeert te starten.
p.s. brobbel1 je komt uit Friesland daar komt hij ook vandaan. De mensen waarvan ik hem gekocht heb woonden in de buurt van Assen. Echter nu komt hij er niet zo snel meer
4 november 2010 om 19:08 #17754114aha ok.
heb hem ook maar 1 keer gezien.
woon ook in de buurt van assen.4 november 2010 om 19:11 #17754115ik zou eens met een multimeter laad spanning meten op de dynamo en op de accu
en misschien een dikke massa draad trekken van de dynamo naar de min van de accu en dan kijken hoeveel laadspanning je heb.4 november 2010 om 20:47 #17754116Kijk ook even onder het hoofdstuk “CIH”. Hier staat ook een heel stuk over dynamo’s.
4 november 2010 om 21:23 #17754117massa van t blok en accu enzo ook eens nakijken…
5 november 2010 om 15:16 #17754118He goed idee,
kan er alleen van het weekend niet meer bij dus hier nog effe snel een vraagje als ik maandag aan de slag wil:
Welke waardes moet het ongeveer zijn?
dus: laadspanning is … volt?
En dat stuk over dynamo’s in CIH was handig. Bedankt voor de tip
5 november 2010 om 15:48 #17754119laadspanning 13,6 volt op de accu
11 november 2010 om 22:24 #17754120He mensen,
Een tijdje niks laten horen. Maar ik heb hem nagemeten en gedaan.
Stationair loopt hij iets over de 14 volt en zodra ik gas ga geven zakt
terug tot net boven de 12v oftewel hij loopt leeg. Ik denk dus dat de
koolborstels op zijn. Kennen jullie nog iemand waarbij ik nieuwe kan
kopen voor een bosch dynamo of een besteladres?Ruben
11 november 2010 om 23:04 #17754121Ik haal die dingen gewoon bij de automaterialenzaak.
:thumbup
12 november 2010 om 19:22 #17754122Ik denk dat je spanningsstabilisator niet goed werkt of niet aanslaat.
Die laad de accu alleen bij als hij bij het in het contact zetten wordt ingeschakeld.
Bij het inschakelen loopt de spanning via het acculampje in je dashboard.
Bij mij was dit lampje stuk en liep de accu dus gewoon leeg en moest ik hem met een lader opladen.
Maar in jouw geval lijkt het me eerder dat je stabilisator niet goed werkt.Maar even kijken: deze zit op/achterop je dynamo, maar niet op elke! Je hebt AC Delco en Bosch, één van de twee heeft zo’n stabilisator.
Ik had dit probleem in mijn Kadett C 1.2s. Ik kwam er maar niet achter wat het was, uiteindelijk maar eens met een lege accu de wegenwacht gebeld en die had het na zijn hersens pijnigen, want hij had “vroeger” altijd Manta gereden, redelijk snel gevonden.Succes, MArk
14 november 2010 om 13:43 #17754123Heb hem vrijdag van de auto afgehaalt en kwam er al snel achter dat er
extreem veel vet en bagger in de dynamo zat. De uitschuifstukjes die op
de regelaar ?? zaten waren helemaal vol vet en liepen absoluut niet soepel.http://volvoklassiekeronderdelen.nl/shopping/images/volvo_1197311021.jpg
rustig het ding uitelkaar gehaald, in opzet om hem schoon te maken, en tot mijn
grote schik heb ik tijdens het demonteren twee van de drie draden die aan de
spoel zitten losgeslagen :argue. Is volgens mij niet te solderen want dan werkt
de spoel niet meer. ( Bosch dynamo rode ring )Dus denk maar dat ik deze inelkaar zet en een gereviseerde ga kopen. Dus onthoudt
haal eerst het voorste gedeelte van de dynamo eraf en daarna pas het achterste. Dat
is mijn les geweest, van waarschijnlijk ?? euro.Bedankt nog voor alle tips en hierbij mijn laatste vraag is er nog iemand in regio rotterdam
die een goed werkende en of gereviseerde bosch dynamo voor een 2.0 gsi heeft liggen tegen
een mooie prijs? :worsRuben
14 november 2010 om 14:26 #17754124Dynamo kun je gewoon nog nieuw kopen.
Ik heb er 1 bij a.p.s gekocht voor ik dacht zo een 10tje of 921 november 2010 om 19:59 #17754125Heb de dynamo er weer inzitten. Hij draait weer fantastisch de lampen geven weer genoeg licht om ‘s nachts te kunnen zien of je lampen echt wel aan staan en waar je naar toe gaat. Ga nu verder met de bodem in de verf te zitten aan de binnenkant en dan nog effe tectyleren voordat ze gaan strooien en door naar de apk.
– ging vrijdag weg uit rotterdam en heb vervolgens ruim 4 uur in de trein gezeten om thuis te komen, utrecht problemen, en toen dacht ik…. had ik maar de auto genomen :hmmz –
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.