Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Grotere problemen na EGR-klep schoonmaken
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
24 oktober 2010 om 12:22 #17227552
Hallo,
Ik had problemen met een haperend motorblok met een brandend lampje op mn dashboard. Na het uitlezen in de garage bleek het te maken hebben met mijn EGR-klep. Nu ben ik vandaag bezig om dit te repareren maar de situatie is erger geworden.
We hebben de klep losgehaald en eerst goed schoongemaakt (vastzittend vuil losgepeuterd, ingesmeerd met remmenvloeistof en toeren maken met de klep eraf om het vuil eruit te blazen).. daarna klep erop gezet en gestart, maar hij draait niet meer lekker stationair.
De auto trekt beter op, maar schokt meer dan voorheen, geen heftig schokken maar een continue trillen..Daarna hebben we de EGR klep weer losgehaald, pakking afgedopt en weer terug gezet, geen resultaat.. volgens mn schoonvader (helpt bij de reparatie) lijkt het alsof hij op 3 cilinders loopt.. Ik heb ermee op de snelweg gereden en alles tussen de 2000 en 3000 toeren gebeurd trillerig, hij trekt wel goed, maar boven de 3000 toeren draait hij pas weer soepel..
Het lampje brandt inmiddels niet meer en ook de heftige schokken die mij naar de garage leidde zijn er niet meer, maar wel het toegenomen getril en niet lekker draaien..
Nu zijn we bezig om niet de hele pakking af te doppen, maar één van de gaten te dichten.. of dit gaat helpen weet ik niet, maar misschien dat jullie een oplossing hebben?
24 oktober 2010 om 12:53 #17747703Gasklephuis misschien is schoonmaken.:hmmz
24 oktober 2010 om 13:57 #17747704Bedankt voor je suggestie, we hebben het net geprobeerd.. hij was niet heel erg vies, maar goed schoongepoetst en ingespoten met remmenreiniger, maakt helaas helemaal geen verschil…
24 oktober 2010 om 14:07 #17747705ook de binnenkant van het gasklephuis.
24 oktober 2010 om 14:08 #17747706check je vacuum leidingen is kijk is of deze niet gescheurd is of los ligt
24 oktober 2010 om 14:19 #17747707We kregen het gasklephuis niet los omdat daar 5 bouten of schroeven op zitten met een kop waarvan wij geen sleutel hebben :P soort torx maar dan gespiegeld zeg maar (uitwendige torx kop)..
Net met remmenreiniger rondom het gaskleppenhuis gespoten tijdens het stationair draaien en doordat hij in de klep zelf spoot viel hij uit.. verder zien alle slangen en aansluitingen er goed uit..
24 oktober 2010 om 14:33 #17747708Maar je moet hem losnemen om het fatsoenlijk schoon te krijgen.
24 oktober 2010 om 20:12 #17747709Ja als we de sleutel daar voor hadden gehad hadden we hem ook zeker losgehaald, maar nu dus maar zo goed mogelijk gedaan… maar aangezien hij slechter ging lopen nadat we de EGR schoonhadden gemaakt kan het bijna het gasklephuis niet zijn toch? ik durf niks met zekerheid te zeggen maar ik gok dat toch mijn EGR vervangen moet worden?
Morgen ga ik naar dezelfde garage toe die hem hadden uitgelezen, laten luisteren naar de auto en vertellen wat ik er allemaal mee heb gedaan en horen wat ie zegt…
24 oktober 2010 om 20:29 #17747710Ik hoor nu via via ook dat het vervangen van mn bobine een oplossing kan zijn, dit ivm het ‘gevoel’ dat de motor op 3 cilinders loopt… wat vinden jullie?
24 oktober 2010 om 20:36 #17747711heb je niks je motor ingetrokken toen je gas aan het geven was met de klep eraf?
24 oktober 2010 om 20:41 #17747712hooguit kan er wat vuil wat aangekoekt zat aan de EGR zelf in de EGR zijn gevallen toen ik het lospeuterde met een schroevendraaier, maar dan hebben we het over kleine hoeveelheden.. zoals ik zei, tijdens het gasgeven vloog er genoeg uit, dus lijkt me dat er niets of weinig inzit..
Maar voor hetzelfde geldt heeft het niet veel nodig natuurlijk…
24 oktober 2010 om 20:50 #17747713origineel gepost door Kneffin
Ik hoor nu via via ook dat het vervangen van mn bobine een oplossing kan zijn, dit ivm het ‘gevoel’ dat de motor op 3 cilinders loopt… wat vinden jullie?De symptomen die jij beschrijft komen me erg bekend voor. Ik heb met mijn astra precies hetzelfde gehad. Slecht lopen, schokken en eenmaal op toeren geen problemen en ook het gevoel hebbend dat ie op drie poten liep.
De boubinerail bleek defect te zijn en na vervanging was het over met de problemen. Wellicht kan dit bij jou ook idd het geval zijn.24 oktober 2010 om 21:16 #17747714maar 9 van de 10 keer geeft hij wel een foutcode (motorlampje brand) bij een defecte bobine
als je hem uitlees krijg je iets van ‘missen van 1 of meerdere cilinders gedetecteerd’
25 oktober 2010 om 11:11 #17747715Ben net naar de garage geweest om weer wat te informeren.. ik startte hem en hij zei gelijk dat het leek alsof hij op drie cilinders liep.. ook na wat voelen vond ie dat er ergens een vacuumlek zou zitten..
Nu vind ik het raar dat ik daar ineens last van heb na het schoonmaken van de EGR-klep..kan me ook niet voorstellen dat we een kabeltje losgetrokken hebben omdat de EGRklep zo goed te bereiken was..geen rare manoeuvres uit moesten halen enzo…
Is het nu lastig om zo’n vacuumlek op te sporen (dan denk ik door zelf maar met een rol ductape op zoek te gaan en af te plakken) of moet ik daarvoor echt naar de garage?
25 oktober 2010 om 13:48 #17747716origineel gepost door Kneffin
We kregen het gasklephuis niet los omdat daar 5 bouten of schroeven op zitten met een kop waarvan wij geen sleutel hebben :P soort torx maar dan gespiegeld zeg maar (uitwendige torx kop)..Net met remmenreiniger rondom het gaskleppenhuis gespoten tijdens het stationair draaien en doordat hij in de klep zelf spoot viel hij uit.. verder zien alle slangen en aansluitingen er goed uit..
die bouten kan je losmaken met een ringsleutel een dopsleutel gaat waarschijnlijk niet omdat die meestal groffere tanden heeft en, een ringsleutel fijnere tanden,of het was andersom dat het met een ringsleutel niet gaat en een dop wel, ik heb ze zelf ook wel eens los gemaakt op die manier.
25 oktober 2010 om 15:35 #17747717Net alle vier de bougies vervangen, totaal geen verschil :(
26 oktober 2010 om 15:01 #17747718Misschien zegt het niks, of juist alles: maar ik merk dat ie ontiegelijk zuipt.. normaal ongeveer 400 kilometer op een tank van 50 liter (veel korte stukken) en nu zit ik na 130 kilometer al op 25 liter!!
26 oktober 2010 om 17:49 #17747719als hij valse lucht trekt kan dat de inspuiten van brandstof daar invloed van hebben.
check eens goed alle slangen.
Je kunt proberen een plantenspuit met zeepsop en iets over de slangen spuiten en kijken waar het gaat borrelen
27 oktober 2010 om 07:37 #17747720probeer eens met remmen reniger of wd40 over je vacuum slange te spuiten, wanneer het toerental veranderd heb je het lek gevonden.
ben je toch van mening dat je een missfire of helemaal geen werkende bougie hebt, regel een 5de bougietje en ga je bougie kabels af.
hou de bougie tegen het blok aan je zou hem moeten zien vonken.
wel even je motor uitzetten tijdens het verwisselen van kables, is een vervelend gevoel.28 oktober 2010 om 14:07 #17747721Als er idd ergens een vacuum lek zou zijn,zou de motor ook hoger stationair moeten lopen.
Ik denk idd ook aan een bougie.
Nou kan je de bougierail loshalen en deze aan de kant leggen.
Motor stationair laten lopen en dan 1 voor 1 de bougiedop loshalen.
Je zou dan moeten merken dat de motor lager stationair gaat draaien bij het loshalen van een dop.
Zo niet dan is dat degeen die al niet meewerkt.29 oktober 2010 om 14:58 #17747722ehm de bougierail dat is toch de bobine? Op mijn bougies zit dat blok, maar dan kan ik toch niet meer starten? Ik vat hem niet helemaal :P
29 oktober 2010 om 17:27 #17747723waar kom je eigenlijk vandaan kneffin wellicht dat iemand van het forum anders ff een blik naar je probleem kan doen?
29 oktober 2010 om 20:31 #17747724origineel gepost door Dr.Insane
Als er idd ergens een vacuum lek zou zijn,zou de motor ook hoger stationair moeten lopen.
Ik denk idd ook aan een bougie.
Nou kan je de bougierail loshalen en deze aan de kant leggen.
Motor stationair laten lopen en dan 1 voor 1 de bougiedop loshalen.
Je zou dan moeten merken dat de motor lager stationair gaat draaien bij het loshalen van een dop.
Zo niet dan is dat degeen die al niet meewerkt.Die bougie test gaat niet werken met een bobine Brug, deze heeft geen bougiekabels namelijk..
Willem
30 oktober 2010 om 06:49 #17747725Ik kom uit Middelburg, Zeeland :)
3 november 2010 om 15:10 #17747726Hij staat sinds gister bij een goede kennis welke toch de bobine als veroorzaker zag.. hij zei dat 1 bougie niet meedeed en hij is vandaag om een nieuwe bobine geweest.. ik wacht nu af op een telefoontje dat hij inderdaad weer 100% in orde is..
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.