Forumindex › Forums › Modellen › Kadett › interval relais ruitenwissers
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
23 oktober 2010 om 13:35 #17227499
Mijn D-Kadett uit 1981 heeft niet de luxe van een intervalstand voor de ruitenwissers.
Nu heb ik van de sloop een ruitenwisserrelais gehaald,de 90069864.
Heeft iemand enig idee of een schema hoe je zo’n ding aansluit?
Heb al wat zitten proberen en weet nu dat 31 de massa is,maar voor de rest????
graag zou ik willen weten welk nummer poot voor wat is,heb al zitten Googlen maar daar kwam ik ook niet uit.
Bvd
23 oktober 2010 om 13:42 #17746816Schema van de Opel corsa kan je ‘t deels uithalen weet ik in elk geval zeker.
Astra-F ook:
Nummertje 19-P moet je kijken:
http://foto.knipkip.nl/Aapje/full/Auto/Opel%20Astra%20F%201991_tm_1994_schema_s/jpg/Opel%20Astra%20F%20blad%202.jpgDraadkleur staat bij het draadje vermeld als nummer, nummers zijn hier af telezen wat ‘t daadwerkelijk is:
http://foto.knipkip.nl/Aapje/foto/Auto/Opel%20Astra%20F%201991_tm_1994_schema_s/jpg/Opel%20Astra%20F%20uitleg%20coderingen.jpg23 oktober 2010 om 13:56 #17746817Wat je nodig hebt is het relais, en de ruitenwisser hendel met interval stand, dat was het, gewoon het relais inklikken in de daarvoor bestemde gele blok, onder de zekeringskast achter je dash, ruitenwisserhendel aansluiten en inklikken in de houder, voor de rest moet het dan werken.
23 oktober 2010 om 14:16 #17746818Daarbij gaat Andreas er vanuit dat ‘t voor bekabelt is. De vraag is, is dit wel zo??
23 oktober 2010 om 14:22 #17746819dat is voor bekabelt, ik heb dit laats ook gedaan:)
23 oktober 2010 om 15:28 #17746820ik heb even een paar foto’s gemaakt, om het een beetje duidelijk te krijgen.
De gele blok wat aan je zekeringskast zit, deze zit aan de achterkant van je dashboard, deze blok moet als het goed is vrij zijn.
Dan heb je het relais wat erin komt.
deze kan je gewoon in de gele blok duwen, even op het smalle pinnetje leten, dan weet je hoe die moet komen te zitten, wijst zich van zelf.
dan heb je nog een ruitenwisser hendel nodig met interval stand, nu heb je dus zonder, deze kan je door 2 clips in de drukken boven en onder er zo uit de houder halen, en de ander kan je gewoon op de bestaande stekker aansluiten en weer in de houder terug klikken, stuurkappen eraf halen wijst zich ook van zelf.
23 oktober 2010 om 18:16 #17746821Oke,
Bedankt voor de reakties.
Dan nu de volgende vraag:
Wie heeft er een ruitenwisser hendel met interval stand(voor een D-Kadett) in de aanbieding ?:P23 oktober 2010 om 18:24 #17746822Als je bij opel clasic opel parts kijkt, kan je deze nieuw verkrijgen voor 20 euro
23 oktober 2010 om 18:28 #17746823Ik heb dezelfde modificatie een tijd geleden ook
uitgevoerd, stelt weinig voor. De bedrading ligt er al.
Qua wisserhendel zou je ook die van een Astra F kunnen
gebruiken, de knipperlichthendel kun je zo overzetten.
Bij de wisserhendel zitten er 2 stekkers op, de 1 kun je
zo oversteken van de ander moet je de stekker afknippen
en de draden los erop steken. Dit ga ik binnenkort ook
doen.23 oktober 2010 om 18:33 #17746824en als ik het zo na ga, zal de hendel van een corsa a ook passen, gok ik
23 oktober 2010 om 18:33 #17746825Even zitten kijken op die site,daar heb je 2 verschillende types in.
Enig idee welke ik moet hebben?
23 oktober 2010 om 18:51 #17746826heb je met ruitenwisser op de achterklep, of zonder
23 oktober 2010 om 18:52 #17746827Nee geen ruitenwisser op de achterklep.
Keb een D met kleine kofferklep
23 oktober 2010 om 19:03 #17746828het beste is even een mail sturen dat je een ruitenwisser hendel zoekt met interval stand, en zonder ruitenwisser stand voor de achterklep.
ik zie namelijk dat ze soms dezelfde foto’s gebruiken, dus even goed na vragen.
25 oktober 2010 om 17:27 #17746829en nog gelukt
25 oktober 2010 om 17:29 #17746830Anders vragen naar een ruitenwisser hendel van een auto zoals een Corsa A Sedan :) Zit geen achterwisser op :P
25 oktober 2010 om 19:44 #17746831origineel gepost door Andreas.Berger
en nog geluktHeb ze zojuist een mailtje gestuurd.
Ben benieuwd of ik een reaktie krijg
25 oktober 2010 om 20:40 #17746832Heb een zeer snelle reaktie terug.
De beste man wist te vertellen dat allebei de schakelaars waamee hij op de site adverteerd beide niet voor mijn Kadett zijn.
Maar dat ik weer een andere moest hebben,die hij niet op voorraad heeft,maar wel kan bestellen.
Dus gelijk maar besteld.;)
25 oktober 2010 om 21:03 #17746833mooi toch, ben je in ieder geval geholpen
6 november 2010 om 13:15 #17746834Zo de ruitenwisserschakelaar met interval is binnen.
Deze vervangen voor de oude zonder interval.
Relais erin en proberen.Ik hoorde “tik” en er gebeurde niets.
Ff kijken bij de zekeringen,en er was er 1 gesprongen.
Nieuwe zekering erin en nog 1 keer proberen.Ja hoor de interval deed het.
Alleen de binnen verlichting ging zwakker branden op het moment dat de interval inschakelde.
Misschien de accu bijna leeg??Auto gestart(accu dus niet leeg)
Met draaiende motor geprobeerd.
De auto sloeg af op het moment dat het relais inschakelde
Het is wel een LPG auto dus waarschijnlijk het LPG relais waarop ie afsloeg,omdat de het intervalrelais teveel stroom vraagt.Ik begon ook een soort vreemde lucht te ruiken,soort van verbrande printplaatlucht.
Het interval relais eruit gehaald en die stonk naar die lucht.
Relais uit elkaar getrokken en daar zag ik een printbaan die verbrand is.Nu is mijn vraag:Wat doe ik verkeerd?? :hmmz
Of moet ik nog draadjes veranderen of omleggen bij het gele relaisvoet?
Was dit interval relais al kapot voor ik het ging gebruiken(heeft het 2 wisserbewegingen gedaan)Ik heb nog 2 relais liggen maar voordat ik iets over het hoofd zie wilde ik het eerst hier vragen.
Ik hoop dat iemand mij wat kan vertellen,want ik snap het niet helemaal meer.
Bvd
6 november 2010 om 13:52 #17746835Ik ben toch eigenwijs geweest en heb het nog 1 keer geprobeerd met een ander interval relais.
Alleen heb ik de ruitenwissers omhoog gedaan zodat de ruitenwissers nu niet belast zijn.
Het rare is dat het dan wel werkt,de ruitenwissers gaan heen en weer in de lucht met de tussen poses van het relais.
Alleen zakt iedere keer de binnenverlichting helemaal in en ook de lampjes op het dasboord gaan heel flauw branden.
En het interval relais hoor je ook piepen,en word erg heet:swearIk weet het niet meer.
Heb ieder geval het relais er maar uit gehaald want het werkt gelukkig ook zonder,heb nu alleen een dooie stand op de schakelaar zitten.
Gr
6 november 2010 om 14:03 #17746836Is er niks veranderd verder aan de bedrading? Bij mij was er in m’n Corsa nogal gerommeld met de bedrading van die interval…..
Je zou even alle draden moeten langslopen met het schema van de Interval uit bijv. een Vraagbaak.
Ik meen dat ‘t Blauwe draad nogal een belangrijke rol speelt…
6 november 2010 om 16:43 #17746837kijk idd je bekabeling eens na bij de gele blok, bij ons hadden ze 2 kabels bij een geknoopt, waardoor de zekering eruit klapte, deze gescheiden, en het was goed, hoe is je ruitenwisser systeem verder, als deze versleten is, doet die het ook niet goed, bij ons gingen de ruitenwissers bij 100 kilometer per uur van zelf omhoog.
6 november 2010 om 20:22 #17746838Ik zal morgen eens kijken.
Maar kan het zijn dat mijn ruitenwissermotor niet interval geschikt is?
Als ik zo naar het schema kijk van Aapje lijkt het wel of de relais een contact schakelt bij de motor,maar als dat er nou niet zit zou dit dan de oorzaak kunnen zijn??
Voor de rest heb ik bij de schakelaar alles 1 op 1 overgezet.
Alleen de draden op contact 53b en 53a waren lossen stekkertjes,die zouden misschien ooit omgedraaid kunnen zijn???6 november 2010 om 20:52 #17746839zover ik weet maakt het voor het motortje niks uit, met mij zijn er wel meerdere mensen die wat dit al gedaan hebben, dan zouden die dat probleem ook hebben, ik zou idd eerst maar eens kijken of er niet geknoeit is met de bekabeling
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.