Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Corsa B 1.6gsi probleem; inhouden en hoog stationair lopen
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
22 oktober 2010 om 18:09 #17227463
Hallo iedereen, ik heb de volgende auto:
Opel Corsa B GSI 16. 16v C16XE motor
Paar dagen geleden gekocht, proefrit gemaakt en niks aan de hand.Probleem:
Hoog stationair lopen; 1500- 2000 toeren.
Inhouden / stotterend-haperend bij optrekken. Vanaf 2500 tot 5000 toeren.
Dit doet de auto altijd zodra hij ook maar even een beetje warm is, na 500 meter rijden en soms zelfs vanaf starten.Ik heb reeds de temperatuur sensor vervangen wat niet hielp, daarna de auto laten uitlezen en bleek het de gaskleppositiesensor (gaskleppotentiometer) te zijn. Deze heb ik toen vervangen door een originele nieuwe exemplaar. Probleem opgelost…MAAR na 2 dagen treed het probleem weer op:
Ineens merkte ik dat de auto bij de bocht doorgaan weer zo hoog stationair bleef lopen, dus ik flink gas geven om te kijken of de auto ook weer zou inhouden. Nee dat niet, ik zet de auto aan de kant en zelf weer uitlezen (paperclip methode) en geen storing. 2min later: ik start de auto weer en alles lijkt weer normaal; de problemen ”opgelost”. Maar na een paar minuten treed het probleem weer op. Weer uitzetten, starten en de auto doet weer ”normaal”, daarna na vrij snel weer het probleem. enz.enz. De auto houd zo nu en dan ook weer in, nadat het hoog stationair lopen probleem zich heeft voorgedaan. Het lijkt dus zeer sterk op het probleem wat ik van begin af aan had.
Het gaskleppenhuis is bij vervangen van de sensor schoongemaakt en voorzien van nieuwe pakkingen!
Auto heeft dus 2 dagen / 100KM perfect gereden!De auto geeft dus géén storingen meer aan, maar ik ben ten einde raad want het is echt enorm storend met rijden.:swear
Het ”lijkt” in mijn ogen een electronisch probleem, want als ik de auto opnieuw start begint het probleem dus niet direct.Alle hulp / suggesties zijn zeer welkom!
Alvast bedankt.:)22 oktober 2010 om 21:30 #17746344Metwaarden bekijken, hier zou een afwijking in moeten zetten.
Al gecontroleerd op valse lucht??
Willem
23 oktober 2010 om 16:27 #17746345Bedankt voor je reactie, ik zal het controleren.
Ik denk zelf dat het electronisch ergens is omdat de auto het niet altijd doet maar zomaar ineens en heb gisteravond probleemloos! 30 km gereden( in 2x 15km). Zeer vreemd. Bedankt voor de tip24 oktober 2010 om 15:43 #17746346update:
Moet met de meetwaarden nog bezig. ( wachten op mn personal monteur;))
Vandaag 50km probleemloos gereden. Daarna weer 50km terug naar huis en wel weer het probleem. Trok soms ook slecht door na de 3500 toeren. Valse lucht ergens zou heel goed kunnen, omdat het niet constant is maar afentoe dacht ik aan de EGR klep. Maar die zit er met dit type blok C16XE E2 niet in. Vreemd..nog meer suggesties?25 oktober 2010 om 09:41 #17746347Hoe is je LMM er aan toe?? Heb begrepen dat die nogal snel de geest kan geven bij een C16XE
25 oktober 2010 om 16:46 #17746348de LMM geeft geen storing aan en ik hoorde juist van een opel monteur dat die bijna nooit stuk gingen. Als deze defect is, moet het toch storing aangeven? Heel af en toe brand het motorstoringslampje even maar is vaak ook vrij snel weer uit, dus als ik dan ga uitlezen geeft deze geen één storing aan…
Ik wil de LMM best vervangen,als het maar niet weer een nutteloze uitgave is..
Voor de rest kan ik me ook geen andere mogelijkheden bedenken..Iemand nog een goede LMM te koop?
Zoja graag reacties! met tel. nr.25 oktober 2010 om 20:09 #17746349Deze LMM’s gaan vaker kapot dan je lief is, zijn echt hard to find, (die van een pontiac transport t/m 1995 3.8 V6 lijkt er wel erg veel op trouwens), en geven meestal GEEN storing.
Willem
25 oktober 2010 om 20:11 #1774635026 oktober 2010 om 13:19 #17746351Met dit type motor een soortgelijk probleem gehad. Na heel lang zoeken bleek de lambdasonde kapot.
Deze vervangen en liep weer goed. Er was wel iets van een 2 en 3 draads sonde, welke de goede is weet ik niet meer :hmmz26 oktober 2010 om 17:28 #17746352Bedankt voor de tip zal eens stukje rijden zonder lambdasonde.
vandaag van het werk naar huis gereden rijd steed beroerder!
loopt nu stationair 2000 toeren, happert bij elk beetje gas geven en boven de 3500 toeren amper power meer.
ben ten einde raad en word helemaal gek van die K*T ktkt auto!
morgen maar naar de garage want dit is geen doen meer..
geeft inmiddels weer storing code 22 aan dat is de gaskleppositiemeter en deze is net vervangen!
rotrotrotrotrot auto!27 oktober 2010 om 10:22 #17746353Ik ben een ”genie”…dat de motor boven de 3500 toeren geen power meer heeft betekend dat de auto in de NOODLOOP is:) Gisteravond minpool van de accu er af gehad, dus gereset. Alles draait nu weer mooi voor zolang als het duurt…zodra de auto weer vervelend doet heb ik een afspraak staan bij de garage die zich er maar mee moeten redden….
27 oktober 2010 om 12:23 #17746354In noodloop blijft dat lampje van motorstoring continu branden als het goed is…
27 oktober 2010 om 12:50 #17746355En in noodloop heb je geen rembekrachtiging en stuurbekrachtiging, dat rijdt ook echt niet fijn!
29 oktober 2010 om 15:33 #17746356Conclusie bij de garage:
De ecu, oftewel computer is kaduuk!
Heeft iemand toevallig nog een liggen? code 16176417Iemand enig idee waar deze zit zodat ik hem kan demonteren?
Bedankt!
29 oktober 2010 om 15:45 #17746357Die computer gaat niet zomaar kapot hoor.
Je kan het proberen met een gebruikte, maar een computer vervangen komt nauwelijks voor.“COMPUTER STUK” wordt vaak geroepen als ze er niet uit kunnen komen.
Je kan wel nagaan dat je dezelfde storingen krijgt als je er een ander in zou zetten.
29 oktober 2010 om 19:14 #17746358de storing die steeds terugkomt is van de gaskleppositiesensor
Deze is dus net vervangen door een nieuwe originele!
De auto gaat volgens garage ih noodloop en rijd dus echt kut, netjes verwoord.
wanneer ik de min- pool van de accu er even afhaal, weer aansluit is het weer een tijdje goed.
de problemen zijn dus niet altijd meteen, maar komen elke keer weer tevoorschijn.
Ik geloof je meteen als je zegt dat die niet zomaar stuk is, maar het klinkt mij wel logisch.
Gezien die sensor net vervangen is en de boel er om heen gereinigd is, en ze hebben de LMM en de lambdasonde gechekt en die zouden goed zijn. EGR klep zit er niet op.
Wat blijft er dan nog over behalve een ECU?Ik lees hier en daar wel meer over dit probleem met dezelfde auto, maar lees eigenlijk nooit een oplossing:(
probleem verpest het hele rijplezier, soms zelfs bijna onrijdbaar en ik blijf maar aan het vervangen:argue29 oktober 2010 om 21:31 #17746359ik heb nog een GOED werkende C16XE Computer liggen om te proberen….
ook nog veel sensoren van deze motor liggen..
tenminste als je een beetje uit de buurt komt…
zit in regio den haag / rotterdam
30 oktober 2010 om 09:28 #17746360Bedankt, dat is een mooi aanbod. maar…;
De code van mijn ecu is 16 17 64 17!
Deze code moet toch het zelfde zijn?
Of is gewoon ”een computer” van hetzelfde type motor ook goed?
P.s zit startonderbreker (ja zoon lelijk blokje die ze in elke type auto kunnen beunen) in de auto, maakt dit uit?30 oktober 2010 om 17:50 #17746361al naar je stationair stelmotor gekeken?
en bij de garage werd geroepen ecu kapot waar baseren ze dat op dan?
welke meetwaarden enz?30 oktober 2010 om 17:59 #17746362gebaseerd op helemaal niks denk ik…
aan de ene kant vind ik iets electronisch logisch klinken, aan de andere kant geloof ik er geen reet van aangezien in nu 60 paginas corsa forum aan het checken ben en van alles lees en tegenkom, helaas vermeld niemand hun oplossing! Bij deze belooft; is mijn probleem opgelost, zal ik het met uitleg posten voor een volgende problemcar! wat een ellende.De stationair stelmotor?
kan dat ook zorgen voor inhouden, stotteren, haperen onder het rijden op elk toerental?
En als ik het gaspedaal loslaat, voelt het alsof iemand een steen op mn rempedaal rost..heel schokkerig…
hoor het graag van je, mocht dit overeenkomen met de symptonen ga ik er meteen mee bezig! Moet ik deze schoonmaken?de auto geeft dus nog steeds code 22 aan, gaskleppositiesensor.
Terwijl deze net is vervangen, en door de vorige eigenaar ookal hoorde ik vandaag:mad:Bedenkt met net, als ik met de hand gasgeef, dus aan de gaskabel trekken bij het gasklephuis, hoor ik gesis, is dit normaal? ( voor mijn gevoel klinkt het dan net of je je fietsband ineens laat leeglopen)
30 oktober 2010 om 18:40 #17746363C16XE is C16XE..
Geen probleem..
Willem
30 oktober 2010 om 18:56 #17746364kijk je bedrading eens na.
ik denk eerder een breuk in je draadboom..Is veel werk maar ik zou die boom nameten…
En alle stekkers eens schoonmaken en corrosie verwijderen…31 oktober 2010 om 08:19 #17746365haha, heb ook nog een Complete kabelboom liggen.
willem
31 oktober 2010 om 09:11 #17746366heb dat alles nog dubbel liggen :P ik had zo’n soort zelfde probleem na een motor swap (van 1.4 16v naar 1.6 16v) bij mij bleek dat de stekker van de kabelboom niet goed in elkaar zat.. :S maar zo als willem zegt welke regio kom je? misschien idee van de computer? (heb er 2 :P)
1 november 2010 om 10:48 #17746367Haha genoeg donoren dus. Allemaal heel goed aangeboden!
Ik kom uit de regio oost- groningen ( nee niet oude pekela, rustig maar…) en als er iemand een beetje in de buurt zit zou ik dat graag proberen:)
Het nadeel is dat ik bijv. zo’n computer wel een dag of 2-3 nodig ben om te testen, aangezien de auto niet altijd problemen oplevert direct bij het starten. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.