Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › [Vec C] Thermostaat vervangen
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
17 oktober 2010 om 11:42 #17227237
Ik wil zelf mijn kapotte thermostaat van mijn Vec C 2005 1.9CDTi gaan vervangen. Nu zag ik dat hij redelijk makkelijk te benaderen is.
Kan ik al die slangklemmentjes gewoon los krijgen en weer opnieuw gebruiken? Of breken ze af wanneer je ze los haalt en moet je nieuwe kopen?
En weet iemand of er een hele lading koelvloeistof uit komt zetten als ik hem los haal. Of valt dat wel mee?
17 oktober 2010 om 12:01 #17744101De slange klemmen blijven wel heel. Zijn klemmen die je met een tangetje weer vast maakt.
Er komt wel wat vloeistof uit, maar dat is maar heel weinig ( niet meer dan een liter )
Verder is het vrij simpel,
Suc6 !
30 oktober 2010 om 11:28 #17744102Hmmm, vanochtend vol goede moed begonnen. Het is niet heel erg ruim om erbij te komen.
Ik krijg alleen die slangklemmen niet los. Ik snap het mechanisme niet. En verwacht dat als ze los zijn ik ze niet meer “gespannend” krijg.Heb je daar speciaal gereedschap voor nodig?
30 oktober 2010 om 13:19 #17744103Gewoon los met een klein schroevendraaiertje er tussen
en vast met een tangetje , zodat je hem weer klemt.Is heel eenvoudig.. als je het weet !
30 oktober 2010 om 14:30 #17744104Die dingen zitten echt fokking strak inderdaad. Maar het is wel te doen.
(peet, jou sign breekt echt alle forumregels. Pas op) -offtopic
30 oktober 2010 om 19:52 #17744105Hier een foto van één van die klemmen. Moet ik dat pinnetje in het midden omhoog liften zodat de beugel rondom los komt?
Kun je het misschien in mijn foto intekenen?30 oktober 2010 om 20:00 #17744106een waterpomp tang doet wonderen, gewoon naar elkaar toe halen en dan verder de buis opschuiven zeg maar. Heb je niet meer ruimte als je de accu en de accubak los haalt al heb ik hem in een vectra met z19dt nog nooit vervangen.
30 oktober 2010 om 22:02 #17744107je kunt het inderdaad met een waterpomptang doen, maar voor deze klemmen heb je ook een speciaal tooltje wat je bij een auto-materiaalen
zaak kunt kopen, en het werkt mooier dan een wp tang.30 oktober 2010 om 22:05 #17744108gewone griptang werkt ook prima hoor
en als je de klem los hebt, even onder spanning zetten en een tie wrap erom doen.
slang terug, klem terug en tie wrap los.
Dan zit tie weer keurig netjes op zn plek.31 oktober 2010 om 07:10 #17744109Oow.. das een andere dan die ik in gedachte had.
Deze is idd gewoon los te krijgen met een waterpomptang … ( er is ook een speciaal tangetje voor te krijgen , maar dat is alleen handig als je hem elke dag moet gebruiken )
Zie —>22 november 2010 om 19:32 #17744110Nou heren, het werd maar kouder buiten en ik zag het toch niet zo zitten om het zelf te doen ivm de aanwezige ruimte, die slangen enz.
Deel 1:
Dus ik naar een garage vlakbij me werk. Ik zeg tegen ze: “Op de bijrijders stoel ligt een nieuwe thermostaat, kun je die vanmiddag even verwisselen met de bestaande? Moet een eitje zijn, eruit en erin”. Ik had alvast een nieuwe zelf gekocht om kosten te besparen.Kom ik ‘s middags terug: “Nou meneer het was niet zo makkelijk als u dacht”. We zijn bijna 3 uur bezig geweest. Omdat er een hele RVS buis in de weg/voor/eraan vast zat van de EGR klep moest die ook helemaal los gehaald worden.
Of ik ff € 226,- af wilde rekenen. Schrok me de helemaal wezenloos. Ik dacht die gasten doen dat ff in 30 min ofzo, want hier zeiden jullie dat het een makkie was.Zou dit komen doordat er toch verschil zit tussen het 1.9DT en 1.9DTH motorblok?
Deel 2:
Ik helemaal teleurgesteld naar me auto lopen. Stap in, rij weg…. he hij trekt voor geen meter. Me turbo lijkt helemaal niet mee te gaan en optrekken tot boven de 2000 rpm gaat maar net. Ook direct storing op me dashboard. Ik had geen zin om terug te gaan naar die garage dus gewoon naar huis gereden met een slakkengang.
Eenmaal thuis motorkap open gedaan, cover eraf en ff gekeken of me EGR wel weer was aangesloten… check, zat goed. Tot ik opeens een metalen uiteinde spotte waar zo te zien een slangetje op hoorde.
Slangetje vast gemaakt, codes met mijn OPCOM gewist, rijden en voila… meteen de beuk erin en blazen dat die weer deed! Ik helemaal weer blij. Mijn temperatuur loopt nu snel richting 85 graden en blijft daar netjes en hij trekt weer als een beer.
ps het kleine omcirkelde deel van het slangetje zag er niet echt helemaal goed meer uit, volgensmij gaat die over een tijdje openscheuren.
Waar dient dit slangetje voor?22 november 2010 om 19:53 #17744111waar zit dit op het blok?
22 november 2010 om 20:22 #17744112origineel gepost door Spacejam
waar zit dit op het blok?Ow, vergeten te melden. Helemaal voorraan aan de radiateurzijde. Je ziet op de foto nog net de voorkant van de cover. Vanwege dit buisje hebben ze in de cover een stuk moeten weglaten.
Bovenstaande foto laat zien waar dit slangetje aan de andere kant heen loopt. Op het ding staat VAC OUT (vacuum ofzo?)23 november 2010 om 15:43 #17744113Weet iemand wat dit slangetje doet? Ben erg benieuwd omdat die heel me motor “rustig” kreeg haha.
23 november 2010 om 17:22 #17744114Dat is de vaccuumslang waarmee de turbo aangestuurd wordt.
Wat men had moeten doen was even de acu weg pakken en de accubak wegpakken. Dan heb je een zee van ruimte. De EGR en andere zaken hoeven niet los.
€226,-….. weer een garage er bij om nooit meer te komen, prutsers. :fy1
23 november 2010 om 17:36 #17744115Thnx, ik vermoedde al zoiets.
En het klote van alles: dit geeft mij weer juist meer vertrouwen in de (dure) Opel dealer. Voortaan toch maar daar weer mijn reparaties laten uitvoeren…
23 november 2010 om 18:41 #17744116Ik heb hetzefde probleem denk ik, koelwatertemperatuur komt niet boven de 75 graden uit. Om op de 70-75 graden te komen moet ik al een lange rit maken. Waarschijnlijk blijft dus de thermostaat open staan.
Nu is deze waarschijnlijk al vervangen omdat deze met gewone slangenklemmen vast zit, het probleem van de fabrieksklemmen heb ik dus gelukkig niet.;)
We snel 2e termostaat in 180dkm
Nav de tip van yzf1kr, nl het weghalen van de accubak, heb ik e.a bekeken en lijkt het me toch niet een al te moeilijke klus. Het lijkt het me een kwestie van 4 slangen ontkoppelen, thermostaat losbouten, en terugmonteren. Het enige wat ik me voor kan stellen is dat de dikke slang vanaf de radiateur in de weg zit.
Een paar vraagjes aan diegene die dit vaker hebben gedaan:
1) moet er water afgetapt worden, of is het gewoon losmaken slangen en een beetje opvangen,maw hoeveel komt er uit?
2)Moet de hoofdslag los? en als de dikkehoofdslang vanuit de radiateur los moet moet ik dan aftappen?
3)Aan de flens v/d termostaat die aan het motorblok bevestigd zit waarschijnlijk een pakking, wordt deze meegeleverd met de termostaat of los/vloeibare pakking gebruiken?
4)evt verdere tips zijn altijd welkomAlvast bedankt:thumbup
23 november 2010 om 20:48 #17744117hoi,
even een vraag betreffende temperatuur. de temperatuurmeter van mijn vec blijft steeds beneden liggen bij deze koude buiten temperatuur. volgens mijn garagist is dit normaal omdat deze motor een hoog rendement heeft en eigenlijk niet moet werken.
betreft een 19dt 120pkgroeten,
peter24 november 2010 om 11:33 #17744118origineel gepost door peerpas
hoi,
even een vraag betreffende temperatuur. de temperatuurmeter van mijn vec blijft steeds beneden liggen bij deze koude buiten temperatuur. volgens mijn garagist is dit normaal omdat deze motor een hoog rendement heeft en eigenlijk niet moet werken.
betreft een 19dt 120pkgroeten,
peterHet deel van hoog rendement is correct, de rest is onzin.
De naald van mijn thermostaat kwam zelden tot nooit iets van zijn plaats. Enkel als ik in de file reed en vaak opnieuw moest optrekken. Al reed ik bijna 3 uur lang 120, hij bleef op zijn laagste stand staan.
Nu is mijn thermostaat vervangen en duurt het ongeveer een 10/15 minuten en dan staat die netjes rond de 87 graden. Ongeacht waar, hoe hard of hoe lang ik rij.
Ik heb hetzelfde blok als jou (1.9 120pk)
24 november 2010 om 12:45 #17744119origineel gepost door Lamborghini
origineel gepost door peerpas
hoi,
even een vraag betreffende temperatuur. de temperatuurmeter van mijn vec blijft steeds beneden liggen bij deze koude buiten temperatuur. volgens mijn garagist is dit normaal omdat deze motor een hoog rendement heeft en eigenlijk niet moet werken.
betreft een 19dt 120pkgroeten,
peterHet deel van hoog rendement is correct, de rest is onzin.
De naald van mijn thermostaat kwam zelden tot nooit iets van zijn plaats. Enkel als ik in de file reed en vaak opnieuw moest optrekken. Al reed ik bijna 3 uur lang 120, hij bleef op zijn laagste stand staan.
Nu is mijn thermostaat vervangen en duurt het ongeveer een 10/15 minuten en dan staat die netjes rond de 87 graden. Ongeacht waar, hoe hard of hoe lang ik rij.
Ik heb hetzelfde blok als jou (1.9 120pk)
24 november 2010 om 12:47 #17744120oeps foutje,
ik wou zeggen dank je, ik ga nu direct achter een nieuwe thermostaat aan.groeten Peter
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.