Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Graag advies bij foutcodes
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
15 oktober 2010 om 12:31 #17227154
Hallo allemaal,
Ik heb een corsa b uit 1995 met een x14xe motor. In het jaar dat ik deze auto heb is er al een boel vervangen en gemaakt.
Even een lijstje waarbij ik vast wel iets vergeet… :
– Nieuwe koppakking
– Nieuwe distri set
– Nieuwe egr klep
– Nieuwe stappenmotor
– Nieuwe lambda sondeDe problemen die ik nu ondervind:
– In houden van de motor
– Stotteren bij toerentallen van stationair tot 3000 rpm
– Soms gaat hij vanaf stationair met gasgeven bij wegrijden of gewoon in de vrij met gasgeven eerst met minder toeren draaien en daarna pas meer toeren maken. Bij onoplettend wegrijden worgt dit ervoor dat de motor vaak afslaat.
– Bij het afremmen voor een stoplicht “valt” de motor vaak door het stationair heen en de hij blijft dan afwisseld oplopen en weer zakken. Alsof je met het gas aan het spelen bent. Dit schommelen houdt meestal niet vanzelf op, soms wordt het juist erger totdat hij te weinig toeren maakt en de motor afslaat.Vanmiddag heb ik met de paperclip methode de volgende foutcodes uitgelezen:
33 Uitlaatgas recirculatieklep spanning le laag / Manifold Absolute Pressure (MAP) sensor High voltage
66 Throttle position sensor (TPS) Hose brokenDe eerste foutcode uitleg van code 33 heb ik uit het verctra gedeelte van het forum. Foutcode 66 stond daar echter niet bij. Bij het zoeken op internet kwam ik een lijst tegen waar die wle in stond, maar daar stond weer een andere (de tweede) uitleg voor code 33.
Is er iemand hier die mij kan vertellen wat er nu mis is en wat ik moet gaan vervangen?
15 oktober 2010 om 14:18 #17743201x14xe heeft een MAP sensor. ZIt tegen het schutboord. Kan defect zijn of het rubberen slanggetje los/gescheurd/poreus
15 oktober 2010 om 15:45 #17743202Dit probleem heb ik ook vaker gehad met 2 van mijn B GSi’s, raar genoeg had ik de accu vervangen en was dit probleem “ineens” weg en bij de ander was het kortsluiting ( had met mijn electrische ramen te maken ) , vond het ook maar een vaag probleem..
16 oktober 2010 om 16:58 #17743203Bedankt voor de reacties :D
Ik heb net even naar de map sensor gekeken, dat is toch die rood omcirkelde op deze foto?
(Dit is dus niet mijn auto, maar een voorbeeld)
Het slangetje lijkt in goede staat, buigzaam zacht rubber en geen barsten oid…
Is er een mogelijkheid om te testen of de sensor zelf kapot is?En nog voor de duidelijkheid: de map sensor is dan de tps sensor van de foutmelding?
De accu is nog goed, die is pas nog getest. En hoe kan ik kortsluiting uitsluiten? Alle zekeringen zijn nog heel…
17 oktober 2010 om 14:42 #17743204jupzz
Willem
17 oktober 2010 om 16:31 #17743205Ik had al even zitten zoeken nog, en was er ondertussen al achter dat dat inderdaad de map sensor is… (Toch bedankt voor de reactie!)
Ga ik van de week maar even kijken of ik een nieuwe kan halen.
Iemand een idee hoeveel zo’n ding kost?17 oktober 2010 om 16:50 #17743206op de sloop is dit een zak artikel
en bijna elke kleine opel motor heeft m wel
17 oktober 2010 om 17:00 #17743207Je zou nog even kunnen meten of de waarde van de middelste aansluiting (ws groen) zakt als je een vacuum creeert. Het beste natuurlijk met een vacuumpompje met een metertje:) Andere aansluiting bruin is massa en zwart/wit is + Volgens mij 5 V.
17 oktober 2010 om 17:32 #17743208Ga ik morgen gelijk doen (het is nu donker) en zo nodig vervangen.
Ik hou jullie op de hoogte!19 oktober 2010 om 20:17 #17743209Vandaag maar gewoon sensor besteld. Als het goed is morgen binnen op het werk en dan maar hopen dat het werkt :)
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.