Forumindex › Forums › Techniek › C20xe (2.0 16v) › spanrol en geleiderol
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
3 oktober 2010 om 18:21 #17226660
Hoi misschien iets voor sleutelblunders, maar volgens mij had ik mijn geleiderol verkeerd om zitten.
Ik las ineens dat de geleide en spanrol verschillend vast moeten zitten, de een met opstaande rand naar buiten, de ander met opstaande rand naar binnen.klopt dat zekers te weten en zou dit nu dus de goede manier zijn hoe ik het heb?
Dan meteen nog een vraagje erbij, de riem spannen zonder hulpmiddel, wat is de regel waar ik me aan moet houden qua spanning ongeveer? ik las ergens dat de riem max 90graden mag verdraaien op dat lange stuk riem als ik dat met de hand doe?
3 oktober 2010 om 19:10 #17737489Ja, zo hoort het…
Heb mijn riem met een spantang of hoe dat ook heet opgespannen, maar iemand had een keer de tip gegeven dat hij hem op het langste rechte stuk in het midden een centimeter naar weers kanten kon bewegen met de hand. Nou dat klopt wel… Dus zonder tooltje kan je dat denk ik wel aanhouden….
7 oktober 2010 om 20:20 #17737490Klopt helemaal zo….geleiderol zit goed zo…..zeker weten!!
8 oktober 2010 om 09:36 #17737491bedankt mensen, heb hem zo laten zitten. Vanweekend alles weer even vastzetten en gaan met die banaan :)
17 april 2011 om 08:13 #17737492FF een oud topic naar boven halen
Ik heb samen met mijn collega zijn c20xe wat opgefrist en ook meteen een nieuw riempie.
Nou viel me alleen op dat de riem op de looprol er eigenlijk een heel klein randje over heen ligt, precies zoals op de foto in dit topic (aan de onderzijde van de looprol goed te zien). Terwijl je op de oude rol wel een slijtspoor zag dat de riem tegen de opstaande rand aan had gelopen, ook op de foto hierboven te zien.
Als ik de riem zelf wat naar achter duwt op de rol en ik start hem neem die direct weer de oude positie in.
Dat de riem net een mm naast de rol draait zie je ook vaak bij multiriemen die dan ook vervolgens splijten op dit punt.
Er af lopen zal die niet, maar die riem word er zeker niet sterker van op dit punt.
graag jullie mening, ervaring of oplossing
17 april 2011 om 08:19 #17737493dat loop rolletje boven de krukas zit die wel goed, want ik zie dat de riem er niet mooi omheen loopt. de riem loopt naar buiten.
grt Gert
19 april 2011 om 05:17 #17737494Ja, die looprol zit goed.
En dat die riem er niet mooi omheen ligt en naar buiten komt op de loopprol, gaat het in dit geval ook om
19 april 2011 om 05:29 #17737495Ik zou alleen wel een nieuwe bout gebruiken. Het is een rekbout, en die willen wel is breken.
12 juni 2011 om 09:26 #17737497niemand???
12 juni 2011 om 09:36 #17737498Als de riem niet volledig over de geleide rol loopt, zal de geleide rol te veel naar binnen staan..
Dit kan worden veroorzaakt door een verkeerde fabrikage van de rol, of verkeerde vulbus tussen de motor en de looprol.
Willem
12 juni 2011 om 12:05 #17737499Juist, eindelijk iemand die precies weet wat ik bedoel, :D .
Idd wim, er zit een soort kegelvormig afstandsbusje achter zowel de spanrol als de geleiderol.
Dezelfde als die er nu weer achter zitten en voor de riemwissel zat het wel goed, want dat kon je weer goed zien aan de loopsporen van de oude geleiderol. En het nieuwe setje is van SKF, precies als wat er van af kwam. En om nou een ringentje achter die kegel van de geleide rol te doen om deze iets naar voren te halen, lijkt me ook niet echt zoals het hoort, al zou dan volgens mij wel het probleem zijn opgelost.
Maar zo zat het ook niet, dus moet het ook gewoon goed zijn zonder ringentje.
Of het zo een fabrieksfout moeten zijn van SKF?dus waar het hem nu in zit, :hmmz .
Die motor heeft nu ongeveer 800 km gelopen met die nieuwe riem, en als je dan de dis kap iets naar voren trek, zie je al een heel licht loopspoortje op de uiterste rand van de riem, maar de riem op de geleiderolrol zit dan precies op de rand ipv tegen de velsrand aan de andere kant van de rol. ( perfect te zien op foto van topicstarter ).
12 juni 2011 om 13:11 #17737500Wat het probleem is, kom je pas achter als je er naar gaat kijken en vergelijken..
niet toevallig de vulbussen omgewisseld of zo??? (meestal is het zoiets kleins namelijk)
Willem
12 juni 2011 om 15:55 #17737501Dat kijken en vergelijken heb ik voor grotendeels al gedaan. En die vulbussen zijn niet omgedraaid, al zou dat niets uitmaken omdat ze even lang zijn.
12 juni 2011 om 18:19 #17737502okeej…
Vreemd verhaal, ook al vergeleken met de oude??
Willem
12 juni 2011 om 20:20 #17737503@2000 wrote:
Ik zou alleen wel een nieuwe bout gebruiken. Het is een rekbout, en die willen wel is breken.
Heb je nou al een nieuwe bout ook? Want als hij scheef staat gaat de riem natuurlijk ook van het pad afwijken…
13 juni 2011 om 08:19 #17737496@ Wim: Ik heb de rollen vergeleken op het oog, maar als er bv maar een mm of 3 verschil tussen zit, zie je dat niet zo 123.
Ik zou voor het mooie de oude geleiderol een keer terug moeten zetten of een nieuwe om het echt te kunnen vergelijken.@ Vinci: Uiteraard heb ik een nieuwe bout gebruikt. Maar die oude zou wel heel krom moeten zijn wil datgeen gebeuren wat jij bedoel. In jou verhaal zou de rol scheef op het blok gemonteerd zitten, en dan is het natuurlijk logisch dat die de riem naar buiten drukt. Maar dat is hier helaas niet het geval. Daarom geef ik een net gemonteerde rol ook altijd even een slinger met de hand, als hij er dan om wat voor reden dan ook scheef opzit, zie je dit vrijwel meteen.
Ik heb al aardig wat riemen gedaan van een XE, maar dit heb ik op de foto na van de topicstarter, niet eerder gezien. Als Maartuh wijs is checkt die ook FF zijn riem, want als bij hem nu nog steeds zo zit als op de foto hierboven, gaat die riem op zeker splijten met alle gevolgen …………………………..
13 juni 2011 om 13:12 #17737504de riem van de topicstarter zal wel goed lopen, die is op de foto ontspannen…
Willem
13 juni 2011 om 15:32 #17737505Toch kan het geen kwijt om het FF te checken, misschien ligt die riem nog steeds zo op de geleiderol als op de foto ondanks die gespannen is, en zit die dus met hetzelfde probleem als me collega.
Het is maar een tip he, zou lullig zijn als die riem eraf loop
16 juni 2011 om 15:17 #17737506heb je de motor al 2 omwentelingen gedraait met een sleutel op de krukas??
Willem
16 juni 2011 om 17:58 #17737507Ja.
Tijdens het draaien met de hand zie je al dat de riem een mm naar buiten komt, en als je hem start komt er nog een mm bij en ligt de riem dus een randje over de geleiderol heen, zoals foto hierboven.Als ik hem dan onspant en de riem er verder op drukt, tegen de velsrand aan, begint het spelletje weer opnieuw.
Ik ga er deze zaterdag weer mee verder, alles weer los en nogmaals goed bekijken en hopen dat ik iets vind.
Anders een ring achter de geleiderol om deze iets naar buiten te halen en kijken of dat werkt.
Is wel niet de juiste oplossing, maar anders weet ik het ook niet meer.18 juni 2011 om 18:25 #17737508Het probleem is opgelost.
We hebben een extra ringentje achter de looprol gedaan waardoor deze dus 1,6 mm verder naar buiten komt,
waardoor de riem dus precies op de rol ligt nu. Voor het mooie zou er een 2e ringentje achter moeten, maar dan word het draad van de bout die het blok in gaat, 3,2 mm korter, en ik vond dat het draad dan niet ver genoeg het blok in ging en een risico was.
Dus vandaar maar 1 ringentje.:thumb
13 juli 2011 om 12:32 #17737509@wim-v6 wrote:
de riem van de topicstarter zal wel goed lopen, die is op de foto ontspannen…
Willem
Klopt, maar ik heb hem na de foto natuurlijk gespannen en vastgezet :)
13 juli 2011 om 12:34 #17737510@Mr. Bone wrote:
@ Wim: Ik heb de rollen vergeleken op het oog, maar als er bv maar een mm of 3 verschil tussen zit, zie je dat niet zo 123.
Ik zou voor het mooie de oude geleiderol een keer terug moeten zetten of een nieuwe om het echt te kunnen vergelijken.@ Vinci: Uiteraard heb ik een nieuwe bout gebruikt. Maar die oude zou wel heel krom moeten zijn wil datgeen gebeuren wat jij bedoel. In jou verhaal zou de rol scheef op het blok gemonteerd zitten, en dan is het natuurlijk logisch dat die de riem naar buiten drukt. Maar dat is hier helaas niet het geval. Daarom geef ik een net gemonteerde rol ook altijd even een slinger met de hand, als hij er dan om wat voor reden dan ook scheef opzit, zie je dit vrijwel meteen.
Ik heb al aardig wat riemen gedaan van een XE, maar dit heb ik op de foto na van de topicstarter, niet eerder gezien. Als Maartuh wijs is checkt die ook FF zijn riem, want als bij hem nu nog steeds zo zit als op de foto hierboven, gaat die riem op zeker splijten met alle gevolgen …………………………..
Hij was ontspannen, maar nu hij gespannen is ligt hij gewoon goed op de rol. Precies op de rand zonder overlap
Heb hem nu weer even los ivm vervangen van nokkenas keerring, maar wanneer ik hem vastzet ga ik er wel op letten!Tnx voor de bezorgdheid, voor hetzelfde geld was het bij mij ook met overlap natuurlijk, dan had ik het naar aanleiding van je post nog ff nagekeken :)
13 juli 2011 om 15:49 #17737511@ Maartuh: :thumb
13 juli 2011 om 16:35 #17737512hetgeen wat mr.bone omschrijft is volgens mij een ‘kwaaltje’ van de c20xe/let distributie sets… is me al bij meerdere opgevallen.
of de maatvoering van de rollen zijn ooit veranderd, lijkt me stug dat de afstandbusjes domweg te kort zijn. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.