Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › Vectra B2 station dweilt/breekt uit van achter?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
26 september 2010 om 06:13 #17226367
Ik heb 2 weken terug een Vectra b2 station sport gekocht. 1.6 16V met ‘normale’ vering van achteren, geen luchtvering.
Wat mij opvalt is dat als ik over een weg met kinderkopjes (oud dorpscentrum) rij, of bijv soms bij de overgang van wegdelen waar een las in zit (haringvlietdam), dan gaat de auto van achteren dweilen. Ik voel hem naar links en rechts gaan.
Dit maakt mij een beetje huiverig dat ik ooit een stuurcorrectie zal moeten doen hierom en dan achterstevoren sta.
Het is dus echt de achterkant die ik voel gaan, niet de voorkant. Vering en schokbrekers zijn goed, er zit ook geen beweging in als ik aan de achter/zijkant van de auto ga duwen/trekken.In bochten is er niets aan de hand, het is dus echt als ik op een rechte weg rij, hobbels tegenkom en hup…. :(
– Is dit normaal ? Ik heb nog nooit een station gehad…
– Kan het helpen als ik hem laat uitlijnen van achteren ?
– Zou luchtvering helpen ? Mijn (opel-) monteur zegt dat ze dit standaard monteren op stations bij vervanging.Alvast bedankt.
26 september 2010 om 07:51 #17733675welkom in de groep,
dat hoort bij geen een auto (station of geen station).
wat je als eerst zou kunnen doen is profiel van je achterbanden en uitlijning controleren.
als rest van de groep wakker wordt, zal je meer adviezen krijgen.26 september 2010 om 08:01 #17733676Er kunnen een paar dingen zijn, maar de meeste kans is dat je achterschokdempers versleten zijn. Daardoor kunnen ze de achteras niet onder controle houden bij korte hobbels en gaat je wagen “dribbelen” wat je als een soort dweilen ervaart.
Dit kun je níet controleren door even op de achterkant van de auto te duwen!Verder is er ook de mogelijkheid dat de rubbers van de wielophanging achter finaal versleten zijn waardoor die een beetje een eigen leven gaat leiden.
Technisch onderzoek zal een of ander moeten aantonen.
26 september 2010 om 08:22 #17733677Paar vragen:
> Zijn de Schokbrekers nog goed achter?? (mooie demping)
> hoor je geknokkel op korte hobbels achter??
> hoe ziet de banden slijtage eruit??Krik je auto eens op achter, en pak dan het wiel boven en onder beet, en wip m op en neer
> heb je verticale speling??
Willem
26 september 2010 om 09:21 #17733678Aanvulling:
– Demping schokbrekers is goed. Bij een glooiing in de weg oid deint hij niet na, 1 keer op en neer en klaar.
– Ja, ik hoor iets wat in eerste instantie overkwam als gehobbel van de afdekhoes achter. Volgens mijn (opel) monteur is dat het draagarmrubber, welke echter niet zover is dat het dit zou kunnen veroorzaken. Schokbrekers en veren zijn volgens hem ook goed, en de auto is net gekeurd.
– Er zit geen speling op de wielen als ze los van de grond zijn.
– de banden zijn gecubbed (Ik heb geen idee hoe dat eruit ziet, maar dat zegt mijn monteur. De relatie naar iets chronisch mis heeft hij echter niet gelegd.)26 september 2010 om 10:15 #17733679speling kan heel minmaal zijn.
je moet bij de Bussen voelen als iemand het wiel op en neer trekt.
Willem
26 september 2010 om 14:38 #17733680Dit had ik ook op mijn B2. het bleek dat de uilijning gewoon los was. wss. zijn jou banden aan de buitenzijde meer afgesleten dan vanbinnen. Je kan dit ook zien door iemand met je wagen te laten manouvreren en dan naar de stand van de wielen kijken hoe deze meebewegen.
26 september 2010 om 14:56 #17733681origineel gepost door jorisverbaeten
Dit had ik ook op mijn B2. het bleek dat de uilijning gewoon los was. wss. zijn jou banden aan de buitenzijde meer afgesleten dan vanbinnen. Je kan dit ook zien door iemand met je wagen te laten manouvreren en dan naar de stand van de wielen kijken hoe deze meebewegen.Wat me dus ook opviel toen mijn monteur de auto naar binnen reed, was dat de achterwielen erg schuin stonden naar mijn idee… BMW-schuin zeg maar :S
Komend weekend maar uitlijnen dan. Mocht het daarna nog zijn en ik laat de draagarmrubbers doen, moet ik dan daarna weer uitlijnen ? :S
26 september 2010 om 15:05 #17733682origineel gepost door JPS
origineel gepost door jorisverbaeten
Dit had ik ook op mijn B2. het bleek dat de uilijning gewoon los was. wss. zijn jou banden aan de buitenzijde meer afgesleten dan vanbinnen. Je kan dit ook zien door iemand met je wagen te laten manouvreren en dan naar de stand van de wielen kijken hoe deze meebewegen.Wat me dus ook opviel toen mijn monteur de auto naar binnen reed, was dat de achterwielen erg schuin stonden naar mijn idee… BMW-schuin zeg maar :S
Komend weekend maar uitlijnen dan. Mocht het daarna nog zijn en ik laat de draagarmrubbers doen, moet ik dan daarna weer uitlijnen ? :S
ja is wel aan te raden om hem opnieuw uit telijnen.
de vectra heeft standaard wel een negative camber achter.
Is helaas bij de b aan de achter zijde niet stelbaar.26 september 2010 om 16:55 #17733683draagarm rubbers mogen wat speling hebben,draai je wiel er eens af en voel met je handen aan de schijf of er speling op zit,denk dat het je draagarm rubbers zijn
26 september 2010 om 19:10 #17733684Idd. bij mij viel het op dat als je hem even achteruit laat bollen en dan de handrem trok, de wielen schuin stonden.
Tijdens het rijden was het altijd schrikken op putdeksels, als je daar met een wiel overreed dan was het net of hij zich scheef ging gooien.3 oktober 2010 om 07:19 #17733685Gisteren laten uitlijnen. Wielvlucht zit aan het maximum van zijn tolerantie en is niet verstelbaar, en ik heb maar ca. 80kg achterin liggen.
Ik ben benieuwd morgen als ik weer op de beruchte keienweg kom, maar ik vrees het ergste :(3 oktober 2010 om 13:46 #17733686Zijn je veren dan niet gewoon versleten waardoor hij veel te laag staat.
Meet de hoogte eens van het midden van het wiel tot aan de onderkant van het spatbord. En vergelijk het eens met anderen.
3 oktober 2010 om 14:09 #17733687Waarschijnlijk achterveren doorgezakt.
Kwaaltje.
Willem
3 oktober 2010 om 20:17 #17733688AnoniemLid sinds:
1 January 1970ben beniuwd naar de bevindingen de meine doet dat ook
een klein beetje en heel af en toe;)9 oktober 2010 om 17:54 #17733689… Het is nog steeds. Minder, maar toch. We gaan de schokbrekers vervangen volgende week.
9 oktober 2010 om 18:01 #17733690heb je de stabilisatiestang rubbers ook vervangen????zijn er 2 a 4 euro
9 oktober 2010 om 19:14 #17733691origineel gepost door opelvectra
heb je de stabilisatiestang rubbers ook vervangen????zijn er 2 a 4 euroNee… is dat erin geperst, of gewoon eruit halen en erin stoppen? Ik heb er niet zoveel verstand van, maar moet wel rekening houden met de arbeidstijd van mijn monteur :hmmz
9 oktober 2010 om 20:30 #17733692ik heb bij mij de draagarmrubbers vervangen en de stabilisatiestang rubbers,heb nu geen herrie meer en geen dweilen of het gevoel wegschieten achter
17 oktober 2010 om 03:46 #17733693Gisteren schokbrekers achter vervangen, plus remschijven en blokken (schijf links-achter was zo goed als op), en de stabilisatiestangrubbers. Schokbreker rechts-achter was lek. Ik heb dus goede hoop dat dit het euvel was.
We gaan het zien (voelen) morgen…. :thumbup
17 oktober 2010 om 08:28 #17733694Wel een prutsmonteur die eerst beweerd dat je schokdempers goed zijn, en er na achter komt dat ze toch slecht zijn.
Wat had hij daar op te zeggen?
17 oktober 2010 om 09:44 #17733695origineel gepost door yzf1kr
Wel een prutsmonteur die eerst beweerd dat je schokdempers goed zijn, en er na achter komt dat ze toch slecht zijn.Wat had hij daar op te zeggen?
Beetje jammerlijke conclusie van je. Het is een goede monteur, anders hadden we niet al besloten de schokbrekers te vervangen, maar was ik ‘meeste stemmen gelden’ gaan doen en de draagarmrubbers gaan vervangen.
Aan de buitenkant was het ook niet te zien zonder de demper eraf te halen. En echt deinen o.i.d deed de auto ook niet, behalve dat ‘een kant op willen’ over een erg ongelijkmatige weg… Hobbeltje op de snelweg was gewoon 1 keer terugveren en klaar.
Edit: En misschien is het lekken pas v/d week gebeurd; Afgelopen week hoorde ik ineens kraken en bonken ipv alleen bonken :hmmz
17 oktober 2010 om 13:08 #17733696heb hier een kort geleden een Vectra-B gehad.
deze reed opzich heerlijk, qua veren, niet nadeinen of wat dan ook.
maar zeker wel versleten schokbrekers.
verschil was goed meetbaar met de hand.
als ik bij mijn vectra op de kofferklep slotrand duwde veerde deze nouwelijks.
terwijl de vectra van die persoon duidelijk een heel eind inveerde.
ik rijdt met oem (monroe reflex) schokbrekers, niks verlaagd of wat dan ook.
nadeinen zegt nog niks.
Willem
17 oktober 2010 om 18:04 #17733697De mijne veerde ook niet door ergens op te duwen of zelfs op de trekhaak te gaan staan, hij doet nog steeds hetzelfde als hij deed. Misschien is het moeilijker te merken met een sport, ik weet het niet….
Hoe dan ook, vandaag een stukje gereden en bepaalde plaatsen waar ik voorheen wel wat geschuif voelde merkte ik nu niets. En kraken en bonken is ook weg, dus ik denk dat het goed is :)
3 november 2010 om 15:02 #17733698Perfect, na dit gelezen te hebben ook mijn Opel Vectra B Caravan Sport Edition II uit 2000 even op de brug, ik vertrouw het ook niet, die van mij veert wel na en bonkt ook. Nog andere suggesties van jullie.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.