Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Distributieriem X16SZR
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
25 september 2010 om 22:48 #17226364
Hallo,
Sinds kort eigenaar van een Astra Station X16SZR van mei 2000.
De distributieriem is voor het laatst vervangen in september 2006 bij 135.000 km.
Nu bestaan er nogal wat verschillende opvattingen over het moment waarop de riem vervangen moet worden.
– 60.000 km of 4 jaar
– 90.000 km of 6 jaar
120.000 km wordt ook genoemd.
Ik weet het niet meer…
Wie kan mij voorzien van de juiste info?
Alvast bedankt
Groeten Ivo26 september 2010 om 00:23 #17733611X16SZR = 75 PS -> 120.000 KM / 8 Jahre
26 september 2010 om 00:45 #17733612Ik meende dat alle motoren die met de X begonnen om de 60.000 moesten..
26 september 2010 om 03:03 #17733613Afhankelijk van het boekje dat je leest is het 90000 to 120000. Bijna alke garage houdt uit veiligheid 60000 aan, en nieuwere boekjes vermelden dat als standaard.
Wat mijzelf betreft…..mijn riem had 60000, en ik ben aan het klooien geslagen……had ik maar tot 120000 gewacht, dan had ik meer km’s gemaakt voor hij naar de sloop kon :wub
26 september 2010 om 07:24 #17733614ik heb altijd idd gehoord rond de 90.000 bij het x type daar hou ik mij altijd maar aan tot nu toe altijd goed gegaan
26 september 2010 om 07:34 #17733615daar gaan we weer ;)
Kan iemand zorgen voor een goed distri interval lijstje? In een sticky topic?26 september 2010 om 07:49 #17733616Als men is wat topics terrug gaat heeft Wim v6 meen ik een pracht lijst op het forum geknalt.
maar ik denk gezien hoe vaak deze vraag gesteld word net onder de how-to,s maar een topic moet met die lijst.
maar ik zou voor dit blok 60.000km of 4 jaar aan houden met de water pomp er bij .
Bert
26 september 2010 om 08:17 #17733617Voor deze motor inderdaad 60.000km of 4 jaar.
90.000km willen ze wel halen, maae bij 120.000 is deze al gebroken.
en deze motor is een risico motor.
in het ene geval blijft ze heel, in het andere heb je 1 of 2 kromme kleppen.
Willem
26 september 2010 om 08:21 #17733618ALLE X16SZR’s en zo en zo alle 8 kleppers benzine vanaf 1997 om de 6 jaar of 90.000 km.
4 jaar of 60.000 is voor de 8 kleppers tot 1997 en de 16 kleppers tot 2002 even uit het hoofd.
26 september 2010 om 08:28 #17733619Toch vreemd verhaal.
X16SZR is geleverd vanaf 1995 t/m 2000 (2001)
aan de distributie is niks gewijzigd, (deze is overiges EXACT gelijk aan de X16SZ motor welke van 1993 t/m 1997 is geleverd), maar de vervangings termijn wijzigd wel??
Vreemd verhaal. :hmmz :vertag
26 september 2010 om 09:02 #17733620en deze motor is een risico motor. in het ene geval blijft ze heel, in het andere heb je 1 of 2 kromme kleppen.
De X16SZR is gewoon een vrijloopmotor!
Deze loopt echt niet kapot hoor. De 1.4 8V daar heb je grote kans dat ie stuk loopt !!26 september 2010 om 09:05 #17733621origineel gepost door jsgsi
en deze motor is een risico motor. in het ene geval blijft ze heel, in het andere heb je 1 of 2 kromme kleppen.
De X16SZR is gewoon een vrijloopmotor!
Deze loopt echt niet kapot hoor. De 1.4 8V daar heb je grote kans dat ie stuk loopt !!Dat zeg jij.
ik heb al 2 kromme kleppen gehad bij een X16SZR met gebroken riem.
en ja dit gaat meestal goed, maar klaarblijkelijk niet bij 6000 toeren!!
Willem
26 september 2010 om 09:24 #17733622het hele riem verhaal is erg wazig .
je koopt een riem van bekend merk en bij de ene motor of de andere(benzine)1600-1400-1800-2.0 motor zit daar nou zoveel verschil in maak dan een stadaard interval merk gebonden ,,het is nu een zooitje .
en de vraag word wat gesteld dus is het gewoon voor de gewone man/vrouw niet duidelijk .
vandaar Wim V6 maak een overzicht en laat de forum hoofdman/moderator deze plaatsen in het topic hoofd van elke Opel type en laat deze staan .
Bert
26 september 2010 om 09:39 #17733623staat in het how-to topic Bert. vanmorgen geplaatst
zowel in astra als Vectra gedeelte!!
Willem
26 september 2010 om 10:51 #17733624Bedankt allemaal.
Heb de ‘How-To’ topic bekeken. Daar staat idd een overzichtje mbt de distributieriem en de verschillende motertypes.
Helaas kan ik ook hier weinig mee.
Er staat:
> Alle 8kleppers t/m 2000: 60.000km of 4 jaar
> 1.6 8V Z16SE vanaf 2000: 90.000km of 6jaar
Mijn astra is van mei 2000…
Waar ligt de grens??
Misschien moeten we maar uit gaan van 75.000 km of 5 jaar?
Hoor het graag als iemand meer weet.
Ivo26 september 2010 om 10:57 #17733625Zahnriemen Wechsel Intervalle beim Astra G
Alle Motoren die mit X beginnen: 60.000 KM / 4 Jahre
Motoren die mit X beginnen, aber keine 16V Motoren sind: 120.000 KM / 8 Jahre
Motoren die mit Z beginnen bis MJ 2003: 60.000 KM / 4 Jahre
Motoren die mit Z beginnen ab MJ 2003: 90.000 KM / 6 Jahre
Motoren die mit Z beginnen, aber keine 16V Motoren sind: 120.000 KM / 8 Jahre
Z20LET Astra G / Zafira alle: 60.000 KM / 4 Jahre
Diesel Motoren die mit Y und Z beginnen: 150.000 KM / 10 Jahre
Diesel die mit X beginnen: 60.000 KM / 4 Jahre
Hier nochmal eine Auflistung aller Motoren die es im Astra G gab:
X12XE = 65 PS -> Steuerkette
Z12XE = 75 PS -> Steuerkette
X14XE = 90 PS -> 60.000 KM / 4 Jahre
Z14XE = 90 PS -> bis MJ 2003: 60.000 KM / 4 Jahre ## ab MJ 2003: 90.000 KM / 6 Jahre
Z14XEP = 90 PS -> Steuerkette
C16SEL = 101 PS (Export) -> 60.000 KM / 4 Jahre (nicht bestätigt!)
X16SZR = 75 PS -> 120.000 KM / 8 Jahre
Z16SE = 85 PS -> 120.000 KM / 8 Jahre
X16XEL = 101 PS -> 60.000 KM / 4 Jahre
Z16XE = 101 PS -> bis MJ 2003: 60.000 KM / 4 Jahre ## ab MJ 2003: 90.000 KM / 6 Jahre
Z16YNG = 97 PS (Gas/Benzin) -> bis MJ 2003: 60.000 KM / 4 Jahre # ab MJ 2003: 90.000 KM / 6 Jahre
Z16XEP = 103 PS -> bis MJ 2003: 60.000 KM / 4 Jahre ## ab MJ 2003: 90.000 KM / 6 Jahre
X17DTL = 68 PS (Diesel) -> 60.000 KM / 4 Jahre
Y17DT = 75 PS (Diesel) -> 150.000 KM / 10 Jahre
Z17DTL = 80 PS (Diesel) -> 150.000 KM / 10 Jahre
X18XE1 = 115 PS -> 60.000 KM / 4 Jahre
Z18XEL = 115 PS ( Export) -> bis MJ 2003: 60.000 KM / 4 Jahre # ab MJ 2003: 90.000 KM / 6 Jahre
Z18XE = 125 PS -> bis MJ 2003: 60.000 KM / 4 Jahre ## ab MJ 2003: 90.000 KM / 6 Jahre
X20XEV = 136 PS -> 60.000 KM / 4 Jahre
X20XER = 160 PS -> 60.000 KM / 4 Jahre
X20DTL = 82 PS (Diesel) -> Steuerkette
Y20DTL = 82 PS (Diesel) -> Steuerkette
Y20DTH = 100 PS (Diesel) -> Steuerkette
Z20LET = 190-200 PS -> 60.000 KM / 4 Jahre
Y22DTR = 125 PS (Diesel) -> Steuerkette
Z22SE = 147 PS -> Steuerkette26 september 2010 om 10:57 #17733626Hou nou gewoon aan wat Opel voorschrijft.
Dat is in jou geval 6 jaar/90.000 km.X16SZR i sgeleverd vanaf modeljaar 1997 geloof ik. Daarvoor was het de X16SZ. Distributieloop is in de jaren idd niets aan veranderd. Maar Opel schrijf het gewoon voor.
Is hetzelfde verhaal als de Z16XEP. Heb je een van 2004 dan moet je om de 6 jaar/90.000 km de riem zetten. Heb je dezelfde motor maar dan een jaartje nieuwer dan mag ie 150.000 blijven zitten. Nu zou ik het persoonlijk wel aandurven hoor maar zo wordt het nou eenmaal voorgeschreven.edit: Ik zie al genoeg fouten in het bovenstaande schema.
Ik zal binnenkort een lijstje maken zoals Opel het voorschrijft.
Bovenstaande lijst ijs ook duits. Vergeet niet dat er per importeur verschillen zijn!26 september 2010 om 11:01 #17733627X16SZR is vanaf 1995 in de Vectra-B geleverd.
Willem
26 september 2010 om 11:03 #17733628Oooowww ja!!
Klopt. Was al helemaal vergeten dta er Vectra -B’s waren met 8 kleppers :P26 september 2010 om 11:56 #17733629Heb nog info gezocht op een ander forum.
Daar wordt gezegd dat de distributieriem van X16ZSR motoren tot 1998 om de 60.000 km of om de 4 jaar moet worden vervangen en de motoren vanaf 1998 om de 90.000 km of om de 6 jaar.
Voor de motoren vanaf 1998 was dit in eerste instantie 120.000 km, maar is later om een of andere duistere reden teruggesteld naar 90.000 km.
Kan iemand dit bevestigen?26 september 2010 om 12:46 #17733630Hou nou gewoon aan wat Opel voorschrijft.
:thumbup:thumbup dat zeg ik nou altijd :P
Zelfde verhaal met de 1.9 CDTI daar is ook altijd eeuwig discussie over .
@Laagvlieger
misschien kan ik je helpen met de lijst ?26 september 2010 om 14:24 #17733631origineel gepost door wim-v6
Toch vreemd verhaal.X16SZR is geleverd vanaf 1995 t/m 2000 (2001)
aan de distributie is niks gewijzigd, (deze is overiges EXACT gelijk aan de X16SZ motor welke van 1993 t/m 1997 is geleverd), maar de vervangings termijn wijzigd wel??
Vreemd verhaal. :hmmz :vertag
kijk even naar de bak verhoudingen.
misschien zit hier het verschil.26 september 2010 om 14:46 #17733632origineel gepost door jsgsi
@Laagvlieger
misschien kan ik je helpen met de lijst ?Ik werk zelf bij Opel dus dat gaat wel lukken.
Op het werk heb ik een overzicht liggen van Opel zelf.
Die zal ik even posten hier morgen ofzo.
Vroeger was het duidelijk in wist ik het uit het hoofd.
Tegenwoordig lukt dat helaas niet meer dus vandaar die lijst.Hte probleem wat er ontstaat is dat iedereen maar iets roept en daar wordt het niet duidelijker om. De X16SZR’s zijn idd heel even om de 8 jaar/120.000 km geweest. Dit is direct teruggedraaid door GM Nederland. Duitsland houdt hier wel gewoon aan vast. Maar in Duitsland wordt ook anders gereden dan in Nederland. Daarom moet je oppassen met onderhoudsgegevens uit buitenland. Het kan gewoon afwijken met wat men hier in Nederland hanteert.
26 september 2010 om 20:43 #17733633origineel gepost door arjontje
origineel gepost door wim-v6
Toch vreemd verhaal.X16SZR is geleverd vanaf 1995 t/m 2000 (2001)
aan de distributie is niks gewijzigd, (deze is overiges EXACT gelijk aan de X16SZ motor welke van 1993 t/m 1997 is geleverd), maar de vervangings termijn wijzigd wel??
Vreemd verhaal. :hmmz :vertag
kijk even naar de bak verhoudingen.
misschien zit hier het verschil.Ook zo’n mooi ding, die bakverhoudingen.
Die is niet bouwjaar afhankelijk, maar autotype en uitvoering afhankelijk.
De Astra-G bijvoorbeeld.
De Sport heeft VEEL kortere verhoudingen dan een Gewone.
de sport draait in dit geval bijna 4000 teoren bij 120, tov 3400 van de gewone, zelfde km termijn.
Willem
26 september 2010 om 20:46 #17733634origineel gepost door ivobesling
Heb nog info gezocht op een ander forum.
Daar wordt gezegd dat de distributieriem van X16ZSR motoren tot 1998 om de 60.000 km of om de 4 jaar moet worden vervangen en de motoren vanaf 1998 om de 90.000 km of om de 6 jaar.
Voor de motoren vanaf 1998 was dit in eerste instantie 120.000 km, maar is later om een of andere duistere reden teruggesteld naar 90.000 km.
Kan iemand dit bevestigen?Vind dit zoweizo vreemd dat een distri welke ongewijzigd is (zelfde GM onderdeelnummers), INEENS 120.000km / 8jaar mee mag.
dat het terug gesteld is is dan ook wel logisch.
Dat de meeste de 90.000 en zelfs 10 jaar wel halen klopt ook wel, dat lukte met een C16NZ ook wel..
Willem
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.