Forumindex › Forums › Modellen › Calibra › 3,0 motor voor mijn Calibra
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
5 september 2010 om 10:25 #17225572
Staat op oprit, de Donor, V6 3,0 Omega MV6 94′ deze word binnenkort in de Calibra gemonteerd ..
Heeft iemand ook tips, waar je om denken moet bij de motor swap ?
Kan de motor draaien op de 2,5 computer en inlaat / injectoren ?
De Calibra is een automaat ..
Bijvoorbaad dank
Groet Anjo Tol
5 september 2010 om 12:58 #17724966Dus toch een 3.0, succes met de overbouw. :thumbup
23 september 2010 om 22:15 #17724967de inlaat past op de 2.5
gewoon kijken of hij op de 3.0 omega computer wil draaien
anders draait deze zeker wel op de 2.5 maar hij heeft niet zoveel adaptief vermogen dat hij de 3.0 op zijn volle pk’s kan laten draaien en zal de motor iets arm draaien
24 september 2010 om 16:51 #17724968Met de Omega Computer op Calibra inlaat gaat niet werken.
dan zal je het omega inlaat achterstevoren moeten plaatsen (ivm multiram systeem van de omega).
Deze motor draait overigens prima op een 2.5 Computer met aanbouwdelen van de 2.5 V6.
Zo draait de Astra-F van Jerremy met een 3.2 V6 Y32SE motor op een Calibra / Vectra-A systeem.
3.2 V6 motor (Y32SE) op 2.5 computer van de Calibra / Vectra-A:
Willem
24 september 2010 om 18:27 #17724969Goededag
dank voor de reakties terug
– Tanisha, probeer de benzinnedruk wat te verhogen .. zodat de injektoren wat meer opbrengst hebben
– wim-v6, alle aanbouwdelen van de Calibra V6 2,5 motor worden omgezet .. inlaat .. enz.
Voortgang van de ombouw .. vandaag de bestelde motortakel binnen, en inmekaar gezet !!
De uitbouw start komende week .. van de Omega .. 3,0
De Calibra Motor ligt half los .. zucht .. wat een draden en slangen …
Omega motor .. uit voorzorg .. een nieuwe warmtewisselaar .. denk ook aan twee nieuwe koppakkingen ..
Zit druk in expansievat als k de dop eraf draai .. komt het koelwater eruit .. onder druk ..Zou dit alleen te wijten zijn aan de warmtewisselaar ?
Groet Anjo Tol
24 september 2010 om 18:31 #17724970let wel, gebruik de injectoren van de Omega..
en aan de benzine druk hoef je niks te doen.
Willem
2 oktober 2010 om 21:52 #17724971Jep gewoon de injectoren van de Omega eerst lekker laten reinigen en die erin.
Ik heb destijds alles meteen gedaan druklager distributie waterpomp etc.Ik rijd nu al weer bijna 2 jaar zo, heerlijk !!
3 oktober 2010 om 06:25 #17724972Ok dan !! de injectoren, ga die van het Omega blok gebruiken ! en effe in de Ultrasoon reiniger (hebben we op werk) laten sudderen !! goede Tip heren … !!!
– WIM-V6
Ok, laat de bezinnedruk voor wat het is .. meende wel eens te lezen ergens .. dat je de druk iets omhoog doet .. de opbrengst een beetje hoger is !! wat resulteert in beetje meer power .. zeg maar …
Tevens toch ook maar 2x nieuwekoppakkingen (heeft TE veel druk in expansie vat ) en alle ruimte nu !! blok Omega staat in motor stander nu !
De koppen vlakken .. zal dat nog effe bekijken .. zie er wat tegen aan !! dit vanwegen de kleppen .. nokkenassen wat verwijderd zal moetten worden .. geen ervaring (nog) mee ….
De Olie koeler/warmtewisselaar vertrouw k ook niet .. denk aan ombouw die uit de 2,5 !! die is nog wel OK .. dit gezien een nieuwe vrij duur is .. echter Ebay UK .. heb je hem voor rond 180 euro thuis …. in NL is het snel 300 tot 350 euro .. ahummm
Verders distrubutie en rollen .. toch ook maar vernieuwen … waterpomp !! zeer zekers ook de Krukaspoellie !!
Dit alles op hobby tempo !! hihi
– Erwin-V6
Geloof je meteen dat het heerlijk rijd !! eigenlijk, elke V6, Calibra/Astra/Vectra enz verdient een 3,0/3,2 motor !! dit vanwegen, de gemiddelde sportieve auto, snel rond 200 PK zit .. vandaag de dag …….
Rij zelf met een automaatbak .. en weet !! nog niet, dat die de 3,0 liter aan kan …. wie weet .. als het me goed bevalt die motor / en de automaat bak niet meer bevalt .. een ombouw ga doen naar een F-28 schakel ..
tot zo ver eerst Groet
3 oktober 2010 om 07:44 #17724973Benzinedruk:
– Als je die verhoogd ga je problemen krijgen met de uitstoot bij de APK / RDW
Koppakkingen:
– Het is verstandig de koppen altijd te vlakken.
– Kan je ze niet met de kleppen erin laten vlakken, als de kleppen dieper liggen dan de vlak oppervlak kan je deze gewoon laten zitten.Nokkenassen:
– Deze moeten er zowiezo uit, anders krijg je de kop niet van de motor.
Warmte wisselaar:
– LET OP: kan zijn dat de 3.2 V6 een andere heeft dan jouw 2.5 V6, dan past die van jouw V6 niet.
– Is warmte wisselaar van de 2.5 V6 al een keer vervangen, zo nee, nieuwe monteren!Distributie en Waterpomp:
– Verstandig is om alles aan te pakken, Let wel op welke set erop zit!!
– Waterpomp hoeft normaal niet met de distri mee bij de V6, maar dat is wel verstadig als je de historie niet weet.Automaat bak:
– Dit gaat over het algemeen wel goed hoor, Servaas (Corsa_GSI) rijdt met een (2.5 V6 / AF22) automaat bak achter een gechipte 3.0 V6.
Willem
3 oktober 2010 om 08:50 #17724974:kewlpics:kewlpics:kewlpics
21 oktober 2010 om 11:14 #17724975Even een paar pics names ANJO TOL
21 oktober 2010 om 14:29 #177249762 calibra’s? of huh:P
21 oktober 2010 om 15:40 #17724977Het is dat ik weet hoe de Cali van 2slow er uit ziet, anders had ik gezegd dat het die van hem was ;)
Maar die heeft een 2x vierkant Irmscher uitlaat en een reflectorplaat tussen de achterlichten, dus dat is em niet.21 oktober 2010 om 16:00 #17724978Zo ver was ik al McKaamos:angel
21 oktober 2010 om 17:03 #17724979Anjo To; heeft er 2
DTM 16v en een V6 special edition.
22 oktober 2010 om 18:12 #17724980Goededag
Deze man heeft 2x Calibra in bezit .. de DTM 16 V 150 dk van 1 ste eigenaar .. een man van meende van 65 jaar hihi jah echt waar .. deze DTM rijd naar drie maanden (zomer) bij mij ..
De V6 special edition automaat .. 170 dk word nu omgebouwd naar 3.0 Omega motor ..
Voortgang tot nu toe .. 3,0 motor koppen gevlakt, ( beide koppakingen waren gewoon behoorlijk doorgeslagen .. zowel olie naar koelvloeistof .. als compressiedruk naar koelwater systeem ….. warmte wisselaar kapot gedraaid .. ahumm … ga omzetten van 2,5 motor/ naar 3,0 .. gezien die goed is .. onderdelen bestellen … kortom .. een voordelig gekochte motor .. met achteraf veeel extra werk .. en dure onderdelen .. maar is leukk .. je je leert er veel van …
Voor 200 plus PK zal er wel dikkere uitlaatbochten aan moeten … dan de standaard V6 Calibra .. gezien de Omega uitlaat dubbel uitgevoerd is .. met dubbele katten onder de auto .. en dubbele buizen naar achter …
De 2,5 V6 Calibra word enorm (geknepen) op inlaat en uitlaat .. zoals k het nu kan bekijken ..
Groet
23 oktober 2010 om 07:22 #17724981Het is mooi dat je dat zelf allemaal wat kan, ik zou er zelf niet eens aan begonnen zijn. Dit gaat bij mij echt niet lukken.
Goed werk :thumbup
23 oktober 2010 om 08:32 #17724982Wat betreft die uitlaat klopt het wat je zegt. Omega heeft standaard 2x40mm pijpen meende ik en denk dat jouw auto een 54mm doorlaat heeft? Komt kwat oppervlakte niet overeen. Koop je een groep A uitlaat, dan heb je weer genoeg doorlaat. Maar met jouw standaard uitlaat wil het ook wel hoor ;)
En ik hoop dat je warmtewisselaar nog goed is, zou zonde zijn als je die weer zou moeten vervangen als die nog in de auto zit. Wel even nieuwe ringetjes gebruiken bij het monteren, anders is het vragen om problemen.
Controleer ook even je hydro stoters of ze allemaal nog gangbaar zijn. Mooiste is even een dagje in benzine laten weken en ff leeg te drukken. Daarna in een bakje olie ze weer oppompen, dan moeten ze binnen 2-3 keer drukken hard zijn, dan zijn ze nog goed.
Verder succes met de ombouw, van de zomer bij een Astra GSI gedaan, blijft altijd een heerlijk gevoel als je zoiets kunt maken en het werkt ook nog :vertag
23 oktober 2010 om 10:33 #17724983Goededag Jurgen
Meende het meten dat de (Omega) uitlaatbochten een binnen diameter hadden van 54 mm !! de Calibra nog niet gemeten .. maare op het oog kun je wel zien .. dat er flink verschil is .. als alles werkt .. de motor draaid goed .. zien we na de winter wel eens weer .. voor aanpassen .. gezien Roestvaststaal bewerking/ lassen apparatenbouw mijn dagelijks werk is .. natuurlijk samen met Inlaat diameter .. b.v de luchtmassa meterdoorlaat
is maare gering ..De warmte wisselaar .. zou die mee naar het werk mee brengen om even, 0,5 bar lucht er op te zetten .. en in emmer water plaaten, voor de lek test .. echter heb de warmtewisselaar los gedraaid van het alu deksel .. de moeren zijn van staal de warmtewisselaar schroefdraad is van alu, bij losdraaien vreet de draad er meteen af .. die kan duzz in de kliko … voor testen de warmte wisselaar duzz niet losdraaien van het deksel .. om te testen .. op lekkage …
Gelukkig heb k die nog in het 2,5 blok zitten die goed is .. (170 dk km ) Ga die overzetten .. gezien een nieuwe warmte wisselaar bij de Opel dealer 510 euro kost .. !! Ebay UK (engeland) rond 140 pond .. echter heb nog geen Pay pal rek .. ben wat aan het uitzoekke hoe 1 en ander in zijn werk gaat .. bij bestellen uit Engeland ..
De Hydrostoters .. tjah dat zijn vast die ronde tonnetjes waar de nokkenassen op drukken zodat de kleppen open gaan .. op de zijkant zit een gaatje waar olie uitkomt … zal daar ook nog effe induiken .. dank je voor de tip ….
Het is voor de doehetzelver wel te doen .. alleen geduld hebben en rustig aan bekijken .. hoe het in mekaar zit en zo moet het ook weer inmekaar ….. ahumm .. foto ‘s volgen zodat een ander er ook nog wat aan heeft ..
Gr
23 oktober 2010 om 11:21 #17724984zo’n warmtewisselaar van ebay hebben wij er toen ook ingedrukt, was origineel GM en idd stukken goedkoper dan via de dealert. En kan ook wel dat het 45 mm was van de omega, maar boeit ook niet zoveel. Gewoon 63mm eronder en gaan ;)
24 oktober 2010 om 12:43 #17724985Nog een paar Pics:
De 2.5 V6
De kleppen hebben de zuigers geraakt, je kan de lichte afdrukken zien
Vuile warmte wisselaar van de 2.5 en de vervuilde 3.0
Warmte wisselaar tussen de cilinderbanken.
24 oktober 2010 om 17:48 #177249862SLOW bedankt, voor het plaatsen voor de foto’s
Warmtewisselaar, wilde die controleren op olie lekkage !! van de 3,0 liter motor .. die vervuilde op de foto !!
Bij losdraaien van de (grote moeren) van de wisselaar zelf .. vrat de stalen moer .. de alu schoerdraad op .. die kan duzz naar de hoogovens !!Heb daarom de warmtewisselaar maar losgehaald van het 2,5 blok .. en het alu afdichtingplaatje laten zitten !!!!!
Helaas kan je de warmtewisselaar samen met het alu afdichtingplaatje niet verwijderen tussen de beide cylinderbanken .. !!!
Duzz dat word een Cylinderkop verwijderen .. gezien de kleppen toch krom zijn … vervolgens .. kan de warmtewisselaar worden verwijderd voor testen of overzetten …
Echter kan de wisselaar toch worden getest op lekkage zonder dat ie verwijderd moet worden .. namelijk 1 kant afdoppen .. de andere kant voeden met b.v 0,2 bar lucht met afsluiter kraan en manometer .. de wisselaar op druk zetten .. en kijken of ie de druk vasthoud …
Doe dat effe op mijn werk .. foto ‘s daarvan worden wel weer geplaatst hiero ..
Wie weet heeft een ander hier ook wat aan
TOL
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.