3,0 motor voor mijn Calibra

Forumindex Forums Modellen Calibra 3,0 motor voor mijn Calibra

  • Dit onderwerp is leeg.
22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Auteur
    Berichten
  • #17225572
    ANJO TOL
      Lid sinds:
      22 December 2008

      Staat op oprit, de Donor, V6 3,0 Omega MV6 94′ deze word binnenkort in de Calibra gemonteerd ..

      Heeft iemand ook tips, waar je om denken moet bij de motor swap ?

      Kan de motor draaien op de 2,5 computer en inlaat / injectoren ?

      De Calibra is een automaat ..

      Bijvoorbaad dank

      Groet Anjo Tol

      #17724966
      2slow
      Deelnemer
        Lid sinds:
        21 October 2006

        Dus toch een 3.0, succes met de overbouw. :thumbup

        #17724967
        tanisha
        Deelnemer
          Lid sinds:
          1 August 2010

          de inlaat past op de 2.5

          gewoon kijken of hij op de 3.0 omega computer wil draaien

          anders draait deze zeker wel op de 2.5 maar hij heeft niet zoveel adaptief vermogen dat hij de 3.0 op zijn volle pk’s kan laten draaien en zal de motor iets arm draaien

          #17724968
          wim-v6
          Deelnemer
            Lid sinds:
            12 August 2005

            Met de Omega Computer op Calibra inlaat gaat niet werken.

            dan zal je het omega inlaat achterstevoren moeten plaatsen (ivm multiram systeem van de omega).

            Deze motor draait overigens prima op een 2.5 Computer met aanbouwdelen van de 2.5 V6.

            Zo draait de Astra-F van Jerremy met een 3.2 V6 Y32SE motor op een Calibra / Vectra-A systeem.

            3.2 V6 motor (Y32SE) op 2.5 computer van de Calibra / Vectra-A:

            Willem

            #17724969
            ANJO TOL
              Lid sinds:
              22 December 2008

              Goededag

              dank voor de reakties terug

              – Tanisha, probeer de benzinnedruk wat te verhogen .. zodat de injektoren wat meer opbrengst hebben

              – wim-v6, alle aanbouwdelen van de Calibra V6 2,5 motor worden omgezet .. inlaat .. enz.

              Voortgang van de ombouw .. vandaag de bestelde motortakel binnen, en inmekaar gezet !!
              De uitbouw start komende week .. van de Omega .. 3,0
              De Calibra Motor ligt half los .. zucht .. wat een draden en slangen …
              Omega motor .. uit voorzorg .. een nieuwe warmtewisselaar .. denk ook aan twee nieuwe koppakkingen ..
              Zit druk in expansievat als k de dop eraf draai .. komt het koelwater eruit .. onder druk ..

              Zou dit alleen te wijten zijn aan de warmtewisselaar ?

              Groet Anjo Tol

              #17724970
              wim-v6
              Deelnemer
                Lid sinds:
                12 August 2005

                let wel, gebruik de injectoren van de Omega..

                en aan de benzine druk hoef je niks te doen.

                Willem

                #17724971
                Erwin-V6
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  24 March 2007

                  Jep gewoon de injectoren van de Omega eerst lekker laten reinigen en die erin.
                  Ik heb destijds alles meteen gedaan druklager distributie waterpomp etc.

                  Ik rijd nu al weer bijna 2 jaar zo, heerlijk !!

                  #17724972
                  ANJO TOL
                    Lid sinds:
                    22 December 2008

                    Ok dan !! de injectoren, ga die van het Omega blok gebruiken ! en effe in de Ultrasoon reiniger (hebben we op werk) laten sudderen !! goede Tip heren … !!!

                    – WIM-V6

                    Ok, laat de bezinnedruk voor wat het is .. meende wel eens te lezen ergens .. dat je de druk iets omhoog doet .. de opbrengst een beetje hoger is !! wat resulteert in beetje meer power .. zeg maar …

                    Tevens toch ook maar 2x nieuwekoppakkingen (heeft TE veel druk in expansie vat ) en alle ruimte nu !! blok Omega staat in motor stander nu !

                    De koppen vlakken .. zal dat nog effe bekijken .. zie er wat tegen aan !! dit vanwegen de kleppen .. nokkenassen wat verwijderd zal moetten worden .. geen ervaring (nog) mee ….

                    De Olie koeler/warmtewisselaar vertrouw k ook niet .. denk aan ombouw die uit de 2,5 !! die is nog wel OK .. dit gezien een nieuwe vrij duur is .. echter Ebay UK .. heb je hem voor rond 180 euro thuis …. in NL is het snel 300 tot 350 euro .. ahummm

                    Verders distrubutie en rollen .. toch ook maar vernieuwen … waterpomp !! zeer zekers ook de Krukaspoellie !!

                    Dit alles op hobby tempo !! hihi

                    – Erwin-V6

                    Geloof je meteen dat het heerlijk rijd !! eigenlijk, elke V6, Calibra/Astra/Vectra enz verdient een 3,0/3,2 motor !! dit vanwegen, de gemiddelde sportieve auto, snel rond 200 PK zit .. vandaag de dag …….

                    Rij zelf met een automaatbak .. en weet !! nog niet, dat die de 3,0 liter aan kan …. wie weet .. als het me goed bevalt die motor / en de automaat bak niet meer bevalt .. een ombouw ga doen naar een F-28 schakel ..

                    tot zo ver eerst Groet

                    #17724973
                    wim-v6
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      12 August 2005

                      Benzinedruk:

                      – Als je die verhoogd ga je problemen krijgen met de uitstoot bij de APK / RDW

                      Koppakkingen:

                      – Het is verstandig de koppen altijd te vlakken.
                      – Kan je ze niet met de kleppen erin laten vlakken, als de kleppen dieper liggen dan de vlak oppervlak kan je deze gewoon laten zitten.

                      Nokkenassen:

                      – Deze moeten er zowiezo uit, anders krijg je de kop niet van de motor.

                      Warmte wisselaar:

                      – LET OP: kan zijn dat de 3.2 V6 een andere heeft dan jouw 2.5 V6, dan past die van jouw V6 niet.
                      – Is warmte wisselaar van de 2.5 V6 al een keer vervangen, zo nee, nieuwe monteren!

                      Distributie en Waterpomp:

                      – Verstandig is om alles aan te pakken, Let wel op welke set erop zit!!
                      – Waterpomp hoeft normaal niet met de distri mee bij de V6, maar dat is wel verstadig als je de historie niet weet.

                      Automaat bak:

                      – Dit gaat over het algemeen wel goed hoor, Servaas (Corsa_GSI) rijdt met een (2.5 V6 / AF22) automaat bak achter een gechipte 3.0 V6.

                      Willem

                      #17724974
                      2slow
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        21 October 2006

                        :kewlpics:kewlpics:kewlpics

                        #17724975
                        2slow
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          21 October 2006

                          Even een paar pics names ANJO TOL

                          #17724976
                          Maurice89
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            10 October 2009

                            2 calibra’s? of huh:P

                            #17724977
                            McKaamos
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              10 December 2009

                              Het is dat ik weet hoe de Cali van 2slow er uit ziet, anders had ik gezegd dat het die van hem was ;)
                              Maar die heeft een 2x vierkant Irmscher uitlaat en een reflectorplaat tussen de achterlichten, dus dat is em niet.

                              #17724978
                              Maurice89
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                10 October 2009

                                Zo ver was ik al McKaamos:angel

                                #17724979
                                2slow
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  21 October 2006

                                  Anjo To; heeft er 2

                                  DTM 16v en een V6 special edition.

                                  #17724980
                                  ANJO TOL
                                    Lid sinds:
                                    22 December 2008

                                    Goededag

                                    Deze man heeft 2x Calibra in bezit .. de DTM 16 V 150 dk van 1 ste eigenaar .. een man van meende van 65 jaar hihi jah echt waar .. deze DTM rijd naar drie maanden (zomer) bij mij ..

                                    De V6 special edition automaat .. 170 dk word nu omgebouwd naar 3.0 Omega motor ..

                                    Voortgang tot nu toe .. 3,0 motor koppen gevlakt, ( beide koppakingen waren gewoon behoorlijk doorgeslagen .. zowel olie naar koelvloeistof .. als compressiedruk naar koelwater systeem ….. warmte wisselaar kapot gedraaid .. ahumm … ga omzetten van 2,5 motor/ naar 3,0 .. gezien die goed is .. onderdelen bestellen … kortom .. een voordelig gekochte motor .. met achteraf veeel extra werk .. en dure onderdelen .. maar is leukk .. je je leert er veel van …

                                    Voor 200 plus PK zal er wel dikkere uitlaatbochten aan moeten … dan de standaard V6 Calibra .. gezien de Omega uitlaat dubbel uitgevoerd is .. met dubbele katten onder de auto .. en dubbele buizen naar achter …

                                    De 2,5 V6 Calibra word enorm (geknepen) op inlaat en uitlaat .. zoals k het nu kan bekijken ..

                                    Groet

                                    #17724981
                                    2slow
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      21 October 2006

                                      Het is mooi dat je dat zelf allemaal wat kan, ik zou er zelf niet eens aan begonnen zijn. Dit gaat bij mij echt niet lukken.

                                      Goed werk :thumbup

                                      #17724982
                                      Jurgen
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        6 September 2007

                                        Wat betreft die uitlaat klopt het wat je zegt. Omega heeft standaard 2x40mm pijpen meende ik en denk dat jouw auto een 54mm doorlaat heeft? Komt kwat oppervlakte niet overeen. Koop je een groep A uitlaat, dan heb je weer genoeg doorlaat. Maar met jouw standaard uitlaat wil het ook wel hoor ;)

                                        En ik hoop dat je warmtewisselaar nog goed is, zou zonde zijn als je die weer zou moeten vervangen als die nog in de auto zit. Wel even nieuwe ringetjes gebruiken bij het monteren, anders is het vragen om problemen.

                                        Controleer ook even je hydro stoters of ze allemaal nog gangbaar zijn. Mooiste is even een dagje in benzine laten weken en ff leeg te drukken. Daarna in een bakje olie ze weer oppompen, dan moeten ze binnen 2-3 keer drukken hard zijn, dan zijn ze nog goed.

                                        Verder succes met de ombouw, van de zomer bij een Astra GSI gedaan, blijft altijd een heerlijk gevoel als je zoiets kunt maken en het werkt ook nog :vertag

                                        #17724983
                                        ANJO TOL
                                          Lid sinds:
                                          22 December 2008

                                          Goededag Jurgen

                                          Meende het meten dat de (Omega) uitlaatbochten een binnen diameter hadden van 54 mm !! de Calibra nog niet gemeten .. maare op het oog kun je wel zien .. dat er flink verschil is .. als alles werkt .. de motor draaid goed .. zien we na de winter wel eens weer .. voor aanpassen .. gezien Roestvaststaal bewerking/ lassen apparatenbouw mijn dagelijks werk is .. natuurlijk samen met Inlaat diameter .. b.v de luchtmassa meterdoorlaat
                                          is maare gering ..

                                          De warmte wisselaar .. zou die mee naar het werk mee brengen om even, 0,5 bar lucht er op te zetten .. en in emmer water plaaten, voor de lek test .. echter heb de warmtewisselaar los gedraaid van het alu deksel .. de moeren zijn van staal de warmtewisselaar schroefdraad is van alu, bij losdraaien vreet de draad er meteen af .. die kan duzz in de kliko … voor testen de warmte wisselaar duzz niet losdraaien van het deksel .. om te testen .. op lekkage …

                                          Gelukkig heb k die nog in het 2,5 blok zitten die goed is .. (170 dk km ) Ga die overzetten .. gezien een nieuwe warmte wisselaar bij de Opel dealer 510 euro kost .. !! Ebay UK (engeland) rond 140 pond .. echter heb nog geen Pay pal rek .. ben wat aan het uitzoekke hoe 1 en ander in zijn werk gaat .. bij bestellen uit Engeland ..

                                          De Hydrostoters .. tjah dat zijn vast die ronde tonnetjes waar de nokkenassen op drukken zodat de kleppen open gaan .. op de zijkant zit een gaatje waar olie uitkomt … zal daar ook nog effe induiken .. dank je voor de tip ….

                                          Het is voor de doehetzelver wel te doen .. alleen geduld hebben en rustig aan bekijken .. hoe het in mekaar zit en zo moet het ook weer inmekaar ….. ahumm .. foto ‘s volgen zodat een ander er ook nog wat aan heeft ..

                                          Gr

                                          #17724984
                                          Jurgen
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            6 September 2007

                                            zo’n warmtewisselaar van ebay hebben wij er toen ook ingedrukt, was origineel GM en idd stukken goedkoper dan via de dealert. En kan ook wel dat het 45 mm was van de omega, maar boeit ook niet zoveel. Gewoon 63mm eronder en gaan ;)

                                            #17724985
                                            2slow
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              21 October 2006

                                              Nog een paar Pics:

                                              De 2.5 V6

                                              De kleppen hebben de zuigers geraakt, je kan de lichte afdrukken zien

                                              Vuile warmte wisselaar van de 2.5 en de vervuilde 3.0

                                              Warmte wisselaar tussen de cilinderbanken.

                                              #17724986
                                              ANJO TOL
                                                Lid sinds:
                                                22 December 2008

                                                2SLOW bedankt, voor het plaatsen voor de foto’s

                                                Warmtewisselaar, wilde die controleren op olie lekkage !! van de 3,0 liter motor .. die vervuilde op de foto !!
                                                Bij losdraaien van de (grote moeren) van de wisselaar zelf .. vrat de stalen moer .. de alu schoerdraad op .. die kan duzz naar de hoogovens !!

                                                Heb daarom de warmtewisselaar maar losgehaald van het 2,5 blok .. en het alu afdichtingplaatje laten zitten !!!!!

                                                Helaas kan je de warmtewisselaar samen met het alu afdichtingplaatje niet verwijderen tussen de beide cylinderbanken .. !!!

                                                Duzz dat word een Cylinderkop verwijderen .. gezien de kleppen toch krom zijn … vervolgens .. kan de warmtewisselaar worden verwijderd voor testen of overzetten …

                                                Echter kan de wisselaar toch worden getest op lekkage zonder dat ie verwijderd moet worden .. namelijk 1 kant afdoppen .. de andere kant voeden met b.v 0,2 bar lucht met afsluiter kraan en manometer .. de wisselaar op druk zetten .. en kijken of ie de druk vasthoud …

                                                Doe dat effe op mijn werk .. foto ‘s daarvan worden wel weer geplaatst hiero ..

                                                Wie weet heeft een ander hier ook wat aan

                                                TOL

                                              22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
                                              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.