Forumindex › Forums › Techniek › C20xe (2.0 16v) › Verschil tussen koppen
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
2 september 2010 om 08:40 #17225461
Ik heb op internet gelezen over de verschillende koppen van de C20XE motor: de KS700, de KS400 en de KS859.
En niet te vergeten de Coscast.
De KS700 heeft een hogere treksterkte dan de KS400 en de KS859, maar de laatste is weer met een DIS ontsteking wat makkelijker is voor inbouw in een achterwielaangedreven voertuig.
Allen behalve de Coscast hebben last van scheurvorming, waarvoor een oplossing is gevonden middels een externe olie-omleiding en het afsluiten van het gescheurde deel, of door het persen van een buis in het gescheurde gedeelte.Als je een C20XE motor wil inbouwen in een achterwielaangedreven voertuig, dan is de KS859 het makkelijkst.
Maar dit blok heeft weer een zwakkere kop.Is het heel veel moeilijker om een KS700 blok in te bouwen in een achterwielaangedreven voertuig ?
Heeft het zin om preventief de workaround voor de kopscheuring uit te voeren?
Is dit een kostbare operatie?
Het schijnt dat na deze reparatie dit blok even sterk is als een Coscast.Zijn er verder nog voor- en nadelen die ik over het hoofd heb gezien?
Sorry voor al deze vragen!
2 september 2010 om 08:49 #17723721Je kunt toch ook een andere kop op een blok bouwen, onafhankelijk van de ontsteking!?
2 september 2010 om 08:55 #17723722AnoniemLid sinds:
1 January 1970hangt een beetje af van waar die in moet
in b.v een c kadett is dis makelijker
maar bij een manta ascona
is vrij gemakelijk ruimte genoeg te maken
voor een gewone ontstekingook zijn er wel andere manieren
door de ontsteking naar de distributie zijde te brengenks koppen scheuren ook niet zo maar
enkel moet je ze met iets meer beleid warm rijden
(is voor alle motoren beter;))maar heel veel info is al hier op het forum te vinden
ook over ontsteking ombouw
enzook kun je wel een dis ontsteking over bouwen in een andere(coscast) kop
ik zou zeggen pluis het forum
even af dmv de zoek functieheb je dan alsnog vragen
post ze en andwoorden volgen vaak vlot;);)wel worden sommige mensen
er meo avn steeds dezelfde vragen te moeten beandwoorden
vandaar doe eerst zelf maar eens zoeken hiero;):thumbup2 september 2010 om 11:45 #17723723Ik dacht dat ik al aardig wat onderzoek had gedaan;)!
2 september 2010 om 13:11 #17723724Op zich maakt het helemaal niet uit welke kop je pakt.
De verschillende ontstekingen, DIS en met verdeler, past namelijk op iedere kop.
Het verschil zit enkel in de uitlaatnokkenas.
Alleen die bepaald welke ontsteking erop past.
Je hebt een nokkenas waar DIS op past, en 1 waar een verdeler op past. Beide nokkenassen passen op hun beurt ook weer in iedere cilinderkop.
Dus het ligt er nou maar net welke van de 2 uitlaatnokkenassen je hebt.
Je zou een Coscast kunnen nemen, maar een KS700 kop waarbij je preventief een buisje in het oliekanaal laat persen is dan weer sterker dan de Coscast (zegt iedereen).
De 400 en de 859 serie zijn wat minder dacht ik.2 september 2010 om 15:53 #17723725Als je een andere kop monteerd let dan wel op je kopboutlengte!!
2 september 2010 om 18:37 #17723726er is ook een coscast 859 met DIS
gebruikt halverwege 1994 in de astra gsi
2 september 2010 om 19:13 #17723727De KS700 is dan ook maar nèt iets sterker qua treksterkte van het materiaal, alleen dat zal in de praktijk niet veel uitmaken. Wel is de KS700 een uitstekende kop met uitsluitend een zwakheid in het olie/koelvloeistof kanaal.
Dit is een mooie site die het probleem en de diverse oplossingen goed beschrijft:
http://www.orsas.com/CarStuff/cav/info.phpEn hier uitgebreide info:
http://nl.wikipedia.org/wiki/C20XEJe kan de reparatie preventief doen, maar ook met de kop gemonteerd op het onderblok is de reparatie voor wat ik begrepen heb prima uit te voeren… Dus is denk ik niet direct noodzaak… Alleen als er al koelvloeistof bij de olie gekomen is is dat natuurlijk erg vervelend en schadelijk…
Een KS400 en KS859 hebben beide een aanzienlijk minder grote treksterkte, maar ook met deze koppen wordt nog steeds gereden en lang niet iedereen heeft er problemen mee. Het schijnt alleen wel eens voor gekomen te zijn dat de kopbouten los gaan zitten…
Vergeet niet dat de keus in materiaal altijd een compromis is tussen hoge treksterkte en poreuzer materiaal wat eerder scheurt of barst, of wat zachter materiaal wat een lagere treksterkte heeft, maar dus minder snel barst of scheurt…:vertag
Inderdaad is Opel na alle problemen met Kolbenschmidt op een gegeven moment weer bij Cosworth aangeklopt om de koppen te gieten voor de nieuwere series C20XE…
http://nl.wikipedia.org/wiki/C20XE#Herintreding_Coscast_koppen2 september 2010 om 21:01 #17723728Bedankt voor de info voor zover.
Ben inmiddels een knappe motor met KS700 kop en een ombouwset naar DIS op het spoor.Omdat ik achterwielaandrijving heb, moet ik nog op zoek naar een goede bak.
Ik heb al wat op het forum en internet gespeurd en gelezen over de Getrag bak.
Zijn er nog meer (betere c.q. makkelijkere) oplossingen?2 september 2010 om 21:06 #17723729origineel gepost door patrick4x4
Bedankt voor de info voor zover.
Ben inmiddels een knappe motor met KS700 kop en een ombouwset naar DIS op het spoor.Omdat ik achterwielaandrijving heb, moet ik nog op zoek naar een goede bak.
Ik heb al wat op het forum en internet gespeurd en gelezen over de Getrag bak.
Zijn er nog meer (betere c.q. makkelijkere) oplossingen?Makkelijker is de bak van een Manta of Rekord 1.8 S of E OHC.
Deze past rechtstreeks op de C20XE motor.
Alleen in de gaten houden of het allemaal wil met de koppeling. Plat vliegwiel past zo wie zo, komvliegwiel niet, dacht ik….
Als je ´m in een C-Kadett, B-Ascona, B-Manta of E-Rekord wil leggen, ook meteen de motorsteunen, het carter en de olie aanzuigbuis meenemen.2 september 2010 om 22:18 #17723730Komvliegwiel past ook…zit alleen maar een andere drukgroep op.
2 september 2010 om 22:21 #17723731origineel gepost door max
Als je een andere kop monteerd let dan wel op je kopboutlengte!!Kopbout lengte maakt ook niets uit…
Koppen zijn immers gelijk…heb zelf van een nieuwere C20XE
de bouten in een oud type zitten…werkt prima.2 september 2010 om 22:21 #17723732En de r25?
3 september 2010 om 08:01 #17723733Ik ken al die nummers helaas niet…alleen de 240.
5 bak van een Manta 18s of Rekord ohc is het makkelijkste.
Zijn geen aanpassingen voor nodig.3 september 2010 om 14:51 #17723734Ik zou nooit een buisje nemen, dat kan weer los gaan en dan kan je de kop echt wegmikken.
Beter is een bypass slangetje.3 september 2010 om 19:48 #17723735bij de kopbouten heb je inwendige en uitwendige torx
de inwedige zijn dacht ik 5mm korter.
en of je een ks kop, of een costcast kop hebt, ZE KUNNEN ALLEMAAL KAPOT.
de een iets makkelijker dan de andere, is maar hoe je hem gebruikt.groeten.
3 september 2010 om 22:01 #17723736En het vreemde is mijn zwager en ik hebben denk ik al wel 10tallen xe’s gehad met de ks kop en er is er nog nooit 1 gescheurd,
en bij mijn zwager worden ze niet lief behandeld
die rijd 200 meter de straat uit, en trekt hem dan ook echt altijd direkt open richting
de 7000+ toeren.
en het loopt stationair nog altijd zo heerlijk stil:hmmz
ze lopen altijd rustiger dan die van mij, die ik altijd overdreven lang warm rij7 september 2010 om 09:31 #17723737origineel gepost door Corsa_GSi
Ik zou nooit een buisje nemen, dat kan weer los gaan en dan kan je de kop echt wegmikken.
Beter is een bypass slangetje.Met bypass zit er een pen in in plaats van een buisje, kan volgens mij net zo goed los gaan zitten dan…:vertag
7 september 2010 om 16:09 #17723738origineel gepost door Vinci
origineel gepost door Corsa_GSi
Ik zou nooit een buisje nemen, dat kan weer los gaan en dan kan je de kop echt wegmikken.
Beter is een bypass slangetje.Met bypass zit er een pen in in plaats van een buisje, kan volgens mij net zo goed los gaan zitten dan…:vertag
Als je een by-pass maakt en het word goed gedaan word t hele kanaal afgesloten,dus kan die olie nooit meer in t koelsysteem komen..
Als zo een buisje er slecht of scheef ingezet word dan gaat de olie er alsnog langs en je koelsysteem in.. ik vind een bypass veel beter..
heb jij “vinci”er uberhaupt ervaring mee??
7 september 2010 om 16:33 #17723739origineel gepost door gsi-maffia
heb jij “vinci”er uberhaupt ervaring mee??
Nee gelukkig niet, maar ik had toevallig net het verschil tussen een buisje en een bypass zitten bestuderen. Heb namelijk wel een KS700 kop. Maar ik keur zeker geen van beide oplossingen zomaar af, ik had alleen eerder mijn bedenkingen over de beperking van de diameter van het kanaal bij het gebruik van een buisje… Want of je nou een massieve pen erin perst of een buisje, de kans op los zitten en alsnog lekken lijkt mij verder om het even….
7 september 2010 om 17:18 #17723740Ik heb er een buisje in laten zetten. Is bij Andre Botter gedaan, en werkt nu al ruim een jaar perfect.
7 september 2010 om 17:24 #17723741Originally posted by Corsa_GSi
Ik zou nooit een buisje nemen, dat kan weer los gaan en dan kan je de kop echt wegmikken.
Beter is een bypass slangetje.wat is dit voor een onzin.
sorry hoor maar zo’n buisje schiet niet zomaar los.
Zit er goed in geperst… Dus waar je dit vandaan hebt…Beide manieren werken.
Ik heb liever een buisje. zet in elke kop preventief zo’n ding erin vanaf nu..Een bypass kan ook gaan lekken zonder dat je het doorhebt. Net of je dan vrolijk wordt…
9 september 2010 om 15:44 #17723742Originally posted by corsaboy
sorry hoor maar zo’n buisje schiet niet zomaar los.
Zit er goed in geperst… Dus waar je dit vandaan hebt…Freddy Cane naar aanleiding van mijn nieuwe kop ;)
9 september 2010 om 15:58 #17723743Zijn wel meer enge dingen aan die kop :o
10 september 2010 om 08:37 #17723744Het lijkt me nog steeds dat het geen barst (LOL) uitmaakt wat je kiest wat loszitten/lekken betreft want of er nou een buisje of een massieve pen in zit, het kan ALLEBEI los gaan zitten of lekken… Met als bijkomend nadeel van de bypass zelf dat je nog twee gaten in de kop aanbrengt en extra onderdelen die kunnen gaan lekken. Ik heb altijd geleerd (en de ervaring) hoe meer onderdelen hoe groter de kans dat het ergens stuk gaat….
Nog even ter illustratie het ‘verschil’:
EEN BUISJE:
EEN PEN: (die met een bypass dus nodig is om het kanaal af te sluiten)
Dan de extra onderdelen van de bypass:
Denk dat het duidelijk is dat dat op zich niet zo fraai is…:vertag
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.