Dak-ellende

  • Dit onderwerp is leeg.
19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Auteur
    Berichten
  • #17225458
    Mak-mc
      Lid sinds:
      22 August 2010

      Het onderwerp: Een A-Manta Berlinetta, bruin van kleur met vinyl dak. Een mooie auto, jammer genoeg was het vinyl gescheurd. Er zat dus niets anders op dan het er af te halen.
      Helaas bleek dat het daar niet bij bleef, het roestspook had zijn werk al gedaan en niet alleen op de plaats van die scheur.
      Gevolg: er zitten diverse kleine doorgeroeste plekken op het dak en dat moet uiteraard hersteld worden.
      Iemand merkte al op om dan het hele dak maar te vervangen, maar daar ben ik geen voorstander van, ik ben nl. van mening dat de stevigheid van de koets in gevaar komt als je botweg de boel doorzaagt bij de stijlen.
      Bestaat er een methode om dit op een nette manier te doen, zonder dat de boel kromtrekt of andere risico’s?

      #17723692
      Christian-tsx
      Deelnemer
        Lid sinds:
        25 May 2008

        ik heb in het topic van bettus accu ook wel eens zulke herstel werkzaamheden gezien, misschien moet je hem eens vragen? staat hier ook wel ergens, met foto’s.

        ik las altijd met hechtjes af, en na elk hechtje met de luchtspuit afkoelen. duurt heel lang, maar zo gaat het minimaal trekken.

        als je een compleet dak op de goede manier vervangt, krijg je de stevigheid er wel weer in.

        #17723693
        arjo v d beemt
          Lid sinds:
          1 July 2004

          wil je het goed doen moet je er een nieuw dak op zetten.
          probleem is alleen waar koop je een nieuwe dakplaat van een manta a.

          je zou ook nog een gebruikt dak kunnen nemen,neem er dan wel een zonder vinyl dak deze zijn allemaal rot.de dakplaat goed voor bewerken en er netjes in lassen

          #17723694
          Mak-mc
            Lid sinds:
            22 August 2010

            @ Christian-tsx :
            klinkt als een goede oplossing, nu alleen nog iemand vinden die dat voor me kan doen..


            @arjo
            v d beemt

            Maar een gebruikt dak klinkt haast als het doorzagen van de stijlen, dat wat ik juist liever niet wil?

            #17723695
            coot
              Lid sinds:
              26 December 2009

              je kan een frame aan de binnenkant lassen waar je de stijlen doorzaagt
              maar dan ga je natuurlijk meer beschadigingen maken want je moet ergens je verstevingingen vastmaken
              het is net hoe ver je wilt gaan

              #17723696
              arjo v d beemt
                Lid sinds:
                1 July 2004

                je haalt alleen je buiten plaat los,je dakspanten blijven er in zitten,net als de binnenplaat van je a/c stijl

                #17723697
                Ben_M
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  25 January 2010

                  juist, ik ga het bij mij mijn slechte B dak ook doen.
                  Als het goed is kun je in de sponningen zo de hele bovenste dakplaat losboren, zo doe je het netjes en breng je niets in gevaar. Het is enkel wel heel veel werk.

                  #17723698
                  Kermitkiller
                    Lid sinds:
                    26 March 2005

                    heb je nou een dakplaat nodig van een A of een B :hmmz

                    van een A heb ik nog liggen

                    #17723699
                    Mak-mc
                      Lid sinds:
                      22 August 2010

                      origineel gepost door Kermitkiller
                      heb je nou een dakplaat nodig van een A of een B :hmmz

                      van een A heb ik nog liggen

                      Zo te lezen heeft Ben er eentje nodig van een B en ik misschien van een A, zodra ik weet wat de beste oplossing is.
                      Maar voordat het zover is moet eerst die B(die op m’n avatar) klaar zijn..

                      #17723700
                      Kermitkiller
                        Lid sinds:
                        26 March 2005

                        geeft niet het ding ligt buiten rot vanzelf weg is nu nog mooi gaaf :o

                        #17723701
                        GREY ILLUSION
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          31 May 2005

                          ik ben zelf schade hersteller,als je geen nieuwe dakplaat kan krijgen,dan zou ik er een gebruikte opzetten en hem dus op de stijlen doorzagen.

                          ook al ben je hier geen voorstander van,het idee dat de stevigheid niet terug komt klopt niet.

                          je moet de stijlen niet koud doorzagen maar in verband.
                          dat is de truuk waardoor het weer een hele stevige manta wordt,je kan hem zelfs binnen overlappen waardoor het nog steviger als origineel wordt.

                          ik heb dit jaren geleden op een alfa GTV gedaan die nog steeds vrolijk rond rijd en prijzen wint met hem op oldtimer shows

                          #17723702
                          Mak-mc
                            Lid sinds:
                            22 August 2010

                            Kijk, dat is dan weer een misverstand uit de wereld geholpen.
                            Ik ben nl. zeer voor het in origenele staat houden van auto’s, dus alleen concessies als het echt niet anders kan.
                            Waar ik overigens nog nieuwsgierig naar ben; zijn er hier mensen die een vinyl dak hebben in combinatie met een schuif/kanteldak?
                            Dus niet zo’n sunroof of wat voor een naam zo’n eenvoudig klapdakje ook mag hebben.

                            #17723703
                            GREY ILLUSION
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              31 May 2005

                              origineel gepost door Ducantoni
                              Kijk, dat is dan weer een misverstand uit de wereld geholpen.
                              Ik ben nl. zeer voor het in origenele staat houden van auto’s, dus alleen concessies als het echt niet anders kan.
                              Waar ik overigens nog nieuwsgierig naar ben; zijn er hier mensen die een vinyl dak hebben in combinatie met een schuif/kanteldak?
                              Dus niet zo’n sunroof of wat voor een naam zo’n eenvoudig klapdakje ook mag hebben.

                              en het voordeel is als je op de stijlen doorzaagt is dat je niet rondom om de paar cm die puntlassen moet uitboren en kappen,je bent veel sneller klaar

                              #17723704
                              staartbek
                                Lid sinds:
                                20 June 2010

                                nou, ik ben ook al 19 jaar schadehersteller en ik ben het niet helemaal met grey eens
                                je moet de dakplaat gaan vervangen en niet het hele dak
                                je kunt namelijk nooit meer bij de binnenste lagen van de stylen of je moet er al allemaal vierkantjes uitzagen om alles af te lassen,
                                en over het overlappen van de stylen heb je weer meer kans op roest tussen de overlappende stukken
                                dit is MIJN visie dus grey voel je niet aangevallen, ik zou de dakplaat eraf boren en er weer koud tegen elkaar opzetten
                                is het minste laswerk en het strakste resultaat
                                en de auto haalt tenslotte maar 20% stevigheid uit z’n dak en de rest uit de stijlen.
                                ik wens je succes met dit project want een dak vervangen is toch wel een klus voor de iets gevorderde klusjesman ivm het passen van ramen en deuren, het uitlijnen van de stijlen en het lassen zelf,want het moet ook goed doorgelast worden ivm werken van het dak in de bochten,remmen en optrekken

                                #17723705
                                Mak-mc
                                  Lid sinds:
                                  22 August 2010

                                  origineel gepost door GREY ILLUSION
                                  ik ben zelf schade hersteller,als je geen nieuwe dakplaat kan krijgen,dan zou ik er een gebruikte opzetten en hem dus op de stijlen doorzagen.

                                  ik heb dit jaren geleden op een alfa GTV gedaan die nog steeds vrolijk rond rijd en prijzen wint met hem op oldtimer shows

                                  Jammer dat ik dat niet een week eerder wist, dan had ik die auto misschien nog van dichtbij kunnen zien op Zandvoort..

                                  #17723706
                                  ben-limo-16v
                                    Lid sinds:
                                    6 May 2005

                                    origineel gepost door staartbek
                                    nou, ik ben ook al 19 jaar schadehersteller en ik ben het niet helemaal met grey eens
                                    je moet de dakplaat gaan vervangen en niet het hele dak
                                    je kunt namelijk nooit meer bij de binnenste lagen van de stylen of je moet er al allemaal vierkantjes uitzagen om alles af te lassen,
                                    en over het overlappen van de stylen heb je weer meer kans op roest tussen de overlappende stukken
                                    dit is MIJN visie dus grey voel je niet aangevallen, ik zou de dakplaat eraf boren en er weer koud tegen elkaar opzetten
                                    is het minste laswerk en het strakste resultaat
                                    en de auto haalt tenslotte maar 20% stevigheid uit z’n dak en de rest uit de stijlen.
                                    ik wens je succes met dit project want een dak vervangen is toch wel een klus voor de iets gevorderde klusjesman ivm het passen van ramen en deuren, het uitlijnen van de stijlen en het lassen zelf,want het moet ook goed doorgelast worden ivm werken van het dak in de bochten,remmen en optrekken

                                    De puntlassen in de raamsponningen ka je inderdaad losboren. Maar hoe doe je dat dan met de felsnaad aan de zijkanten?

                                    #17723707
                                    GREY ILLUSION
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      31 May 2005

                                      origineel gepost door staartbek
                                      nou, ik ben ook al 19 jaar schadehersteller en ik ben het niet helemaal met grey eens
                                      je moet de dakplaat gaan vervangen en niet het hele dak
                                      je kunt namelijk nooit meer bij de binnenste lagen van de stylen of je moet er al allemaal vierkantjes uitzagen om alles af te lassen,
                                      en over het overlappen van de stylen heb je weer meer kans op roest tussen de overlappende stukken
                                      dit is MIJN visie dus grey voel je niet aangevallen, ik zou de dakplaat eraf boren en er weer koud tegen elkaar opzetten
                                      is het minste laswerk en het strakste resultaat
                                      en de auto haalt tenslotte maar 20% stevigheid uit z’n dak en de rest uit de stijlen.
                                      ik wens je succes met dit project want een dak vervangen is toch wel een klus voor de iets gevorderde klusjesman ivm het passen van ramen en deuren, het uitlijnen van de stijlen en het lassen zelf,want het moet ook goed doorgelast worden ivm werken van het dak in de bochten,remmen en optrekken

                                      jammer voor jou,waarschijnlijk doe je dan alleen kleine herstel werkzaamheden,met nieuwe delen.

                                      het uitmeten is een truuk voor,heb er zelfs geen rolmaat voor nodig.en oude auto’s hebben als je goed kijkt op bepaalde plaatsen alleen dubbele plaat,en niet zoals tegenwoordig een stijl uit 4 plaat delen,dit maakt het nog makkelijker.

                                      en als je niet in het bezit bent van een punt las apparaat,veel pleziet met om de 2 cm een las te leggen en te slijpen.

                                      nogmaals zoals ik eerder vermeld heb,als je een nieuwe plaat heb is dat ook mijn eertse keus(liefs met terug plaatsen van puntlassen of lijm techniek)

                                      maar ook de stijltechniek is een snelle en betrouwbare methode.

                                      ik heb vaak tweelingen gemaakt en die rijden nog allemaal rond,ook heb ik bussen omgebouwd naar camper met extra hoog dak doormiddel van de stijlentechniek.

                                      #17723708
                                      Mak-mc
                                        Lid sinds:
                                        22 August 2010

                                        Hoeveel tijd zou zo’n klus ongeveer in beslag nemen?
                                        (Lees: wat zou dat ongeveer kunnen kosten, ex mateiaalkosten)

                                        #17723709
                                        Ben_M
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          25 January 2010

                                          origineel gepost door ben-limo-16v

                                          De puntlassen in de raamsponningen ka je inderdaad losboren. Maar hoe doe je dat dan met de felsnaad aan de zijkanten?

                                          die laat je zitten, de sponningen van de zijramen kun je ook losboren, en dan bij de stijlen moet je een stukje snijden, als je het metaal kaal maakt zie je waar de puntlassen/lasnaad over de stijlen loopt, die ook even doorsnijden en als het goed is neem je dan alles mee:)

                                        19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
                                        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.