Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Stationair Astra G 1999
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
31 augustus 2010 om 20:48 #17225412
Hallo,
Als ik stil sta met mijn Astra G, dan is de motor een beetje ‘zoekerig’ met het stationaire toerental. Altans, hij loopt ongeveer steeds tussen de 700 en 800 toeren. Het wijzertje op de toerenteller zie je dus een beetje heen en weer bewegen. Ik heb een 1.6 16V motor.
Is dit normaal, of is er iets aan de hand? Motor loopt verder zeer goed!
2e vraag, hoe kun je zien wat voor motor je hebt? In de advertentie stond Z1.6XE, maar op het kenteken staat X1.6XEL. Op de motor staat trouwens Ecotec, mocht dat nog belangrijk zijn…
Bedankt, Mvg Mick
31 augustus 2010 om 21:18 #177233271. vervuilde gasklep stationair toerental motor
2. X16XEL heeft een gas kabel en een Z16XE heeft een elektronish gaspedaal.
3. het zou netjes zijn als je je evfen voorsteld
31 augustus 2010 om 21:30 #17723328Bedankt voor je antwoorden, Nick.
1. Kan een vervuilde gasklep heel veel kwaad? Ik heb er zelf geen last van, maar als het schadelijk is dan laat ik het wel even repareren.
2. Misschien een domme vraag, maar hoe kan ik voelen/zien/weten of ik een mechanisch of elektronisch gaspdaal heb?
3. Gedaan :D
1 september 2010 om 16:25 #17723329nick,
op je plaatje voor op de balk staat wat je hebt. aan de zijkant van je versnellings bak staat het ook.
trek die deksel eraf waarop staat ecotec en dan zie je vanzelf of er een kabel loopt of nie.
1 september 2010 om 17:26 #17723330Heb ik ook last van met mijn astra G 1.6 16v uit 2000. Ik heb het alleen bij een koude motor maar niet als de motor warm is.
2 september 2010 om 12:25 #17723331Hmm, heb dus een gaspedaal met staalkabel. Nouja erg vind ik het niet, maar in de advertentie stond dat er een Z1.6XE in zou zitten en cruise control. Mooi niet. Nouja jammer dan.
Over het stationaire toerental, het is iets erger als de motor koud is. Verder rijdt hij super goed zonder stotteren of schokken of iets dergelijks. Kan het op den lange duur schadelijke gevolgen met zich mee brengen?
Iedereen bedankt voor de reacties tot zover!
Mick
2 september 2010 om 20:47 #17723332Kan opgegeven moment zover gaan dat de motor af kan slaan.
Omdat er toch steeds meer vuil in komt te zitten.6 september 2010 om 12:47 #17723333origineel gepost door miral astra
nick,trek die deksel eraf waarop staat ecotec en dan zie je vanzelf of er een kabel loopt of nie.
Nu ga ik toch twijfelen…
Deksel heb ik eraf getrokken en zie nergens een staalkabel lopen… Kon eigenlijk alleen maar elektrische kabels vinden onder de ‘EcoTec’ kap.
Echter loopt er wel een staalkabel naar iets toe met een half maantje, zit onder het luchtfilter linksbovenin. Beweegt als ik het gaspedaal intrap (ook als de motor uit is). Is dit een carburateur oftewel een mechanisch gaspedaal of gewoon een klep die de luchttoevoer regelt die ook aan het gaspedaal vast zit?
6 september 2010 om 13:24 #17723334Hoi,
Wij hebben het zelfde probleem met onze Astra uit 1998.
Toerteller schommelt heel erg. Al verschillende keren in de garage gestaan en probleem is nog niet verholpen.
Of het kwaad kan…denk het wel.
Wij hebben het een tijdje aangekeken en toen ging er ineens het motorelektronica verklikkerlampje branden. Dan rijd je auto in een noodloop.
Zou er toch even mee naar de dealer/garage gaan.6 september 2010 om 15:57 #17723335X16XEL is met gaskabel, dat bouw je ook niet zomaar effe om.
Dus denk echt dat je een X16XEL hebt.
Ook bij deze word het stationair toerental geregeld door een gasklep stelmotor, deze kan nog wel eens klemmen of stroef lopen door vervuiling, hierdoor kan het stationair niet goed afgeregeld zijn.
Controleer ook het pijpje op het gasklephuis waar het dunne slangetje vanaf het klepdeksel op aangesloten zit, deze gaat ook vaak verstopt zitten.
als deze verstopt zit gelijk het gaatje iets opboren.
Willem
6 september 2010 om 15:59 #17723336Willem
10 oktober 2010 om 22:33 #17723337Duidelijke foto Willem.
Maar heeft de 2.2 16V dit gaatje ook op deze plek?
Mijne schommelt ook iets in toeren en wat ik nog vreemder vind is dat mij maar 650rpm stationair loopt met warme motor?
Of is dit normaal bij de 2.2 16V?11 oktober 2010 om 20:46 #17723338De Z22SE heeft dezelfde gasklep als de Z18XE dus heeft ook zo’n gaatje.
Willem
11 oktober 2010 om 21:50 #17723339Oke,en dus daardoor kan de motor lager stationair gaan lopen aangezien dit het het gaatje is waar de stationairregelklep mee werkt?
Want 650rpm stationair is volgens mij ff te laag?
Ik neem aan dat ie normaal gewoon rond de 800rpm stationair draait toch?12 oktober 2010 om 21:03 #17723340mn x20xer start ff op 1400RPM en zakt na opwarmen af naar 950/1000 rpm :)
13 oktober 2010 om 07:16 #17723341Hoi Willem,
ik heb gisteren van mijn astra 2,2 coupe het gasklephuis erafgehaald maar die is toch anders dan die op de foto van de 16 en z18xe die jij heb geplaatst.
Gr. Paul
13 oktober 2010 om 11:01 #17723342Dat doet de mijne idd ook.
Dan is de koude start er bijna af.
Als dan de motor echt goed warm is dan zakt ie naar de 650rpm stationair.
En de naald schommeld iets.origineel gepost door 5chaap2k
mn x20xer start ff op 1400RPM en zakt na opwarmen af naar 950/1000 rpm :)@ Paul
Dat ie anders is maakt niet uit opzich.
T gaat om t carterventilatiegaatje wat in t huis zit.
Of heb je die dus niet?Ik moet wel zeggen dat er vanuit het kleppendeksel naar de inlaatbuis van de 2,2 16V al een carterventilatie/ontluchting zit. :wtf
13 oktober 2010 om 18:19 #17723343origineel gepost door greenspirit
Hoi Willem,ik heb gisteren van mijn astra 2,2 coupe het gasklephuis erafgehaald maar die is toch anders dan die op de foto van de 16 en z18xe die jij heb geplaatst.
Gr. Paul
Klopt, er zit verschil in de gaskleppen, maar het princiepe is gelijk.
die op de foto is van de Z16XE die van de Z18XE is iets anders, maar werkt verder hetzelfde..
Willem
13 oktober 2010 om 19:44 #17723344Ik heb na dit gelezen te hebben mn gasklep er ook vanaf gehaald om schoon te maken en was idd erg vies.
Heb ff gekeken maar de Z2.2se heeft niet zon gaatje. Probleem trouwens wel opgelost loopt veel mooier stationair.Voor de rest zag het er wel psies hetzelfde uit als de foto behalve die slang aansluiten. Misschien is het verschil met gaskabel of zonder kabel???
Dacht eerst dat het gewoon bij een 4cylinder hoorde nadat ik de V8 gewend was.
Wel ander probleem gevonden, wiellager rechtsvoor is kapot. Was 255 ex zag ik in Hbase. Beetje jammer
16 oktober 2010 om 22:59 #17723345Ook nog maar eens goed gekeken en ik vind idd ook geen gaatje.
Klep was ook niet schrikbarend vies.
Wel was het harde slangetje ingescheurd wat naar de benzinerail gaat.
Desondanks loopt ie stationair nog steeds maar 650rpm bij goed warme motor??
Moet ik ergens anders nog naar kijken om het stationair toerental hoger te krijgen?
En waarvoor is de harde slang die van onder de gasklep naar het motorblok gaat?
Kan deze verstopt zitten?
@Basgsi
Hoe loopt ie precies veel mooier stationair dan?
Schommelde het toerental erg?
Loopt die van jou wel 800rpm met goed warme motor?17 oktober 2010 om 17:45 #17723346Ik had de auto aan de computer gehangen en voor het schoonmaken schommelde het tussen 620 en 780,
nu beetje rond de 720 constant maar schommelt nog wel heel iets maar dat hou je denk ik toch met een 4cylinder met ketting….
Eerst was het bij een start ook erg laag nu loopt ie bij koude motor ook veel beter.Zit dat luchtslangetje nog wel goed aan je gasklep? ik heb de inlaat buis ook gelijk ff schoongemaakt.
18 oktober 2010 om 13:05 #17723347heb daar ook last van gehad, bij mij was het de EGR die bleef haken, deze is toen schoongemaakt met remreiniger, maar hij begint nu weer een beetje zo te doen dat de toerenblijven haken tussen de 1000 en 1500 laat er binnenkort bij de grote beurt een nieuwe opzetten.
18 oktober 2010 om 20:53 #17723348Bedankt voor je info Bas. :thumbup
Ik hoef me iig niet zo druk te maken,want de motor moet dus normaal rond de 700rpm stationair lopen.
Bij mijn motor schommeld de naald ook rond 650-700 dus dat valt mee.Al zou ik m toch liever op 700rpm willen hebben maar ik weet niet hoe ik dat voor elkaar zou moeten krijgen.
Ik weet wel dat als ik m in 1e versneling laat rollen zonder gas te geven de motor wel 700rpm loopt.
Dus de regelklep die extra lucht toevoegd om te voorkomen dat de motor afslaat werkt.
Is dit de EGR klep die dit regeld of komt dit ergens anders vandaan?
Misschien dat deze klep het stationair ook afregeld en dit dus niet genoeg lucht door kan laten vanwege enige verstopping?19 oktober 2010 om 08:47 #17723349origineel gepost door bjornspiering
heb daar ook last van gehad, bij mij was het de EGR die bleef haken, deze is toen schoongemaakt met remreiniger, maar hij begint nu weer een beetje zo te doen dat de toerenblijven haken tussen de 1000 en 1500 laat er binnenkort bij de grote beurt een nieuwe opzetten.Afdoppen is ook een optie.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.