Forumindex › Forums › Modellen › Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD › mag dicht
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
30 augustus 2010 om 15:27 #17225365
hey,
in de commo b gs/e coupe die ik pas gekocht heb werkten de achterlichten links niet meer en de kmteller (snelheid) ook niet. Dacht dat dit een zekering was die gevlogen was dus bij het nakijken bleek er ook eentje doorgebrand.
Nu dit zijn nog de staafjes, en telkenmale ik er een ander in steek kkis het direct stuk. Ik vind deze nergens meer dus mijn vraag was eigenlijk of het veel werk zou zijn om een nieuwer systeem (en veiliger) in te bouwen?
Vind je deze oude zekeringen eigenlijk nog wel ergens in de winkel?30 augustus 2010 om 21:05 #17721197Zekeringen zijn nog gewoon te koop bij een automaterialen zaak, wordt wel wat minder !!!
Als je nu eerst een een lampje over de zekeringhouder plaatst dan kun je gaan zoeken waar de storing ( sluiting ) zit.30 augustus 2010 om 21:12 #17721198Mocht je hem nou ooit is willen ombouwen, dan zijn er universele zekeringkastjes te krijgen. Hierin gaan normaal formaat zekeringen.
Ik heb er hier nog 1 liggen die in mn Rekord komt, kunnen er 10 in, en dan kan je er nog 1 naast klikken. Netjes een kapje er over…..
Dat is wel netjes en makkelijker dan die ouderwetse zekeringen, want die verkopen ze niet overal meer.
Tegenwoordig is het steeds meer die Ministeekzekeringen dus de normale gaan vroeg of laat ook de deur uit:D
30 augustus 2010 om 21:18 #17721199dan maar eens gaan zien voor zo een ombouwsysteem, lijkt me veiliger
31 augustus 2010 om 06:18 #17721200Ik denk, dat het qua veiligheid niet veel uitmaakt. De huidige insteekzekeren zijn gewoon wat makkelijker in het gebruik dan de staafzekeringetjes, die overgens gewoon nog goed verkrijgbaar zijn, hoor. Zeker bij de betere auto onderdelen zaak. Pas nog een aantal doosjes met de gebruikelijke Amp waardes gekocht. Ik heb er graag een paar in m’n dashboardkastje liggen. Just in case of..
Dat deze zekering er bij jou constant uitknalt, heeft dus te maken met een kortsluiting ergens. Bij oudere auto’s is er vaak geknoeid met de bedrading, dus het zal me niks verbazen, dat er bij jou ook iets verkeerd zit.
31 augustus 2010 om 11:51 #17721201precies wat ik dacht, maar voor het gemak toch maar ombouwen ;)
1 september 2010 om 16:42 #17721202raar raar, vandaag een hele boel zekeringen gaan halen, en alles vervangen welk erin zat. Steeds dezelfde dat vliegt. De achterlichten links werken niet, maar aan de bekabeling vind ik niks, daar lijkt toch alles mooi in orde :swear
1 september 2010 om 16:49 #17721203AnoniemLid sinds:
1 January 1970heeft er voorheen een trekhaak achter gezeten :hmmz
een multimeter zou jou verder op weg kunnen helpen,
want er zit ergens storing bij/in je achterlichten of je zekerings kastje :thumbupdoor alle lampjes uit de achterlichten te halen,
en dan weer een zekering erin, dat zou een goed begin zijn,
om te kijken of de zekering er weer door slaat :thumbupdoet ie het nog, kabels meten, zowel de linker
als de rechterkant :Dsucces
1 september 2010 om 19:39 #17721204ja heeft inderdaad een trekhaak opgezeten, zou dit het kunnen maken? moet ik dan eens nameten.
1 september 2010 om 20:54 #17721205Zoals ik al eerder heb verteld even een lampje over de zekeringhouder plaatsen dan kun je kijken waar de sluiting zit !
Als het lampje uitgaat zit daar de sluiting, simpel en doeltreffend.2 september 2010 om 16:41 #17721206ik ben geen elektronika wonder dus 9/10 doe ik dat toch mis denk ik…
2 september 2010 om 17:45 #17721207Doe nu maar wat Ron voorstelde. Haal de lampjes uit de unit, en kijk of dat de zekering weer springt. Zo ja, dan zit het hoogstwaarschijnlijk in de bekabeling of aansluiting daarvan. Zo nee, dan 1 voor 1 de lampjes erin doen.
Voor dit hoef je geen electronicawonder te zijn. Ben ik ook niet.
2 september 2010 om 19:01 #17721208ah oke, op die manier. Had iets heel anders begrepen. Ik weet niet of dit hetzelfde is, maar ik heb de teller en de lamp er uitgehaald, dus deze zitten niet meer aangesloten. En toch vliegt de zekering nog, dan kan het toch enkel nog van de bekabeling komen?
2 september 2010 om 20:05 #17721209even alle info, misschien iets duidelijker. Het is dus de 2 de zekering van links te beginnen.
Indien men lampen afstaan vliegt deze niet. van het moment dat ik ze op de eerste stand draait, vliegt hij door.
Als men lichten niet branden gaat het remlicht enkel links branden (de rechter doet dus niets) indien ik men lampen aansteek (en dan vliegt de zekering) branden enkel de rechterlampen, maar gaat het linkerremlicht alleen. de pinkers werken altijd mooi.
2 september 2010 om 21:10 #17721210AnoniemLid sinds:
1 January 1970we weten inmiddels dat je zekering er door knalt ;)
we weten [nog] niet of jij de testen zoals boven zijn beschreven
hebt uitgevoerd :hmmzanders blijven we [hier] storingen houden, wormke :D
2 september 2010 om 22:00 #17721211jwael, sorry, de lampen test heb ik gedaan… maakt niets uit. alle lampen eruit en ze knalt nog. Kabels van trekhaak zijn allemaal weg…
2 september 2010 om 22:06 #17721212Hoeveel zekeringen heb je al verprust ??
Als ik jou was zou ik toch maar eens een lampje over de zekeringhouder zetten kost je geen zekeringen meer!!
En je kan zien als het lampje uitgaat dat daar de kortsluiting zit.
dit is niet zo moeilijk hoor een lampje 2 draadjes aan vast solderen en in de zekeringhouder steken.
Kind kan de was doen ……2 september 2010 om 22:14 #17721213ah op die manier… ja sorry man, ieder zijn ding hé
2 september 2010 om 22:24 #17721214ik begreep hem ook al niet :hmmz
ik zat al met mijn lampje over de zekering te zwaaien:P (geintje)
@wormke zie je ook nergens geen kabels het chassis raken?
d.m.v. schuren langs metaalwat ook wel eens wil om in het donker een zekering te plaatsen dan zie je het misschien wel vonken
( en nee niet alleen de zekering):D2 september 2010 om 23:05 #17721215aan de lampen zie ik nergens een kabel die bloot ligt. Als ik nog eens tijd heb ga ik verder zoeken mar ben al paar dagen bezig, ben het even moe
3 september 2010 om 06:15 #17721216Het is duidelijk een kortsluiting, kan niet missen. En dat kan door doorgeschuurde isolatie zijn, zodat de naakte kabel nu contact maakt met het koetswerk. Dat gaat heel geleidielijk, en merk je pas, wanneer het te laat is.
Zoveel kabelbomen liggen er toch niet in een Commo B? Die zit, electrisch gezien, toch vrij elementair in elkaar, toch.? Bedoel ik mee, niet moeilijker als een Rekord E1 of Manta?
3 september 2010 om 06:23 #17721217Het kan erg lastig zijn om zoiets te herstellen als je er geen ”verstand” van hebt …
Mijn advies is … loop niet te klooien als je t niet aandurft … risico op brandschade is aanwezig ,… !!!
Kom maar ff langs hier dan fiksen we t samen …
gr Gert
3 september 2010 om 06:31 #17721218AnoniemLid sinds:
1 January 1970als er één centrale stekker in zit, in de achterlichten units,
haal die er eens uit, beide kanten wel te verstaan,
kan ook zijn dat er storing in de units zelf zit,
zo niet, dan zou ik verder gaan zoeken onder de dash,
kan zijn dat er voorheen stroom is verlegd naar andere behoeftes :Dmisschien ook een optie, kijk de wagen ff goed na,
paar emmers water eroverheen, of met een tuinslang,
en dan checken op evt lekkage.
Kan zijn dat je ergens een vochtprobleem hebt,
waardoor oxidatie je nu aardig parten kan spelen in het electrische circuit.:mad:succes nogmaals ;)
3 september 2010 om 08:29 #17721219origineel gepost door variant
Het kan erg lastig zijn om zoiets te herstellen als je er geen ”verstand” van hebt …Mijn advies is … loop niet te klooien als je t niet aandurft … risico op brandschade is aanwezig ,… !!!
Kom maar ff langs hier dan fiksen we t samen …
gr Gert
Erg hulpzaam, om iemand er bij te halen die er wel verstand van heeft. :thumbup:thumbup:thumbup
3 september 2010 om 12:04 #17721220bedankt voor het aanbod, maar ik vrees dat je net iets te ver woont ;)
probleem is dat dit moet opgelost zijn voor ik naar de keuring kan gaan, en zolang ik niet naar de keuring ben geseest…
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.