Forumindex › Forums › Modellen › Manta › Radiator gesprongen! [met foto's van oorzaak]
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
24 augustus 2010 om 21:41 #17225147
Beste mantaliefhebbers,
Sinds 30 juli ben ik een trotse eigenaar van een manta-a. Het is alleen jammer dat vandaag opweg naar huis de radiator was gesprongen :o.
Blijkbaar stond er druk op het koelsysteem en heeft het een weg naar buiten gevonden via de onderkant van mijn radiator :cry. Mijn vraag is hoe dit kan komen en hoe te voorkomen? Het moment dat de radiator sprong was ik aan het remmen en maakte de auto (al een paar dagen) bij het remmen een raar soort van ratelend geluid. Hoe harder ik rem (en dus het rempedaal harder intrap), hoe harder het geluid (en op het laatst dus een knal).
Ik weet niet of het remmen er iets mee te maken heeft, maar vond het wel vreemd dat tijdens het remmen het zaakje ontplofte :(. Hopelijk kunnen jullie me antwoorden en/of tips geven. Dan zoek ik ondertussen ‘even’ een nieuwe radiator zodat ik weer kan toeren :jerry.
Gegroet,
steve :afro
24 augustus 2010 om 21:44 #17718209en voor de liefhebbers, mijn wagen toen die t nog deed :kewlpics:kewlpics
24 augustus 2010 om 21:54 #17718210Hoeveel ruimte zit er tussen je koelvin en je radiateur???
Vergis je niet hoeveel cm je motorblok naar voren komt tijdens het remmen. Vooral als je motorsteunrubbers wat slapper worden of zelfs gescheurd zijn.
Er hoort wel wat druk op je koelsysteem te staan hoor.
Dan kookt je koelmiddel namelijk minder snel.
De maximale druk wordt bepaald door je radiateurdop. Hier zit namelijk een veer in, die bij een bepaalde druk wordt ingedrukt en waarna de druk kan ontsnappen.Voorbeeld:
Water kookt onder normale omstandigheden bij 100 graden.
Als je de druk gaat verhogen, kun je dat kookpunt best verhogen naar bijvoorbeeld 115 graden.24 augustus 2010 om 22:38 #17718211ik wil eerst wel even een foto zien van de “gesprongen” radiator.
we kunnen wel uren doorlullen over wat het nu wel en niet is, als er een afdruk van de vin in zit, dan weet je wel genoeg.
25 augustus 2010 om 06:06 #17718212hee das m,n oude manta deze moet jij ook nog wel kennen henk die is van ronald koning geweest
maar back on topic een fotootje van de radiateur zou idd wat makkelijker zijn :thumbup
25 augustus 2010 om 06:54 #17718213Om toch even door te lullen :P even gokken.
zeker een grotere motor waarvan de fiscovin niet is vervangen door een vaste…25 augustus 2010 om 07:37 #17718214zal wel een foto maken..het is een 1900 en zit nog steeds een 1900 in.
25 augustus 2010 om 07:41 #17718215AnoniemLid sinds:
1 January 1970leuke manta
op n paar plekjes na dan
radiateur kun je mischien beter laten reviseren
dan een andere gebruiktenieuw zal het wel “even”zoeken worden of niet te betalen
“boxem”
is assen en of emmen
kan er een nieuw koelblok inzetteneventueel met grotere doorlaat;);)
en inderdaad gokken op wat het was doe ik ook niet;)
25 augustus 2010 om 20:47 #17718216De situatie toen ik de motorkap open deed..de koelvin zat onderaan praktisch tegen de radiator aan :o
Oorzaak: Rubber onder de radiator was kapot..hierdoor kon de radiator heen en weer bewegen zonder moeite blijkbaar..
Even knutselen en radiator los..
Omdat de radiator los zat en omdat misschien de motor ook nog eens een stukje naar voren schuift tijdens t remmen heeft de koelvin aardig huis gehouden op de radiator..met een gaatje aan de onderkant als gevolg..Daaruit kwam op moment van schade een aardig fontein uit kan ik vertellen..
Minder prettig was trouwens wel de kleur van het laatste deel koelvloeistof..hoop dat het gewoon een beetje ouwe rotzooi was en geen olie :hmmz
Het motorruim zonder radiator en met de rubber waar de radiator eigenlijk aan vast had moeten zitten..was deze niet stuk dan had de radiator ongeveer een centimeter of 3 a 5 van de koelvin afgezeten (schat ik)..Naast de schade aan de radiator heeft de koelvin ook wat schrammen opgelopen, maar niet erger dan op de laatste foto..
25 augustus 2010 om 20:53 #17718217Zo te zien heeft de koelvin in deze situatie de radiator gesloopt..Geeft direct antwoord op de vraag waarom ik tijdens het remmen een rattelend geluid hoorde welke steeds harder werd..
Ook kwam ik erachter dat mijn temperatuursensor stuk was..dacht eerst dat de temperatuurmeter stuk was maar kwam door testen erachter dat de sensor het niet meer deed..Heb thuis nog een 120 graden sensor liggen, deze kan ik toch ook gebruiken?
Bedankt voor alle reacties trouwens, zet je wel aan het denken over mogelijke oorzaken van problemen :thumbup zo leer ik nog eens wat :)
26 augustus 2010 om 06:38 #17718218AnoniemLid sinds:
1 January 1970je zou nu ook meteen een slag bredere radiateur kunnen monteren;)
die op de foto staan de steuntjes een paar cm van de radiateur afje hebt ze ook dan zitten de steuntjes meteen tegen de radiateur
“kermitkiller” heeft wel wat liggen denk ik;):thumbup
26 augustus 2010 om 07:07 #17718219De bredere radiateur die louwe 16 klepper bedoeld is van een Manta B of Rekord D. weet dan wel dat je je koelslangen moet aanpassen of vervangen.
koelwater lijkt er prima uit te zien. Dat beetje drijvende olie kan ook uit je motorruimte zijn gekomen.26 augustus 2010 om 11:38 #17718220Koelwater lijkt er prima uit te zien.:hmmz:hmmz
Man het lijkt wel koffie, het werd ook wel tijd dat er verse koelvloeistof in komt.
Maar ff het binnenwerk reinigen kan ook geen kwaad, nu je toch de zaak los hebt.
Die Calli is dat een turbo 4×4?26 augustus 2010 om 12:19 #17718221Volgens mij zit er links een nieuwe drempel in, als je goed kijkt zie je de las rups nog.
;)26 augustus 2010 om 13:03 #17718222origineel gepost door jethro
Koelwater lijkt er prima uit te zien.:hmmz:hmmz
Man het lijkt wel koffie, het werd ook wel tijd dat er verse koelvloeistof in komt.Tijd om te verversen was al een jaartje of 10 geleden, daar had ik het ook niet over. 9 van de 10 Manta/ascona die ik heb opgehaald hadden een lekker bakkie koffie onder de kap. Vandaar prima :P
26 augustus 2010 om 13:05 #17718223origineel gepost door jethro
Volgens mij zit er links een nieuwe drempel in, als je goed kijkt zie je de las rups nog.
;)wat is een drempel? Dat zijn toch die dingen waar je overheen rijdt in een woonwijk.
26 augustus 2010 om 14:21 #17718224hehe, moet zoiezo allemaal even schoon gemaakt worden..Heb m net een maand..Moet hem zoiezo nog even open trekken om te zien hoe de chassis er aan toe is.
Die calibra is idd een 4×4 turbo in opbouw.
origineel gepost door jethro
Koelwater lijkt er prima uit te zien.:hmmz:hmmz
Man het lijkt wel koffie, het werd ook wel tijd dat er verse koelvloeistof in komt.
Maar ff het binnenwerk reinigen kan ook geen kwaad, nu je toch de zaak los hebt.
Die Calli is dat een turbo 4×4?26 augustus 2010 om 15:19 #17718225origineel gepost door hanzzz
origineel gepost door jethro
Volgens mij zit er links een nieuwe drempel in, als je goed kijkt zie je de las rups nog.
;)wat is een drempel? Dat zijn toch die dingen waar je overheen rijdt in een woonwijk.
Ik denk dat ie de dorpel bedoelt.
26 augustus 2010 om 17:19 #17718226origineel gepost door The_Undertaker
origineel gepost door hanzzz
origineel gepost door jethro
Volgens mij zit er links een nieuwe drempel in, als je goed kijkt zie je de las rups nog.
;)wat is een drempel? Dat zijn toch die dingen waar je overheen rijdt in een woonwijk.
Ik denk dat ie de dorpel bedoelt.
Er zijn verschillende voorwerpen cq onderdelen die één of meerdere benamingen kunnen hebben.
Volgt u het nog?:D
Waaronder een drempel of ook wel dorpel genoemd.
Je kunt ze beide gebruiken.
:jerry:jerry26 augustus 2010 om 17:48 #17718227‘t Zal wel an de streek liggen ofzoiets :P
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.