3.18 overbrenging….. wel of niet doen….

Forumindex Forums Modellen Kadett 3.18 overbrenging….. wel of niet doen….

  • Dit onderwerp is leeg.
18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Auteur
    Berichten
  • #17224808
    jermir
      Lid sinds:
      20 January 2010

      had dus via ebay een achteras van een manta a gte gekocht en die bleek dus bij het uit elkaar halen door de eigenaar in mindere conditie te zijn dan hij dacht.
      nu kan ik dus 2 dingen doen of op laten sturen of gewoon me geld terug.
      de keus is aan mij maar wat ik uit t verhaal kon halen was dat waar het pignon tandwiel beschadigd is niet de raakvlakken betreft.
      vraag me ergens ook wel af hoe zoiets kan gebeuren???

      wat raden jullie aan????
      ik weet t niet zo zeker maar denk ergens dat het geen kwaad kan en aangezien deze dingen nogal schaars zijn….

      misschien ook wel handig om te vermelden dat er wel een c20let fase 2 voor hangt…

      hier de foto`s

      graag jullie mening…

      #17713649
      2000
      Moderator
        Lid sinds:
        30 June 2004

        daar zou ik geen turboblok op los durfen laten

        #17713650
        jermir
          Lid sinds:
          20 January 2010

          ja daar zat ik ook al aan te denken.
          twijfel ook heel erg.
          kijk als het nou een 3.44 was had ik gewoon een andere gezocht maar vind maar eens een 3.18……:hmmz

          #17713651
          2000
          Moderator
            Lid sinds:
            30 June 2004

            Ik weet niet waar, maar er zijn nog nieuwe overbrengingen in NL te verkrijgen, en niet eens de hoofdprijs.
            Ik was 2 jaar terug op een rallysprint waar een (manta) team met een geheel nieuwe overbrenging reed. (ging overigens wel stuk, maar voor straat gebruik lijkt het me geen probleem)
            Zal het eens vragen aan een maat van me.

            Ik zou met bovenstaande tandwielen geen risico nemen. Kijk is het een motorsteun of zo, dan zeg ik doen….. maar als dit de geest geeft op de snelweg, en het zooitje loopt vast……….:o:o:o

            #17713652
            jermir
              Lid sinds:
              20 January 2010

              als je kijkt bij risse motorsport kosten nieuwe al snel 900 euro ofzo en dan heb je allemaal hele korte overbrengingen.
              wou juist met de c20let lekker rustig kunnen toeren als je 120 rijd met 14 inch eronder.
              anders draait dat ding al snel 4000 tot 4500 tpm als je 120 rijd.
              met een 3.18 draait hij rond de 3000 tpm met 14 inch eronder icm een getrag 265bak
              dus als jij toevallig weet waar en hoe je die dingen kunt kopen…..
              al denk ik met een rallysprint dat ze alleen korte overbrengingen gebruiken want top rijden ze toch nooit.

              #17713653
              henk 400rr
              Deelnemer
                Lid sinds:
                29 June 2004

                deze sowiso niet gebruiken, iets is al afgebroken, je kan wachten op meer.

                maar een 3:18 op een 2.0 liter?? goed turbo en 16V, maar ook die moet op gang komen en toeren maken.

                ik kan me voorstellen dat het wat is als je dagelijks spanje op en neer rijd, dan kan hij lekker zuinig zijn, maar verder..

                maar goed, zelf weten. :thumbup

                succes.

                #17713654
                jermir
                  Lid sinds:
                  20 January 2010

                  ja ik dacht daar dus ook al aan, baal er gewoon heel erg van.
                  reden dat ik een 3.18 wil gebruiken is dat ik met 14inch wil gaan rijden.
                  sleutel regelmatig ook aan een kadett coupe turbo ( blauwe hier van t forum)
                  met een 3.44 achteras en manta 18s 5 bak maar die draait echt veel toeren als je ermee op de snelweg rijd.
                  ben ermee naar sevenum en budel geweest en je zit dan constant aan de 4000+ toeren per minuut en daar zit zelfs 15 inch onder….

                  vandaar dat ik dus een langere overbrenging wou om de toeren een beetje omlaag te krijgen op kruissnelheid.

                  bedoel denk dat je met fase 2 toch best wel snel van ze plek komt ook al is het een 3.18 achteras lijkt me.
                  de eerste versnellingen zijn zo kort dat je alleen maar wielspin heb met volgas optrekken.

                  als het wegdek ook maar iets vochtig is heb je zelfs wielspin met 100 km/u:o

                  maar deze anmuleer ik want dit gaat inderdaad verder kapot en als het hele zooitje vastloopt ben je helemaal de lul en is meteen me sper kapot.:thumbdown

                  #17713655
                  henk 400rr
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    29 June 2004

                    Daarom, je kan je beter verder zoeken.

                    ik rij trouwens met 2.0 16V, 265 bak en 4:30 in de achteras, de 3:67 was mij al te lang, een 3:18 zou dus voor mij helemaal niks zijn.

                    Maar net wat je schrijft, mischien zit het ‘m in het formaat wiellen, ik rij eigenlijk alleen met 15″ en redelijke banden (niet te plat).

                    ik moet ergens wel een berekening hebben dat je het wat gemakkelijk kan bekijken, maar dan moet ik echt even spitten.

                    #17713656
                    Anoniem
                      Lid sinds:
                      1 January 1970

                      je hebt als goed is een excel bestandje gemaakt door zweedse mensen hoe het zit met verhoudingen en bakken en velgen in verschillende maten, op welke snelheden je dan uitkomt.
                      Als iemand dat bestandje heeft hoor ik het graag. kan het niet meer vinden in mijn archief.

                      #17713657
                      schrump
                        Lid sinds:
                        16 February 2005

                        ik rij met mijn c kadett met C20XE, met een rekord 18S bak ,3.44 achteras en 15″ wielen.
                        bij berekening bleek dat als ik met het zelfde toerental als een vectra2000 wilde rijden ik een 3.67 had moeten gaan rijden.

                        nu met 3.44 draait hij 3000 toeren bij ruim 100 km/uur.

                        bij 135 km/uur loopt hij best wel rustig vind ik.

                        #17713658
                        jermir
                          Lid sinds:
                          20 January 2010

                          heb alles ingevuld op http://www.gearingcommander.com

                          is eigenlijk voor motorfietsen maar je kan gewoon de bandenmaten invullen etc net als de versn bak verhoudingen want die staan gewoon op internet.

                          en ipv je tandwielen geef je de overbrenging op 3.18 is dus een 11/35

                          op die manier kwam ik er dus achter dat als je met 14 inch rijd en 225/40r14 eromheen icm getrag 265 etc etc je bij 120 km/u 3000tpm rijd. je hebt dan ook een theoretische top van 280+/- km/u

                          anders moet ik toch voor 15 inch gaan en een 3.44 nemen, waar ik ergens wel van baal want vind die duitse stijl zoooo mooi. kleine brede dikke wieltjes……

                          #17713659
                          henk 400rr
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            29 June 2004

                            origineel gepost door JvV
                            je hebt als goed is een excel bestandje gemaakt door zweedse mensen hoe het zit met verhoudingen en bakken en velgen in verschillende maten, op welke snelheden je dan uitkomt.
                            Als iemand dat bestandje heeft hoor ik het graag. kan het niet meer vinden in mijn archief.

                            ik heb 2 excel bestanden waar je allebei wat kan invullen, onder m’n profiel staat m’n emailadres wel, dan stuur ik het even op als je mij een mailtje stuurt.

                            (geld ook voor andere geïnteresseerden)

                            #17713660
                            Anoniem
                              Lid sinds:
                              1 January 1970

                              origineel gepost door henk 400rr

                              origineel gepost door JvV
                              je hebt als goed is een excel bestandje gemaakt door zweedse mensen hoe het zit met verhoudingen en bakken en velgen in verschillende maten, op welke snelheden je dan uitkomt.
                              Als iemand dat bestandje heeft hoor ik het graag. kan het niet meer vinden in mijn archief.

                              ik heb 2 excel bestanden waar je allebei wat kan invullen, onder m’n profiel staat m’n emailadres wel, dan stuur ik het even op als je mij een mailtje stuurt.

                              (geld ook voor andere geïnteresseerden)

                              Ik heb je gemaild henk! :)

                              #17713661
                              2000
                              Moderator
                                Lid sinds:
                                30 June 2004

                                origineel gepost door jermir
                                waar ik ergens wel van baal want vind die duitse stijl zoooo mooi. kleine brede dikke wieltjes……

                                Ik ben het volledig met je eens :thumbup maar een langere overbrenging moet de kleine wielen toch compenseren? Ik zat zelf namelijk exact als jij te denken, lange overbrenging + kleine wielen = perfect?

                                #17713662
                                giuliettaevo
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  5 November 2006

                                  175-50-13 met een 3,76, manta 18s en C20let in een c coupe leverde bij 160 km/u spannende momenten op toen hij de wielen doortrok omdat er een richeltje in de weg zat…:o

                                  langere as is erg prettig…. 3,44 met 15″is goed te doen overigens maar als je 14″ met platte bandjes wilt zou ik naar de 3,18 gaan.

                                  #17713663
                                  2000
                                  Moderator
                                    Lid sinds:
                                    30 June 2004

                                    Heb het gevraagd, hij had geen idee. En de prijs die hij noemde lag bijna even hoog als die van risse.
                                    Sorry beetje topic vervuiling: Stel ik wil ongeveer de 200 (hard zat) halen, met 175/50/13 en een standaard 5-bak, wat voor overbrenging moet ik dan aan denken, vergeleken bij een standaard 1600 as?

                                    #17713664
                                    jermir
                                      Lid sinds:
                                      20 January 2010

                                      denk dat je dat miss zelfs nog wel haad met een 3.89 en anders en 3.67 ofzo.
                                      wat ik me eigenlijk t meeste afvraag: hoe kan het gebeuren dat die tanden zo afbreken?
                                      lijkt me niet echt normaal.
                                      heb t nooit eerder gezien.

                                      #17713665
                                      henk 400rr
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        29 June 2004

                                        iets dergelijks kan vele oorzaken hebben;
                                        -rotzooi in de olie
                                        -te ruime lagers
                                        -verkeerde flankspeling
                                        – etc. … etc. tot gekke zaken zoals loslopende moer waardoor het piniontandwiel gaat klapperen.

                                        het kan zelfs zo zijn dat de as zo lang gelegen heeft dat roestvorming ervoor zorgt dat na ingebruiknemingde tanden zo overbelast dat dit dus gebeurd.

                                      18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
                                      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.