Forumindex › Forums › Modellen › Kadett › 3.18 overbrenging….. wel of niet doen….
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
16 augustus 2010 om 18:12 #17224808
had dus via ebay een achteras van een manta a gte gekocht en die bleek dus bij het uit elkaar halen door de eigenaar in mindere conditie te zijn dan hij dacht.
nu kan ik dus 2 dingen doen of op laten sturen of gewoon me geld terug.
de keus is aan mij maar wat ik uit t verhaal kon halen was dat waar het pignon tandwiel beschadigd is niet de raakvlakken betreft.
vraag me ergens ook wel af hoe zoiets kan gebeuren???wat raden jullie aan????
ik weet t niet zo zeker maar denk ergens dat het geen kwaad kan en aangezien deze dingen nogal schaars zijn….misschien ook wel handig om te vermelden dat er wel een c20let fase 2 voor hangt…
hier de foto`s
graag jullie mening…
16 augustus 2010 om 18:13 #17713649daar zou ik geen turboblok op los durfen laten
16 augustus 2010 om 18:38 #17713650ja daar zat ik ook al aan te denken.
twijfel ook heel erg.
kijk als het nou een 3.44 was had ik gewoon een andere gezocht maar vind maar eens een 3.18……:hmmz16 augustus 2010 om 18:44 #17713651Ik weet niet waar, maar er zijn nog nieuwe overbrengingen in NL te verkrijgen, en niet eens de hoofdprijs.
Ik was 2 jaar terug op een rallysprint waar een (manta) team met een geheel nieuwe overbrenging reed. (ging overigens wel stuk, maar voor straat gebruik lijkt het me geen probleem)
Zal het eens vragen aan een maat van me.Ik zou met bovenstaande tandwielen geen risico nemen. Kijk is het een motorsteun of zo, dan zeg ik doen….. maar als dit de geest geeft op de snelweg, en het zooitje loopt vast……….:o:o:o
16 augustus 2010 om 18:48 #17713652als je kijkt bij risse motorsport kosten nieuwe al snel 900 euro ofzo en dan heb je allemaal hele korte overbrengingen.
wou juist met de c20let lekker rustig kunnen toeren als je 120 rijd met 14 inch eronder.
anders draait dat ding al snel 4000 tot 4500 tpm als je 120 rijd.
met een 3.18 draait hij rond de 3000 tpm met 14 inch eronder icm een getrag 265bak
dus als jij toevallig weet waar en hoe je die dingen kunt kopen…..
al denk ik met een rallysprint dat ze alleen korte overbrengingen gebruiken want top rijden ze toch nooit.16 augustus 2010 om 19:20 #17713653deze sowiso niet gebruiken, iets is al afgebroken, je kan wachten op meer.
maar een 3:18 op een 2.0 liter?? goed turbo en 16V, maar ook die moet op gang komen en toeren maken.
ik kan me voorstellen dat het wat is als je dagelijks spanje op en neer rijd, dan kan hij lekker zuinig zijn, maar verder..
maar goed, zelf weten. :thumbup
succes.
17 augustus 2010 om 17:07 #17713654ja ik dacht daar dus ook al aan, baal er gewoon heel erg van.
reden dat ik een 3.18 wil gebruiken is dat ik met 14inch wil gaan rijden.
sleutel regelmatig ook aan een kadett coupe turbo ( blauwe hier van t forum)
met een 3.44 achteras en manta 18s 5 bak maar die draait echt veel toeren als je ermee op de snelweg rijd.
ben ermee naar sevenum en budel geweest en je zit dan constant aan de 4000+ toeren per minuut en daar zit zelfs 15 inch onder….vandaar dat ik dus een langere overbrenging wou om de toeren een beetje omlaag te krijgen op kruissnelheid.
bedoel denk dat je met fase 2 toch best wel snel van ze plek komt ook al is het een 3.18 achteras lijkt me.
de eerste versnellingen zijn zo kort dat je alleen maar wielspin heb met volgas optrekken.als het wegdek ook maar iets vochtig is heb je zelfs wielspin met 100 km/u:o
maar deze anmuleer ik want dit gaat inderdaad verder kapot en als het hele zooitje vastloopt ben je helemaal de lul en is meteen me sper kapot.:thumbdown
17 augustus 2010 om 17:19 #17713655Daarom, je kan je beter verder zoeken.
ik rij trouwens met 2.0 16V, 265 bak en 4:30 in de achteras, de 3:67 was mij al te lang, een 3:18 zou dus voor mij helemaal niks zijn.
Maar net wat je schrijft, mischien zit het ‘m in het formaat wiellen, ik rij eigenlijk alleen met 15″ en redelijke banden (niet te plat).
ik moet ergens wel een berekening hebben dat je het wat gemakkelijk kan bekijken, maar dan moet ik echt even spitten.
17 augustus 2010 om 17:42 #17713656AnoniemLid sinds:
1 January 1970je hebt als goed is een excel bestandje gemaakt door zweedse mensen hoe het zit met verhoudingen en bakken en velgen in verschillende maten, op welke snelheden je dan uitkomt.
Als iemand dat bestandje heeft hoor ik het graag. kan het niet meer vinden in mijn archief.17 augustus 2010 om 18:00 #17713657ik rij met mijn c kadett met C20XE, met een rekord 18S bak ,3.44 achteras en 15″ wielen.
bij berekening bleek dat als ik met het zelfde toerental als een vectra2000 wilde rijden ik een 3.67 had moeten gaan rijden.nu met 3.44 draait hij 3000 toeren bij ruim 100 km/uur.
bij 135 km/uur loopt hij best wel rustig vind ik.
17 augustus 2010 om 19:08 #17713658heb alles ingevuld op http://www.gearingcommander.com
is eigenlijk voor motorfietsen maar je kan gewoon de bandenmaten invullen etc net als de versn bak verhoudingen want die staan gewoon op internet.
en ipv je tandwielen geef je de overbrenging op 3.18 is dus een 11/35
op die manier kwam ik er dus achter dat als je met 14 inch rijd en 225/40r14 eromheen icm getrag 265 etc etc je bij 120 km/u 3000tpm rijd. je hebt dan ook een theoretische top van 280+/- km/u
anders moet ik toch voor 15 inch gaan en een 3.44 nemen, waar ik ergens wel van baal want vind die duitse stijl zoooo mooi. kleine brede dikke wieltjes……
17 augustus 2010 om 19:19 #17713659origineel gepost door JvV
je hebt als goed is een excel bestandje gemaakt door zweedse mensen hoe het zit met verhoudingen en bakken en velgen in verschillende maten, op welke snelheden je dan uitkomt.
Als iemand dat bestandje heeft hoor ik het graag. kan het niet meer vinden in mijn archief.ik heb 2 excel bestanden waar je allebei wat kan invullen, onder m’n profiel staat m’n emailadres wel, dan stuur ik het even op als je mij een mailtje stuurt.
(geld ook voor andere geïnteresseerden)
17 augustus 2010 om 19:43 #17713660AnoniemLid sinds:
1 January 1970origineel gepost door henk 400rr
origineel gepost door JvV
je hebt als goed is een excel bestandje gemaakt door zweedse mensen hoe het zit met verhoudingen en bakken en velgen in verschillende maten, op welke snelheden je dan uitkomt.
Als iemand dat bestandje heeft hoor ik het graag. kan het niet meer vinden in mijn archief.ik heb 2 excel bestanden waar je allebei wat kan invullen, onder m’n profiel staat m’n emailadres wel, dan stuur ik het even op als je mij een mailtje stuurt.
(geld ook voor andere geïnteresseerden)
Ik heb je gemaild henk! :)
17 augustus 2010 om 20:35 #17713661origineel gepost door jermir
waar ik ergens wel van baal want vind die duitse stijl zoooo mooi. kleine brede dikke wieltjes……Ik ben het volledig met je eens :thumbup maar een langere overbrenging moet de kleine wielen toch compenseren? Ik zat zelf namelijk exact als jij te denken, lange overbrenging + kleine wielen = perfect?
17 augustus 2010 om 20:51 #17713662175-50-13 met een 3,76, manta 18s en C20let in een c coupe leverde bij 160 km/u spannende momenten op toen hij de wielen doortrok omdat er een richeltje in de weg zat…:o
langere as is erg prettig…. 3,44 met 15″is goed te doen overigens maar als je 14″ met platte bandjes wilt zou ik naar de 3,18 gaan.
18 augustus 2010 om 19:39 #17713663Heb het gevraagd, hij had geen idee. En de prijs die hij noemde lag bijna even hoog als die van risse.
Sorry beetje topic vervuiling: Stel ik wil ongeveer de 200 (hard zat) halen, met 175/50/13 en een standaard 5-bak, wat voor overbrenging moet ik dan aan denken, vergeleken bij een standaard 1600 as?18 augustus 2010 om 22:09 #17713664denk dat je dat miss zelfs nog wel haad met een 3.89 en anders en 3.67 ofzo.
wat ik me eigenlijk t meeste afvraag: hoe kan het gebeuren dat die tanden zo afbreken?
lijkt me niet echt normaal.
heb t nooit eerder gezien.18 augustus 2010 om 22:15 #17713665iets dergelijks kan vele oorzaken hebben;
-rotzooi in de olie
-te ruime lagers
-verkeerde flankspeling
– etc. … etc. tot gekke zaken zoals loslopende moer waardoor het piniontandwiel gaat klapperen.het kan zelfs zo zijn dat de as zo lang gelegen heeft dat roestvorming ervoor zorgt dat na ingebruiknemingde tanden zo overbelast dat dit dus gebeurd.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.