Forumindex › Forums › Modellen › Calibra › v6 motor is overleden ! wat ist beste ?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
15 augustus 2010 om 09:45 #17224738
Hallo beste Calibra rijders
Afgelopen donderdag tijdens terugreis NL is in Zwitzerland is Mijn Calibra V6 stukgelopen ….De Multiriem poelie is losgelopen waarna na een flinke dreun voelbaar de distributieriem een aantal tanden is versprongen .. de gevolgen hiervan zijn bekend … kapotte kleppen enz
De distibutieriem samen met de rollen en WP zijn 1 jaar terug geleden vervangen door de garage
Wie weet hoe die Multiriem poelie los kan raken ? het is de buitenste ring .. rubber is weg .. zeg maar de binnenste poelie zit nog wel op de motor …. zou dit niet goed gemonteerd zijn door de monteur in de garage ? bij vervangen van de distrubutie ? wat is jullie oordeel daarover ?
De Calibra word ergens in de komende weken terug naar NL versleept door de ANWB
Wat is een goede optie om te repareren ?
– een andere Motor te plaatsen b.v een goede V6 3.0/3,2 motor ? of een 2,5 V6 met weinig km ??
– de nu bestaande motor, beide cylinder koppen revisie ?
– zou de riem moeten worden vervangen nu ? gezien ie een aantal tanden is versprongen ? of kan volstaan worden met het opnieuw op tijd zetten ?De V6 heeft 170.000 km gelopen en verbruikt geen olie … is goed mee omgegaan …..
Wat lijkt jullie de beste Optie ???? om deze Calibra ( de groene HULK ) te redden ??
Gaarne jullie oordeel … met Groet Anjo Tol
15 augustus 2010 om 09:46 #17712403Terug gaan naar de garage om verhaal te halen, dit mag never nooit binnen een jaar al gebeuren :argue
15 augustus 2010 om 09:48 #17712404Deze poelies lopen vaker stuk helaas.
Ligt niet aan de montage
en wat je zelf wil natuurlijk.
het is de kans om een ombouw te doen naar 3.0 of 3.2
je kan ook 2 goede koppen halen en deze repareren
Willem
15 augustus 2010 om 15:46 #17712405Das mooi kl@t* Repareren zal wel goed koper zijn dan een ander blok (in geval van laten doen) denk ik. Maar het is ook de gelegenheid om een 3.0/3.2 er in te gaan hangen.
In ieder geval succes met de afloop. Zure afsluiting van de vakantie in ieder geval… :(
15 augustus 2010 om 16:32 #17712406Ik denk dat je voor je zelf moet afwegen wat de beste keus is. Met kapotte motor is ie sowieso haast niks waard dus repareren zal toch de beste keuze zijn.
Een 3.0/3.2 er in is leuk, maar vergeet niet dat ie dan ook een slokje meer gaat gebruiken. Doorgaans hebben de meeste 3.0’s ook veel kilometers gelopen en kun je een 2.5 met een schappelijke kilometerstand nog wel vinden.
Laat eerst de schade eens bekijken door een expert, dan weet je meer.
15 augustus 2010 om 16:33 #17712407Ahh de gevulcaniseerde poelies..
Gaat vaker stuk ja, heeft niets met de reparatie van vorig jaar te maken. Gebeurt bij elk merk met gevulcaniseerde poelies wel.15 augustus 2010 om 16:47 #17712408origineel gepost door Calibrainpower
Ik denk dat je voor je zelf moet afwegen wat de beste keus is. Met kapotte motor is ie sowieso haast niks waard dus repareren zal toch de beste keuze zijn.Een 3.0/3.2 er in is leuk, maar vergeet niet dat ie dan ook een slokje meer gaat gebruiken. Doorgaans hebben de meeste 3.0’s ook veel kilometers gelopen en kun je een 2.5 met een schappelijke kilometerstand nog wel vinden.
Laat eerst de schade eens bekijken door een expert, dan weet je meer.
We hebben een 3.2 in een Astra lopen (van Jerremy) op een Calibra inlaat met 2.5 programm
Deze rijdt gemiddeld 1 op 10 a 1 op 11, zo duur is dat niet
Mijn 2.5 V6 X25XE Vec-B liep ook net zo duur als de 3.0 V6 (X30XE met X25XE Vectra inlaat / standaard 2.5 V6 programma) automaat van CarloAstra op de afstanden (gemiddeld 1 op 9 met veel hoge snelheden).
Willem
15 augustus 2010 om 16:55 #17712409Ga je nou een V6 in een Astra met een V6 in een Calibra vergelijken? Gewicht, luchtweerstand en VOORAL de berijder bepalen het verbruik. Het is toch logisch dat als je 500cc meer krijgt dat er meer brandstof in moet?
En diegene die nu in die Vectra 3.0 rijd die jij bedoelt ken ik ook, en toevallig weet ik dat dat verbruik wat jij noemt niet gehaald word ;).
Mijn Calibra liep met 2.5 een stukje zuiniger dan met de huidige 3.0. Maar goed, ik hoop dat Anjo Tol hier iets aan heeft.
15 augustus 2010 om 16:57 #17712410origineel gepost door Calibrainpower
Ga je nou een V6 in een Astra met een V6 in een Calibra vergelijken? Gewicht, luchtweerstand en VOORAL de berijder bepalen het verbruik. Het is toch logisch dat als je 500cc meer krijgt dat er meer brandstof in moet?En diegene die nu in die Vectra 3.0 rijd die jij bedoelt ken ik ook, en toevallig weet ik dat dat verbruik wat jij noemt niet gehaald word ;).
Mijn Calibra liep met 2.5 een stukje zuiniger dan met de huidige 3.0. Maar goed, ik hoop dat Anjo Tol hier iets aan heeft.
Tis wel die V6 Station ja
alleen nog bij de vorige eigenaar
We hebben samen dezelfde rit tegelijk afgelegd toen, en hadden nauwelijks verschil
Die vectra is pas ECHT gaan zuipen na het Chippen door Corsa_Gsi had ik begrepen
en de relatie kleinere motor minder verbruik gaat zeker niet altijd op!!!!
Voor de kadett-E an astra-F werd voor een 1.4 meer verbruik opgegeven als voor een 1.6
en de 1.8 16V was op papier en in werkelijkheid nog zuiniger
een Omega 3.0 V6 handbak loopt ook niet eens zo duur.
1 op 9 is GOED te halen!!
1550kg!!
Willem
15 augustus 2010 om 18:04 #17712411origineel gepost door Calibrainpower
Ga je nou een V6 in een Astra met een V6 in een Calibra vergelijken? Gewicht, luchtweerstand en VOORAL de berijder bepalen het verbruik. Het is toch logisch dat als je 500cc meer krijgt dat er meer brandstof in moet?Uhm, lucht weerstand Astra F en Calibra is dat ook niet zoiets als appels met peren vergelijken ?
Een Calibra is stukken gestroomlijnder dan een Astra F !
Gewicht van de Calibra zal denk zo’n 100 kg. meer zijn.
mijne weegt 1234.Heb hiervoor een C25XE icm Astra gehad, en die reed misschien maar iets zuiniger dan m’n huidige 32
En deze heeft nog airco ook die regelmatig gebruikt wordt. en de vorige Astra gsi met de 2.5 zat geen ruk aan opties op dus scheeldde ook nog wel ten aanzien van gewicht.
Dus tja..Daarbij, misschien is de Calibra van topic starter een automaat ook.
Ook de ervaring van automaat en 2.5 V6 in de Vectra B heb ik gehad, en dit verbruik scheelt ook nog wel wat itt dezelfde motor/model/motor maar dan handmatig olie geroerd.Maar aangaande die poelie, is die poelie bij elke V6 dezelfde ? heb hier nog nooit van gehoord n.l. dat deze problemen kan geven. Bizar !
15 augustus 2010 om 18:10 #17712412komt vaker voor jeroen, is niet de eerste
alleen lees je dit meer bij de omega, omdat deze meer met de V6 geleverd zijn.
Willem
15 augustus 2010 om 18:25 #17712413oh, ok.
Hoe kan dat nou weer.
Hoe kan zo’n poelie nou los komen.15 augustus 2010 om 18:30 #17712414er zit tussen de buitenring waar de riem overheel loopt en de binnenring welke aan de krukas vast zit een Rubber blok, (Silent block, trillingsdemper) deze lopen wel kapot
zeker bij motoren waar bijvoorbeeld olie lekt op deze poelie, denk dan aan wat veel bij de V6en voorkomt, zoals de krukaskkeering, en nokkaskeerringen, klepdeksels en dergelijke.
Willem
15 augustus 2010 om 20:48 #17712415origineel gepost door Jerremy
origineel gepost door Calibrainpower
Ga je nou een V6 in een Astra met een V6 in een Calibra vergelijken? Gewicht, luchtweerstand en VOORAL de berijder bepalen het verbruik. Het is toch logisch dat als je 500cc meer krijgt dat er meer brandstof in moet?Uhm, lucht weerstand Astra F en Calibra is dat ook niet zoiets als appels met peren vergelijken ?
Een Calibra is stukken gestroomlijnder dan een Astra F !
Gewicht van de Calibra zal denk zo’n 100 kg. meer zijn.
mijne weegt 1234.Je geeft zelf het antwoord al, een Calibra heeft toch een heel andere luchtweerstand als een Astra, daardoor kun je toch onmogelijk verbruikscijfers vergelijken?
Ik heb btw ook nog nooit gehoord van een kapotte poulie op een V6. Wel van andere auto’s maar niet bij de V6 van Opel.
Maar goed, ik ben natuurlijk niet zo’n ervaringsspecialist zoals de sommige hier… :hmmz15 augustus 2010 om 21:02 #17712416origineel gepost door Jerremy
origineel gepost door Calibrainpower
Ga je nou een V6 in een Astra met een V6 in een Calibra vergelijken? Gewicht, luchtweerstand en VOORAL de berijder bepalen het verbruik. Het is toch logisch dat als je 500cc meer krijgt dat er meer brandstof in moet?Uhm, lucht weerstand Astra F en Calibra is dat ook niet zoiets als appels met peren vergelijken ?
Een Calibra is stukken gestroomlijnder dan een Astra F !
Gewicht van de Calibra zal denk zo’n 100 kg. meer zijn.
mijne weegt 1234.Heb hiervoor een C25XE icm Astra gehad, en die reed misschien maar iets zuiniger dan m’n huidige 32
En deze heeft nog airco ook die regelmatig gebruikt wordt. en de vorige Astra gsi met de 2.5 zat geen ruk aan opties op dus scheeldde ook nog wel ten aanzien van gewicht.
Dus tja..Daarbij, misschien is de Calibra van topic starter een automaat ook.
Ook de ervaring van automaat en 2.5 V6 in de Vectra B heb ik gehad, en dit verbruik scheelt ook nog wel wat itt dezelfde motor/model/motor maar dan handmatig olie geroerd.Maar aangaande die poelie, is die poelie bij elke V6 dezelfde ? heb hier nog nooit van gehoord n.l. dat deze problemen kan geven. Bizar !
Calibra-V6 weegt ongeveer 1280kg, tenmisnte dat woog de Calibra die ik hier had voor een Kopreparatie, was een ’97er handbak met airco in DTM uitvoering
dus zo’n gewichts verschil is dat niet.
Qua Vooras onderstel schelen de astra en Vectra ook niks van elkaar.
daar zit ook niet veel verschil.
Alleen de CW waarden spelen een grotere rol, en dan zal de Calibra als betere uit de test komen.
De astra van Jerremry rijdt tenslotte geheel in Calibra setup op de 3.2 motor na:
Dat wil zeggen:
Motor Y32SE (Omega-B2 / Caddilac CTS)
Bak: F25 mechanisch gekoppeld: (Calibra V6 – Vectra-A V6)
Vliegwiel: 13,5 kg (Calibra V6 / Vectra-A V6)
Motorsturing en aanbouwedelen: M2.8.1 (Calibra V6 / Vectra-A V6)
Motorprogramma: Calibra V6 / Vectra-A V6
Bandenmaat: Als Calibra V6 / Vectra-A V6
Aandrijfassen: Calibra V6 / Vectra-A V6
Teller: Calibra V6 / Vectra-A V6
tellerpulse: ABS zelfde ABS systeem en pulsering als Calibra V6 / Vectra-A V6.Willem
15 augustus 2010 om 21:04 #17712417origineel gepost door Calibrainpower
origineel gepost door Jerremy
origineel gepost door Calibrainpower
Ga je nou een V6 in een Astra met een V6 in een Calibra vergelijken? Gewicht, luchtweerstand en VOORAL de berijder bepalen het verbruik. Het is toch logisch dat als je 500cc meer krijgt dat er meer brandstof in moet?Uhm, lucht weerstand Astra F en Calibra is dat ook niet zoiets als appels met peren vergelijken ?
Een Calibra is stukken gestroomlijnder dan een Astra F !
Gewicht van de Calibra zal denk zo’n 100 kg. meer zijn.
mijne weegt 1234.Je geeft zelf het antwoord al, een Calibra heeft toch een heel andere luchtweerstand als een Astra, daardoor kun je toch onmogelijk verbruikscijfers vergelijken?
Ik heb btw ook nog nooit gehoord van een kapotte poulie op een V6. Wel van andere auto’s maar niet bij de V6 van Opel.
Maar goed, ik ben natuurlijk niet zo’n ervaringsspecialist zoals de sommige hier… :hmmzIn diezelfde post schrijf ik dat ik een 2.5 daarvoor heb gehad. Als ik dat afzet met het huidige verbruik met n 3200 is de verbruikstoename is te verwaarlozen.
En nog een nieuwe motor ook die ingereden moest worden, auto die zwaarder is, etc.
15 augustus 2010 om 21:07 #17712418Tja, ik ben wel aan het overwegen een 3.0 / 3.2 in de Vectra-B te hangen alleen al om het verbruik te reduceren..
voorlopig reed carlo met een 3.0 V6 automaat niet duurder als ik met een 2.5 handbak op dezelfde rit
en ook voor het vermogen natuurlijk :vertag
Willem
15 augustus 2010 om 21:16 #17712419Dank Jullie wel voor de reakties tot nu toen,
Ben er wijzer van geworden, en kan nu ook meer plaatsen hoe dit is ontstaan .. lees veel dit Forum, !! en had er nog nooit over gelezen !!! Dit onderdeel ( multieriempoellie ) is eigenlijk net zo kwetsbaar is als een distrubutie riem die niet volgens de termijnen word vervangen !!!
Wie weet, heeft er een ander ook wat aan .. om dit te voorkomen.
Afgelopen donderdagmiddag terug naar NL, vanuit Italie, zijn we na 400 km rijden, ongeveer zo’n 10 km voor de Gotthardtunnel / Zwitserland in de File beland …
Na 5 km File te hebben gereden ( automaatbak ) .. stukjes van 20 meter ongeveer (stapvoets) met ingeschakelde AIRCO .. en regelmatig de koelvin die inschakelde .. koelwater bleef net onder de 100 graden ..
Nadat de buitenste ring (multiriempoellie) op de snelweg lag … ahumm heb hem snel van de weggehaald .. en was zo warm .. dat ie niet vast te pakken was .. volgens mij wel tegen de 100 graden heet …
Het file rijden ( geen rijwind koeling) insamenhang met de al 400 kilometer te hebben gereden .. airco pomp die meedraaid .. de koelvin die flink stroom trekt (dynamo) .. heeft de Poellie doen verhitten, tot zo’n hoogte zodat gevulcaniseerde rubber heeft losgelaten ..
Heb diverse prijsopgaven lopen , vandaag (zondag) voor 3,0/3,2 Omega motoren .. en afwegen, wat de beste optie is .. andere motor .. of koprevisie 2x ..
Kom er op terug …
Gr Anjo TOL
15 augustus 2010 om 21:23 #17712420O.K. wel interessant dat je het nog ff uitgebreider toelicht wat er aan voorafgegaan is e.d.
Thanks !Denk dat 2 koppen nog steeds de voordeligste keuze is uiteindelijk.
Andere motor is leuk, maar er komt vaak meer bij kijken ten aanzien van delen en dus kosten dan aanvankelijk aangenomen. Wel even afhankelijk van welke staat en conditie de donor motor in is die je koopt.Succes met de reparatie. Hoop dat je het vlot geregeld krijgt, en kosten acceptabel !
Grtz.
16 augustus 2010 om 09:46 #17712421Bij mijn v6 zijn toen de koppen eruit geklapt…
heb er toen een 2.5 met 23.000km in laten hangen!
helaas zijn mijn bewijzen verdwenen, maar dat stond iig op de teller van de omega waar deze uit kwam!nu heb ik er wel een beetje spijt van, zou graag een 3.0 in mn calibra hebben…
16 augustus 2010 om 12:54 #17712422Wat is het beste???
lastige vraag!Ligt ook aan je budget!
Word het een daily enzv enzvikzelf rij ook 3.0 bovengenoemde verbruiken zou ik blij mee zijn.
moet wel zeggen ben een stevige rijder.
heb 3.0 met 4,5 kilo vliegwiel f18wr bak.een 2.5 was bij mij ook zuiniger als de 3.0.
verbruik bij de 2.5 was gemiddeld 1 op 10.
Nu zit ik gemiddeld dik aan de 1 op 8.Wat betreft het verschil 3.0 en 2.5 hierover zijn meningen verdeeld.
Als je een GOEDE 2.5 hebt daar heeft een 3.0 echt werk aan om bij te houden!
Een 3.0 heeft inderdaad meer koppel,maar verkijk je niet erop dat een 3.0 211 pk heeft want die red je niet met een calibra inlaat en ecu!ik had de 3.0 in mijn astra f cabrio met calibra aanbouwdelen en korte F18 bak,gewoon originele ecu verder niets speciaals.
Reed erachteraan met een calibra 2.5 automaat in de 4de gang was de calibra sneller!!
Een 3.0 is leuk en ook zeer snel te krijgen maar vereist ook nodige aanpassingen
Mijn eigen calibra is nu in handen van carloastra hij legt de 3.0 er opnieuw in met een heleboel aanpassingen.
Groep A friedrich spruitstukken met downpipe
Vectra B inlaatspruitstuk met ecu.
Zitten snelle nokkenassen in
vliegwiel 4,5 kilo
Uitlaatsysteem word op maat gemaakt dus geen pasklaar systeem van 63mm BUISDIAMETER!
want dat is geen groep a door de demper is die namelijk nog gewoon 50mm doorsnee!
Vandaar een op maat gemaakt systeem en geen supersport,friedrich motorsport,simmons systeem
Tevens komt er een racekat op.Als alles klaar is en de auto word op de bank gezet en helemaal aangepast dan is de verwachting niet meer als 220 pk!
Als het haalbaar is!
Dus ja wat is het je allemaal waard?
Een GOEDE 2.5 rijd heerlijk doet echt niet onder tegen een 3.0!
Als ik jou was zou ik gewoon twee nieuwe kopjes derop zetten en weer vrolijk rijden!
de motor was goed zeg je dat is altijd maar weer afwachten met een nieuwe!Succes in ieder geval
16 augustus 2010 om 14:54 #17712423zou even met LMR(leeuwarder motoren revisie) in leeuwarden bellen.kunnen je vast wel een opgave geven.erg kundige mensen by the way.hebben mij altijd erg goed voldaan.
http://www.lmr-leeuwarden.nl16 augustus 2010 om 15:58 #17712424Onze boven vermeldde vebruiken zijn met Standaard V6en.
Met uitzondering van de eerste Astra-V6 (toen 2.5 V6 met F28 en 6.5kg?? vliegwiel van Jeroen.
Jeroen en ik zijn Vrij rustige rijders, maar rijden zeker niet truttig…
en we hebben ondervonden dat de 2.5 V6 3.0 V6 en 3.2 V6 niet veel verschillen qua verbruik.
Willem
16 augustus 2010 om 17:03 #17712425als we het toch over verbruiken hebben over motoren in een calibra
Ik heb zelf een 3.2 v6 (getuned) uit een signum in mijn calibra liggen en deze rijd 1 op 13/14 grote wegmijn andere calibra een 2.5 v6 rijd daarin tegen grote weg
1 op 10/11Ik ben van mening dat dit per motor verschillend is ook al rij je met dezelfde motor.
Ik ben geen kenner op dit gebied maar vergelijk nu even mijn beide calibra’s
21 augustus 2010 om 15:45 #17712426De Calibra V6 (groene Hulk) noem k maar, is in middels terug uit Zwitzerland, (dank zij de ANWB) :thumbup in staat bij de Garage in mijn woonplaats ..
Vervolgens lopen denken .. wat slagvaardig zou zijn .. koprevisie .. ander blok .. van een autosloperij vandaan ..
Heb maare gekozen voor het volgende,
Heb een complete B Omega gekocht .. met een 3,0 motor met 160.000 km (goede motor) net nieuwe distrubutie gehad .. enz …
Deze word uitgebouwd en vervolgens in de Calibra gehangen .. de Omega word aangeboden voor Onderdelen .. daarna gaat ie gestript naar de Hoogovens …
Waarom Calibra maken .. ??? dit omdat k anders de transport kosten vanuit Zwitserland moet betalen .. indien de Calibra niet binnen drie maanden weer rijd … dat lijkt me geen koopje .. (transportkosten) dit omdat de restwaarde te laag is, om deze kosten te maken .. volgens ANWB ..
Natuurlijk gaat daar meteen een nieuwe Krukas poellie op .. stel je eens voor …… ahummm
Gr Anjo Tol
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.