Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › dis. riem geknapt.
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
14 augustus 2010 om 09:37 #17224711
Was er op tijd bij hij gierde toen ik wou gaan parkeren bij een kameraad. Heb de auto met de hand op de parkeer plaats gedrukt, alleen nog wel een paar keer proberen te starten maar niet lang. Heeft dit nadelen, en hoor dat hij nu niet meer ‘op tijd’ kan staan. Kan iemand mij vertellen hoe ik dit kan controleren? alvast vriendelijk bedankt, Brian.
14 augustus 2010 om 11:10 #17712122je had nooit opnieuw moeten starten.
de kans dat je zonder schade zit is minimaal klein.
al heb ik het 1 keer meegemaakt.. riem eraf gelopen, en precies op het punt dat de kleppen niet volledig openstonden. c20xe met gebroken riem, zonder kopschade.. hoe groot is die kans.
14 augustus 2010 om 11:23 #17712123Ai, 16klepper en een kapotte D-Riem? Ik zou de kop er af trekken en kijken of de kleppen nog recht zijn.
Is dat het geval, dan kan hij er weer op en dan een nieuwe riem er op doen. Wel even “op tijd” zetten idd.
Er staan op de kruk-as pulley en de nokken-as pullies streepjes die overeen moeten komen met een plek/markering op het motorblok.
Zet ze op die stand (gearbox in vrij zetten) en doe de riem er op, riemspanner aandraaien en dan starten. Zou goed moeten komen.Als je een 8klepper had gehad, had je veel minder risico op kromme kleppen gehad. Dat zijn namelijk (meestal) non-interferentie blokken. Daarvan komen de kleppen niet zo ver naar beneden dat er een situatie kan ontstaan dat ze de zuiger raken.
Als daarvan de D-Riem knapt is er niks aan de hand.14 augustus 2010 om 14:00 #17712124Bij de 16 v is dit niet zomaar zonder motor schade .of je moet een grote engel op de schuoder hebben maar ik geef je heelllllllllllllllweinig kans.
ga de kop er maar af halen en zie dan verder en bekijk op dat moment wat de schade is .
dan kan je op dat moment kijken wat je doet dit repareren of een blokkie kopen met minder km,s bijvoorbeeld
ga je de kop opknappen vergeet de klepseals niet he .
zonde als dit soort dingen gebeurden ,,was je veel km,s over de vervanging heen of telde de jaren ???????
60.000km of 4 jaar
bert
14 augustus 2010 om 14:51 #17712125hoorde van mijn buurman dat bij een ecotec blok (wat er in ligt) ook die ruimte tussen de kleppen en de zuigers zitten is dit waar anders schroef ik alsnog ff de kop er af om te kijken..
14 augustus 2010 om 15:54 #17712126AnoniemLid sinds:
1 January 1970ik zou in jou geval
eerst maar eens kijken hoeveel de riem van tijd afstaaten mischien gewoon eerst eens een nieuwe riem
op tijd plaatsendan starten:o
loopt hij mooi ben je klaarloopt hij slecht of niet
kun je altijd de kop er nog aftrekken;)als er nu al schade is
zal dat niet veel erger meer worden als je hem probeerd te starten met een nieuwe riem
op de juiste tijd;)
;)14 augustus 2010 om 17:27 #17712127heb een nieuwe riem gehaald, maar kan hem niet plaatsen want krijg de onderste wiel er niet af waar de ‘v’-snaart over loopt (vliegwiel geloof ik) daar achter zit nog weer een torque en het vliegwiel blijft draaien pneumatisch gereedschap voor nodig dus ff wachten tot maandag denk ik, of heeft iemand nog een idee hoe je dit los kan krijgen zonder pneumatisch gereedschap? ehmm laten we zeggen de linker staat op ongeveer 4min. over als je hem snap andere staat nog op tijd (dt beiden zonder riem) als ik de linker op tijd wil zetten vliegt hij een kwartier te ver, is dit normaal of zit hier ook al een fout?
14 augustus 2010 om 18:06 #17712128AnoniemLid sinds:
1 January 1970origineel gepost door Thrix
heb een nieuwe riem gehaald, maar kan hem niet plaatsen want krijg de onderste wiel er niet af waar de ‘v’-snaart over loopt (vliegwiel geloof ik) daar achter zit nog weer een torque en het vliegwiel blijft draaien pneumatisch gereedschap voor nodig dus ff wachten tot maandag denk ik, of heeft iemand nog een idee hoe je dit los kan krijgen zonder pneumatisch gereedschap? ehmm laten we zeggen de linker staat op ongeveer 4min. over als je hem snap andere staat nog op tijd (dt beiden zonder riem) als ik de linker op tijd wil zetten vliegt hij een kwartier te ver, is dit normaal of zit hier ook al een fout?je zult gereedschap nodig zijn om de nokkenas(en) te
blokkeren vermoed ik;)14 augustus 2010 om 19:54 #17712129nee achter mijn vlieg wil zxit nog weer een torque boutje, die moet los zodat ik de voledige kap kan verwijderen en er normaal bij kan om de dis. riem er op de leggen, maar dan moet dus eerst het vliegwiel los, en aangezien die zo vast zit moet ik ff wachten op gereedschap :(
15 augustus 2010 om 08:42 #17712130of heeft iemand anders een idee om het los te krijgen zonder te slopen? :P
15 augustus 2010 om 09:12 #17712131Vliegwiel zit sowieso aan de andere kant van je motor :o
En waarom proberen met een nieuwe riem, die smallblock 16-kleppers zijn geen vrijloop motoren, dus je hebt altijd klepschade.
Als je alles zelf kan, en de onderdelen goedkoop kan krijgen, dan nog kost het rond de 750 tot 1000 euro (incl. kop reparatie) om de boel weer draaiend te krijgen.
Soms is het beter om rond te kijken en motorswap te doen…. volgens mij kan je zo’n x14xe voor 500 wel vinden.
15 augustus 2010 om 09:25 #17712132*^%&$%##^*$vloek$%$$%$%@scheld%@#$$@verdomme had gisteren al bij zo’n shop gevraagd wat die kleppen kosten, dat word dus 16×25 en dan de rest dus nog pffff word weer leuk..
15 augustus 2010 om 09:30 #17712133Ik heb zulke koppies wel voor 300 laten opknappen, goede rviseur hoeft niet duur te zijn.
Makkelijker is een Goed koppie te kopen, en hierop een paar nieuwe kleprubbers te drukken (zitten zowiezo bij een Koppakking set).
dan deze kop op jouw motor zetten.
Krukaspoelie los halen
Vliegwiel blokkeren op de startkrans aan de bakzijde motor.
Bout los draaien.
Willem
15 augustus 2010 om 09:36 #17712134ik kan je verzekeren dat je kop stuk is
ben zelf ook met een 1.6 16v bezig maar daar zet een een gereviseerde kop weer voor terug
ik heb nu de oude kop eraf en 9 van de 16 kleppen waren krom
zal bij jou ook wel zijnik heb een gereviseerde kop gehaald en die koste me 350 euro
en de rest van het werk doe ik zelf:jerry:jerry
je moet natuurlijk wel een goed setje gereedschap hebben want er zit heel veel torcx schoefjes in
succes met repareren:wors:wors:wors
15 augustus 2010 om 10:36 #17712135makkelijke methode om te zien of je kleppen krom zijn zonder kop demontage: kleppendeksel eraf, klepspeling meten… Als er ene krom is, heeft ie aanzienlijke speling… Maar kans is heeeel klein dat er geen kromme kleppen zijn.
16 augustus 2010 om 07:27 #17712136Originally posted by Thrix
heb een nieuwe riem gehaald, maar kan hem niet plaatsen want krijg de onderste wiel er niet af waar de ‘v’-snaart over loopt (vliegwiel geloof ik) daar achter zit nog weer een torque en het vliegwiel blijft draaien pneumatisch gereedschap voor nodig dus ff wachten tot maandag denk ik, of heeft iemand nog een idee hoe je dit los kan krijgen zonder pneumatisch gereedschap? ehmm laten we zeggen de linker staat op ongeveer 4min. over als je hem snap andere staat nog op tijd (dt beiden zonder riem) als ik de linker op tijd wil zetten vliegt hij een kwartier te ver, is dit normaal of zit hier ook al een fout?die torque bout waar je multiriem poelie opzit zit inderdaad goed vast.. rond de 250nm..
Is geen kinderachtig boutje..
Ik krijg hem meestal los met een grote electrische slagmoer..
Die dingen kunnen tot 350nm aan. Hoef je nix te blokkeren.DIng erop en gaan met de banaan..
16 augustus 2010 om 16:17 #17712137Idd met luchtol gaat die bout los, of blokkeren bij je vliegwiel. Dan eerst kijken hoeveel hij van tijd staat.
En dan als je hem optijd heb staan nieuwe riem erop en starten. mochten er kleppen krom zijn merk je dat dan gelijk. als het dan niet krom is kan je gewoon gaan rijden. als het wel krom is moet de kop eraf. en de zuigers eruit.:vertag
16 augustus 2010 om 17:49 #17712138AnoniemLid sinds:
1 January 1970origineel gepost door Corsa_GSi
Vliegwiel zit sowieso aan de andere kant van je motor :oEn waarom proberen met een nieuwe riem, die smallblock 16-kleppers zijn geen vrijloop motoren, dus je hebt altijd klepschade.
tjah de topic starter melde
dat hij bij lage toeren er mee stopte
zelfs de auto weggedrukt en nergens staat dat de riem echt geknapt is
kan dus ook versprongen zijn;)
dus even proberen met een nieuwe riem
kan lonend zijn ;)
en je verliest er niets mee als er wel meer schade was
is er niet meer schade dan heb je in iedergeval niet voor niets de kop erafgetrokken
met alle bijkomende kosttendat zo,n torretje geen vrijloop motor is
wist ik ook wel ;);););)Als je alles zelf kan, en de onderdelen goedkoop kan krijgen, dan nog kost het rond de 750 tot 1000 euro (incl. kop reparatie) om de boel weer draaiend te krijgen.
Soms is het beter om rond te kijken en motorswap te doen…. volgens mij kan je zo’n x14xe voor 500 wel vinden.
17 augustus 2010 om 07:42 #17712139Heb hier nog een hele goede 14 16v liggen.
Mag weg voor 375 ……
Is over van een motor ombouwGr.kerni
18 augustus 2010 om 10:01 #17712140gister nog even bezig geweest, ik vermoed dat er wel kleppen krom zijn aangezien toen de nieuwe riem er op zat en op tijd stond geprobeerd met de hand(ratel) de boel te draaien maar op een bepaald punt komt die gewoon niet verder, ga nu zo de boel ff los draaien, nou zij mijn broer gisteren dat je wel moet zorgen met op tijd zetten dat je moet zorgen dat je begint met de eerste cillinder, klopt dit, zoja welke is de eerste? ga nu zo ff de kop er af draaien en dan ff checken met die speling wat jullie zeiden. en ff @ KERNI aan dat blok is gewoon alles goed?
18 augustus 2010 om 10:44 #17712141zodra jij de nokkenassen op merkteken hebt staan en onder ook. staat de riem gewoon optijd. dan zou hij ten alle tijden vrij moeten kunnen rond draaien. als er kleppen krom zijn. moet je niet vergeten dat de zuigers ook een opdonder hebben gehad. met olie verbruik als gevolg.
18 augustus 2010 om 12:50 #17712142geen idee of ik het mag vragen, maar iemand interesse om onze Corsa met X14XE in de omg. Oosterhout/Breda te doen?
18 augustus 2010 om 16:41 #17712143Als die motor niet goed is , mag je hem terug brengen.
Gr.kerni
19 augustus 2010 om 10:03 #17712144Mijn kleppen zijn zeker krom:swear:fy1. Ben nu aan het denken om een motor swap te doen. Zou iemand mij kunnen vertellen of je van 1.4 16v naar 1.6 16v GSI veel moet veranderen? Dan kan ik dit in mijn achterhoofd houden bij de overweging alvast bedankt mensen! :wors
26 augustus 2010 om 01:42 #17712145Wat ik nergens kan vinden: is/was die distributieriem over z’n houdbaarheidsdatum?
Heb het zelf gehad met m’n 83er TR 1.2 S, maar dat was volgens de kenners nu net de motor waar dat geen problemen gaf.. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.