radiateur vraag

Forumindex Forums Modellen Manta radiateur vraag

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 35)
  • Auteur
    Berichten
  • #17224612
    plummeuh
      Lid sinds:
      4 September 2006

      Hallo

      Heb sindskort een 2.0 S in mijn A-Manta liggen. Motor loopt schijnbaar goed, maar krijgt heel snel te warm. Enkele zaken die ik al heb bekeken:

      – spanningsstabilisator is doorgemeten en ok.
      – Er zit een nieuwe temperatuursensor in.
      – waterpomp werkt prima.
      – radiateur is nieuw…

      Ik dacht bijgevolg dat het aan de thermostaat te wijten was, die niet of te laat opengaat… Thermostaat eruitgegooid en nog wordt de motor te warm, al duurt het nu iets langer.

      Zou het kunnen dat er bij een 2.0 S in een Manta A een grotere radiateur in moet om het boeltje voldoende te doen afkoelen? Hoe zat het standaard bij 1.9 S ? Of moet ik het probleem in mijn blok zelf gaan zoeken … Alle tips welkom.

      #17711306
      babyblue
      Deelnemer
        Lid sinds:
        11 June 2009

        Ikzelf heb ook een 2.0S in mn A manta radiateur kan hetzelfde blijven maar heb je hem goed ontlucht? genoeg koelvloeistof erin dus (geen water..)

        #17711307
        plummeuh
          Lid sinds:
          4 September 2006

          Boel is ontlucht en er zit koelvloeistof in ja… Blijkbaar had je twee types radiateurs voor Manta A… breed en smal. Breed was voor de grootste blokken. Klopt dit?

          #17711308
          plummeuh
            Lid sinds:
            4 September 2006

            origineel gepost door babyblue
            Ikzelf heb ook een 2.0S in mn A manta radiateur kan hetzelfde blijven maar heb je hem goed ontlucht? genoeg koelvloeistof erin dus (geen water..)

            Heb je soms een foto van je motorcompartiment? Dan zie ik meteen of we dezelfde radiateur hebben… Je zou er mij een heel eind mee vooruit helpen. Alvast bedankt.

            #17711309
            babyblue
            Deelnemer
              Lid sinds:
              11 June 2009

              #17711310
              plummeuh
                Lid sinds:
                4 September 2006

                origineel gepost door babyblue

                Waarvoor dank. Is inderdaad het klein radiateurke, zoals bij mij… en de jouwe staat zelfs nog op LPG. Ik moet het probleem elders zoeken denk ik…

                #17711311
                The_Undertaker
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  24 April 2006

                  Ie is wel goed ontlucht en alles?

                  #17711312
                  MantasticB1
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    6 October 2006

                    ik dacht dat een motor op lpg ook warmer werd dan met benzine?
                    ten minste dat zei men vroeger…of is dat ondertussen achterhaalt?

                    #17711313
                    Adjemanta
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      28 December 2007

                      Origineel zit er tegen de radiateur een kap geschroeft welke de luchtstroom veroorzaakt door de fan, bij stilstand en bij niet al te hard rijden richting de radiateur leid voor extra koeling.
                      Deze kap heeft echter geen of weinig invloed bij normaal rijden.
                      Er bestaat ook nog de mogelijkheid dat de radiateur vervuild is door vliegetjes, stof e.d.

                      #17711314
                      plummeuh
                        Lid sinds:
                        4 September 2006

                        origineel gepost door The_Undertaker
                        Ie is wel goed ontlucht en alles?

                        Boel is idd ontlucht …

                        #17711315
                        plummeuh
                          Lid sinds:
                          4 September 2006

                          origineel gepost door MantasticB1
                          ik dacht dat een motor op lpg ook warmer werd dan met benzine?
                          ten minste dat zei men vroeger…of is dat ondertussen achterhaalt?

                          Dat klopt met oudere motorblokken. Ik weet niet hoe het zit met recentere motorblokken…

                          #17711316
                          plummeuh
                            Lid sinds:
                            4 September 2006

                            origineel gepost door addriaanadriaan
                            Origineel zit er tegen de radiateur een kap geschroeft welke de luchtstroom veroorzaakt door de fan, bij stilstand en bij niet al te hard rijden richting de radiateur leid voor extra koeling.
                            Deze kap heeft echter geen of weinig invloed bij normaal rijden.
                            Er bestaat ook nog de mogelijkheid dat de radiateur vervuild is door vliegetjes, stof e.d.

                            Het is een nieuwe radiateur. Weliswaar het kleine model zoals van “babyblue”. De meesten hebben geen zo’n tunnelkap en toch kunnen die perfect rijden, dus dat zou het niet mogen zijn…

                            #17711317
                            hanzzz
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              15 March 2005

                              Manta A heeft enkel 1.2 1.6 en 1.9 motor geleverd gehad. Allen met een kleine radiateur. enkel de automaat versie had een brede radiateur zoals bij Manta B 2.0 het geval is.

                              Kleine radiateur zou voldoende moeten zijn.
                              Hoe heb je je koelsysteem ontlucht? Met kachelkraan geheel open lekker op toeren zonder radiatordop?

                              maak eens foto van jou motorruimte

                              #17711318
                              manta2
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                1 July 2004

                                Probeer toch maar een andere spanningsstablisator.
                                Heb het probleem ook gehad met de GTE. Temperatuur liep snel op tot het rood, en de benzinetankmeter gaf de goede waarde aan.
                                Er een andere erin gezet, en het probleem was weg.

                                #17711319
                                JOZO
                                  Lid sinds:
                                  29 September 2006

                                  origineel gepost door manta2
                                  Probeer toch maar een andere spanningsstablisator.
                                  Heb het probleem ook gehad met de GTE. Temperatuur liep snel op tot het rood, en de benzinetankmeter gaf de goede waarde aan.
                                  Er een andere erin gezet, en het probleem was weg.

                                  was bij mij ook het geval.. meter na enkele minuten helemaal rechts in het rood. In het begin dacht ik ook van WTF! Motor gevoeld en temperatuur gemeten van koelvloeistof en dat toen rond 86 graden.

                                  Dus kijk of je koelvloeistof kan meten en/of een nieuwe spanningsstabilisator er in zet. Probleem zou dan opgelost moeten zijn..

                                  #17711320
                                  plummeuh
                                    Lid sinds:
                                    4 September 2006

                                    origineel gepost door JOZO

                                    origineel gepost door manta2
                                    Probeer toch maar een andere spanningsstablisator.
                                    Heb het probleem ook gehad met de GTE. Temperatuur liep snel op tot het rood, en de benzinetankmeter gaf de goede waarde aan.
                                    Er een andere erin gezet, en het probleem was weg.

                                    was bij mij ook het geval.. meter na enkele minuten helemaal rechts in het rood. In het begin dacht ik ook van WTF! Motor gevoeld en temperatuur gemeten van koelvloeistof en dat toen rond 86 graden.

                                    Dus kijk of je koelvloeistof kan meten en/of een nieuwe spanningsstabilisator er in zet. Probleem zou dan opgelost moeten zijn..

                                    Ligt niet aan blokje… is doorgemeten en ok. Heb koelvloeistof zelf gemeten… gaat aan de kook.

                                    #17711321
                                    plummeuh
                                      Lid sinds:
                                      4 September 2006

                                      origineel gepost door hanzzz
                                      Manta A heeft enkel 1.2 1.6 en 1.9 motor geleverd gehad. Allen met een kleine radiateur. enkel de automaat versie had een brede radiateur zoals bij Manta B 2.0 het geval is.

                                      Kleine radiateur zou voldoende moeten zijn.
                                      Hoe heb je je koelsysteem ontlucht? Met kachelkraan geheel open lekker op toeren zonder radiatordop?

                                      maak eens foto van jou motorruimte

                                      De auto heeft momenteel geen kachel. Heb de voorkant wat opgekrikt, radiateurdop open en x-aantal minuten laten draaien. Plaatje van mijn motorcompartiment.

                                      http://img807.imageshack.us/i/dsc00979.jpg/

                                      #17711322
                                      hanzzz
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        15 March 2005

                                        Heb je de kachelaansluitpunten afgedopt?
                                        Zoja als je die nou eens doorlust. dus van waterpomp naar thermostaathuis.

                                        #17711323
                                        plummeuh
                                          Lid sinds:
                                          4 September 2006

                                          origineel gepost door hanzzz
                                          Heb je de kachelaansluitpunten afgedopt?
                                          Zoja als je die nou eens doorlust. dus van waterpomp naar thermostaathuis.

                                          hm… zelf nog niet aan gedacht. Wat zou het voordeel daarvan zijn?

                                          #17711324
                                          hanzzz
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            15 March 2005

                                            Het zou zomaar de flow van je water kunnen bevorderen.
                                            Ik heb het idee dat die kring buiten je thermostaat om gaat, aangezien je kachel ook warm moet worden als je thermostaat nog niet warm is?

                                            Maar ik zou zeggen probeer en ondervindt.

                                            #17711325
                                            opelclanermelo
                                              Lid sinds:
                                              23 July 2004

                                              als je die aansluiting nou doorlust net zoals hans zegt een motor heeft een bepaalde koelvloeistof hoeveelheid en een flow nodig om goed te kunnen koelen bij mij

                                              ik heb recent en 6cil ingebouwd en als ik daar de kachel wel of niet aansloot met de goede t stukken scheelde bij mij nogal en via de waterpomp is je koelvleoistof inhoud minder en heb je dus ook minder mogelijkheid om je warmte te versprijden

                                              als je zeker weet dat het niet in de motor zit dmv een lekke koppakking oid zou ik de koelvloeistof loop eens aanpassen

                                              #17711326
                                              plummeuh
                                                Lid sinds:
                                                4 September 2006

                                                origineel gepost door opelclanermelo
                                                als je die aansluiting nou doorlust net zoals hans zegt een motor heeft een bepaalde koelvloeistof hoeveelheid en een flow nodig om goed te kunnen koelen bij mij

                                                ik heb recent en 6cil ingebouwd en als ik daar de kachel wel of niet aansloot met de goede t stukken scheelde bij mij nogal en via de waterpomp is je koelvleoistof inhoud minder en heb je dus ook minder mogelijkheid om je warmte te versprijden

                                                als je zeker weet dat het niet in de motor zit dmv een lekke koppakking oid zou ik de koelvloeistof loop eens aanpassen

                                                ok… het is het proberen waard. thx voor de tip mannen.

                                                #17711327
                                                deziggy
                                                  Lid sinds:
                                                  3 January 2006

                                                  heb je een vaste koelvin of één met viscokoppeling ?

                                                  #17711328
                                                  plummeuh
                                                    Lid sinds:
                                                    4 September 2006

                                                    origineel gepost door deziggy
                                                    heb je een vaste koelvin of één met viscokoppeling ?

                                                    Vast. Dus dat kan het probleem niet zijn

                                                    #17711329
                                                    deziggy
                                                      Lid sinds:
                                                      3 January 2006

                                                      bij rekord’s zit in de 2liter S en de 2 liter E een bredere radiator. in de 1700 en de 1900cc zit er in de rekords een smalle, tenzij voor een automaat, die hebben altijd een brede.

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 35)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.