Forumindex › Forums › Techniek › Cih › Hulp gevraagd met een L-Jettronic
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
11 augustus 2010 om 07:28 #17224582
M’n broer is bezig met een 2.5E Monza (L-jettronic met de grijze injectoren)
Hierbij z’n probleem:
waarom spuiten de injectoren niet in?
Monza motor met L-jetronic met de grijze injectoren
kabelboom doorgemeten vanaf multistekker op computer dit levert geen schokkende dingen op: alle injectoren met voorweerstanden meetbaar met de goede waardes (volgens werkplaatshandboek).
temperatuursensor geeft goede weerstand, extra luchtklep goed, lmm goed, dubbel relais schakelt bij contact aan en bij starten. benzine pomp draait en geeft benzine tot aan injector. injector spuit wel in als ik handmatig 12V erop zet.
de computer is al vervangen door een andere. Dit hielp ook niks.Alleen nu een vraag over de onsteking : is deze electronisch bij L-jetronic of is dit uitsluitend met contactpunten nog?
De bobine en module waren niet meer aanwezig , de verdeler wel nog en deze heeft al een stekkeraansluiting electronisch dus. Nu heb een bobine en module van een Manta 1.8s gebruikt kan dit?
De computer krijgt ook signaal van de onsteking , de groene draad als ik het goed heb. Kan dit signaal misschien verstoort zijn door de 1.8s module? en daardoor niet inspuit?Aan de multistekker hangt ook nog een losse draad (nr 11) met stekker , nummer 11 staat in het schema als niet gebruikt waarom dan toch een draad met schuifstekker?
Iemand die hier z’n licht over kan laten schijnen?
11 augustus 2010 om 08:10 #17710980heeft het blok wel goede massa??
11 augustus 2010 om 08:39 #17710981Blok heeft massa. Dat hebben we al vastgesteld..
11 augustus 2010 om 09:58 #17710982weet niet of het helpt, maar om te controleren of het aan de ontsteking (module)ligt, kun je het volgende eens proberen.
Losse verdeler nemen met punten, groene kabel van de comp aan de punten, verdeler aan amssa leggen, en dan met een boormachine de verdeler draaien tijdens het starten.
Beetje omslachtig misschien, maar best kans dat het aan de module ligt.
Zo kun je het testen zonder gelijk veel te moeten demonteren en doen.Zorg wel dat er via een lampje 12V op die groene kabel staat (dus accu, lampje, punten, massa)
11 augustus 2010 om 16:37 #17710983Nou ff een paar dingen:
Ontsteking bij een 2500 is electronisch bij een Monza,deze motor is pas in 82 of 83 gekomen alleen de carby blokken hadden soms nog contact punten,ontsteking staat geheel los van injectie.Hoeveel draden heb je aan je stekker zitten die contact moet maken tussen auto en injectie kabelboom?
3 of 4?
De 2500 is langer gemaakt met L-jetronic en in sommige landen is ie tot einde productie met L-jetronic geleverd,daarom hebben ze soms 3 of 4 draden die contact moeten maken.Ik vermoed dat je geen inspuit signaal krijgt als de startmotor rond gaat.
Maar als je de auto op contact zet moet je 12V meten op de injectoren anders ligt het ook niet aan het start signaal.
De computer tackelt de injectoren aan massa,dan zou ik zeggen kabelbreuk of computer niet goed of relais niet goed,als het relais niet goed is krijgt je zaak ook geen spanning,het kan wel klikken maar of het ook schakelt is een 2de,misschien kun je het relais ff overbruggen,mioet je ff naar de nummers kijken die erop staan,en de juiste ff door verbinden,weet je meer.Nummers kun je wel op inet opzoeken van stuurstroom massa enz enz.11 augustus 2010 om 21:04 #17710984misschien een domme vraag ,maar heb je het injectie systeem er zelf opgebouwd ?
zo ja , heb je de brandstof leidingen volgens een werkplaats handboek aangesloten ?als dat wel zo is dan zitten de aanvoer en retour leiding verkeerd om.
schema’s in de boeken zijn allemaal verkeerd.
ben er ooit zelf op de lastige manier achter gekomen . (weekje sleutelen).13 augustus 2010 om 14:19 #17710985Nou het gekke is het volgende.
De Monza hebben we als een ‘niet-draaiende’ auto gekocht. De onstekingsmodule en de bobine zaten er niet bij toen we de auto in ontvangst namen. Daardoor zit er nu een op van een Manta 1.8s (hadden we nog liggen). Verder was de injectie compleet. Brandstof leidingen en kabelbomen zaten nog ge-installeerd, die zijn ondertussen uitvoerig geinspecteerd en getest, maar daar hebben we eigenlijk geen gekke dingen gezien. De hardware klopt zeg maar. Het lijkt een typisch elektronisch probleem te zijn.
Dus alle sensoren en kabels hebben we doorgemeten en hebben de goeie waarde’s (volgens WPL-handboek)
De injectoren apart getest door deze handmatig aan de massa te leggen, injecteren allemaal.
Injectierelais volledig doorgemeten en functioneerd naar behoren. (brandstofpomp draait en ook het startsignaal naar ECU wordt gegeven).Alles weer terug opgebouwd en vervolgens bleek dus dat de injectoren niet worden aangestuurd (staat wel 12 V op de injectoren, maar dus geen massa, waarmee ze gestuurd worden). Toen was onze conclusie dat het wellicht de injectiecomputer moest zijn. Andere computer (die goed moet zijn, maar ja die kunnen wij hier helaas niet testen) er aan gehangen (goed aangesloten dus inclusief dat massaschroefje uiteraard) en precies het zelfde euvel. Computers zien er beide ‘fris’ uit: geen doorgebrande sporen of componenten op de printplaat of oxidatie o.i.d. geen kromme pinnetjes. Met enige ‘voorzichtigheid’ durf ik dus wel te stellen dat de computer wellicht niet de aanleiding is van het probleem.
We beginnen nu dus flink te twijfelen aan de ‘vreemde’ onderdelen in de Monza, namelijk die 18s onstekingmodule + bobine. Nu gaat er die befaamde groene draad van de onsteking naar de computer. Kan het zijn dat een 1.8s onsteking niet het juiste signaal afgeeft voor de groene draad voor de injectie computer?
15 augustus 2010 om 17:40 #17710986Mmm das raar idd:
Als je 12V hebt en je sensors zijn goed en je computer ook goed (teminste ga der vanuit dat je geen 2 kapotte hebt) dan zou ik haast denken geen toerental signaal,maar dan nog zou ie met starten wel aan moeten slaan of tekenen van leven vertonen aangezien je dan een signaal van je startmotor hebt (zwart/rood draadje)..Maar een 20E bobine bv is gelijk aan die van een 30E en het is de verdeler die het signaal van het toerental afgeeft.
Vonk heb je wel????
Heb je al startpiloot geprobeert of ie daar wat op doet?
Ik neem aan dat je de brandstofleidingen goed heb zitten?
15 augustus 2010 om 20:31 #17710987zonder toerentalsignaal doet hij helemaal niks qua inspuiting…
Goede, bij het blok horende ontsteking proberen lijkt mij de oplossing.;)
15 augustus 2010 om 22:09 #17710988Zonder toerental signaal doe ie wel een start signaal inpsuiting…Zo snel als de start motor word gebruikt krijgt de motor wel een signaal inspuiten de word gestart..
Bij de latere L-jetronic varianten dan wel..
16 augustus 2010 om 18:17 #17710989De groene draad is ook gekoppeld met je toerenteller.
Koppel deze eens los. Wellicht dat deze de boel verstiert.
16 augustus 2010 om 21:47 #17710990Nah..
Der zit een aftakking voor je toerenteller bij de stekker die contact maaktr met je injectie systeem,wat je computer aan signaal krijgt je dashbord ook..
17 augustus 2010 om 17:50 #17710991en als je die draad aan massa legt doet hij niks meer… geen hele slechte tip dus.:)
18 augustus 2010 om 17:30 #17710992
Heb je hier wat aan? Dit is het L-jetronic systeem met electronische onsteking gebouwd in een manta A.als je dat hetzelfde aangesloten hebt als op het plaatje moet
dat in iedergeval goed zijn.Wat ik eigenlijkniet op kan maken is, wat doet de motor wel en wat doet hij niet? Start hij niet? of loopt hij beroerd?
Zit er standaard een witte weerstandskabel in die jou normaal gesproken contactpunten voeding geven? En wss nu de electronische onsteking voeding geeft?
Zo ja? Zou ik die maar eens omleiden, zodat je de weerstandskabel niet gebruikt.
succes
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.